Hvornår i livet er et godt tidspunkt at købe hest? {{forumTopicSubject}}
Som overskriften siger: Hvornår i livet, er egentlig et 'godt tidspunkt' at købe hest? Er der overhovedet noget der hedder et godt tidspunkt?
Jeg har altid haft drømmen om at købe egen hest, og efter at have genoptaget ridningen (som part) igen for et halvt år siden, er jeg kun blevet bekræftet i, at det her er noget jeg virkelig gerne vil! "Desværre" står jeg som så mange andre i den situation, at jeg er studerende og kommer til at være det de næste 5 år. Og selvom jeg har prøvet at lave utallige budgetter og diskussioner med mig selv om, at 'jeg da sagtens kan klare at have hest som studerende' ender jeg altid med at lade fornuften vinde, fordi jeg rent økonomisk ikke er i stand til det på nuværende tidspunkt - i så fald skulle jeg leve så stramt at det i sidste ende ville gøre livet surt. Tidsmæssigt ville det være helt genialt at have hest nu, da jeg har stor mulighed for selv at prioritere min tid og ikke skal være ret meget i skole.
Her kommer det så, at jeg også har en anden drøm, der hedder udveksling ½ år på 5 semester (om 2 år). Det er noget jeg altid gerne har villet, og så ville det jo være dumt at være bundet til en hest, både økonomisk men også ifh. at få den passet.
Jeg er så kommet op med den plan, der hedder at jeg venter til min bachelor er færdig så jeg ka få udlandsopholdet med, og så tager ½ - 1 år hvor jeg bare arbejder og sparer op så jeg har en opsparing - både til hest og til uforudsete udgifter da min opsparing pt er lig nul. Når jeg så starter på min kandidat, kan jeg evt. supplere med SU-lån noget af tiden hvis det virkelig kniber og studiejob ikke rækker langt nok.
Nu er jeg så kommet til at tænke.. for hvad så, hvis jeg står uden job efter endt uddannelse? Eller andre jobmæssige muligheder/ situationer der hører til livet der gør, at det vil være dumt at binde sig til en hest? Der vil vel altid komme noget op.
Så her kommer mit spørgsmål til jer; Hvordan traf I beslutningen om at købe hest (her snakker jeg til voksne ryttere der selv betaler). Valgte I selv 'et godt tidspunkt' - og i så fald, hvornår var det, økonomisk og tidsmæssigt? Vil der ikke altid være 'noget' der kan komme op? Er der overhovedet noget der hedder et godt tidspunkt?
dec 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 52
Jeg har parter to gange om ugen, hvilket hjælper meget økonomisk.
Det koster ca. 2500-3000 kr om måneden, men kan self. gøres billigere hvis man står andre steder.
Jeg har så bare travlt med arbejde, gymnasie, lektier og hestepasning.
Men det er muligt, og det er fedt!
sep 2008
Følger: 32 Følgere: 29 Emner: 432 Svar: 2.721
For mig ville det slet ikke komme på tale, at have egen hest, før jeg har det som overstående.
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
feb 2011
Følger: 47 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 43 Svar: 226
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
Det kan lade sig gøre for nogen, men dem jeg kender går også meget på kompromis med pasningen af hesten, hvor jeg ikke behøves. Mine heste får sadelmager, tandraspning, kiropraktor, dyrlæge mange gange om året, og det gør mine veninders bare ikke på samme måde. De strækker den altid liiiige lidt længere, fordi de ikke har pengene.
Det mest fornuftige for dig, er nok at fortsætte med en part, og så få en hest, når du er færdig med din uddannelse og har fået arbejde.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
Nu hvor jeg er i lærer, betaler jeg alt selv - men hvis en stor dyrlæge regning skulle komme, har jeg stadig min far som støtte. (:
Hvornår i livet er et godt tidspunkt at købe hest?