{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

Hvilken bund i boksen? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg skal skifte bund i vores bokse da vi ikke længere kan bruge halm. Hvilket alternativ er bedst? Overvejer lidt træpiller men har hørt at det skulle støve en del..?
Vil meget gerne have noget rådgivning - fordele/ulemper? Takker smiley


Kommentarer på:  Hvilken bund i boksen?
  • #1   19. aug 2014
    Jeg er glad for alt andet end halm.

    Men tørv og spåner synes jeg skal blandes sammen med andet. Tørv er for mørkt alene og spåner synes jeg bliver for let vådt alene.

    Så foretrækker træpiller - evt blandet med spåner eller træsmuld.


  • #2   19. aug 2014 Jeg fortrækker helt sikkert træpiller - har brugt det i mange år nu og det fungere super godt. Lige ang om det støver, så synes jeg ikke jeg har oplevet at det støver i mine bokse. Er netop en a grundene til jeg er så glad for træpiller, ikke støv smiley

  • #4   19. aug 2014 Jeg har tørv i bunden af min løsdrift, man ja det er meget mørkt, derfor ligger jeg et lag spåner ovenpå smiley en fantastisk blød og lun madras de kan hygge i indenfor smiley

  • #5   19. aug 2014 Jeg er super glad for træpiller! Jeg har også stået på spåner, men de bliver så klamme så hurtigt smiley Træpillerne er nemt og lugtfrit. Jeg har ikke oplevet at det støver, pånær lige når man smider en ny sæk ind smiley

  • #6   19. aug 2014 Jeg har været rigtig glad for spåner smiley
    Mine heste gik i en boks med sandbund (der var ikke beton nederst) og så spåner, hvilet fungerede rigtig godt.


  • #7   19. aug 2014 Træpiller støver kun når man fylder nye i boksen. jeg plejer at vande mine med en vandekande, bare lige hurtigt over dem, så lægger støvet sig med det samme.
    man skal selvfølgelig ikke overdænge dem med vand, bare et hurtigt lille skvat vand.


  • #9   19. aug 2014 Jeg har ikke den store erfaringer med pillerne. Er kun i opstartsfasen. Men allerede nu, efter dag 2 kan jeg mærke det er nemmere at tage lortene fra. Jeg har hældt 50 kg på de i forvejen brugte spåner, og pillerne har suget fugten fra spåner og blevet poppet op. Jeg vandede også en lillesmule. Så det gik lidt stærkere med popningen. Så i dag tog det kun 5-10 min at ordne boksen. Det er væsentlig billigere end spåner da de er mere drøje i brug. Havde jeg ikke haft spånebunden havde der skulle nogen flere sække til. Det virker mere tørt derinde, og tispletten er nemmere at tage, den tager jeg hver uge. Eller når det trænger. En rive og en spånegreb. Og så fylder det meget mindre på møddingen. Det der så er problematisk for mig er at jeg ikke kan nå at bruge en hel palle piller på en vintersæson på en hest. Og har ikke andet at bruge dem til. Og at bilen er ikke købt ind til at transportere mere end til hus behov. Dvs bilen kan ikke bære rumme tør ikke læsse den for hårdt. 5 a 25 kg må jeg så købe af gangen. Så det er lidt pukleri, og havde da tænkt mig at hente 5 sække mere så jeg har. Men det er helt klart billigere at købe en palle af gangen. Danish Agro er dem i mit område der er billigst lige pt. Og det er almindelige fyringspiller, dog 8 mm. De 6 mm skulle være bedre ifølge andre som har mere erfaring med dem. De popper vidst nemmere. Men i indkøbet var jeg ikke lige vågen, og det fungere for mig nu det er købt.

  • #10   19. aug 2014 Jeg bruger mest træpiller og lidt spåner en gang imellem. Det fungerer bedst for mig smiley

  • #11   19. aug 2014 Vi bruger Tørvemix, da det er billigst for os smiley Og så er det allergivenligt og super lækkert smiley

  • #12   19. aug 2014 Jeg er stor fan af tørv smiley

  • #13   19. aug 2014 Træpiller er super nemme at holde.. Lige fjerne klatter hver dag og vende hele bunden ca hver anden dag, så tørrer den.

    I modsætning til spåner, så lugter træpillerne ikke når de bliver våde af tis.. Det kan godt være lidt dyrt i opstart.. Bare sørg for at holde høet samlet i boksen, og hvis din hest spreder det rundt, så i et net.. På den måde holder du bedst boksen ren.

    Men lige med økonomien.. Det kunne jo være du har en nabo der har pillefyr, som du kan købe igennem.. Han bestiller sikkert hjem i større mængder til billigere pris smiley


  • Runaway
    Runaway Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 4 Svar: 26
    #16   19. aug 2014 Vi bruger træpiller i bunden med boxstraw ovenpå - det er nemt at holde pænt og rent og støver ikke så meget som kun piller. Desuden er der eukalyptus i strawen så hestene ikke æder det smiley derudover ligner det lidt en halmboks som jeg synes er noget hyggeligere end kun piller

  • #17   20. aug 2014 Tusind tusind mange tak for brugbare svar!!! Jeg tror jeg blev lidt klogere... smiley

    Lige et spørgsmål mere... Er der nogen der ved om det er billligere at købe træpiller (og spåner?) i Sverige???

    Tak for svar..

    Bedste hilsner
    Mette


  • #19   21. aug 2014 .

Kommentér på:
Hvilken bund i boksen?

Annonce