{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.819 visninger | Oprettet:

Hest der lever af halm {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley
Jeg står i lidt af et dilemma, med en af mine veninder fra stalden.
Begge mine heste går på jord (pga. den lille kan ikke tåle græs). Derfor har de fri adgang til wrap og halm HELE døgnet. For et par dage siden, blev en af de andre pensionærers hest forfangen. Hun har derfor sat den på en jordfold alene, og vil have at den skal leve af halm og vitaminer. Jeg har tilbudt hende at hun bare kan tage af mit wrap og blande det op med halm, men hun vil ikke have at den skal have andet end halm og vitaminer overhovedet. Her er mit dilemma så .. Jeg vil jo ikke blande mig i hvordan andre holder deres heste, men på den anden side, så skærer det mig dybt i hjertet, at hesten skal leve af halm, som der absolut intet næring er i . Jeg får helt ondt i maven smiley Vi ved jo af undersøgelser at heste har brug for wrap/hø for at holde mavesyren nede og undgå mavesår..
Jeg har meget lyst til at fortælle hende om mine bekymringer, men jeg vil heller ikke være bedrevidende, eller fortælle hende hvordan hun skal passe sin hest.
Hun ved, at jeg går op i at mine heste skal have strøelse døgnet rundt, og hun synes vist det er noget fis. Hun har flere gange sagt at det er meget uforsvarligt af mig at have fri adgang til wrap, når jeg ikke har styr på hvor meget de spiser. "De kan jo let spise 20+/- kg pr. dag" Som hun siger. Og jeg har prøvet at forklare hende hvorfor jeg mener at det er det bedste, men man har jo alle hver sin måde at passe sin hest. Bla. derfor vil jeg heller ikke sige at hun skal give den wrap ...
Åhhh jeg er bare så splittet...
Kære alle jer - hvad ville i gøre? Sige noget til hende, eller lade det være, og blande jer uden om?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der lever af halm
  • #1   24. jun 2014 Jeg ville sige det til hende på en stille og rolig måde, så din forklaring ikke misforstås som kritik mod hende personligt. Men vent til lidt senere, hvor du kan spørge om hvordan det går smiley

  • #2   24. jun 2014 Jeg ville blande mig uden om... Du er kommet med et hint i og med du har tilbudt hende noget af dit wrap..

    Det KUNNE jo være dyrlægen har sagt den kun må få halm i en periode.. Det er meget brugt i den akutte fase ved forfangenhed, for at undgå sukkeret og proteinet i høet/wrappen


  • #3   24. jun 2014 Ville også høre hvordan det går med hesten og så kommer ind på at det nok var en god ide med vitaminer os.v smiley

  • #4   24. jun 2014 Altså min første pony blev skide syg fordi den stod på halm og spiste alt for meget af det, husker ikke om det var kolik eller forfangenhed hun fik, eller om det var begge dele, men årsagen var halm!

  • #5   24. jun 2014 Den får 1 balle halm om dagen + sine vitaminer. Der har ikke været dyrlæge på endnu.

  • #7   24. jun 2014 Bland dig uden om..

    Hun må selv om hvordan hun passer sine heste.. Hesten bliver jo ikke sultet og stå uden vand og mad..

    i kan hurtigt blive enige om den burde få lidt hø.. Men det er hendes hest og hendes besluninger..


  • #9   24. jun 2014 Totten og Regnbuen smiley
    Jeg ved at jeg fylder deres kasse med ca 25-30 kg. wrap/halm blanding + fylder et slowfeeder net med wrap (ca 5-6kg) hver dag, og der er altid næsten halvdelen af wrappet tilbage i kassen når jeg kommer tilbage dagen efter. Så der har de spist ca 20 kg sammenlagt på 24 timer. Og så fylder jeg så kassen op til den er fuld igen. dvs. er der 15 kg. tilbage, fylder jeg de resterende 10-15 kg. i smiley så det synes jeg ikke er for meget smiley


