{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.086 visninger | Oprettet:

What to do? 1 dilemma - 3 løsninger {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Her kommer en længere smøre om mit dilemma i de sidste par måneders tid
Jeg er træt af den ordning jeg har med Santana pt. Han står hos mine forældre sammen med Jalle, der er fine facilliter og Santana er glad - MEN jeg skal køre 10 min hver vej, hver eneste gang for, at se ham + jeg ordner boks og lukker ind hver dag samt de skal ud hver weekend. Derudover er der nogle småting som vi er en del uenige om hvordan man har hest. Der er en oversvømmet sandbane, men trailer og jeg kører i ridehus, når tiden er der. Jeg er alene om det hele og altid selv i stalden - jeg savner menneskeligt selskab og syntes det bliver lidt kedeligt samtidig med, at jeg er ret træt efter, at køre efter det morgen og aften
Derfor har jeg tre overvejelser
1. Lade ham stå og være lidt små træt af det hele og ikke få ham brugt så meget som jeg ønsker
2. Flytte ham til en rideklub hvor jeg har veninder, ridehus osv. Dog er der 20 min kørsel derind. Dog har jeg fået en god pris på udluk - 7 dage i ugen! Her er dilemmaet moralsk, da jeg jo ikke kan bestemme hvad der skal ske med Jalle, da han ikke er min - samtidig med, at de andre(mennesker) ikke har nogen form forståelse for hvorfor jeg syntes det kunne være sjovt og hyggeligt. Altså denne løsning vil sætte familie-freden på spil. Dog er der her også noget økonomisk, da det jo ikke er billigt, at have hest opstaldet ude med de faciliter
3. At finde en løsdrift/skur lignende ting og flytte begge heste hjem til mig selv. Der er 6 HA jord med græs, men ingen byggetilladelse til, at bygge stald eller alt for stort, dyrt skur. Ulempen her er, at jeg igen er alene samt der er noget økonomisk i det. Dog er jeg tættere på ridehuset og jeg har ham lige i baghaven og hjemme - altså ingen spildte køreture.

Jeg er både for og imod flere af dem, men mest imod nr. 1 - da jeg bare er kørt sur i det. 2'eren kunne være ultra fedt, men jeg skal tage mig sammen for, at overholde budgettet - det kan hænge sammen, men rådighedsbeløbet er ikke stort. Nr. 3 er nok egentlig drømmen, HVIS det kan laves således, at Santana trives i det. Jeg ved, at han tidligere har gået i en form for løsdrift og han elsker, at være på fold - men kan også lide sin boks som han er god til, at putte i hver aften

Derfor kunne jeg godt tænke mig, at få nogle af jeres input - hvad tænker I? Er jeg helt idiot fordi jeg er kørt død i, at have ham hjemme hos mine forældre eller kan I se logikken i det?

Jeg er som sådan ikke kræsen med forhold, men pga af en skade i sommers og slidgigt i en albue, er det ikke muligt for mig, at ride ude i alle slags vejr.

Håber I kan "hjælpe" med en afklaring smiley
I får lige et billede af min skønne Hollænder, Santana smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  What to do? 1 dilemma - 3 løsninger
  • #1   14. dec 2020 Altså... ville der være plads til en hest mere hjemme hos dine forældre? For så kunne man jo få en opstalder der, og derved dele opgaverne imellem jer - og derved ville du også få en "ven" i stalden smiley

  • #2   14. dec 2020 Hvis jeg skulle vælge en af de tre muligheder for mig selv, havde jeg valgt det sidste. Du kan få det præcis som du vil have det og så kunne du måske få en opstalder eller to der kan kan tage en del af arbejdet plus der komme lidt penge ind til at holde det kørende? Nu ved jeg ikke hvordan reglerne er hos jer, men i vores kommune må vi nærmest bygge hvad vi vil, så længe det er maks 20 m fra eksisterende bolig.

