{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.052 visninger | Oprettet:

Egen stald - foder og strøelse {{forumTopicSubject}}

Emne er henvendt til folk der ejer/lejer en stald, og selv står for indkøb af strøelse, samt foder.

Halm har IKKE interesse!
Der er gummimåtter i bunden af alle bokse, hvad ville i strø med?
Tænker selv træpiller, eller tørvemix.
Hvad bruger i? Hvad har i erfaring med? Hvad har i af udgifter i måneden?

Derudover, 3 heste, skal køres over på samme foder. Det skal være foder der kan bruges i foderautomat. Bruger selv lige nu Natures Best fra Pavo - vil jeg dog gerne fra, og når vi alligevel skifter til foderautomat, tænker jeg at skifte foder.
Foder skal være til heste der er i let/middel arbejde.

Min egen som eks:
7 år, vallak, springhest. Har en hård dag i ugen - springtræning. Ellers løsgørende dressur og tur (let arbejde). Er lidt svær at holde i god huld om vinteren.
I vinterhalvåret har de fri adgang til hø, om sommeren går de på døgnfold.
Det skal helst være til en overkommelig pris, og behøver ikke koste en bondegård fordi det hedder noget specielt - men skal også være noget foder der dækker hesten ind med de vitaminer den har brug for. Må gerne indeholde havre - dog ikke alt for meget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Egen stald - foder og strøelse
  • #1   20. jul 2014 her hos os, køber vi savsmuld fra den lokale snedker (det kræver jo at der er sådan en i nærheden) jeg kan ikke huske hvad vi giver for det, men tror det 150 kg til 175 kr.
    vi køber selv råvarer ind til selv at blande foder, der skal man være vaks ved havelågen og være hurtig til at slå til på de gode tilbud på korn og tilskudsprodukter, men fordi vi selv blander foder, koster det os ca 200 kr for 40 kg af gange.
    vi henter også selv wrap hjem og fodre med wrap ad libitum, hvilket vil sige at vi sætter en åben balle wrap på folden til fri afbenyttelse og foder med 4 kg wrap pr 100 kg hest i boksen.
    vores måde at drive det på tager meget tid, da vi bruger tid på at blande, og hente råvarer selv og kigger efter tilbud, men på denne måde har vi 4 heste til samlet 1400 kr om måneden, hvilket jeg selv synes er billigt


  • #5   21. jul 2014 Spåner hjem på paller...bruger 6 paller på et år,3 heste, mine står også på gummimåtter i deres boks...super nemt med spånegreb,aldrig ondt i ryg mere i forhold til tidligere i opstaldning med halm....

    Hippolyt foder , fås i flere varaint, men et organisk foder hesten kan optage, fås også i piller til automat...
    Bruger selv Equigard,fohlengold smiley

    Spånepris ca.800 ,- mdr....foder ca.1000,- pr måned...3 heste.

    Laver selv Hø og wrap smiley



  • #6   21. jul 2014 Har både en allergi hest, og så er jeg selv allergiker, så det er vigtigt for mig med godt klima i stalden. Vi har prøvet, halm, spåner, hør, og træpiller, men træpiller er klart det bedste, så min hest står på træpiller(vi køber dem til vores fyr til huset, så prisen kan man ikke hest regne efter) - og så bliver hun fodret med hypolyt natur müsli, men hun er svær at fodre på fordi hun enten bliver skør i roen af noget foder, ellers så hæver hendes ben op af andet foder - så det her er det eneste jeg har erfaret har virket smiley

  • #7   21. jul 2014
    Synes faktisk udvalget er ret irriterende begrænset lille hvis man bruger foderautomat..


  • #8   21. jul 2014 Spåner skal det ikke være, det er min hest et stort svin på, og bliver simpelthen for dyrt i længden.

    Kan godt se at udvalget er småt, men foderautomater skal vi have - af flere grunde - så må have ringet til nogle forskellige foder-mennesker og høre hvad de har af forslag. Har mulighed for selv at blande foder, med forskellige typer korn - det vil jeg bare ikke kaste mig ud i, uden en ekspert på det område.


