{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.077 visninger | Oprettet:

gødningsprøve. Forskelligt resultat af samme lort! {{forumTopicSubject}}

Har fået taget gødningsprøver for orm og bændelorm, prøvede for sjov skyld at få taget to prøver af samme lort . Det viser sig at det ene resultat giver 200 og at der er bændelorm, og det andet viser 100 og ingen bændelorm, af samme lort! .. Så tænker jeg, hvad kan man dog regne med, tror der er flere heste der render rundt med orm som ikke bliver behandlet, hvis det ikke kan ses bedre!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gødningsprøve. Forskelligt resultat af samme lort!
  • #3   20. jun 2014 netop fordi bændelorm er så svært at opdage med en gødningsprøve får mine taget en blodprøve for det hvert år samtidig med alm prøver.

• #4   20. jun 2014 Det jo meget normalt.. Fordi at der jo ikke er samme antal i hele lorten =)

• #5   20. jun 2014 Har lige fået taget gødnings-prøver her også. Da de alle har langt under 100 siger dyrlægen at sansynligheden for at de så har bændelorm eller blodorm er stort set udelukket. Til efteråret skal de så have ormekur (uden gødningsprøve) og i fald der skulle være bændelorm eller andet så bliver det taget med denne kur.

• #7   20. jun 2014 Det er IKKE svært at finde bændelorm i gødningsprøver.... smiley
    Og det er helt normalt at prøverne viser noget forskelligt, da heste udskiller orm forskelligt hele dagen... Derfor anbefaler jeg altid at man tager min 2 prøver fra to klatter på sin hest og sender ind smiley
    Det er ikke mere end 1 måneds tid siden at mine blev testet, den store havde bændelorm

Det er vigtigt man ikke bare giver en ormekur, uden at vide hvilke orm hesten har... Virbalan tager f.eks ikke bændelorm, det gør Droncit... Equest midlerne er taget at markedet, desværre, det var ellers vores bredspektrede ormekure...

• #8   20. jun 2014 Faxe Dyrehospital testede hestene og siger at den ormekur de skal have til efteråret også tager de andre orm smiley Så der ikke ville være grund til at chekke dem for det nu, (bændelorm kræver en separat test) da de andre ormetal er meget lave.
    -----------------------------------------------------
    *Bændelorm hos heste kan være meget vanskeligt at påvise.* Der findes både en undersøgelsesmetode på gødning og blod, men ingen af metoderne er 100% pålidelige. Æggene udskilles ikke kontinuerligt i gødningen og er svære at påvise, når de er der. Man kan derfor ikke sige, at hesten helt sikkert er fri for bændelorm, såfremt gødningsprøven er negativ. Omvendt kan man sige, at der ved fund af æg er en god indikation for at behandle. http://www.koldingdyrehospital.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=86:internt-laboratorium&catid=19:laboratorium&Itemid=89

• #9   20. jun 2014 Ismulerne: Hvilken kur er det lige de skal have til efteråret? Og hvorfor der uden test? Kan ikke lige lure strategien? smiley

• #10   20. jun 2014 Det har vi også prøvet. For at tjekke hvor meget man kan stole på en gødningsprøve, tog vi to prøver af samme lort. Den ene prøve var positiv for orm og den anden negativ, hmm... Da en af staldens heste så blev aflivet p.g.a. blodorm for et par år siden, orm som den aldrig var testet positiv for, så droppede vi gødningsprøverne og bestiller nu selv ormekure hjem fra Holland. Forkert? måske. Men så er vi sikre på at de får imod alle slags orm!_

• #11   20. jun 2014 Hvis der påvises tal under 100 må man ikke behandle for orm nu. Til efteråret når græsset er gnavet ned vil der være nok orm til at behandle med sikkerhed - og derfor skal der ikke tages en ny prøve, da den prøve der er taget nu er nok.

• #12   20. jun 2014 Mette : Hvis det så viser sig at de får blodorm senere i livet kan det medføre aflivning af hesten fordi de er blevet resistente....

• #14   20. jun 2014 Blodprøve er ikke mere sikker end gødningsprøver, det studie er udført smiley

Ismulerne: Den holder ikke, du kan ikke på nogen måde forudse ormestatus til efteråret..... Og ikke vide om de har taget bændel, spol eller blodorm til sig...

Mette: Blodorm ses i larvedyrkning og er en sikker metode.....

• #17   21. jun 2014 Blodprøve er ikke mere sikker end en gødningsprøve smiley
    Prøver om jeg kan opsnuse det studie de lavede..... smiley
    Mine dyrlæger anbefaler gødningsprøve til at finde bændelorm btw....

• #18   21. jun 2014 Jeg tager en alm. gødnings prøve om foråret og den udvidede om efteråret smiley Mine dyrlæger giver ikke kur medmindre de har over 200 alm æg (mener jeg det var) og de sørger for at ikke bruge de samme type ormekure, for at forhindre udviklingen af resistens. Dog har min kun undgået ormekur en gang da hans unge fold og boks kammerat sørgede for at han havde spolorm smiley Nu er han forsvundet smiley Så nu er nok det problem løst.

Mvh TT

• #19   21. jun 2014 Nu er jeg ikke dyrlæge så holder mig til hvad dyrlægen siger. Kunne aldrig drømme om at give ormekur uden at vide at det var nødvendigt. Procedure hos min dyrlæge er ikke at give ormekur når tallene er under 100 - og i og med gødningsprøverne er taget i sidste uge, anbefaler de at give dem ormekur til efteråret, da kuren vil tage hvad der er smiley (og at de orm som så er påvist nu med sikkerhed vil formere sig) Hvilket lyder logisk nok for mig smiley

• #20   21. jun 2014
    Men til efteråret ved i ikke hvilke orm de har og hvor mange - at give ormekur uden gødningsprøve og larvedyrkning er og give ormekur i blinde.