  • #3   14. dec 2020 Hippie: Opstalder har været nævnt, da stalden er lavet til 3 heste og har huset det før. Men det vil min mor ikke bøvle - hun er ret egen og det skal gøres på hendes måde smiley

    Louise: Jeg er umiddelbart også fan af nr. 3, men vi bor i en kommune, hvor man ikke bare kan få en byggetilladelse. Så hvis vi skal have et skur, skal det være flytbart - dog drives der både entreprenør og maskinstation fra ejendommen, så vi har ret mange muligheder for, at flytte med det smiley


  • #4   14. dec 2020 Fair nok, så skal det ikke være det du skal selvfølgelig smiley
    Så ville jeg nok smide pengene efter mulighed tre så smiley


  • #5   14. dec 2020 Jeg ville til alle tider vælge mulighed nr. 3
    Man kan godt få flytbare skure, så det burde ikke være et problem, ud over måske økonomisk.
    Og som der bliver nævnt, så kan du da få en opstalder ind så der er lidt selskab og hjælp til at holde det, fodre osv.

    Og nej, det er du ikke, jeg har af flere omgange haft hest ved mine forældre (Hvor det er min søster som mest står for det, da de andre heste er hendes) Og ud over 30 min. i kørsel hver vej , så bliver jeg tosset i hovedet af at have hest der ude, for vi er ikke enige i hvordan man holder hest... eller, jo langt hen ad vejen, men nogle ting bliver vi aldrig enige i og det er de ting som gør det bittert. samtidig, selv om det kun koster forbrug og foder, så er det billigere for mig at have hesten opstaldet tæt på da jeg sparer både brændstof og tid.


  • #6   14. dec 2020 Foreslå igen en opstalder.
    Det har vist fungeret før - og det værste, der kan ske er at du står alene.

    Hvis du savner selskabet, får du ikke mere ud af at flytte hesten hjem.
    Og prøv lige at regne på, hvad det koster at etablere hest hjemme -
    Fold - hegnspæle, to tråde, led, strømgiver, jordspyd osv ? Gå fx ind på Hegnsbutikken og regn efter - jeg regner med 12.000 kr, hvis jeg har regnet rigtigt til et par hektarer ...
    Et skur er ikke gratis... 10.000 er vist minimum.
    Vandkop, mudder sikring, foderstationer, det løber op.
    Ridebane? Det snakker vi slet ikke om...
    Opstaldning er nok billigere - medmindre du regner med at have hest hjemme i en årrække, så koster etableringen af hest hjemme meget dyrt.
    Og lige nu - forstuver du anklen kan din mor sikkert klare lidt af det. Bliver du syg hjemme, har du så nogen til at hjælpe?

    =
    Konklusion
    Opstaldning ude


  • #7   14. dec 2020 dr who det er ikke nødvendigvis billigere at opstalde sin hest, med mindre man bor væk fra de store byer hvor opstaldning med fantastiske faciliteter koster tæt på ingenting. Jeg skal snart flytte og undersøgte om jeg havde råd til at få min hest med mig.. og ja.. det havde jeg så ikke (i hvet fald ikke mens jeg er på SU, da opstaldning kostede 4.000 pr måned - og 4.000 hver måned er sku hurtigt en indhegnet fold og et skur. men jo, hvis man savner selskab og ridebane/ridehus så bliver det nok ikke bedre at flytte hestene hjem.

  • #8   15. dec 2020 Som jeg ser det, er 1 ikke en mulighed.
    Det er møg besværligt og du er alene.

    Men jeg ka ikke helt finde ud af hvad du helst vil?
    Jeg læser det som du savner selskab og så er 3 osse en svær en.
    Man ku godt få en opstalder, men sku det være en der sku være der for, at underholde dig?

    Ridemæssigt ved jeg ikke hvor du er, men jeg ser mest 2 som den meste mulighed, selv om 3 jo er drømmen.
    Men når du hænger på økonomien self, er der lidt vej til 3 med stald/skur der osse er ordentligt.
    Og hvaa med pasning hvis du ikke er hjemme?