  • #10   21. jul 2014 Vil ikke fodre med havre, men lige som et eks. kan helt alm havre så ikke bruges i foderautomat?

  • #12   21. jul 2014
    Så vidt jeg husker skal der et eller andet pelleteret foder i - og der er udvalget pænt begrænset, især hvis man vil indover stivelse, mængde osv..


  • #13   21. jul 2014 Der er ifeed automater vi kigger på, og når jeg læser rundt omkring på nettet, har folk både kunne bruge korn og müsli. Hvor både brogården, tjørnehøj mølle og pavo nævnes, som kan bruges i disse?


  • #14   21. jul 2014
    Men hvis man ikke vil have müsli og korn - så er udvalget lille ;o).
    Det er det jeg finder "øv" ved foderautomater.

    At fibepriller, lucerne, roepiller, Horselux easy og Pavo Care4life - noget der er ret meget lucerne i - ikke duer i dem.


  • #15   21. jul 2014 Jeg vil gerne fodre med müsli eller pillefoder - så længe hesten bliver dækket ind med det nødvendige.

    Hvis de også skal have mash/roepiller, lucerne - eller andet svampet, tykt foder - så har jeg ikke noget imod selv at hælde det i krybben morgen og aften.


  • #16   21. jul 2014 det man skal være opmærksom på med foder automater er at fodret ikke må kunne klumpe, det skal derfor være ret tørt, samt at hvis du bruger musli, vil det dele sig og de tunge ingredienser i muslien falde ned i bunde og derfor blive udfodret før de lette ingredienser og når det er foder automat er det derfor svært at holde styr på hvad hesten reelt har fået i portionen.
    automaten er super smart fordi du har mulighed for at dele fodringen op i flere portioner og fodre på tidspunkter hvor man ikke selv er i stalden og alle heste i stalden før samtidig, men jeg vil anbefale at hvis man bruger foder automat så bruge et pille baseret fodermiddel.


  • #17   22. jul 2014 Hvad er fordelen ved en foderautomat...?
    Er det hvis hesten står konstant på boks, så kan jeg godt se det smarte...
    Men ved at have hest hjemme kan de jo netop få en masse dejlig udeliv smiley


  • #19   22. jul 2014 Vi vælger automaterne fordi det er nemmere. Vi kan fodre med små måltider af flere gange, i stedet for de typiske 2-3 gange.
    Derudover kan jeg godt lide at hestene kan blive fodret på tidspunkter hvor man ikke er/har mulighed for at være i stalden.

    Eks. tidlig morgen fodring, og sen aften/natte fodring.
    Morgen fodring kan jeg godt lide man kan sætte til f.eks. kl 6, og så komme derud 6.30 og lukke ud, så har hestene fuldstændig ro til at spise op, og skal ikke stå og stresse over foderet - som jeg desværre synes de gør rigtig mange steder, fordi der står noget staldpersonale og skal lukke dem ud med det samme.


  • #20   22. jul 2014 Bruger tørvmix til at sætte bunden med, og dernæst 8 mm træpiller til vedligeholdelse, det er 1,70 kr pr kg (løsvægt). har 7 bokse og en udgift på træpiller pr mdr på 360 kr. smiley Fodre udelukket med Horselux produktet og det er grow/fiberpells/multivit og roepiller.

  • #21   22. jul 2014 Har IFEED foder automater og de bruges i vinter ½ året

  • #22   2. aug 2014 Ok....mine er dækket ind med 500 gram 2 x dagen af Equigard fra hippolyt, fuldt koncentreret organisk foder, og har dem hjemme, så det passer fint...
    Jeg går jo bare i stalden og fodrer og de kommer ud efter en halv time inden jeg kører på job...mine går ude hele dagen med grovfoder i hus smiley
    Ellers er det godt grovfoder dagligt de får,laver det selv smiley

    Nu spørgsmålet var egen stald-udgifter smiley

    Så en foder automat er vist spildt hos mig, men kan godt se hvis det er større portioner foder de skal have,så er det bedre at fordele hvis de står inde... smiley


Kommentér på:
Egen stald - foder og strøelse

Annonce