{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.769 visninger | Oprettet:

camilla mia P
camilla mia P
Tilmeldt:
18. maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Vil gerne have en hest.. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er så småt begyndt at ride igen, red meget da jeg var yngre. Men er begyndt igen, bor på en stor gård med min mand og har altid ønsket mig min egen hest. Men hvad koster det at have hest og hvad skal man have til den? Jeg har kun planer om hygge tur, er ikke til konkurrencer eller spring
mvh Camilla


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil gerne have en hest..
  • #1   18. maj 2014 Nok 5000 om månnden og have hest og du skal jo have sadel, trense, grime, tov, ridehjelm, ridestøvler, gamacher OVS!

  • #2   18. maj 2014 5000,- også hvis man selv har stald? smiley I kender ik nogle gode bøger man kan læse om heste?



  • #3   18. maj 2014 Det er jo forskelligt f.eks. Skal du tage stilling til løsdrift eller stald?
    Men basic vil jeg sige er
    Fold
    Læskur - Evt. Stald
    Strøelse
    Foder, "krybbefoder" og hø/wrap
    Smed
    Dyrlæge, også de uforudsete besøg...
    Udstyr...
    Forsikring
    Hmmm, jeg har helt sikkert glemt en ting eller to, men tror det er det meste smiley

    5000 kr, ej det tror jeg ikke, det kan gøres for 2-3000 kr hvis de er hjemme smiley


  • #5   18. maj 2014 30.000 om måneden for EN hest????? Hold da op...
    Når du har hesten hjemme er det jo langt billigere end at have den stående ude, så tror godt det kunne gøres for 5.000 (måske billigere) om mdr. også kan der jo komme dyrlægeregninger mm.


  • #8   18. maj 2014 Jeg giver:
    opstaldning, alt inkl. undtagen foder + fuldpas: 700 kr.
    foder: 160 kr. pr. sæk - ca. 2 sætte pr. mdr.: 320 kr. (dog ikke i sommerperioden)
    smed hver 6-8 uge: 350 eks. kørsel
    dyrlæge: xx kr. (alt efter hvad der skal laves, men i hvert fald 4-500 kr. til årlig vaccine, + der skal laves gødningsprøve og evt. ormekur)

    Jeg har en plag på ca. 1 år, og derfor er udstyr, ridning, undervisning osv. selvfølgelig ikke noget jeg skal bruge penge på endnu.


  • #12   18. maj 2014 Jeg står opstaldet billigt og i ren opstaldning/fodring/hø/tilskud osv. Giver jeg 2200,- i gennemsnit hver måned, af udstyr køber jeg nok i snit for 1000-1500 i måneden, undervisning 600 i måneden, fys/smed/basis dyrlæge/og lignende bruger jeg i gennemsnit 700,- i måneden i løbet af et år. Så kommer der ting som trailerleje, snart stævner, uventede dyrlægeregninger, forsikring, mit ejet ridetøj og meget mere ved siden af.. Så 5000,- i måneden er slet ikke urealistisk synes jeg, nu har jeg så os fået ham hjem for 5 måneder siden så vi har gjort en masse ekstra ting end vi måske skal resten af året, men det er stadig ikke helt urealistisk og jeg er endda jyde;)

  • #13   18. maj 2014 Så går størstedelen af pengene jo også til fornøjelse, og ikke "overlevelses-ting" smiley

  • #14   18. maj 2014 Mit budget ser sådan her ud for min hest (:

    Opstaldning 2500 kr.
    Smed 1150 kr.
    Forsikring 3000 kr.
    Vacc. 525 kr.
    Ormekur x2 400 kr.
    Tandlæge 1600 kr.
    Kiropraktor x 2 600 kr.
    Hver mdr. lægger jeg 4000 kr. til siden
    Selvom det kun bliver omkring 3637 kr. om mdr. Så er jeg 100% sikker (:


  • #16   18. maj 2014 Lisa heissel har tydeligvis ikke læst indlægget ordentligt før hun svarer!

    Når I har en stor gård, så har I sikkert også dyr? I så fald har du sikkert noget sf foderet på lager, og skal kun købe det, som er specielt til hesten. Det letter jo udgiftsbyrden væsentligt ligesom du ikke skal tænke på udifter til opstaldning. Du skal regne med at smeden skal på besøg hver 6-8 uge, og prisen for hans tjenester varierer meget fra sted til sted. Det er i ørvigt også afhængig af, om hesten skal have sko på, men hvis du vil ride ture, så skal du lægge dit budget efter 4 sko.

    Dyrlæge er hekt umuligt at spå om, men du skal som minimum regne med et årligt besøg med vaccination og tandeftersyn. Spørg din dyrlæge om priser. Desuden skal der sættes lidt penge af til besøg, hvis den skulle blive forkølet, halt eller lignende.

    Udstyr: sadel med underlag, gjord og stigbøjler, hovedtøj, strigler, grime.
    Der udover vil du måske finde det rart at kunne lægge et dækken på, hvis den bliver meget svedt, eller hvis det bliver koldt, men rigtig mange heste lever fint uden.
    Hvis du køber en hest, som går ordentligt på sine ben, er det heller ikke nødvendigt med gamacher.

