{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.890 visninger | Oprettet:

Min hest har enormt ømme hove! {{forumTopicSubject}}

Heeej alle sammen!!
Jaae overskriften siger sig selv..
Efter jeg har skiftet hovsmed har min haflinger på 16 haft virkeligt ømme hove... Jeg skal virkelig kæmpe for at få hende til at krydse en vej/grusvej.
Hun har været forfangen en gang for lang tid siden. Hun lider også af cushing, men får piller dagligt..
Jeg tænker bare lidt... Hvad skyldes det?
For det er ikke fordi jeg har skiftet til en dårlig hovsmed, han er langt mere professionel end ham jeg havde tidligere.
Hun går ikke med sko.
Ved ikke om nogle boots ville være godt..
Håber i kan hjælpe:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min hest har enormt ømme hove!
  • #1   12. sep 2014 hvor lang tid siden er det at smeden har været der???
    Det er ikke unormalt at de er ømme efter et besøg af smeden

• #2   12. sep 2014 Det er to uger siden

• #3   12. sep 2014 Min araber er også altid øm efter smed besøg, jeg har skiftet smed utallige gange og har nu fundet en jeg kan snakke med, så jeg beder ham om ikke skære så meget af sålen . Det har hjulpet en del, men næste gang får han forsko på .

• #4   12. sep 2014 De kan godt være øm efter besøg af smeden. Måske han har taget lidt for meget af. Ellers vil jeg råde dig til og ligge sko på hende

• #5   12. sep 2014 En hest sine hove skal trænes op til at tåle grus osv. Min smed har bedt mig træne Tindur på grus da hans hove var stærke men at grus vil gøre de endnu stærkere. Og siden jeg vil ride jagte osv. uden sko så behøvede hans hove at forstærkes smiley Så jeg skulle træne lidt på grus uden rytter, starte forsigtig, og øge efterhånden som han kunne have det. På med rytter, starte forsigtig og øge igen.. smiley

Mvh TT

• #6   12. sep 2014 Jeg har haft det samme problem med min hoppe - hendes tidligere smed tog for meget at skallen så hun gik nærmest direkte på strålen . Gav hende boots på og hun var som forvandlet til en helt anden hest !

• #7   12. sep 2014 TT , man har jo bare overhængende fare for hovbylder når hesten er øm på grus .

• #8   12. sep 2014 Hvis det ikke trænes langsomt så ja smiley

• #9   12. sep 2014 Tak for alle de rode råd...
    Tænker lidt boots kunne hjælpe.. Men ved så bare ikke hvilken slags det skal være... Hvilke bruger du Julie B? smiley

• #10   12. sep 2014 Hvad med at ringe til din smed og tage en snak med ham om, hvad du oplever? Det kunne jo være, at han faktisk kunne give dig råd

• #11   12. sep 2014 TS - Bootsene skal først og fremmest passe din hest sin hov form smiley Så lav en aftegning af din hest sin hov og send ind til Hovfokus.dk så kan de hjælpe dig med at vælge de rigtige Boots til din hest smiley

Mvh TT

• #12   12. sep 2014 Tusind tak for hjælpen, det vil jeg prøve! smiley

• #13   12. sep 2014 Det er sikkert bare fordi han tager lidt mere af, som en anden siger, så prøv at snakke med smeden. Hvis han ikke får afvide, at det lige var en tand for meget for din hest, så ved han jo ikke at skal passe på næste gang smiley

Boots kan være rigtig fint. Jeg har været glad for både cavello simple boot og equine fusion ultimate smiley

Derudover, nu hvor din hest har cushing, så kan jeg ikke lade være med...... var hesten øm LIGE efter smedebesøget eller er det kommet i denne uge? Vi har haft meget pludselige solskinsdage og ACTH stiger voldsomt lige pt pga årstiden, så det er det mest sarte tidspunkt for cushings-induceret forfangenhed. Det behøver ikke give "rigtig forfangenhed", men alm "lidt øm på grus, visiteringsøm og måske puls"-forfangenhed. Jeg synes blot du skal være lidt obs på det, nu hvor hun har cushings..

• #14   12. sep 2014 Okay TT, jeg vil så træne min hest i at gå langsomt over grus, eller er det færre småsten du mener? . Så vidt jeg ved skal der kun en lille dum trykning til at lave en hovbyld .

• #15   12. sep 2014
    En hest skal IKKE være øm efter smed medmindre den har gået forkert tidligere, er igang med en drastisk ændring e.l - men en alm beskæring nej.

Find ud af årsagen til hesten er øm, der kan være mange - fx hvis den nye smed er begyndt og beskære sålen. Hvor hesten før havde en super god tyk sål, men nu ikke har.

HVIS smeden er dygtig kan han svare dig på hvorfor han er øm og når hesten har kunne uden sko før burde det også kunne løses uden sko.

• #16   12. sep 2014 Du bør træne din hest til at gå i korte intervaller på grusvej..start med 10 min er hesten øm dagen efter set ned til 5 min. går det fint (den går normalt dagen efter) så fortsæt et par dage med 10 min og øg efter nogle dage til 15 min. Hvis du går Barfod så gør det mere ondt at træde på enkelte sten på asfalt end hvad det gør at gå Barfod på grusvej smiley

Mvh TT

• #18   13. sep 2014 Den har ikke sur stråle?? smiley Så gør det nemlig ondt.

• #19   13. sep 2014 Tak for alle de gode råd!
    Jeg vil snakke med smeden
    Og nej, den har ikke sur stråle Team Tindur

• #20   13. sep 2014 Ømhed kan der jo være mange årsager til? og den nærmeste at spørge er jo din smed? Han er den eneste der har set hoven? og dens tilstand?

Det er absolut ikke normalt hesten er øm efter smed !! hvis en hest har sunde hove og de bliver passet med smed med normale intervaller? så burde den IKKE blive øm smiley

Men måske din hest har tynde såler? eller den er blevet forfangen igen? Det lyder jo til det er kommet pludseligt? så jeg ville da få hesten i røntgen for at se om den er forfangen igen?

Jeg ville ikke ride en hest der viser så meget ømhed? Det skal undersøges og hvis der ikke er nogen sygdom til grund for det? skal den jo have sko eller boots på ? alt andet ville være synd i min verden ?

• #21   13. sep 2014 Har ømheden været der ligeefter smede besøget eller først kommet senere hen? For det skiftende vejr får græsset til at gro helt vildt og der er derfor meget sukkerstof i.
    Og er det første gang den nye smed har været der, for så kan det godt være at han har rettet lidt på hoven og hesten derved er blevet lidt øm.

• #22   13. sep 2014 Jeg har haft en nye smed to gange. Efter første gang sagde smeden at den nok ville være lidt øm, fordi han havde beskåret den lidt på en anden måde... Men nu her efter anden gang burde den ikke være øm... Og nu er det godt nok to uger siden smede var, så tænker lidt om den kan have lidt tynde såler:)

Kommentér på:
Min hest har enormt ømme hove!

Annonce