  • #11   24. jun 2014 Jeg ville blande mig uden om. Eftersom jeg ikke vil have andre blander sig i min pony. Men jeg er også gået hen og blevet sær efter fornyelig episode hvor staldejer gør noget som de tror er rigtig. Men ikke er. Ihvertfald ikke for en periode. De skal bare holde nallerne fra min pony er dens mundkurv. Jeg regulere det selv. Og eftersom jeg mener at kan se når min hest i smug har været ovre på høj græs, den ene dag og nogen dage efter fået for meget vrap, som heller ikke var aftalen. Så ser jeg rødt. Mon ikke hun bare vil have den stabiliseret lidt, mht forfangen. Min opfattelse er hø istedet for vrap. Men nok fordi vrap i mine øjne og i min ponys mave er gift. Når det så er sagt så har du ret. Jeg blandede hø og halm i små nettede hø nette nogen mdr i vinters og det fungerede super. Så sådan bliver det også denne her vinter. Nu hvor jeg kan bestemme selv igen. smiley

  • #12   24. jun 2014 De har da fri adgang til alt de kan spise smiley ?

  • #13   24. jun 2014 Hvis den er akut forfangen kan jeg godt forstå den kun får halm!
    Vi havde en hest opstaldet hos os som var AKUT forfangen, og desværre endte med at blive aflivet, som i sammenråd med dyrlæge skulle stå på sand og hvis den skulle have hø/wrap skulle det stå i blød i 24 timer, for at der intet sukker var i.
    Der er jo heller ikke noget næring tilbage i vandet hø/wrap, så det kommer jo ud på det samme, hovedsagen er at den har noget at tygge i.
    Det er alt afgørende i den akutte fase hvad man gør man hesten!
    Jeg ville blande mig uden om, det lyder som om hun gør det rigtige.


  • #14   24. jun 2014 Desuden burde den få boksro og blive tilset af dyrlægen!

  • #15   24. jun 2014 Uhh, det er så svært sådan noget... Det ville skære i mit hjerte for den stakkels hest... Jeg vil foreslå hende at læse denne artikel, dvs print den ud til hende. smiley hun kan nøjes med de første 11 linjer, så er der svaret på hvorfor en forfangen hest IKKE skal have halm udelukkende.
    http://www.brogaarden.eu/Artikler.520/Hvorfor-spiller-foderet-en-afgørende-rolle-for-den-forfangne-hest-pony--.51.aspx#.U6nM5doayK0


  • #16   24. jun 2014 Må sige at jeg er helt enig med din veninde.. Ifølge min dyrlæge og smed må en akut forfangen hest IKKE få wrap og hø.. Og jeg mener ikke at en hest har godt af at få wrap ad libitium generelt smiley så det er jo et spørgsmål om hvad man synes, og iøvrigt så er det jo ikke utænkeligt at det er hendes dyrlæge som har sagt at den kun må få halm og vitaminer imens den er forfangen.. Så ville klart blande mig uden om smiley hesten lider ingen nød

  • #17   24. jun 2014 har en lille pony og den går nu sammen med en anden de får tørt wrappet hø og specielt foder ingen græs og rigelig af høet da en hest ikke har godt af halm for meget mine står på spåner den store går på græs ikke hele døgnet og får tørt wrappet hø inde og gulerødder og det samme foder som de to små og står på spåner den lille har været forfangen men efter smertebehandling og ingen græs og det foder er hun helt ok igen,den store har aldrig fejlet noget og har altid fået hø ad libitum

  • #18   24. jun 2014 Nu har jeg haft en pony, som blev akut forfangen. Han fik dommen halm og vand i 14 dage af dyrlægen. Wrapp er ren gift for heste der har været forfangen, da de meget let bliver forfangen på det igen. Derfor hø til heste der har været forfangene

  • #19   25. jun 2014 Totten og regnbuen - nu er det sådan at heste "nemt" kan dø af halm.

    Jeg kender selv til nogen, og den for nylig er ved at være lidt over et halvt år siden, der udelukkende fik halm, og så 2 kg hø ca - til en hest på omkring 350 kg. Hun havde fået ekstrem mange mavesår, at det sidst kappede over, og hun døde af indre blødninger.

    Dyrlægens egen ord : Det var halmen!


