{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

Hvilken størrelse bid? og hvilket førstegangs bid? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en 3 års hoppe, som skal prøve at have et bid i munden for første gang. Vores dyrelæge sagde hun havde et perfekt tandsæt, så der var intet at tage hensyn til der. Jeg vil nok helst have et gummibid, for at det ikke skal være for hårdt at have i munden første gang.. Men hvad er bedst til ungheste, som aldrig har prøvet det før. Jeg ved godt det forskelligt fra hver hest, men sådan det bid de fleste bruger? Jeg har overvejet et med æble smag eller noget, så hun får en god oplevelse med det at have bid i munden.
Men hvordan måler man så hvor stort/småt et bid hesten skal bruge?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken størrelse bid? og hvilket førstegangs bid?
  • #1   10. aug 2014 ved vores plejer vi at sige at de skal kunne smile en lille smule og have 2-3 "rynker" i mundvigen. og det har fungeret fint smiley jeg ville tage et muffebid til hende smiley

• #2   10. aug 2014
    Få målt hestens mund - det er top vigtigt.

Et gummibid er ikke nødvendigvis godt, de er ofte tykke og ikke alle heste har plads til dem. Jeg vil anbefale det ganske alm. udelt bid for at give mest muligt ro.

Og nej, ingen rynker i mundvigen - det giver et konstant pres, sløver stopsignalet.

Tjek evt. www.hestemund.dk ud under blog, samt søg på hestemund på youtube, der er en masse videoer og gå i gang med.

• #4   10. aug 2014 Rynker giver ikke et konstantpres, det har jeg aldrig oplevet. Og forøvrigt bør stopsignalet heller ikke ligge i munden men i sædet.

På de fleste heste er der altså nød til at være rynker for at biddet ikke ligger for langt nede og den dermed får tungen over bidet. Mærk hesten inde i munden med bidet i, hvor langt det sidder oppe og om den kan få tungen over smiley

• #5   10. aug 2014 Jeg bruger et to-delt baucher bid på min 3 års. smiley Og det fungere rigtig godt.

• #6   10. aug 2014 Enig med Krikken undtagen mht. rynker i mundvigen. smiley Heste er forskellige ligesom os mennesker. Jeg har en hest der hvis der ingen rynker skal være, ligger biddet for langt nede og generer. Så man er nødt til at kikke på den enkelte hest og placere biddet så det ligger rigtigt. Om det er uden rynker, med en rynke eller tre er som sagt forskelligt. Men husk at jo mere rynker der er, jo blidere skal hånden være da presset bliver mere ubehageligt i laderne smiley Men starte med et udelt bid, gerne med Fullcheek da parer stængerne hjælper hesten til at forstå drejesignalet bedre smiley Jeg bruger dette til min dreng da han har følsom tunge, og vi starter tilridningen i morgen smiley smiley

profilbillede
  • #7   12. aug 2014 Altså okay. Men tænker også det op til den enkelte hest. En af mine veninder har en hest, som kun vil gå med et bid der er 1 1/2 cm for stort, ellers stresser den. Men det deres rynker.. Kommer det ikke til at hænge i munden, hvis den ikke har nogen?

• #9   13. aug 2014 Jo i de fleste tilfælde vil biddet sidde for langt nede hvis ikke det er rynker. Det siger min erfaring i hvert fald smiley

• #11   13. aug 2014 om ikke andet kan du høre en tandlæge smiley det ved jeg min veninde gjorde smiley

Kommentér på:
Hvilken størrelse bid? og hvilket førstegangs bid?

Annonce