• #21   21. jun 2014 Jeanette jeg har lagt et link ind tidligere hvor der står at ingen af metoderne er 100 % sikre. : Bændelorm hos heste kan være meget vanskeligt at påvise. Der findes både en undersøgelsesmetode på gødning og blod, men ingen af metoderne er 100% pålidelige. Æggene udskilles ikke kontinuerligt i gødningen og er svære at påvise, når de er der. Man kan derfor ikke sige, at hesten helt sikkert er fri for bændelorm, såfremt gødningsprøven er negativ. Omvendt kan man sige, at der ved fund af æg er en god indikation for at behandle. Blodundersøgelsen er mere sensitiv, hvilket vil sige, at den med større sikkerhed bliver positiv, såfremt hesten er inficeret. Man måler på antistofferne i blodet, og problemet med dette er, at antistofferne forbliver i blodet længe efter, at hesten er blevet rask. Ved en positiv prøve kan man derfor ikke se, om hesten har ormene nu, eller om den selv har renset sig for dem. Man risikerer på baggrund af en blodprøve altså at behandle en hest, der ikke længere har bændelormene.

• #22   21. jun 2014 Krikken: Det vil jeg ikke give dig ret i - En gødningsprøve er gyldig i 3 måneder, når tallet nu er under 100 vil dette tal vokse på 3 måneder og det vil dermed være ligegyldigt med endnu en gødningsprøve, da de formerer sig, og skal have ormekur - så det er bestemt ikke behandling i blinde smiley

• #23   21. jun 2014 Ismulerne: Jeg kender skam alt til hvordan blodprøven virker, den måler ikke her og nu situationen i forhold til infektion med orm smiley
    Men du kan stadig ikke vide om de har fået andre typer orm til efteråret, i givet fald hvor mange og om tallet er så højt at du risikerer forstoppelse ved at give en kur, samt du ikke aner om der er blodorm især.... Og en gødningsprøve er ikke gyldig i 3 måneder, hvem i alverden har bildt dig det ind? smiley
    Syntes du skal google Martin Krarups publicerede artikler osv, vores førende orme ekspert i DK smiley

• #24   21. jun 2014 Se her : For at dyrlægen kan udlevere en ormekur til en hest på baggrund af en gødningsprøve kræver Fødevarestyrelsen nu, at dyrlægen har kendskab til besætningen og har været i besætningen indenfor de seneste 3 måneder.
    http://www.faxedyrehospital.dk/Nyheder/Nyhedsvisning.aspx?Action=1&NewsId=171&PID=1532

Og iflg. min dyrlæge skal de derfor have om ca. 3 måneder da ormetallet vil være højere - Sorry men du har ikke alle fakta på plads smiley
    --------------------------------
    Og til yderligere info : I Hørsholm Hestepraksis har vi i længere tid advokeret for, at næsten alle heste bør få en ormekur en gang om året uanset hvad gødningsprøven viser. Dette viser sig nu at være yderst relevant få at undgå problemer med blodorm og kolik. http://hestepraksis.com/parasitter-orm

• #25   21. jun 2014 Ismulerne - Men ikke alle type ormekure tager alle typer orme og derfor er en larvedyrkning nødvendig for at ikke give hesten den forkerte kur. Hvis hesten har de normale strongilider (staves?) så har den ikke godt af at få en kur der er stærkere og tager bændelorme og blodorm! smiley Derfor er en larvedyrkning nødvendig.

Mvh TT

• #26   21. jun 2014 Ismulerne: Det har stadig intet at gøre med at en gødningsprøve er "gyldig" i 3 måneder? Der kan ske SÅ meget på 3 måneder når det kommer til orm... Nye kan være kommet til, de eksisterende kan have nået et alarmerende højt tal og en kur kan give forstoppelse, samt hvis du giver en kur på baggrund af en gammel gødningsprøve aner du ikke om du får has med dem hesten måtte have, fordi du ikke ved om den har fået andre/nye typer??

Problemet med de faste ormekure nu, vil være at de få kure der tager det hele (Equest) er taget af markedet og du kan derfor ikke vide om du får givet det rigtige præparat... Folk skal blive bedre til at få undersøgt hestene med flere klatter og huske den larvedyrkning for at få undersøgt for blodorm....

• #28   21. jun 2014 Ida: Helt sikkert!!
    Jep, men det er også kun 1 uge siden jeg talte med min ene dyrlæge om Equest kurene... Håber virkelig at der kommer en forklaring på hvorfor de er taget af markedet... Dyrlægens egen lomme teori er at midlerne deri modarbejder hinanden for meget, men nu må vi se... En god grund er der nok smiley

• #29   21. jun 2014 Jeg er helt sikker på at Faxe Dyrehospital har rimelig godt styr på det smiley Spurgte endda selv om de ville anbefale at checke for blod og bændelorm, og det frarådede de, efter resultatet af gødnings prøven.

• #30   21. jun 2014 Det er under al kritik at de fraråder larvedyrkning! Især fordi det opleves som et stigende problem med blodorm i DK.... Man bør ikke blindt stole på én dyrlæge... Jeg har personligt, pt 4 forskellige dyrlæger der siger det samme som jeg med orm og behandling.. Og så ligger der publicerede artikler om selv samme tilgængeligt på nettet......

Kommentér på:
gødningsprøve. Forskelligt resultat af samme lort!

Annonce