  • #20   25. jun 2014 Halmen er jo kun for en periode, indtil den bliver rask igen, for forfangene heste har bestemt ikke godt af sukker, det går direkte i hovene.
    Men SELVFØLGELIG efter sygdommen ville jeg helt klart også give den hø, men TØRT hø, og så synes jeg det klogeste ville være at lade den gå på jordfold resten af livet, med adgang til hø.
    Desuden er der også forskel på at "fodre" med halm til en hest der IKKE er syg og til en hest der er.


  • #21   25. jun 2014 Den skal leve af halm resten af døgnfold-sæsonen, altså indtil de kommer på boks igen - så nej, det er ikke bare et par dage.
    Jeg tænker også mavesår osv. og desuden er der jo intet næring i halm smiley


  • #22   25. jun 2014 Den hest vi havde opstaldet hos os, som desværre blev aflivet pga. forfangenhed, stod i boksro i 3-4 måneder, og levede kun af halm og vandet hø, og det er der altså heller ikke noget næring i.
    Jeg kan godt følge dig i mavesår osv, for det er bestemt heller ikke godt, men benene skal trodsalt "transportere" den rundt, så det er ret vigtigt at de fungere.
    Når først en hest har været forfangen, har den meget større chance for at blive det igen.
    Den jeg kender, var forfangen 3 uger sidste år og blev det så igen i februar måned i år og blev jo så desværre aflivet.
    Desuden sagde jeg heller ikke bare et par dage, men en periode. smiley


  • #23   25. jun 2014 Men der havde slet ikke været dyrlæge på - det var ejers egen mening at den var forfangen. Hun havde smed ude, som sagde at hesten ikke var forfangen. Hesten var ikke halt, men urentgående på højre bagben, så ejer forblev besluttet på at hesten var forfangen. I dag har der så været dyrlæge på og hesten er ikke forfangen. Den er nu kommet på græs igen. Den nåede at stå på jordfold med halm i 3 dage.

  • #24   25. jun 2014 Okay det lyder mærkeligt, for som regel bliver de også forfangene på forbenene. smiley
    Hun ved så nok bare i virkeligheden ikke så meget om hvordan man holder hest, desværre.
    Men når det er sådan det hele hænger sammen, så synes jeg godt du kan tillade dig at fortælle hende at det altså ikke er særlig godt for hesten, på en stille og rolig måde selvfølgelig, hvis hun fortsætter på den måde når den kommer ind at stå igen, det havde jeg i hvert fald gjort!


  • #27   25. jun 2014 Det er misforstået at fodre en forfangen med kun halm.

    Gå på hest-online.dk og søg på forfangenhed, der er artikler der hedder "fast ikke hest under forfangenhed".


  • #29   25. jun 2014
    Fordi hesten ikke falder død om af det :o). En hest kan godt overleve på halm - men derfor er det ikke optimalt hvis man ser på fordøjelsen.

    Jeg kan jo også godt fodre hesten kun med byg og hvede - men derfor betyder det ikke at "det virker" og er optimalt - langt fra.

    http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1266&urlinfo=J%F3run+Sumberg%2DOlsen-Fast+ikke+hesten+ved+forfangenhed+Del+2

    " DERFOR er det jeg kalder en NUL-diæt helt forkert.
    Hermed mener jeg den diæt, hvor hesten bliver sat på boks (senere jordfold) uden andet end halm eller frøgræs. Hvor alt kraftfoder bliver taget fra hesten, og hvor den i bedste fald kun får et basalt mineraltilskud.
    Stopper man tilførsel af næring til kroppen, vil stofskiftet gå i dvale eller spare-”mode”, hvor der kun tilføres næring til de mest livsvigtige organer. Ingen næring kommer ud til det perifere væv som huden og hovene. Og hermed vedligeholder man hesten i dens sygdom.

