{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.056 visninger | Oprettet:

Hove -trimme selv {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har hvad jeg selv kalder en barfodshest dvs uden sko og kræver jævnlig trimning, for Soyas vedkommende ca hver 14. dag.
Jeg er lidt i tvivl om jeg synes hende jeg har nu er dygtig nok.
Min dyrlæge/Kiropraktor har et par gange bemærket at der er beskåret skævt eller ikke nok.
Jeg overvejer derfor at skifte, det er ikke katastrofalt og kan også være vi kan nærme os hinanden. Jeg mener bare at velfungerende hove er fuldstændig essentielt for en velfungerende hest og især, hvis den som min også har ryg problemer.
Desværre er der ikke lige nogen i nærheden som jeg synes er helt tiptop dygtige.
Spørgsmål er der nogen af jer, der selv trimmer jeres heste evt kun rasper?? Jeg overvejer nemlig om jeg ville kunne få en dygtig trimmer ud en gang om måneden også selv vedligeholde efter kyndig vejledning der imellem??
Hvad er jeres erfaringer/ meninger omkring dette??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hove -trimme selv
  • #1   3. jun 2014 Hvis du finder en dygtig trimmer, vil jeg mene at du kan nøjes med at bruge ham/hende hver 6. uge, og så bare forsigtigt vedligeholde hoven med en rasp imellem trim smiley det vil de gerne vise dig hvordan du gør.

• #4   3. jun 2014 Jeg er ikke hellig omkring kun trimmere, jeg er lidt hellig omkring hun ikke skal have sko på. smiley
    Min udfordring er også at hun vokser meget i dragterne og det skal jo beskæres for at holdes nede.
    Men hvis jeres erfaring er man kan få vejledning og et samarbejde op at kører med en dygtig trimmer/smed, så er det nok den vej jeg skal.

• #7   3. jun 2014 Kender godt Arne, har været hos et enkelt foredrag hos ham. Synes dog der var lidt meget snak og ikke så meget konkret viden. Men nu var det også et foredrag og ikke kursus på den måde.
    Men nok ingen tvivl om han er dygtig. Må lurer lidt hvornår han holder de næste kurser

• #8   3. jun 2014 @hoppedullen, det var bare helt ubevidst fra min side. Har stadig et stykke vej før alle "fag" og hesteudtryk sidder på rygraden for mig... smiley
    Det er jo som at skulle lære at læse igen, når man starter op igen efter så mange år

• #10   3. jun 2014 Jamen kommer Louise til Ringsted???

• #11   3. jun 2014 Og det er netop det jeg er forarget over ved barfodstrim! At folk bare tror man selv kan gøre det, der er en grund til at beslagsmed er gennem 4 års uddannelse hvor de lære at beskære korrekt.
    Dette lærer man altså bare ikke lige selv at gøre, og hvis din nuværende trimmer ikke er dygtig nok, hvorfor tror du så at du selv kan gøre det bedre uden nogen form for uddannelse.

• #12   3. jun 2014 Jeg giver nu heller ikke meget for Barfods trimmere. og hvis din hest har problemer med ryggen kunne det netop være at beslag eller sygebeslag kunne hjælpe på dette.
    Og hvis du finder en dygtig smed og du siger at du i så vidt muligt omfang ønsker at den skal gå uden sko, så er jeg sikker på at beskæring hver 6-8 uge vil kunne gøre det.

• #13   3. jun 2014 Jeg vedligeholder selv mine hestes hove mellem deres trim hver 5-6 uge... Men jeg rasper kun kanten, intet andet, og dette kan alle lære at gøre af deres trimmer-smed... Min trimmer er fra Australien og knald hamrende dygtig, så vil ikke skifte ham ud for nogen.... Men man kan sagtens finde en alm smed der er god til at beskære ud fra at hesten ikke skal have sko på, det er bare med at undersøge om de forskellige smede og kontakte dem for at få deres mening og holdning, for nogen smede tror ikke på andet end jernsko, desværre....

• #14   3. jun 2014 Dens rygproblemer kommer ikke fra hovene og der er ikke behov for beslag/sygebeslag. Rygproblemer skyldes formentlig forkert ridning dårlig sadel fra tidligere. Der bare aldrig er blevet gjort noget ved det før nu.
    Men derfor er det stadig vigtigt at hesten står ordentligt på sine hove.

Jeg gør mig ingen forestillinger om at kunne beskære eller trimme som en professionel eller at det skal være uden supervision fra en trimmer/beslagsmed, men jeg skriver jo netop vedligeholdelse.
    De 4 år bruges jo på at lærer om sygdomme, forskellige, beslag, anatomi osv osv.
    Det har jeg ingen forestillinger om at kunne lærer over en weekend.
    Men lige præcis hvilken form min egen hest hove skal have, hvor lange, brede osv. det burde ikke tage 4 år, smiley hvis det handler om at lærer at raspe 2 millimeter af, hver 14. dag.
    Men jeg kan jo tage fejl og derfor oprettet jeg emnet for at høre folks egne erfaringer og holdninger, så man kan belyse emnet fra flere sider, plusser og minusser mv, inden jeg gør noget overilet.