    Du skal sørge for at få dig en ordentlig hest. En, som er sund og rask, som har en vis alder og erfaring, og som er ordentlig redet og opdraget - så får du mest glæde af den, og du må være forberedt på at betale hvad det koster. En billig traver ER billig i indkøb, men nok ikke det bedste valg som førstegangshest.

    Husk i øvrigt, at en hest er et flokdyr, som trives bedst i selskab med andre heste, så måske skal du have to.


  • #19   18. maj 2014 Tak for alle svar, nu skal I ikke blive uenige om forskellige meninger. Men Lisa, jeg kan ikke se et problem i at have en hest der skal bruges til hyggeture, jeg har arvet en del penge i familien og har derfor fint råd til min egen hest. Men synes det ville være godt at suge en masse viden og ideer til en ??
    Jeg er stadig ik interreseret i spring eller konkurrencer, tænker en ældre hest der er redet til er noget for mig. Vi har stadig en stald og fold så der er ik noget problem, vi har os fået tilbudt af en ven at få deres shetlands pony om når jeg finder den rette hest.
    - Har en svigerinde der bor i samme by, ca en halv kilomet fra mig. Så kan ride ned til hende og få lavet tænder, sko, vac osv når hun skal så vi kan få mængde rabat. Hun har en hest og 3 der lejer deres bokse ????


  • #21   18. maj 2014 Husk at du skal have mindst to heste, da de er flokdyr smiley du kan evt. købe en shetlandspony som selskabshest, de er meget billige at have gående smiley

  • #22   18. maj 2014 Jeg har mine to derhjemme, hvis jeg trækker opstaldning fra (som der desværre skal være fordi det er et i/s) så betaler jeg altså kun 1700 kr om måneden for to store heste, foder, hø, halm, smed og basic dyrlægeregninger.. Da jeg havde min den ene opstaldet gav jeg bare 3050 kr for opstaldning og derudover kom alt det andet! Så det er NOGET billigere at have derhjemme smiley

  • #23   19. maj 2014 Tak Maria Michelle ??

    Dem der bliver ved med at skrive at det er flokdyr og om opstaldning. Så prøv at læs hvad jeg har skrevet tak ??


  • #24   19. maj 2014 Hov forkert smiley maria michelle smiley

  • #25   19. maj 2014 Opstaldning 1400 kr.
    Forsikring 1200 kr.
    + jeg lægger ca... 1.000 kr til side pr. måned til dyrlæge og smed smiley


  • #26   19. maj 2014 Altså, det er jo langtfra ligeså dyrt når du har dem hjemme. Der er flere ting du så selv skal stå for, men bla bokslejen er ikke en udgift, og det plejer jo ellers at være en af de dyre. Strøelse kan i sikkert godt få en aftale med en landmand om?
    Jeg har ikke selv hest hjemme, men ud fra bekendtes og egne erfaringer med at have hest ude, tror jeg sagtens du kan gøre det for under 2000kr for min. 2 heste om måneden smiley


  • #27   19. maj 2014 tror vi bruger ca. 1500-2000 kr. om mdr. på 5 heste... det er mere eller mindre kun så dyrt som man selv gør det til at være...

  • #28   19. maj 2014 Du skal tænke hvad hø/ halm koster pr måned.
    Foder er ca 200kr pr hest smiley men du skal ha mere en en hest da de jo er flok dyr.


  • #29   19. maj 2014 Jeg har 2 heste hjemme, en på 160cm og en på 176cm, de står i løsdrift, men koster mig ca. det samme som hvis de stod i boks, måske lidt mere fordi det er vigtigt for mig der konstant er hø i vinteren..

    Jeg giver i gennemsnit mellem 1000-1500kr pr. hest om måneden inkl. strøelse, hø, foder, vaccine, smed, ormekur/tjek, forsikring, ja faktisk alt undtaget udstyr


  • #30   19. maj 2014 Jeg har tre Irish Cop hopper og en fjordhest. incl opstaldning, hø, vitaminer koster de ca 2000 kr pr måned om sommeren.

    + 600 kr i hø/wrap om vinteren samt fuldfoder til ca 300 kr pr måned. Jeg køber også hyben pulver og hvidløg for ca 300 kr pr måned om vinteren.

    Smed 1400 kr hver 8.9 uge.

    Dyrlæge, vaccinationer ca 2000 kr pr år

    Mine skal have tjekket tænder snarest
    ormekur ca 500 kr pr halve år.

    Så ryger der en grime i ny og næ.

    Så det behøver ikke nødvendig koste en bondegård at have hest smiley held og lykke med at finde en hest smiley

    Hov glemte at sige mine fire piger står på 6 hektar (delt op i syv folde) og der følger halm med i min opstaldning.