    Det er livsvigtigt for hesten at få tilført godt varieret hø, hvorfra hesten får sine fordøjelige fibre. Tarmfloraen kræver hø i en mængde der svarer til 1,5 kg tørstof pr 100 kg hest. Og dette er vigtigt at tilstræbe, også hos den forfangne hest. Halm og frøgræs har ikke de rigtige fibre, og der er heller ikke ret mange næringsstoffer som hesten kan udnytte. Fibrene er for ufordøjelige til at hesten kan få de livsvigtige næringsstoffer, som evt. findes i dette stråfoder, ud af ”foderet” "

    Jorun der har skrevet artiklerne har skrevet et par flere på Hest-online omkring fede heste samt forfangenhed. Hun er den førende dyrlæge inden for området.


  • #30   25. jun 2014 Fin artikel du linker til. Min dyrlæge mener dog stadig kun hesten skal have halm og boks ro?? Så ved ikke om det er hende der er forælet? men hun siger: Hesten er efter angreb af forfangenhed meget følsom, og der skal intet til før den igen bliver forfangen. Hun mener ikke det er godt at give hesten hø da der stadig er sukker i, som hun mener der nemt kan give hesten en ny omgang forfangenhed???

  • #31   25. jun 2014
    Jeg kan ikke se hvor du læser det henne? Der står netop i artikelen at det er vigtigt at hesten får sine minimum 1,5 kg grovfoder pr. 100 kg kropsvægt. At man så kan supplere med halm er noget andet - det skriver hun også.

    Og ja, der står boksro i den AKUTTE fase.


  • #32   25. jun 2014 en super god ide er at anbefale frøgræs halm da den indeholder en lille bitte smule næring det kan forfangen heste tåle

    jeg ville nok spørger til hesten og der i samtalen som meget gerne skulle være hyggelig sige hvad med frøgræs halm smiley

    jeg syntes du fodre dine helt fantastisk da de har noget at tygge i hele tiden og der med holder deres maver sunde og i gang smiley


  • #33   25. jun 2014 Ja Krikken det ved jeg. Men der står i artiklen hesten skal have grovfoder derved hø eller wrapp, Men det jeg så siger er at min dyrlæge siger dette er no go da wrapp eller hø indeholder alt for meget sukker og derved får hesten let forfangenhed igen

  • #34   25. jun 2014 Wrap fra sidste år skulle gerne have brændt så meget af i gæringen at der er mini malt i den nu smiley

    ikke for at blande mig i jeres samtale smiley


  • #36   25. jun 2014
    Det er netop det Jorun som sagt fraråder - og det giver efter min mening heller ikke nogen mening i forhold til hestens fordøjelse, at anbefale det da det som skrevet er misforstået at sætte hesten på nul diæet.

    At jeg så heller aldrig ville bruge frøgræs frivilligt er noget andet. Jorun har også skrevet en artikel om det.


  • #37   25. jun 2014
    Hesten SKAL have sit hø - man kan ikke bare sætte hesten på kur uden, det er lige ned imod mavesår hvis man lader være. Frøgræshalm og halm indeholder ingen næring, intet godt for maven og er svært og fordøje for hestens system.

    Er hesten for tyk så er det jordfold, hø i slowfeeder evt. blandet sammen med halm og motion, motion, motion og kun vitaminer i krybben.


  • #39   25. jun 2014 Hmm
    Frøgræs halm får mine om vinteren på folden og det funger super godt vi har ALDRIG haft en hest der blev syg af frøgræs

    og en forfangen hest har ikke brug for så meget motion til at starte med da den har ondt heller ikke selv om den er på smertestillende


  • #40   25. jun 2014
    Det er virkelig voldsomt misforstået i mit hoved - det taler imod al sundfornuft, alt man ved om fordøjelsessystemet.

    Heste skal ikke leve af halm eller frøgræs, men jeg gætter på jeg kan give dig lige så mange links fra forskellige mennesker uden det vil betyde noget.
    Hvis din hest bliver irriteret, uenergisk, træt, grim pels, fælder dårligt - eller andre små problemer du intet ligger i så har din fodring årsagen.


  • #41   25. jun 2014 Krikken
    er det til mig du skriver ????



  • #42   25. jun 2014
    Nu snakker jeg om en fed hest ang. motion - ikke en forfangen hest.

