Spåner/træpiller/halm og foder {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Så har jeg brug for jeres hjælp igen!
Jeg har i weekenden været ude og se på 6 forskellige heste. Og en af disse kunne godt gå hen og blive min nye dressurhest.
Jeg har tænkt at jeg ville have den stående på et ridecenter med fuldpas til 1900 kr. om måneden. Men nu er jeg så lige faldet over et privat sted, som lyder super fint. Her kan man ikke få fuldpas. Selvpas koster 600 kr. om måneden, hvor de foder morgen og aften og mulighed for tilkøb af ind- og udlukning.
Man kan også vælge delvis pasning incl. halm til strøelse, stråfoder på fold i vinterhalvåret, ud- og indlukning alle dage, samt fodring morgen og aften. 1300 kr. pr. måned. Foder og hø skal selv medbringes.
Nu nu er mit spørgsmål, kan det gøres billigere på det private sted end på ridecenteret?
Hvis jeg skulle stå det privatested vil jeg vælge løsningen til 1300 kr. og så selv komme med halm/spåner/træpiller og foder.
Men jeg har brug for hjælp til udregning af foder? Hvor meget? Gider ikke at skulle have 5 forskellige sække til og stå, så det skal være "et samlet produkt", hvor hesten er dækket ind. Kom gerne med ideer til godt, billigt foder.
Samtidig er jeg interesseret i at høre priser på halm/spåner/træpiller og andet til boksen?
Hesten er mellem 165-169 cm. Og af almindelig af bygning. Den skal bruges til dressur ca. 5 gange om ugen, en tur ud i det fri 1 gang om ugen og en fridag. Plus/minus.
Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak.
Ha' en dejlig dag
sep 2008
Følger: 112 Følgere: 102 Heste: 5 Emner: 4 Svar: 39
Medmindre hesten kommer fra et privat sted, er vant til en stille stald, så ville jeg tage det private sted til 1300 kr.
Men jeg ved i hvert fald at jeg ville være træt af selv at skulle købe og komme med strøelse og foder, det løber alligevel hurtigt op i nærheden/over de 1900 for fuldpas... Men igen kommer det an på hesten, det kan jo være den er stresset i miljøet på et stort ridecenter
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.189
aug 2010
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 101
Jeg ville dog vælge det private sted til 1300 kr, da jeg mener at de fleste heste trives bedst med masser af foldtid (på de fleste rideklubber er de kun på fold i 3 timer) og der er ofte bedre sammenhold mellem rytterne og ikke alt det pige-fnidder på de større rideklubber
jan 2007
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 6 Emner: 131 Svar: 421
Jeg tror IKKE på at du kan finde foder osv for 5-600kr. Om måneden så skal du være god i hvert fald
Jeg ville personligt vælge ridecenteret fordi at der er foder, bund, grovfoder osv.
Man bliver træt af at skulle bestille hjem, ud og købe, transportere osv osv. Med diverse ting hele tiden. Vi har aldrig kunnet have hest hjemme for meget mindre end 1000kr. Om måneden.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg fodre for 139 kr om måneden i fuldfoder pr. måned om vinteren, pt. for omkring 100 kr :o). Da jeg selv købte træpiller/spåner kunne jeg gøre det for 200 kr - men en sæk eller to til ville ikke have gjort nogen skade.
Men hvis man også skal købe hø/wrap ved siden af, så kan det for mig godt løbe op i 5-600 kr ( giver 1,75 kr pr. kg på mit nuværende opstaldningssted ).
Så ville det nok ikke kunne svare sig. Men på den anden side så nægter jeg at stå et sted hvor man skal til bruge deres foder, der kun er 4-5-6 kg hø inkl. i prisen samt elendige folde og lidt foldtid.
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 420
Tro du rammer noget lignende samme beløb...
Naturmusli fra hippolyt.dk dækker din hest fuldt ud, organisk produkt...
Hamstre dit hø nu, der er masser tilsalg
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Jeg ville lyve, hvis jeg sagde at det intet havde med økonomien at gøre. Men det er som sådan ikke det vigtigste. Dog skal det siges, at jeg ikke vil give ret meget over de 1900 kr. i en privatstald, når jeg skal skal bruge tid på foder og hø.
Det er 2 rigtige finde steder begge 2. Foldene på ridecenteret er lidt bedre. Men tilgengæld er undervisningen og pladsen i ridehallen bedre ved den private.
Er det helt urealistisk at købe foder og hø for max 600 kr. om måneden?
Folk der selv sørger for halm/spåner/træpiller til boksen, hvad giver i ca. om måneden?
jan 2007
Lad os bare antage at det er en "almindelig" hest på 500kg så ville den skulle spise minimum 10 kg hø om dagen.
Høpriser er meget forskellige, men de fleste ligger vel på 1,5-2 kr pr kg?
Hvis det er 1,5 krone pr kg er det 450 kroner om måneden alene for grovfoder. Det giver dig 150 kroner at købe foder for.
Med tanke på at det ikke er sikkert at din hest kan leve af 10 kg hø. Eller at det er noget ordentligt at finde til den pris. Og det kan desværre være vanskeligt at finde foder til så få penge.
Men ved selvfølgelig ikke om det er en gennemsnitspris for hele året? For hvis det er det, vil du selvfølgelig kunne tage "høpengene" fra om sommeren når den er på døgngræs og lægge oven i vinteren og så kan det løbe rundt igen måske
- Det er bare desværre skide dyrt at have hest
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Ja, det er dyrt og have hest - det ved vi alle
jan 2007
Derudover synes jeg mange steder med foder inkluderet, fodrer de enten med havre og en håndfuld vitaminer. Eller også henter de hos én producent et ens foder til alle krikkerne, og dermed rabat. Men ikke alle hestene duer på samme foder. Slanke DV skal jo ikke have det samme som fede flødebolle
Jeg har stået et sted hvor man kunne købe hø/wrap billigt på stedet. Ejeren gik ikke synderligt op i kvaliteten og havde dermed dårligt støvende hø og wrap fyldt med kløver, det var så vådt at det kunne vrides og var egentlig lavet til køer.
feb 2011
Jeg brugte 12 til opfyldning, og har endnu ikke fyldt ekstra ind - har stået på det ca 3 uger nu. Så det kommer an på hvor meget hesten sviner, og hvor meget bund man vil have i boksen
feb 2011
Dette er incl foder og halm.
Her bliver fodret med to forskellige slags foder fra Equsana.(Horsemix og Recover)
Man vælger selv hvilket foder man vil have til sin hest
De fodre 3 gange dagligt.
Her får vi
150 kr i afslag ved andet strøelse end halm.
150 kr i afslag ved eget foder.
150 kr for indlukning
150 kr for udlukning
275 pr. bigballe hø.
Hestene går ude så længe man selv ønsker
Spåner/træpiller/halm og foder