    Men altså, det besvær 1 gir, ville jeg koste hvad det vil flytte til klub/center hurtigt


  • #9   15. dec 2020 Ida - prøv at regn på budgettet.

    Jeg får 6.000 kr pr år pr hektarer for at forpagte jord ud. Den indtægt går jeg glip af
    Etablering af hegn: 12.000 + kr. Det kan sikkert gøres billigere, hvis man ikke vil have vandrefold inspireret, men prøv at tegn et stykke på fx 200 m x 200 m, opdelt i et par folde. Hvor meget hegn skal du bruge til det? 600 meter? En træpæl hver 8 meter, pris, skal vi sige 20 kr pr pæl?? Det løber op. Bare 30 pæle koster 6.000 kr.
    Kan man selv grave stolpe huller ned og er god til at bygge, kan man nok bygge et anstændigt skur til 10.000 kr i materialer. Men, en hest skal bruge ca 10 m2 hver - det er bare ikke gratis.

    Hvis folde, skur osv allerede står indflytningsklart, så er det da billigt at få heste hjem.
    Men ellers, en engangsudgift på mindst 20.000 kr og hesten hjemme skal jo have en at stå med...
    Udgifter ved hest hjemme er mindre synlige, men det er dyrt nok.

    Jeg havde opstaldet ude, især hvis jeg savnede selskab og ikke havde verdens bedste helbred.


  • #10   15. dec 2020 At ha hest hjemme er dejligt. Om sommeren. Men om vinteren er det, til tider, et helvede. Sne, der besværliggør alting. Frost, der besværliggør vandkarets tilgængelighed. Mudder over det hele forår og efterår. Jeg havde egen løsdriftstald i 7 år og det er ingen dans på roser. Det er dyrt, at etablere fra bunden. Dyre end du tror. Selvf kan du få en opstalder, men til løsdrift er det svært. Ingen vil gi prisen det koster, da de mener det skal være næsten gratis, når nu der ikke er ridehal. Og hvad hvis du løber ind i en, der ikke betaler? Så hænger du på x hestes foder og smed. Du står selv for alle udgifter også når du ikke har flere penge tilbage den mrd. Blir du syg eller brækker et ben, hvem skal så passe hesten?
    Er du ikke glad for den løsning du har nu, så vælg, at opstalde et andet sted.
    Jeg er glad for ikke, at skulle stå alene med ansvaret nu. Jeg har opstaldet 3,5 km hjemmefra og der er løsdriftskur og frostfri vandkop. Jeg glæder mig over hver gang jeg bare kan trykke på en kontakt, så fryser vandet ikke. Mod før, at slæbe vand inde fra huset, når det var frostvejer, falde 3 m før baljen, fordi det var glat og slå mig ad hækkenfeldt til. Så nej, jeg savner ikke min egen stald.
    Igen, det er dejligt om sommeren. Men ikke om vinteren.


  • #12   15. dec 2020 Nu har jeg selv været "hestepasser" i mange år, hvor jeg lukkede ind hver eftermiddag, ordnede bokse, min egen + ejers 2, gav aftensmad alle ugens dage.
    Selvfølgelig har jeg da haft både fridage og ferie smiley
    Og ved ejers ferie, ja så skulle jeg morgenfodre, lukke ud, lukke ind, muge, give frokost/ aftensmad....

    Så jeg ved lidt om hvor afhængning man bliver.

    I dag står jeg opstaldet, hvor jeg kun skal muge selv, andre tager sig af resten smiley

    Hvis jeg var dig så ville jeg prøve at tale med din mor om en anden fordeling, du skal har "indbygget" en fridag/fridage. Det kan godt være at du kun har 10min kørsel, men det er begge veje. Det er 20 min hver gang du skal til hesten...

    Det kan være at du skal prøve at lave en lille ønskeseddel, om hvad du kunne forstille der skal til for at du kan blive hos dine forældre.


