{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.157 visninger | Oprettet:

Toplag på ridebane? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vi er ved at skifte vores toplag på vores ridebane og vi er blevet meget chokerede over at det åbenbart ikke kan gøres for mindre en 50.000 kr.! Vi har bygget vores bane op af brokker med stabilgrus imellem, desværre begyndte vi at ride mange af stenene op igennem sandet på banen. Derfor har vi planer om at lægge en fiberdug mellem brokker/stabilgrus og sandlaget for at holde stenene på plads.

Jeg tror bare vi havde ret almindelig sand på banen førhen, og det var vi ganske tilfredse med, men nu hvor vi har undersøgt hvad vi nu skal have på, bliver vi kun anbefalet at bruge 'ridebanesand' som til en 20x60 bane vil komme til at koste 50.000 kr og derudover skal vandes og rettes af hver dag, og det er nok lidt for seriøst til os. Har også hørt at man bare kan bruge lerholdigt sand, mens andre siger at det bliver for glat at ride i?

Hvad har I på jeres baner? Erfaringer? Anbefalinger? Noget der er til at betale sig fra? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Toplag på ridebane?
  • #1   23. maj 2014 På min gamle efterskole havde de muslingeskaller, rigtig godt, der var ALDRIG vand på banen, og om vinteren frøs banen ikke til, men var måske en anelse tung. når muslingeskaller o sne blev blandet smiley
    Jeg kender ikke prisen.


  • #2   23. maj 2014 Lerholdigt sand er glat i regnvejr i hvert fald smiley
    Prøv enten en blanding af flis og sand eller muslingeskaller. Sidstnævnte kan også springes på om vinteren, da banen ikke kan fryse til med det underlag. Desuden ligger der aldrig vand på sådan en bane.


  • #3   23. maj 2014 Vi har også overvejet muslingeskaller, men kan hestene godt gå på det uden sko?

  • #4   23. maj 2014 Det burde de kunne. Man kan jo sige meget, men muslingeskallerne skal jo også lige knuses først smiley

  • #5   23. maj 2014 Man skulle jo tro at de skærer men de kan sagtens gå på dem uden sko smiley når først de er blevet knust lidt er der ingen problemer, og heller ikke i starten, man kan eventuelt vælge lige at køre en have-traktor hen over smiley

  • #6   23. maj 2014 Stof bund er rigtig godt, det fryser ikke om vinteren

  • #7   23. maj 2014 Stofbund? Hvad er det og hvem forhandler det? smiley

  • #8   23. maj 2014 Hestene kan sagtens gå på muslingeskaller uden sko, men det slider altså meget mere på hovene end hvis du vælger sand blandet med flis for eksempel. Muslingeskaller er dejlige at ride på, men hvis du rider på banen hver gang så slider det mere på hovene med den type underlag.

  • #9   23. maj 2014 Stofbund er lækker. Blandet med sand og så fryser det nemlig ikke. Det ligner sådan noget gammelt gulvtæppe smiley

  • #10   23. maj 2014 Jeg har nemlig også hørt at muslinger sled så meget på hovene at de er nødt til at gå med sko. Men har ingen erfaring med muslinger selv smiley Vi rider på vores bane hver dag. Og det er ikke alle vores heste der har sko på

  • #11   23. maj 2014 Kender I en forhandler på stofbunden? Er banen helt mørk? Så et produkt på Hest og Rytter i år der lyder som 'Stofbund' som også var frostfri og vedligeholdelsesfri, men det ville koste os 120.000 at lægge det på vores bane. Så det droppede vi ret hurtigt igen smiley

  • #12   23. maj 2014 Kosand skulle fungere rigtig godt til ridebaner og er vist noget billigere end ridebanesand.

  • #13   23. maj 2014 uanset hvad skal du i hvert tilfælde holde dig lagt fra ren flis! på min efterskolen fik vi ny bane i starten af året og den var ikke redet ordenligt til da jeg stoppede. den ene halvdel af banen var, men det var kun fordi at vi have haft en vandskade og det tog lang tid før vi kunne bruge den del af banen.
    på vores udendørs baner havde vi fint sand, hvilket støver forfærdeligt meget, når det er tørt, så det skal helst være fugtigt.
    På den banen jeg rider på nu er der groft sand og det er ok. den er lidt ustabilt og glat at ride på i hjørnerne når det er tørt og rigtig god når det er fugtigt.


  • #14   23. maj 2014 på det opstaldningssted hvor jeg står er der noget speciel sand på også er der fiberhalløj på den er rigtig lækker at ride dog kræver den en del vand i starten men ellers er den lækker og har lysnet ridehusene op

  • #15   23. maj 2014 Kender ikke en forhandler af stofbunden. Men dem der har avlet min pony, har stofbund. Det er dejligt at ride i. Det er blandet med sand. Altså det er ikke så lyst som ren sand, men synes heller ikke det er mørkt at ride i. Men hvis du blev lidt chokeret over 50.000 kr. Så tror jeg du skal være forberedt på at det nok ikke er billigere.

Kommentér på:
Toplag på ridebane?

Annonce