Ang uddannelse beslagsmed, barfodstrimmer ect. Så er jeg fløjtende ligeglad, hvad der står på eksamenspapiret, så længe vedkommende er dygtig til det de laver. Nemlig en sund, velfungerende og naturlig hov.

Beskæringer hver 6-8 uge er netop ikke holdbart, da hendes hove vokser alt for hurtigt og hun derfor vil stå forkert på benene for lang tid af gangen.

• #15   3. jun 2014 Jeanette: De udenlandske trimmere har også en bedre uddannelse end de danske, de skal jo blot have et kort kursus og det tror jeg bare ikke man lære nok af.
    Men der findes mange beslagsmed som ikke kun tænker "sko, sko og atter sko" min er en af disse, men han giver dem så sko på hvis dette er nødvendigt.

• #16   3. jun 2014 @Team Endurance, men ville nu aldrig vælge en trimmer, der "bare" ar været på et weekende kursus.
    Og har måske heller ikke været hel fair for hun er egentlig dygtig nok min trimmer, hun er bare for svært tilgængelig med de intervaller, jeg synes er optimalt.

• #17   3. jun 2014 Grafik: Ja, helt enig... Min trimmer har taget en regulær uddannelse hjemme i Austrailen og han SUGER stadig til sig her i DK... En af de ting jeg værdsætter ved ham, han vil lære alt der er om hove, sætter sig ind i foder, miljø osv... Det er guld værd!
    Og der ER alm smede, der tænker barfods heste er ønskelige, man skal bare finde dem smiley

• #18   3. jun 2014 TS: Men hvordan ved du om din trimmer ikke bare har taget et kursus? Trimning kræver ikke uddannelse her i DK og er ikke en beskyttet titel, så man kan bare tage et kursus også ellers kalde sig selv for trimmer. Derfor ville jeg kun benytte udenlandske, hvor hovtrimmer netop er en uddannelse.

Jeanette: Se sådan en trimmer ville jeg nok godt lade komme i nærheden af mine heste. Men nu holder jeg mig til min meget dygtige smed, som går meget op i hans håndværk smiley Så meget at han tit har lavet håndsmedet sko fordi hesten har været i en opretningsperiode og derfor ikke kunne bruge standard sko smiley

• #19   3. jun 2014 Grafik: Det lyder også som en GOD smed du har fingre i der så!!
    Btw, har lige bestilt et sæt Ultimate boots, er spændt på om de kan holde til "lidt af det hele" smiley

• #20   3. jun 2014 Fordi jeg kender trimmer gennem mange år, så har fulgt hende.

• #21   3. jun 2014 Hvem bruger du Anne? smiley

• #22   3. jun 2014 Jeanette: Det er skønt når man endelig finder en som går op i sit arbejde smiley Er det Eqiune Fusion Ultimate du har bestilt? Hvis ja vil du så ikke lige sende mig en PM når du har prøvet dem smiley Jeg skal nemlig have et sæt nød boots til hvis hesten smider en sko under et ridt, men han har en umulig hovform, lange og meget smalle hove -.- Så har endnu ikke fundet nogen som kan bruges, men har læst mig frem til at Eqiune Fusion ikke har noget minimums mål i bredden smiley

• #23   3. jun 2014 Der findes dygtige trimmer, der findes dårlige.
    Der findes dygtige smede, der findes dårlig
    og desværre kan det ikke altid ses på et kursus bevis eller uddannelse..

Jørn Ege brugte også 7 år på at blive læge feks.
    Derfor er det så skønt med nettet, hvor man har mulighed for at udveksle erfaringer og meninger for og imod mv. Så vi forhåbentlig for færre færre af de dårlige.

• #24   3. jun 2014 TS: Forskellen er at alle og enhver kan kalde sig barfodstrimmere netop fordi det ikke er en bestykket titel.
    Derfor vil JEG (som i min mening og personlige holdning) kun benytte trimmere som i det mindste har taget uddannelsen i udlandet, da jeg stoler mere på faglærte folk end folk som bare har kigget i en bog eller taget et lyn kursus også kalder sig selv for barfodstrimmer.

• #25   3. jun 2014 Grafik: Jeps, så din tråd om booten, og skal gerne smide en besked når de er testet smiley

Anne: Det har du helt og aldeles ret i smiley
    Hvem er din trimmer?

• #27   3. jun 2014 Jeannette: Tak det vil jeg se frem til smiley

Birkelund: Tro mig det er jeg også dybt forarget over. Det er derfor jeg endag håber vi får det engelske system til landet, hvor man skal opnå et hvis antal point for at beholde sin titel. Disse point opnåes gennem konkurrencer og kurser.

Kommentér på:
Hove -trimme selv

Annonce