{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slagte hingstegal hoppe?
  • #1   7. maj 2014 nej, det har ikke noget at sige for kødet

  • #3   7. maj 2014 Den har muligvis forstrukket noget i det ene bagben, så den overlever nok lige at stå i traileren i 20 min.

    Det har været besluttet de sidste 14 dage at den meget snart skulle sendes, da den ikke er forsvarlig at have gående længere.
    Og så var hun halt da vi kom ud til hende i morges, så det bliver nok en af de nærmeste dage, nu hvor kødet ikke tager skade af at hun hat været hingstegal


  • #4   7. maj 2014 Kan det ikke komme iorden igen da?

  • #5   7. maj 2014 Hvorfor, det ordner sig nok, nok meget værre med alle de skrukkede tøser og ældre gimper smiley

  • #6   8. maj 2014 Hvorfor ikke bare svare på TS' spørgsmål i stedet for at prøve at "overtale" til at vente til hesten bliver i orden.. Hvis det har været besluttet i 14 dage allerede nu, er det nok ikke kun pga dens ben...

    Synes folk må tage bedre hensyn til selve indlægget og spørgsmålet i det hele, i stedet for at skulle være bedrevidende smiley det er generelt et problem herinde smiley


  • #7   8. maj 2014 Kort sagt nej - du kan sagtens slagte såfremt hesten ikke har modtaget medicinsk behandling som udelukker den fra konsum.

    Jeg fik skudt min pony for et par måneder siden, og derefter slagtet (adfærdsvanskelig og utilregnelig - derfor den blev skudt hjemme).

    En måned forinden måtte vi akut aflive en anden hoppe pga tarmslyng - sikke et bøvl med at få hesten fragtet ned i en indkørsel, og iøvrigt en ret dyr affære med DAKA og dyrlæge, men i en sådan situation var slagtning ikke muligt (både pga forsøg på behandling og behovet for akut aflivning).

    Kunne jeg vælge frit, sådan som du tilsyneladende kan, så havde jeg også valgt slagtning.

    Gode tanker her fra!


  • #10   8. maj 2014 smiley
    Alle vores heste bliver skudt hjemme med riffel og der efter læsset med randegraver og kørt til Zoo

    Kødet fra heste bliver mest brugt til hundemad da danskerne ikke er meget for at spise heste kød hvilket er synd for det smager godt smiley så det betyder ikke noget den har været hormon forstyret


  • #11   8. maj 2014 De fleste slagtere kan slagte akut - altså en nødslagtning, hvor det skal være indenfor nogle timer. Udover det, så tror jeg man godt kan bestille en tid og komme relativt hurtigt til. smiley

    Forstår ikke folk absolut skal tale for at et dyr skal leve, hvis det er bedømt af ejeren at det bedste er at det får fred. Jeg tænker at ejer har flere grunde til at slagte sit dyr.

    Flot beslutning af ejer. smiley


  • #12   8. maj 2014 Hårby slagteri i Skanderborg slagter heste hver tirsdag, man ringer bare i forvejen.
    Hestens hormoner osv har ingen betydning.


  • #13   8. maj 2014 Hvis hesten ikke er stresset, burde det ikke gøre noget den var hestegal.
    Og jeg ved faktisk ikke om det gør noget ved heste, men kvæg må jo ikke stresse, for så smager kødet ikke godt. Jeg ville ringe til slagteren og spørge om det var okay at sende den afsted nu, og om de kunne tage den hurtigst muligt smiley


  • #14   8. maj 2014 Ved ved kvæg at det er ulovligt at køre med dem når de er halte, og er 99% sikker på det er det samme med en hest medmindre du skal til en dyrlæge med den.

  • #15   8. maj 2014 Har i haft dyrlægen til at se på hendes skade, synes det lyder drastisk at slagte så hurtigt. Forrige år kom jeg ud i vores stald og vores ene hest stod på 3 ben og var så halt at den slet ikke kunne gå, dyrlægen kom og den fik smertestillende og en uge efter var den helt frisk, den havde vrikket om eller foretrukket noget, men det er jo ikke permanent og de kan nemt blive friske igen.

  • #16   8. maj 2014 Hvis i kunne få den aflivet hjemme og så slagteren kunne hente den ville det være alt det bedste, for i må heller ikke lade den være uden dyrlæge tilsyn hvis den er ''syg'' det er meget ulovligt i Dk. Og dyrlægen ville nok give den noget medicin og så kan ikke ikke slagte den før om nogle uger, og i må heller ikke køre den til slagt også ulovligt når den er halt.

  • #18   8. maj 2014 Sikke dog noget roderi, hvorfor har man ikke mere styr på hvad jeres heste gør,der er mangel på interesse for hesten(hoppen), uanset om den er heste gal eller ej, når der sker skader, synes at det er meget meget få her på hg siden og nok også på andre sider, som overhovedet har noget som helst forstand på at holde heste og passe dem, man får tit det indtryk at det for det meste drejer sig om udstyret til hest og hvormeget man kan presse den til. ......nu får jeg ganske givet på hattepulden af en del herinde fra,men det må jeg prøve at overleve, og det går nok også. .....tag jer nu sammen og pas jeres heste bedre smiley m.v.h

  • #19   8. maj 2014 Du må ikke køre et halt dyr til slagt, Du kan aflive den hjemme og så henter slagteren dyret når det ikk lever mere.
    Ikk mig der laver reglerne, men syntes også det god regel stakkels dyr som kun kan gå på 3 ben, skal prøve og holde balancen i en trailer, det må gøre ondt.


