{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
663 visninger | Oprettet:

Generelle spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Undskyld at jeg spørger så meget.

Jeg er en person der meget godt kan lide at have alt planlagt til punkt og prikke - også flere år frem. smiley

Jeg har en drøm om at blive hesteejer en dag når jeg er flyttet hjemmefra. Hvornår ved jeg ikke helt endnu, det kommer an på økonomien og hvor meget tid og overskud jeg har til den tid..

Men nu kommer der lige en masse spørgsmål, på trods af at der er lang tid til. Jeg ved også at markedet kan nå at ændre sig meget på to år, men hvis I gad tage udgangspunkt i markedet lige nu er det fint smiley

- Jeg er helt sikker på at jeg skal have islænder, men nu vil jeg gerne høre lidt om hvad I kigger efter når I kigger på hest, fordi der er jo et hav af udvalg til rigtig mange forskellige priser.

Jeg startede med at ride da jeg var 6 år gammel. Både moster og faster har hest (islændere), jeg red indtil jeg var ca. 11 år og stoppede så. Jeg red en smule da jeg var 12-13 år, her red jeg lidt islænder. Da jeg var 15-16 år red jeg i et godt stykke tid flere gange om ugen, også islænder. Jeg er 16 år nu og fylder 17 til december. Jeg rider pt. ikke da den hest jeg red desværre er blevet skadet og ikke kommer til at kunne rides igen (øv øv)

Jeg kan mit basale dressur MEN balancen er ikke som den har været. Jeg har ingen problemer med at håndtere nogen heste fra jorden, men jeg har dårlig balance i trav (ikke så meget i gallop) og jeg kan ikke tölte endnu smiley

Jeg vil rigtig gerne have en god skovturshest der kan rides alene og med andre.. Jeg kunne dog også meget godt tænke mig at ride nogle islænder stævner på et tidspunkt..

Jeg kunne forestille mig at jeg skal have en hest med nemt til tölt og nok 4-gænger for at jeg ikke blander passen ind i det.

Hvad ville I ellers kigge efter i en hest til mig og hvilken pris skal jeg regne med? smiley

Derudover har jeg spørgsmål vdr. sko og smed. Hvad er fordelen og ulempen ved at have sko på? Hvorfor vælger nogen det fra?

Jeg håber at der er nogen derude der kan svare smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Generelle spørgsmål
  • #1   25. jul 2014 Det er jo kun dig selv der kan vurdere hvad du har brug for i en hest smiley
    Men var jeg dig ville jeg vælge en garvet islænder, en som allerede havde været ude i byen, en som havde lært og tölte ovs. Altså en god lærehest til dig smiley Jeg ved intet om priser på islændere så det holder jeg mig fra smiley

    Jeg har sko på dem jeg rider, af den simple grund, at jeg rider rigtig mange og lange ture, har de ikke sko på bliver deres hove simplethen slidt ned, så derfor smiley


  • #2   25. jul 2014 Kan ikke svare dig på spørgsmål om islænderen som sådan.

    Men hvad man kigger efter?
    Kemi først og fremmest, og så skal man nok også overveje grundigt hvad man vil.
    Hvis man skal til stævner skal hestens evner være dertil, så nytter det ikke noget at man køber kone-modellen. Ligeledes skal man ikke købe den "vilde" hvis man er en nervøs rytter smiley
    Så vær ærlig overfor dig selv når du opstiller krav.

    Mht sko, så vælger man oftest sko fra fordi hesten ikke har brug for det. Skoen ødelægger hovenes elasticitet, så hvis de kan gå uden er det at foretrække - og billigere smiley

    Nogle gangartsskoer deres islændere - det kan jeg ikke udtale mig om.
    Derudover kan der være fejlstilling i hoven der gør at det kan være en god ide at sko den i en periode og støtte op de rigtige steder. Derudover kan der lægges sygebeslag ved fx forfangenhed.


  • #3   25. jul 2014 Tak for svar begge to smiley

  • #4   26. jul 2014 Fordi du ikke er stærk i gangarter (endnu) vil jeg også sige at du skal se på noget lidt "ældre". Ikke nødvendigvis gammelt, men gerne 8+ år. Så er den stadig ung, men burde kunne sine ting, og du har stadig nogle år til at fintune dig selv til konkurrencer (jeg har hørt at ved 12 er en hest bedst til konkurrencer, da den er gammel nok til at være helt færdiguddannet og stabil, men ung nok til at følge med).

    4-gænger kan give god mening, men se hellere på den enkelte hest, og hvor let den har til de forskellige gangarter. 4-gængere der ikke er meget stærke i tølten vil søge mod trav, og er, efter MIN mening, sværere at gangsætte end pasagtige 5-gængere. Dog er de lettere at holde rene i gangarten når først de er trænet til det.

    Jeg er også enig i at du skal alliere dig med en islænderkyndig, som kan hjælpe dig med at se på linjer og de enkelte heste. smiley

    Pris for det jeg beskriver ligger fra 35000 og opefter, afhængigt af afstamning.


Kommentér på:
Generelle spørgsmål

Annonce