29. jun 2012 Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.669
Stoler vi for meget på underviseren? {{forumTopicSubject}}
Jeg er nok ikke den eneste der ofte(konstant) oplever kommentarer og tekster som ''jeg har en ride lære'' ''du er ikke min underviser'' ''Min underviser skal nok rette mig'' ''Min underviser siger...''
Er vi bare begyndt at stole mere og nogle gange for meget på underviseren eller prøver folk bare panisk at gemme sig bag en eller anden, tit kan man jo godt se at det er fornuftigt at stole på underviseren, de ser de fejl man ikke selv ser, nogle har mere erfaring, men ikke alle, så hvad nu HVIS at underviseren for sagt noget forkert eller har opfattet noget som måske er en fejl, undervisere er jo ikke helgens eller noget, så hvorfor stoler vi så meget på at de nok skal sige alting 100% rigtigt?
Det kan både være farligt hvis man lytter til en underviser der siger noget forkert eller lære en noget der mere skader en gavner ridningen, men stadig er det lidt ligesom vi er inde i en tidalder hvor vi bare ser blindt på det, eller hvad? gemmer folk sig bare bag deres underviser for at have en undskyldning for (måske) at gøre tingene forkert
Det er et spørgsmål der længe har undret mig, hvad siger I- HG'folket?
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
min TIDLIGERE underviser kunne ikke engang se at min hest var låst i bagparten.. det var en "udefra" der gjorde mig opmærksom..
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.669
feb 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 118
Jeg synes dog at det er vigtigt at spørge underviseren hvis man er i tvivl om hvorfor man gør som man gør. For er det en dygtig underviser, vil de også kunne fortælle grunden til det man gør. Om man så er enig, er en helt anden sag
aug 2008
Følger: 122 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 157 Svar: 1.011
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Så efter det begyndte jeg at få undervisning af Susan når hun kom til sjælland og nu har jeg en BBH instuktør og Eva Tirstrup (Ridning i Balance og centreret ridning - super dygtig!) som undervisere. Jeg har også prøvet lidt andet, men ofte endte jeg med at sorte (som er verdens mest følsomme og ærlige pony) stilte sig på bagbenene eller begyndte at ligge an til det, fordi han blev fustreret over det - og så har jeg lyttet til ham med den overbevisning, at hvis hesten begynder at vise konfliktadfærd, så er der noget helt galt.
en enkelt gang har jeg redet på rideskole i en uge til noget sommerferie aktivitet. Jeg fik tildelt en pony og inden der var gået fem minutter på ryggen af den vidste jeg at sadlen lp forkert, ponyen var låst eller noget andet - i hvert fald var noget ikke som det skulle være.
Da jeg sagde det til ridelærerne (to unge piger på en 16 år) fik jeg at vide at ponyen den bare var fræk og havde det helt fint, så jeg skulle bare sparke til når den ikke ville i trav. Så skulle vi trave, og den eneste grund til at Mikro gik i trav var fordi de andre gjorde det - og jeg kunne bare mærke hvor skævt og låst han gik - slet intet brug af ryggen. Så ville de to piger have os til at galoppere, så jeg prøvede at få Mikro i galop to gange uden andet svar end en hest der ømmede sig og virkelig ikke ville - så jeg satte i skridt for det vil jeg ikke byde en hest.
De to piger begyndte selvføælgelig at sige at jeg skulle op i galop fordi han bare løb om hjørner med mig og ikke gad, og da jeg så sagde at han ikke havde det godt i sin krop og også havde rigtig grimme hove (meget grimme), så fik jeg smidt i hovedet at de var ældst og vidste bedst - jeg valgte at skridte resten af timen.
Der hvor problemet opstår er hvor folk ikke tænker sig om. Jeg prøver at gøre som min ridelære siger, men vis det flere gange ender med en hest der går i konflikt, så lader jeg være og forklarer hvorfor. Men mange fortsætter jo med at gøre som læren siger, også selvom hesten bliver mere og mere fustreret.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
Har rykket mig fra LD-LA (kun øvelser) på 2mdr pga ham.. har selvfølgelig også fået undervisning nogle gange af hans ejer.. og jeg rykker mig bare helt vanvittigt.. min opstilling blir bedre og bedre.. balancen er blevet betydeligt bedre.. nu mangler jeg bare en helvedes masse muskler..
