{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.197 visninger | Oprettet:

Kræsen hest :/ {{forumTopicSubject}}

Min ene hest har sandkolik, i mild grad, men så hun har mavekneb især når hun kommer ind om aften, der er intet om morgenen.

Dyrlæge har tilrådet loppefrøskaller, så det blev indkøbt og hun skal have i sit foder hver dag i ca 30 dage .

MEN.... Damen er sær og synes ikke de smager godt smiley hun smider sit foder ud over gulvet og prøver at sortere det fra smiley

What to do ? hun skal jo ligsom æde det !

Manden her forslog en gammeldags mulepose smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kræsen hest :/
  • #1   9. okt 2014 Har du prøvet at knuse nogle æbler sammen med loppefrøskallerne? Det smager jo sødt og lækkert og hvis de er knust klistre skallerne fast på æblerne og det glider lidt nemmere ned..

  • #2   9. okt 2014 Opblødte roepiller er supergode til at trække sand med ud og forebygge kolik. Du kan blande det med noget virkelig lækkert som f.eks. Naturmüsli fra Hippolyt f.eks. eller revet æble, gulerødder eller måske banan (mine er vilde med bananer!!).

  • #3   9. okt 2014 Kunne være jeg skulle forsøge det smiley

    Hun har været på det i 3 dage nu, og noget af det har hun fået indenbords, hvor lang tid går der før man kan se om det virker ?

    Hun plejer at have et trofast skide-sted i boksen, og i dag havde hun gjort det sådan set både i den ene og den anden ende af boksen, og det gør hun normalt ikke, og slet ikke så tæt på hendes spise sted, dvs hvor krybben er .


  • #4   9. okt 2014 mash - og helst den fra hippolyt (irish mash) så kunne vi få stort set alt i vores gamle Charlie - og han var en rigtig kræsenpind smiley

  • #6   9. okt 2014 man kan få det i foder form.

    de siger hvis man bruger dette pøvs man ikke bruge skaller, det er godt for tarmende.

    de siger det er godt til heste der skal have mere energi men det gør den enlig ikke noget særlig, jeg har en der for energi meget nemt og det har ikke påvirket hende.

    jeg har også en kræsen hest og har brugt dette og det elsker hun. jeg har aldrig haft en hest med kolik når de har fået dette.

    http://dangro.com/da/hestefoder/43-horsespeed.html


  • #7   9. okt 2014 Vi har givet det sådan at vi puttede det i noget wrap og holdte det, imens de spiste det. Ellers bløde det op til sådan en slags grød og blande det med ALT fodret smiley

    Efter en af vores fik tarmslyng men overlevede har alle hestene fået 50/50 med wrap og hø for at få mere af sandet med ud smiley


  • #8   9. okt 2014 Loppefrøskaller SKAL ikke gives tørre. Synes mash lyder som god løsning..
    Roepiller er restprodukt der kan indeholde sand, i hvert fald så vidt jeg ved, så derfor kan man ikke bruge roepiller i stedet for loppefrø..
    Jeg har hørt at lige netop roepiller kan give sandkolik - eller at man i hvert fald skal være opmærksom på det. Roepiller klæber heller ikke som loppefrø, derfor kan det ikke tage sandet med ud..


  • #10   9. okt 2014 Magdalene : nu er det jo ikke fodret der er skiftet, og hun skulle jo meget gerne have de loppefrøskaller ned, så hun netop ikke får en ordentlig omgang sandkolik smiley

    Vil da nødigt have at min hest dør sådan en smertefuld død, af netop sandkolik, hun skal jo netop have det for at undgå at det udvikler sig mere end hun alleredde har på nuværende smiley


  • #11   9. okt 2014 smiley har altid fået af vide af loppefrøskaller skal opblødes inden det gives til hesten , da det ellers bare skulle passere i tarmen uden af hjælpe smiley

  • #12   9. okt 2014 Jeg plejer at komme lidt olie i for så kan hesten ikke så nemt sortere det fra ellers har jeg prøvet de poppede majs. Det er jo sukker i, men bare lidt for at give smag

  • #14   9. okt 2014 Hvis hun slet ikke vil spise det, må du sprøjte det i munden på hende, ligesom en ormekur....