  • #13   15. dec 2020 Det er svært at sige hvad der er smartest for dig. Mulighed nr. 1 lader det til at du slet ikke har lyst til, så tag den fra. Hvis du virkelig savner det sociale, så vil du nok ikke blive tilfreds med at have dem hjemme på længere sigt. Men der slipper du så for at køre, selvom der er rigtig meget arbejde i skur der skal laves og flyttes osv. nr. 2 er en god mulighed for at få det sociale og faciliteter opfyldt, men hvis du sætter dig meget stramt, så er der måske en hel masse nye bekymringer..

    Min hest står 25-30 min. Kørsel fra mig og selvom det er noget af en tur at køre hver dag, så ville jeg ikke have det anderledes, for det er bare et fantastisk sted!


  • #14   15. dec 2020 Jeg har mine heste hjemme - og hvert år på denne her tid er jeg ved at brække mig på tværs over det.
    Det er koldt, mudret, regnfyldt og et knokle arbejde at sørge for foder, wrap m.m.

    Desuden er jeg helt enig i, at billigt i opstart det er det ikke - pengene løber hurtigt på hegn, skur, vand m.m.

    Og det sociale det har man ikke hjemme - om sommeren er det hyggeligt at ride med Gud og hver mand i skoven - om vinteren er der ingen som gider/mørkt efter arbejde/storm/pøsøsende regn osv.

    Det skal så også siges, at jeg gider ikke opstaldere - har haft fornøjelsen af at se flere veninder flytte på landet, og have 1-2 opstaldere. Det går maks et par år så orkede de ikke al bøvlet, så der står tomme bokse i stedet smiley

    Problemet her er, at jeg kan fornemme et økonomisk issue i både løsning 2 og 3 - og jeg tænker at man nok kan stå opstaldet 3-4 måneder uden problemer, for de penge som det vil koste at starte en løsdrift op hjemme fra scrats.
    Med udgangspunkt i, at dette her er den mest lusede årstid at sætte hegn og bygge skur i - så ville jeg opstalde ude, og så planlægge at tage hesten hjem til sommer, når der så er lavet plads til ham.

    Mvh Charlotte


  • #15   15. dec 2020 Det der er vigtigt at huske på når man vil flytte sin hest er, at ejeren skal trives ligeså godt som hesten. Og jeg er helt sikker på, at hvis du trives godt et sted, så vil dine heste det også smiley Hvis nr. 3 er drømmen, så synes jeg helt klart at du skal vælge den. Flyttebart skur er vel til at finde, og det er rigtig sundt for hestene at gå i løsdrift, især hvis de ikke bliver bevæget så meget smiley Hvis du er bange for at sætte familie-freden på spil, kan argumentet være at det er nemmere for dig tidsmæssigt at have dem stående "hjemme", og hvis du vælger at flytte dem til rideklubben, kan du jo sige det som det er, at du kan komme tættere på dine veninder smiley

  • #16   15. dec 2020 jeg tror faktisk at vi alle som har hestene hjemme på et eller andet tidspunkt kører træt i det hele
    jeg har gjort det flere gange.
    men så går man lige og tænker mere grundigt over hvorfor man lige skal gøre det ene frem for noget andet
    Lige som du gør nu.

    i mit tilfælde er det nemt, for min dame kan ikke tåle at se andre heste end sig selv - mere eller mindre
    så det afgøre altid tingene. For gider nemlig ikke at få klager over hende

    jeg foretrækker at have dem hjemme, ja man skal være på plettet til ud/ind lukninger, foderinger. ja man får nok hellere ikke lavet tingene helt så grundigt som man gerne ville
    Men man har hestene 24/7. Har man lyst til at gå ud og kigge på dem når de sover, ja så gør man det
    det sociale med sin hest opvejer det negative ret meget

    men ja det kan godt blive kedelig nogen dage at man ikke har nogen at dele det hele med


  • #17   16. dec 2020 Mange tak for alle jeres input! Jeg vil tage tingene til nærmere overvejelse og finde ud af den bedste løsning for Santana og jeg smiley

Kommentér på:
What to do? 1 dilemma - 3 løsninger

Annonce