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.897
Men ja - man skal altid være kritisk, selvom man så har den bedste underviser i hele verden.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Det siger hun heldigivs ikke noget til, da hun godt ved, at der er ting jeg ikke gør. Fx har jeg stået meget fast omkring sporer, det er ikke noget jeg bruger eller har lyst til at bruge, selvom hun har sagt at det ville være en god idé mange gange...
nov 2011
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
Når det så er sagt så er jeg ikke enig i alt, hvad hun prøver at bilde mig ind
Det der nok er i dag, er at rigtig mange er bedrevidende og taler ned til folk, hvis de syntes det bliver gjort forkert. Der er da heller ingen der skal være belærende overfor mig hvis ikke jeg har bedt dem om det - det er jeg heller ikke for andre. Jeg har et par piger jeg ind i mellem har redet med og deres ridemetoder er skrækkelige. Jeg har før spurgt om dem om hvorfor de netop lige gjorde sådan, hvortil de så har forklaret mig det, derefter har jeg forklaret dem hvordan jeg gør det normalt, men igen sluttet af med, at det jo er op til en selv. På den måde syntes jeg, at jeg har givet dem noget at tænke over, men uden at fortælle dem hvad de SKAL gøre.
Ligeledes har min venindes hest været forfangen førhen, for 2 år siden havde den nær måtte lade livet, da de ingen forstand har på det. For 1 måned+ siden snakkede jeg allerede med dem, om at de nok skulle lukke af for noget af græsset eller give den mundkurv på - jojo sagde de. der er endnu intet blevet gjort og jeg er næsten sikker på at det igen i år går galt for dem, men jeg har haft fat i dem flere gange, men jeg kan heller ikke stå og fortælle voksne mennesker hvad de skal og ikke skal gøre, hvis ikke de har bedt om min hjælp.
Til spørgsmålet, ja jeg stoler på min underviser - 99% af tiden hvert fald
dec 2010
Følger: 126 Følgere: 140 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 1.519
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Problemet er at folk er for autoritetstro og ikke tænker selv. Ikke stiller spørgsmålstegn ved tingene, ikke selv tager beslutninger og tror på at underviserens ord er gud. Så uanset om det er vdr. ridning, om hesten har ondt, trænger til tandlæge, bid, fysisk smerte, sadel e.l - så ved underviseren ALT,
nov 2011
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Jeg valgte for 2 år siden at bruge penge jeg ikke havde på undervisning hos en berider der har fået topkarakter i alt, for jeg tænkte at han måtte da kunne hjælpe mig med mine opstillingsproblemer og de problemer jeg havde med hesten. 300 kr var på det tidspunkt ret mange penge for mig, men hjælp, det skulle jeg have...
Jeg kunne ligeså godt have tørt mig i måsen med de penge... Det eneste jeg fik var ros, ros og atter ros, for noget jeg selv kunne se, at jeg ikke gjorde ordenligt. Jeg havde bedt ham om at gå ordenligt til mig, for nu skulle min ridning altså forbedres... Men det fik jeg ikke... Og mht. hesten skulle jeg bare tage lange seje træk i indvendige og holde en stram udvendig, mens jeg skulle trykke til med sporen... Jeg fik kun undervisning af ham den ene gang.
Hvis man ikke har lært andet, så kan jeg godt se at det er svært for nogle folk at forstå at der er flere måder at gøre tingene på, som giver bedre resultater og er noget mere behageligt for hesten, end alt det hiv og træk og bare spark til, hesten kan ikke mærke det-fis.
Jeg er nu meget kræsen med undervisere... Jeg prøver gerne forskellige, hvis det lyder som noget jeg vil være med til, jeg kan altid sige nej tak til omgang nr. 2, hvis det ikke er noget for mig og hest alligevel.. Dog vil jeg aldrig nogensinde få undervisning af en tøjlerytter igen, fine resultater og uddannelse eller ej, for det er ikke den slags rytter jeg gerne vil være. Og nu har jeg part en 5 års der ikke er nået så langt i hans uddannelse og han skal godt nok ikke udsættes for sådan noget, som kan fucke ham helt op. Ridning skal også være sjovt og behageligt for ham.
Så hvis jeg er uenig med underviseren, så kommer jeg ikke igen. Det gider jeg ikke bruge min tid eller penge på, samt at jeg slet ikke vil lægge hest til den slags ridning.
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.838
- Hun ville lave Join Up. Så jeg lavede Join Up.
Jeg er endt med en mere nervøs hest i dag, da hun allerede VAR nervøs i forvejen, og hun er blot blevet mere stresset af dette. Hvis man kommer til at forskrække hende, eller hvis der er noget hun synes der er ekstra ubehageligt, og man er indenfor rækkevidde mens det sker, så er vi med ét også farlige og ubehagelige, og så må man ikke komme i nærheden af hende.
Det kan sagtens tage 1 uge eller 2 eller mere for at få hende til at falde til ro og stole på os igen, og vi har haft hende i 4½ år.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Stoler vi for meget på underviseren?