  • #20   9. maj 2014 Blackfoot; aha - du siger altså at DU ved hvordan man passer og holder heste, noget, som ikke mange andre herinde altså ved noget om? Ja, du har ret - den kommentar burde du faktisk få på hatten for, men med den horisont (ret snævre iøvrigt) vil det nok være som at tale til en dør.

    Lullermus; den paragraf må du vist hellere lige finde frem, har ALDRIG hørt om den. Der er jo en del kronisk halte heste, som bliver slagtet, og halthed kan være mekanisk og ikke smertebetinget, så det forekommer mig lidt underligt at man ikke må fragte/transportere en sådan hest.


  • #21   10. maj 2014 3.6.1. Kravene til dyrs transportegnethed (kapitel I)
    Kapitel I i transportforordningens bilag I indeholder kravene til dyrs transportegnethed. Det fremgår heraf, at ingen dyr må transporteres, medmindre de er egnede til den påtænkte transport, og alle dyr skal transporteres under sådanne forhold, at de ikke kommer til at skade eller påføres unødig lidelse, jf. pkt. 1.
    Endvidere fremgår det, at tilskadekomne dyr og dyr, som har fysiologiske skavanker eller undergår en patologisk proces, betragtes som ikke-egnede til transport, jf. pkt. 2. Transportforordningen indeholder på dette sted en liste over, hvornår dette »især« vil være tilfældet, nemlig hvis der er tale om:
    a) Dyr, som er ude af stand til at bevæge sig ved egen kraft uden smerter eller at gå uden støtte,
    b) dyr med et alvorligt åbent sår eller en prolaps,
    c) drægtige hundyr, som er mindst 90 pct. henne i drægtighedsperioden, eller hundyr, som har født inden for den forudgående uge,


  • #22   10. maj 2014 A) siger jo en halt hest ikke må køre i trailer da den ikke kan støtte eller gå uden smerte.

    Det eneste tidspunkt du må køre med et skadet dyr er -

    Det fremgår endvidere af pkt. 3 i kapitel I i bilag I til transportforordningen om dyrs transportegnethed, at syge eller tilskadekomne dyr kan betragtes som egnede til transport, såfremt de:
    a) Er lettere tilskadekomne eller syge og ikke vil blive påført yderligere lidelser som følge af transporten; i tvivlstilfælde skal der anmodes om veterinærrådgivning,
    b) transporteres med henblik på anvendelse af direktiv 86/609/EØF, hvis sygdommen eller skaden er et led i gennemførelsen af et forskningsprogram,
    c) transporteres under veterinærtilsyn med henblik på eller efter dyrlægebehandling eller -diagnose; sådan transport kan dog tillades, hvis de pågældende dyr ikke påføres unødige lidelser eller udsættes for dårlig behandling,
    d) efter at have fået foretaget et veterinært indgreb som led i brugspraksis inden for landbruget, såsom afhorning eller kastrering har fuldstændigt helede sår.


  • #23   10. maj 2014 Louise K
    Ja den kan være mekanisk halt, men når TS skriver den er kommet til skade i løbet at natten så regner jeg med den har ondt.
    Men du må kun køre med hesten hvis du har på skrift fra en dyrlæge at den er smertefri men stadig halt før du må køre med en halt hest. Så du har bevis på den ikke har ondt.


  • #24   10. maj 2014 Holda op

    Se nu at få slagtet den stakkels hest den lider mens vi andre snakker håber ejer har gjort hvad hun måtte gøre for sin hest


  • #25   10. maj 2014 Lullermus; Hvad er kilden til dine paragraf-henvisninger? Det lyder mistænkeligt meget, som transport-lovgivning gældende for svin og kvæg smiley



  • #26   10. maj 2014 Tinka M : Hvem siger hesten ikke er slagtet? Diskussionen, som fortsætter er jo uden TS og angår mere transport af heste med halthedsgrader smiley Tråden og omnet må vel godt fortsætte smiley

  • #28   10. maj 2014 Som megen anden jura, kan der tolkes og argumenteres for meget - jeg bider specielt mærke i følgende formulering;

    "Det fremgår endvidere af pkt. 3 i kapitel I i bilag I til transportforordningen om dyrs transportegnethed, at syge eller tilskadekomne dyr kan betragtes som egnede til transport, såfremt de:

    a) Er lettere tilskadekomne eller syge og ikke vil blive påført yderligere lidelser som følge af transporten; i tvivlstilfælde skal der anmodes om veterinærrådgivning"

    - ikke vil blive påført yderligere lidelser som følge af transporten.

    Dertil kommer følgende ;

    "Dyr, som ikke anses for transportegnede til den påtænkte forsendelse, skal afhængig af årsagen hertil enten sendes til et slagteri indenfor en afstand af ca. 30 km eller til et nærliggende slagteri. Grænsen på 30 km finder anvendelse på lidelser i bevægeapparatet, blodøre, varme-stress, stress-søer, prolaps, spændte og ømme yvere samt visse dyr med magert eller meget kraftigt huld."

    Kilde; retsinformation (som du linkede til).

    Jeg er altså således overbevist om at "ikke transport-egnede dyr" må transporteres op til 30 km - og at der er en vis tolkning i hvorvidt en hest "pådrager sig yderligere lidelser" forårsaget af transport

    Som retsinformation også angiver, er det transportør/ejer, som skal vurdere (og stå til ansvar for) hvorvidt dyret er transport-egnet (så er der så det punkt med tvivlstilfælde og dyrlægens ansvar).



  • #29   10. maj 2014 Bare lige for at fastslå en vigtig pointe, så er det IKKE fordi, jeg mener man skal transportere dyr, som står med stærke smerter - enhver med ansvar vile det selvfølgelig aflive på stedet og aldrig fragte et dyr plaget af stærke smerter. smiley

Kommentér på:
Slagte hingstegal hoppe?

Annonce