{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
668 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp i den store bidjungle? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Vi har den her 6 års springhest, som jeg jo rider.
Han er meget stærk og vil gerne fremad. Bliver nemt hidsig.
I dressur rider jeg med 3 delt Pessoabid og i spring rider jeg med et stangbid. Lige nu går han ikke særligt stabilt fortil, han har musklerne og kan godt bøje sig, han bøjer sig bare ikke helt igennem.
Vi har haft bidekspert ude et par gange, og hun har så fundet frem til de bid jeg rider med nu smiley
Men nu er vi kommet i tvivl, og har fået anbefalet et muffebid og et D-ringsbid, så han går mere stabilt fortil i dressuren. Så jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer omkring de 2 bid, og hvad tænker i vil være bedst for mig? Ville jeg kunne holde ham i dressuren med et af de 2 bid? Og hvilken effekt har de 2 bid helt præcist?

Han er en stor hest, og han er svær at holde. Vi har trænet det meget og gør det stadig. Derfor ønsker jeg ingen kommentare om at det bare kræver træning smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hjælp i den store bidjungle?
  • #1   7. jul 2014
    Dressur handler ikke om at kunne holde hesten. Hesten skal kunne rides på et almindeligt trensebid - udelt, tre delt eller to delt.

    Hvis du med pessoa bid mener tre rings bid og ikke kan holde hesten til det, så er det et tydeligt tegn til det er stopsignalet den er gal med. I det hele taget, så handelr dressur om gode signaler, lette signaler, små signaler. Og der iblandt et godt stopsignal.

    Så jeg ved godt du ikke ønsker den kommentar - men det er højest sandsynligt dit problem. Bare fordi hesten er stor, skal den ikke gå igennem stopsignalet. Hvis træningen ikke virker, så er der noget der går galt.

    Der udover er mit bud at hesten ikke søger ned pga manglende muskeler, balance, ro/afslappethed - hvis hesten havde musklerne, så gik den også stabilt. En hest skal søge ned fordi den har bagparten med og er afslappet, gør den ikke - så er den nok ikke afslappet og med bagdel.

    Et muffebid og et d rings bid gør ingen forskel som sådan - det er kun sidestykket der ændres og de to ting er sjældent de der betyder noget, medmindre vi går over i tre rings, kandar, pelham mm. fordi der så kommer vægtstangsprincip på.
    Det der betyder noget er om det er tre delt, to delt og udelt - det er forskelligt hvad hesten synes om og duer på. Samt at hestens mund er målt og biddet derfor ikke for langt, da de også kan give problemer.

    Desuden hvis hesten virker stiv eller modvillig i at stille sig, så kan det også tit være at hesten er låst eller skæv i nakken - det gør at hesten ikke vil stille sig eller søge ned.


  • #2   7. jul 2014 Tak for dit svar smiley

    Voksne ryttere kan sagtens ride hesten, han er fin i dressuren og går stabilt til biddet med dem på ryggen. Jeg er stadig kun 13 og ponyrytter, og har ikke været vant til en stor hidsig hest før.Bideksperten er ude regelmæssigt, og har nu anbefalet de to bid. Så vi skal finde ud af hvilket det skal være! Hesten har også tildens til at tage fat på biddet, sådan at jeg ligesom skal holde hans hoved, og det fungere slet ikke.


  • #3   7. jul 2014
    Har denne bidspekert ikke nævnt noget som helst om tre, to eller udelt kun muffe eller d rings? Det ville undre mig en del.

    Heste der hænger på biddet har ofte ikke musklerne til at bære sig selv, derfor "giver" de en alt vægten er min erfaring :o)


  • #4   7. jul 2014 Jo det har hun, altså 2 delt kan han bestem ikke og har aldrig kunne, og lige nu går han jo både med udelt og tredelt. Jeg ville bare gerne kunne ride ham uden de "stærke" bid smiley
    Og så når han giver vægten, fik jeg afvide at et D rings bid var godt.Men jeg ved det som sagt ikke, så jeg vil jo gerne prøve et af de to nævnte bid smiley


  • #5   7. jul 2014
    D rings gør ikke nogen foreskel på en hest der hænger :o) Hvem har du haft ude? Er bare nysgerrig fordi jeg kun kender til tre i Danmark, som jeg ved rådgiver om bid.

    Med stærke bid mener du så tre rings eller hvordan som du rider med nu?

    Et udelt er ikke stærkt, medmindre der er stangeffekt på siden som tre rings, kandar, pelham ;o)


  • #6   7. jul 2014 Vi har haft en svensker ude, jeg kan lige finde ud af hvad han hedder smiley

    Altså det pelham jeg bruger vil jeg da gerne kunne skifte ud på et tidspunkt..


  • #7   7. jul 2014
    Umiddelbart er det svært at skifte ud eftersom du med pelham har vænnet hesten til et større pres i munden, til at der skal et stærkere signal til end et alm. trensebid giver :o).


  • #8   7. jul 2014 Ja okay, så du vil ikke tro at et D rings eller muffebid ville hjælpe hvis jeg bare brugte det i dressur? smiley

  • #9   7. jul 2014
    Nej, selve bidringene har ikke noget og gøre med det. Det påvirker kun på fx at et fullcheek ligger pres på siden af munden, et baucher har ophæng og placere derfor presset et andet sted/gør biddet mere stabilt.

    Et d rings er lidt over i full cheek - men ikke det samme som. Og muffebid kan man vel argumentere for er lidt roligere fordi det ikke er en løs bidring, men ikke noget jeg ville skænke en videre betydning :o)

    Jeg har evt. bogen " Bag om biddet " i PDF form hvis du vil læse den?


  • #10   7. jul 2014 Det vil jeg da meget gerne smiley

  • #11   7. jul 2014 Krikken
    Kunne også godt være interesseret i at læse den bog, hvis jeg må? smiley


  • #12   7. jul 2014 Forskellen på muffe og D-ring er udelukkende om ringen er fast, eller løs. Det KAN have betydning for enkelte heste idet D-ring har sværere ved at nive, og er en fis mere rolig, men ud over det er der ingen forskel.

  • #13   8. jul 2014 Jeg har hørt til et fordrag jeg var til engang, at hvis biddet var for stærkt kan hesten godt løbe endnu mere, men ved self. Ikke om det er tilfældet her, men måske prøv med et/nogle blødre bid. Jeg havde næsten det samme problem bare med en lidt frisk pony, så blev jeg anbefalet et baucher bid! Det er et super godt bid. Stadig et stærkere bid men ikke mega stærkt smiley

  • #14   8. jul 2014 Søster
    Både D-rings og muffe har faste bidringe. Det er en af pointerne i dem, da de er mere rolige i munden smiley


  • #16   8. jul 2014 Jeg hælder også mest til et D-rings udelt.
    Efter at have læst bogen og set videoer må det nok blive det bid.
    Han hidser sig kun op i spring smiley


  • #17   11. jul 2014 Nå ja. Muffe og trensebid. Jeg blander det altid sammen, da ingen af ordene er særligt beskrivende.

Kommentér på:
Lidt hjælp i den store bidjungle?

Annonce