    Men giv det lidt tid, nogle heste er bare et stykke tid om at vænne sig til noget nyt... Start med en lille smule, så det ikke er så tydeligt i hendes foder... Loppefrøskaller bør gives tørt, det står vist også på langt de fleste produkter


  • #15   9. okt 2014 Jeg siger heller ikke, at roepiller kan erstatte loppefrø - det er bare godt at bruge roepiller for at forebygge kolik og jeg har hørt om flere, som har lavet sådan en test, hvor man tager en hestepære og noget vand i en pose og tjekker om der er sand i - før og efter man har givet roepiller. Min veninde har arbejdet som foderkonsulent og anbefaler det også forebyggende.

  • #16   9. okt 2014 Hvis man nu havde læst det der stod uden på spanden (hvis den er fra Blue Hors), så ville man opdage at det kun må gives TØRT - og ikke i en blanding med våd foder..

    Jeg har givet min det på noget müsli smiley


  • #17   9. okt 2014 Det er det fra blue horse, det er købt på Dlg. og der står på spanden at det skal blandes i hestens foder.

    Magdalene : ordkløver ? arh når du skriver at man skal give hesten 14 dage til at vænne sig til det, så synes jeg godt nok du ser bort fra at det ikke er alm foderskift, men faktisk en livsvigtig nøde for hesten.
    Jeg tror ikke hun skal vente 14 dage med at få det ned, for så går det da vist galt for hende smiley


  • #18   9. okt 2014 Mine har også skullet have loppefrøskaller og ikke været begejstret.
    Jeg løste det ved at give mash og så strø skallerne ovenpå. Så bliver de ikke decideret våde, og mine er så vilde med mash, at de åd dem for at få mashen nedenunder.

    Går det helt galt kan loppefrø fås både i pilleform og som en speciel mash. Jeg har ikke prøvet, men overvejede det, da jeg bøvlede med kræsne heste.




  • #19   9. okt 2014 Ville også give det i mash smiley men husk at kom mashen opblødt i krybben også skallerne på lige inden hesten skal spise og kun i toppen for de må ikke blive våde inden man giver dem da de mister effekten så smiley

  • #20   9. okt 2014 Jeg har nogle gange <b>revet</b> gulerødder og æbler og blandet rundt i foderet - så kan de ikke rigtigt pille pulveret fra smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #21   9. okt 2014 Hartog laver en Mash som du kan bruge i tør form den lugter simpelthen så godt at alt kan gemmes i den lidt ala ungarsk gullash den bruger vi når maven bliver lidt løs eller skal skjule noget pulver smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #22   9. okt 2014 Denne her man får næsten lyst til selv at spise den

    profilbillede
  • #23   10. okt 2014 Tusind tak for alle de gode råd smiley

    Indtil vidre har jeg til hendes aftenfoder lokket med at kun blande det op i hendes musli, og der smed hun det ikke på gulvet, endte dog med at have lidt rent loppefrøskaller tilbage i krybben, det løste vi med lidt mere musli smiley

    Og eftersom jeg holdt hende inde i går, kan jeg godt se at der sker noget bag til smiley
    Det er nogle ordentlige ko-kasser der ligger i hendes boks smiley
    og hun har selv det der udtryk på : Hvem .... mig ?? Narj det er vist naboen smiley


  • #24   10. okt 2014 Dejligt af høre der er " gennemgang " smiley

  • #25   10. okt 2014 Ja bestemt smiley

    Den gang hingsten fik kolik, fik han ordentlig balje olie af dyrlægen, den første dag skete der ikke så meget, men næste morgen så hans bagdel / numse ud som om *noget* var eksplodret ud over hele numsen smiley han var godt nok fedtet smiley

    Og den meget forfængelige Herre, var dybt fornærmet , sikke øjne han kunne sende, det var helt bestemt min skyld smiley


Kommentér på:
Kræsen hest :/

Annonce