{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.011 visninger | Oprettet:

Dækken af/på ARGH! {{forumTopicSubject}}

Jep, jeg blev super frustreret i går, og anede ikke hvad hulen jeg skulle gøre.

Min unghest går i løsdrift og har regndækken på om natten, får det af om morgenen, og så giver jeg hende det på igen hen af eftermiddagen. Men dage med fuld sol som i går, går hun og sveder under dækkenet, hvilket jeg tænker ikke er så smart.

Så jeg lod hende gå uden dækkenet i går eftermiddags, og tog derefter på arbejde.

Mens jeg var på arbejde fik jeg en sms fra DMI, der sagde at det ville blive skybrud i Odense, hvor min hest står.

Men fordi jeg var på arbejde, kunne jeg ingenting gøre, og heller ikke da jeg fik fri. Har ingen bil, så er afhængig af offentlig transport, og jeg arbejder næsten 20 km fra min bopæl, og hestene er 12,5 km væk. Så når jeg har fri fra arbejde 22.30 er det de sidste busser der går jeg kan komme med, og så er jeg hjemme 00.24.

Men så er spørgsmålet er så. Skal jeg konsekvent give hende dækken på hver dag, også selvom hun får det varmt og kan komme til at svede?

Eller skal jeg lade hende gå uden de varme dage, og hvis der kommer regn, bare affinde mig med det?

Hun fryser ikke, og der var en dag hun havde fået dækkenet af om morgenen, og derefter kom der heldagsregn, og da jeg kom om eftermiddagen og hun var våd frøs hun heller ikke.

Hvad tænker I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken af/på ARGH!
  • #1   12. okt 2014 Hvorfor bruger den dækken, hvis den ikke fryser? smiley

  • #2   12. okt 2014 Jeg har det lidt sådan: enten på eller af. Jeg er ikke så god til det med, at man tager det af og på skiftevis hele tiden - jeg er lidt af den overbevisning, at det skader mere end det gavner. smiley så hellere, at den har det lidt for varmt et par timer i døgnet - end den så nogengange kommer til at fryse helt vildt, fordi det er for koldt smiley
    Hvis jeg var dig, ville jeg give den dækken på - og lade den beholde det på altid smiley


  • #3   13. okt 2014 At en hest har større muligheder for at holde varmen uden dækken, end den har med at komme af med varmen med dækken.
    Jeg er ikke tilhænger af dækken af og på, i min optik er det enten eller. Jeg mener, at det gør mere skade end gavn, at tage det af og på smiley


  • #4   13. okt 2014 Hun har dækken på, fordi hun var syg i foråret og tabte sig meget.
    Og for at hun ikke skal bruge energi på at holde varmen har hun dækken på.


  • #5   13. okt 2014 synes du skal finde et andet dækken som giver bedre ludft under.. har lige haft det samme problem, men det stoppet da hun fik et nyt dækken på og så hun gik fra et rengdækken til et dækken på 150g..

  • #6   13. okt 2014 Den kan altså godt tåle vand ...

    Så længe hun har wrap eller hø st tygge i burde hun ikke fryse


  • #7   13. okt 2014 så hellere intet dække, hvis hesten er våd af sved, så er det endnu større chance for at den kommer til at fryse smiley

  • #8   13. okt 2014 Hvis den ikke fryser, ville jeg droppe dæknet helt - det er unødigt besvær for dig og hesten kan sagtens fungere uden dækken trods sygdom og vægttab tidligere på året smiley

  • #9   13. okt 2014 Er klar over at hun sagtens kan tåle vand. Og hun har også overlevet de regndage der har været.

    Men jeg er en hønemor, og det har jeg altid været. Og det gjorde det ikke bedre, at hun i foråret havde 2 måneder, hvor hun var så syg at jeg ikke vidste om hun var der når jeg kom i stalden.

    Men tak for svar.

    Lea: Jeg ved godt at hun kan klare sig. Men tænkte bare at det ville være bedre at hun brugte sin energi til at sætte det sidste huld, end at holde varmen. Så kan det godt tage lang tid at få de sidste kg. på hende nu vi går vinteren i møde tænker jeg smiley

    Billedet er lidt over en uge gammelt, og hendes huld er okay (specielt når jeg tænker på hvor vi startede), men man kan godt se at hun mangler lidt smiley


    profilbillede
  • #10   13. okt 2014 Af med dækkenet, der er ingen grund til at hun har det på når hun ligefrem står og sveder med det på. Det må betyde at hun ikke har brug for det.

  • #11   13. okt 2014 Jeanette:
    Jeg kan sagtens forstå, som du tænker - det er jo vores kære små! Jeg mener bare, at det vil være bedre for hende at gå helt uden dækken, end det med at tage det af og på smiley Det kan jo være ligeså slemt, at hun sveder under et dækken. Og man kan godt se, at hun mangler lidt på sidebenene, men det er jo langt fra "kriminelt", så så længe hun har nok at gå og tygge på, skal hun nok kunne holde varmen. Om ikke andet kan du overveje dækken lidt senere hen, når vejret ligger mere stabilt til det koldere, end nu, hvor det svinger op og ned smiley


  • #12   13. okt 2014 Lea: Okay tak for svar.


  • #13   4. aug 2015 Altså jeg smider kun dækken på min når det regner/ blæser meget ellers går han ude på døgn hele sommeren om vinteren går han med dækken så han ikke ligger Pels men ellers af med dækken. smiley

Kommentér på:
Dækken af/på ARGH!

Annonce