  • #31   19. maj 2014 Lisa Heisel: Bare sådan for rent nysgerrighedsskyld, så vil jeg gerne se dit budget smiley
    Jeg synes altså det er helt vildt, også selvom det er C og B stævner du rider smiley
    Nu ved jeg jo ikke hvad din underviser koster, din smed eller andet. Men hvis jeg var sat til 1 stævne om mdr. undervisning en gang om måneden, samt opstaldning og smed, så brugte vi ca. 50.000 kr om året smiley


  • #33   19. maj 2014 Nu har vi haft heste hjemme i en del år og har haft parter. Vores parter har skulle betale hvad det kostede at have hesten, 500 kr. om måneden smiley Altså hø,halm, foder, vand. De penge der så ikke blev brugt der røg ned i lommen og blev gemt til smedregningen eller en dyrlæge. smiley
    Det er dog altid en god idë at ligge llidt ekstrapenge til side så man er sikker på at ha' til en dyrlæge og smed. smiley


  • #36   21. maj 2014 Men altså... plejer at sige omkring 2.000 pr. måned ^^'

  • #40   21. maj 2014 30.000?! Hvordan dælen er det muligt at bruge så meget? Har i vundet i lotto?? smiley

  • #43   21. maj 2014 TS - Jeg har regnet på hvad det ville koste at få min hjem. Hvis du ser bort fra udstyr og u forudsætte dyrlægeudgifter kan du klare at holde din hest der hjemme for ca. 1500kr mdr. Dette er inkl. halm, hø ad libitum i småmaskede net og vitaminer. Resten lægges til side til smed og årlig vaccine og tandtjek. Med to heste (den skal jo ikke stå alene) må du regne med 2000kr. smiley

    Mvh TT


  • #44   21. maj 2014 Jeg giver 1000kr. inkl. foder, hø og halm. 350kr for beskæring og 800kr for 4 sko. Beskæring kunne jeg nøjes med 2x årlig og sko ca hver 8-12 uge. To gange årlig er der orme prøve/kur. dette giver jeg 1000kr årlig. Tandrasp 1000kr årlig. Og vaccine 600kr årlig.
    Så foruden foder/opstaldning giver jeg 5800kr året. smiley


  • #45   21. maj 2014 da jeg boede hjemme, stod jeg for alle udgifterne paa near forsikring, da det gik over mine forealdres.

    Men jeg gav ca. 2000 kr. pr. hest.

    belobne er i ca pris:

    foder:400 kr
    halm: big balle 500kr.
    ho\ wrap: 400 kr
    smed: 500 kr.
    dyreleage: 1500 kr
    vedligeholdelse af udstyr og tilbehor: 500/1000 kr

    og det var for 2 heste om maaneden.


  • #46   21. maj 2014 30.000 kr om MÅNEDEN for en hest? Det er næsten det jeg bruger om året :o.

    Jeg betaler 2500 for opstaldning inklusiv alt smiley


  • #47   21. maj 2014 Jeg betaler 1200 kr. om måneden for 1 hest til hygge.
    Heri er der inkluderet smed, foder, halm, hø og opstaldning i selvpasserstald.

    Dyrlæge og udstyr kommer oveni - jeg sætter 500-1000 kr. af om måneden, alt efter overskuddet på SU kontoen smiley


  • #48   21. maj 2014 Ada - Ja 30.000kr mnd. er vanvittig... Ville være flov over at fortælle det! smiley

  • #49   22. maj 2014 Jeg har min to for ca. 5000 pr. Mrd. Men rider også stævner så smiley

  • #50   22. maj 2014 Lisa, så i bruger 360.000 kr. Om året på din hest?



  • #51   22. maj 2014 Jeg betaler 3100,- om måneden derude hvor jeg står. Det er HIT-Aktiv løsdrift, og med i prisen får man:
    Staldleje
    Strøelse
    Wrap og hø ad libitum
    Foder - Vitaminer, mineraler, hvedeklid, roerpiller, lucerne og salt
    Kort til ridebanen
    Smed

    Men hvis man har stald skal man nok ca. tænke
    500-700,- for foder
    500-800 for smed, afhængig af om den går med eller uden sko
    500,- for hø/wrap
    og 1000,- til side til akut dyrlæge smiley

    Og så husk at heste skal have mindst en foldkammerat, andet er ulovligt smiley


  • #52   22. maj 2014 Bella Vinter

    Synes du skal læse heste loven igen..

    det er ikke ulovligt så længe hesten er over 2år så må den stå alene resten af dens liv..

    Om det er okay hvis man tænker på hesten er en helt anden sag, men lov mæssigt må man gerne nøjes med en hest


  • #53   22. maj 2014 jeg bruger 2300 i måneden for 3 heste smiley

  • #54   24. maj 2014 Lisa
    Eftersom du hverken kører til udlandet hver weekend for at ride stævner eller giver din hest guldsko på, så er 30.000 urealistisk.

    TS
    Jeg bruger 4.000 om måneden. Det koster hende der ejer stalden ca 3.000 pr hest månedligt - men det er også ride/ konkurrence heste (-:


Kommentér på:
Vil gerne have en hest..

Annonce