{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Moralsk dilemma. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

De sidste par måneder har min 16 årige hoppe, gået med smerter under ridning - Dette viste hun ved at bakke og herefter stejle.

I går fik vi dyrlæge ud og tage røngten af hendes ryg : Det lød på kissing spine, med kun 1,4 mm imellem.
Hun fik herefter sprøjet binyrebarkhormon ind i ryggen, på dyrlægens anbefaling. Nu skal hun have fri i 7 dage, og derefter rides. Hvis dette går godt, ved vi at det er kissing spines der er problemet, fordi at binyrebarkhormonet så har hjulpet - Dette vil resultere i at hun resten af sine dage skal have sprøjet binyrebarkhormon direkte ned mellem torntappene, for at hun kan rides.
Hvis det tilgengæld går skidt med ridning, ved vi at der også er noget andet galt og går derfor i gang med undersøgelse af alle fire ben. Vi ved allerede nu at hun er slidt i bagbenene fra gamle ejer, og hun derfor altid skal have sko på for at kunne fungere.

Hun fungere ikke som foldbums, da hun bliver utrolig varm i hovedet bare af at stå i to ugers tid. Jeg er selv psykisk syg og har derfor ikke midlerne til at komme ud til hende hver evig eneste dag til mulig genoptræning - Hvertfaldet ikke over en længere periode.

Personligt syntes jeg at det ville være egoistisk af mig at hun skulle have en smertefuld sprøjte hver 4-6 uge, bare fordi jeg gerne vil ride.
Hun har det sidste år levet i løsdrift, og blevet redet on/off, aldrig hårdt i længere perioder - Kort sagt, hun har fået lov til at nyde livet som en ældre hest.

Hos gamle ejer er hun igennem hele sit liv blevet brugt som konkurrencehest med hård ridning, men dette har jeg ikke midlerne til, og derfor har vi for det meste bare tullet rundt.

Som sagt længere oppe ville hun simpelthen ikke fungere som foldbums. Vi har ikke nogen gigantiske folde hun kan få lov til at løbe energien af på, og ej heller ret mange andre heste.

Hvad ville i gøre i denne situation?

Jeg har overvejet og næsten besluttet aflivning, da jeg ikke syntes det er et værdigt hesteliv at leve på medicin - Og da slet ikke når hun fylder 17 om 3 måneder.



- Hun er forresten sygeforsikret for 25.000 ,- og livsforsikret for 30.000 ,-


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Moralsk dilemma.
  • #1   21. feb 2015 Jeg havde overvejet aflivning.... det er et svært valg at tage, men når man kigger på at det er en hest som kan lide at arbejde og er vant til det og så også kigger på alder og de problemer hun allerede har, så havde jeg ladet det stå mellem aflivning eller finde et sted hvor en lille let pige (hvis hun er til børn) kunne tulle lidt rundt i skoven i skridt, men der er jo langt imellem og man skal være sikker på at det fungerer... jeg havde nok hældt til aflivning

  • #2   21. feb 2015 Hun skal under ingen omstændigheder nogen andre steder hen, end her os hos. Det ville jeg simpelthen ikke turde risikere. Det er hun alligevel for nær i mit hjerte til.
    Hun er en hest på 175, så jeg lader heller ikke børn ride hende - Hun er som sagt en lidt varm hest smiley


  • #3   21. feb 2015 Jeg ville helt sikkert også kraftigt overveje en aflivning. Jeg synes ikke, at livet som foldbums er et værdigt hesteliv, og slet ikke når hesten ikke fungerer med det. Desuden ville jeg have dårlig samvittighed over at proppe hesten med medicin, blot for min egen fornøjelses skyld. Det er en hård beslutning, men hun er 17, har været brugt meget tidligere hen og har ondt, så de evige marker ville jeg vælge.

  • #4   21. feb 2015 Jeg hælder også selv mest til aflivning, selvom bare tanken giver tårer i øjnene - Det vil være den trejde af mine heste, inde for tre små år smiley

  • #5   21. feb 2015 Ej, det er jeg ked af at høre! smiley Det er også så hårdt at gøre, men hun vil få det bedre af at få fred..

  • #6   21. feb 2015 Der var jo ingen der sagde at hun ikke kunne være din og rides af en let lille pige der tuller rundt, men hvis hun ikke egner sig til børn, så er det jo hurtigt udelukket. Så havde jeg valgt aflivningen. Så kan det godt være at det gør ondt og det er hårdt at komme igennem, men man står tilbage med en bedre samvittighed, for jeg er da sikker på at sådan, som hun har det nu, får du garanteret dårlig samvittighed hver gang du kigger på hende, fordi du kan se det ikke fungerer.

  • #9   21. feb 2015 Hej.
    Må sige du lyder fuld fornuftig omkring det hele..
    Det er helt sikkert trælst at stå i. Men du lyder til at ville hesten det bedste.
    Respekt for det.


  • #10   21. feb 2015 Hun finder ingen interrese i at lærer tricks, hun keder sig simpelthen. Hvis hun vil noget fra jorden er det løsspring, men det har dyrlægen sagt nej til

  • #11   21. feb 2015 Må indrømme at det undrer mig hvis det er kissing spine, at problemet først viser dig nu?? Måske det kan have noget med den ændrede ridning at gøre?? Måske det var en ting at vende med dyrlægen?? For tænker at siden det først viser sig nu, kan det være et søgsmål om korrekt ridning?
    Er du sikker på at det er smertefuldt for hende at få de sprøjter??


  • #12   21. feb 2015 Jeg ved ikke hvorfor det først viser sig nu - Jeg har haft hende i et år, med samme ridestil hele vejen igennem.

    Og jeg er 100% sikker på at det gør ondt på hende at få indsprøjtningen. Hun viste store tegn på smerter, selv med beroligende i blodet, da han gav hende sprøjten.


  • #13   21. feb 2015 Med ride stilen mente jeg nu mere mellem dig og tidligere ejer. Du siger jo selv tidligere ejer trænere mere seriøst, hvor du rider meget on/off og hygge.
    Tidligere ejer kan jo med sin ridning ha givet hesten en korrekt ridning og muskler til at den ikke har haft smerter, hvor on/off ridningen måske har gjort at den har mistet musklerne til at børe rytter.
    Netop derfor ville jeg vende den med dyrlæge.
    Har ikke selv erfaringer med kissing spine, men syntes netop jeg har hørt om heste der med korrekt ridning kunne gå, tros kissing spine (nok alt efter hvor slemt den er ramt) og hvor man har startet med at træne hesten op i longe, så den fik de korrekte muskler, og ja så derefter vedlige holde det ved korrekt ridning.


  • #14   21. feb 2015 Det har du nok ret i - Jeg spænder sindsygt meget op under ridning, grundet angst. Jeg har brugt det sidste år på at prøve at slappe af når jeg rider, men det er endnu ikke lykkedes.
    Gamle rytter var også en del større end jeg er smiley


  • #15   23. feb 2015 Hvis hesten ikke fungerer som foldbums, og heller ikke skal andre steder hen, så vil jeg sige du skulle lade hende få fred. I sådanne situationer, skal man tænke på hesten, og ikke selv sig. Det ville være egoistisk... Og hvad jeg kan fornemme på dig i dine andre svar, er det bestemt ikke noget du er. Det lyder som om, du vil hesten det bedste smiley

Kommentér på:
Moralsk dilemma.

Annonce