Syg hest on/off {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Nu har jeg i løbet af de sidste 14 dage haft en hest der har været syg to gange for så efterfølgende ikke at være mærket af det overhovedet. Sygdomsforløbet kommer her:
Sidste mandag går jeg i stalden for at fodre om morgenen, men ser at hun ikke har spist op fra aftenen før og næsten ikke har rørt sit hø. Hun er utrolig træt og slet ikke opmærksom på mig. Jeg tænker kolik og begynder at gå med hende imens jeg ringer til dyrlægen. Dyrlægen lytter på hende og mærker hende i tarmen. Der er frisk afføring og ingen forstoppelse. Laver en sandtest, ingen sand i tarmen. Tager hendes temperatur, hun har en smule feber. Dyrlægen mener at det kan være en infektion i kroppen og ordinere hende pencilin den næste uge frem. Han giver hende smertestillende, febernedsættende og pencilin den dag og hun begynder at spise og blive sig selv igen efter en times tid. Hun bliver stukket med pencilin de næste fem dage og jeg får to pencilinpastaer til weekenden, da jeg ikke selv kan stikke hende. Hun har været sig selv hele ugen og jeg tænker at hun nu er rask.
Men men men, da jeg lukker hende ind lørdag eftermiddag bemærker jeg at hun ikke er lige så ivrig efter sit foder som hun plejer at være. Jeg tjekker op på hende en time senere og der har hun ikke rørt foder eller hø og hun ligger ned!! Hun er ekstremt træt og når jeg rejser hende vil hun bare gerne ligge ned og sove igen. Jeg ringer til dyrlægevagten som kommer ud for at se på hende (ikke min vanlige dyrlæge). Han tager temperatur (ingen feber), han tjekker forstoppelse (ingen forstoppelse) og han lytter på hjerte og lunger, men kan simpelthen ikke finde en diagnose der passer på hende. Han giver hende smertestillende og kører så igen og jeg står tilbage med en hest som jeg slet ikke kan kende. Jeg beslutter mig for at ringe til Himmerland dyrlægerne. Forklarer dem hendes symptomer og hendes sygdomsforløb. De mener, selvfølgelig uden at have set hesten, så med forbehold, at det kan være infektion med bændelorm. Det skal siges at jeg fik hende hjem i August fra udlån hvor hun var meget tynd. Fik hende fedet op, men har igen tabt sig da hun er kommet på stald om natten selvom hun får alt det foder hun kan trække. Jeg kan ikke gøre mere, men bliver ved hende i løbet af natten og igen begynder hun at spise igen efter et par timer. Dagen efter kan man slet ikke se at hun var så dårlig om natten. Jeg får fat i en ormekur som tager ALLE orm. den giver jeg hende i mandags og lader hende stå på stald i to døgn hvor jeg selvfølgelig går nogle ture med hende, men der kommer ingen orm ud med afføringen?? Nu er jeg helt blank og skide bange for at hun igen i weekenden vil stå syg.
Er der nogen som har hørt om disse symptomer eller selv oplevet dem og som måske bare har en ide om hvad det KUNNE være? Nu har to dyrlæger set hende men har ikke kunnet finde ud af hvad det er. Det er kommet med ca. en uges mellemrum. Jeg har selv tænkt i hundrede forskellige sygdomme, men vil nu høre hvad i andre har af gæt og så måske ringe og foreslå til dyrlægen om det kunne være noget af det i nævner.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
jun 2007
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 12
Syg hest on/off