    Frøgræs indeholder for det meste en stor portion svampespore, det er ikke sundt.
    http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1193&urlinfo=J%F3run+Sumberg%2DOlsen-Er+fr%F8gr%E6s+som+foder+ideelt%3F


  • #43   25. jun 2014
    Den var til Julie, linket til frøgræs er lidt til alle :o)


  • #45   25. jun 2014 smiley Enig og derfor er det også vigtigt man ved hvad laver

    vi har gerne en bigballe på folden om vinteren og vores heste gider ikke æde wrap hvilket passer mig fint da det er KO mad

    så de får hø vores hø bliver først slået efter skt hans da der er minimalt at svampe spore i græsset

    jeg er lidt gammel i gårde og behøver ikke google alt smiley men til dels har du ret jeg vil så sige at de fleste heste dog godt kan æde frøgræs uden de bliver syge af det


  • #47   25. jun 2014
    At hestene trives gør det ikke mere i orden - som sagt kan man fodre heste helt hen i vejret og de kan stadig fungere. Det samme kan ske med mange andre ting, som kan være helt hen i vejret men ud ad til ok.

    Og ja - jeg mener det er forkert at en hest med tendens til forfangenhed lever af frøgræs da den ikke har en anden mave end andre heste, de har stadig brug for grovfoderet. Nej den skal ikke stoppes med hø, men stadig have det - også selvom den har tendens til forfangenhed så ændre det ikke på dens fordøjelse.


  • #49   25. jun 2014
    Det er en debat - derfor modargumentere jeg, det du kalder belære :o).
    Iøvrigt - så kan heste rende med mavesår i mange år uden noget tydeligt tegn udover at ejeren fx er vant til at hesten bare er lidt træt, sur når gjorden spændes - eller i det hele taget virker sund, undtagen når man så lige kigger i maven.

    Jeg har ikke sagt dine heste ikke trives, jeg har sagt at det for fordøjelsen på ingen måde er godt og leve af frøgræs. Det er en debat - igen, derfor argumentere jeg for min mening.

    Men fred være med det - jeg har argumenteret for hvorfor jeg ikke mener frøgræs er godt og det var egentligt bare det jeg ville.


  • #50   27. jun 2014 den gang min hest blev forfangen var dyrlægen ordre, jordfold og maks noget halm for at bevare tyggetiden og lidt vitaminer, til der var bedring og efterfølgene, hø fra 2. eller 3. slet.
    så mon ikke du skulle blande dig uden om hendes hest og lade dem nu gøre hvad de nu en gang synes er bedst at gøre


  • #52   27. jun 2014 Vi fik en hoppe med føl ind, der var drægtig om vinteren. Hun var udelukkende blevet fodret med halm, og intet andet. Hun havde fået dårlige tarme, begyndende mavesår, nyrer fungerede ikke optimalt, muk og svamp i pels, enorme mængder orm a forskellige slags, og jeg kunne blive ved.
    Det var i mine øjne dyrremishandling, for føllet tog alt fra mor, så mor blev mere og mere forhutlet.
    Mor kom i isolationsfold med føl i 8 uger, fik frøgræs da det ikke er så sukkerholdigt som hø, hendes mave skulle i gang igen. Efter 14 dage kunne vi begynde så småt at give et par vitaminbolcher, hun fik vitaminindsprøjtning ved siden af, og diverse medicinske præparater for lige så stille at få hele systemet til at fungerer igen. Efter 6 uger fik hun müsli 3 gang om dagen i meget små portioner, og som så blev trappet op. Efter 5 måneder var hendes tal vendt og var hastigt stigende. Det tog os 1 år inden vi kunne være bekendt at vise hende til nogen, og inden hun så normal ud. Vores dyrlæge var chokeret over at nogen kunne finde på at behandle et dyr på denne måde, og han var overbevist om at hun ville dø fra os. Men sådan gik det heldigvis ikke ca. 15.000 kr i dyrlæge og en masse tålmodighed er hun idag den skønneste og mest tillidsfulde hoppe man kan forestille sig, og hun bliver hos os smiley

    Det er ikke helt det samme, ved jeg godt, smiley men fik bare lyst til at fortælle at der er nogen der fodre med halm, desværre. smiley


Kommentér på:
Hest der lever af halm

Annonce