{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.741 visninger | Oprettet:

What to do!!! {{forumTopicSubject}}

Hej i kloge mennesker.

Som mange af jer ved er vi ved at sælge hus og købe gård. Gården har været i planerne de sidste 3 år (min svigerfar har købt for at bruge landbrugsjorden og spurgt om vi vil købe husparacel med tilhørende skov.)

Da vi takkede endeligt ja, for 2 år siden, ville vi få husparacel: 1 ha. skov ca. 1 ha. og agerjord ca. 1 ha.
Super fint tænker jeg, der kan godt være 2 heste. og etableres et træningsområde.

Nu har piben fået en anden lyd og vi får som følger husparacel 1 ha. skov 1.5 ha.
ingen agerjord. Men muligvis adgang til 5.5 ha. eng ca. 6 km fra adressen.

Vil I mene at 2 heste kan gå på et areal på 2300 kvm. (med mulighed for 2500 kvm. på den anden side af vejen, som kun kan bruges i tørvejr) ca. 8 måneder om året?
Eller er det håbløst?


Kommentarer på:  What to do!!!
  • #1   5. sep 2020 samlet vinter areeal

    profilbillede
  • #2   5. sep 2020 Er det for at få frisk luft eller æde græs?
    2300

    Det svarer til 50x 45 meter til frisk luft - fint, går an.
    Hvis du giver grovfoder året rundt.

    Hvad med skoven?
    Kan / må de gå mellem træerne.
    Men, skal der tages plads fra til ridebane??


  • #3   5. sep 2020 doktor, det var oplysninger som har en del at sige, tak for påmindelsen smiley

    jeg giver altid hø ad libitum året rundt, og de vil gå i løsdrift.

    Umiddelbart er mit ønske jo at hestene skal have det så godt som muligt og kunne bevæge sig.

    min bekymring med dette areal er at det vil blive en stor mudderpøl pga. for lidt plads.

    Det er fredskov så jeg tvivler på at vi må hegne det ind til fold og det meste ligger i skrænter Anyway.


  • #4   5. sep 2020 Og nej, der er ikke plads til at lave ridebane.

  • #6   5. sep 2020 Jeg tror godt man kunne lave en fin vandrefold på arealet - men det kræver formentlig en god gang muddersikring, og det kan hurtigt blive dyrt. Men ved at arealet “snor sig” om bygningerne, så kan det godt give et varieret spor smiley Prøv evt at høre ind på FB i gruppen Vandrefold.

    Jeg har en vinterfold på 1 tdl land aka 6000 kvm - den bliver pløjet op hver vinter af mine tre heste. De kan gå tørskoet på det meste, men jeg har muddersikret ca 30 kvm foran læskure og led med heavymats, og burde nok gå mere effektivt til værks hvis jeg ville holde det mudderfri - men på lejet jord så er jeg begrænset mht stabilgrus ect.

    Fold på den anden side af vejen.....tjooooo tjjaaaaa men så vil du have jordfold hjemme, og hvornår vil du så græsse dem ind ? Jeg har en veninde med fold på den anden side af vejen, og de er endt med at leje 1 ha jord ved deres hus - det blev bare for bøvlet med vand ect.
    Jeg er så luksus at have en dejlig sommerfold på 1 ha - den ligger vel 40 meter fra min stalddør - og derfor kommer hestene ikke på den fra okt-marts, pga jeg lukker ud om morgenen når det er mørkt og ind igen når det er mørkt. Og her er det kun min egen grusvej jeg skal på - ikke en asfalt trafikeret vej.
    Vinterfolden er lejet pga jeg så har dissideret 50 cm fra stalddør til fold.

    Så helt drømmesenarie....njaaaaa....men jo du kunne nok godt lave en tålelig fold med godt med muddersikring selv på 2300 kvm - men en god fræsertur bliver det sværtfor dem at få, og fold på den anden side af vejen er ikke en fordel, ligesom eng flere kilometer væk er ubrugeligt for andet end ungheste, du ikke gider at pille ved hele sommeren smiley

    Pokkers at svigermekaniken lige skal blive nærig nu smiley

    Mvh Charlotte


  • #7   5. sep 2020 Jeg har kigget på muddersikring og hvad jeg lige kunne finde (måske det kan gøres billigere, det ved jeg ikke) så vil det koste 140.000 at lave 1000 kvm. muddersikring. skulle vi købe en ha. jord ville den koste 160.000 så det regnestykke in mente, så giver jorden mest mening.

    Men!! Jeg har fået snakket fornuftigt med min mand og vi har kigget lidt på nogle alternativer til det areal han pt. tilbyder, som vi skal op og snakke med ham om i aften, så håber jeg at han kan se fornuften i det.

    Engen vil jeg meget gerne benytte til sommergræsning, hvor jeg så kan bruge stykket på modsatte side af vejen til græstilvenning. Jeg rider mest tur, især om sommeren og der er rigtig fine ture man kan ride, der nede omkring, så det er fint at have adgang til. Så kan jorden hjemme få ro i mens.


  • #8   5. sep 2020 Hov, der er et stort støbt areal ifbm. stalden, så de kan gå tørskoet ind og ud der.

    Vandrestier kan der ikke laves yderligere end at det hegnes ind som vist på billedet, da det bliver for smalt. smiley


  • #10   5. sep 2020 Det har du helt ret i Nana, og drømme scenariet er jo selvfølgelig at have plads nok hjemme omkring gården, lige nu kan det ikke lade sig gøre, men jeg får mulighed for købe mere til senere, indtil da vil det være ok med engen.

  • #11   5. sep 2020 Jeg vil ikke have hest på et frimærke, så nej, fir mug var det ikke en gangbar løsning med så lidt foldplads. Det behøver ikke være de store, åbne vidder, men der skal være plads til at løbe, lege, undvige og trække sig (med bonus at der så også er mindre risiko for konflikter).

  • #12   5. sep 2020 Vi har nu snakket med svigerfar og vi har fundet en god løsning, som vi alle kan være med på.
    Jeg får mere jord og min mand får mere skov.
    Dog bliver det jo så dyrere, men det skal nok gå, så længe vores hus bliver solgt inden.
    Så, er der nogen som søger et billigt hus ved Skanderborg?? smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 207
    #13   6. sep 2020 Jeg ville jo elske at ha' skov på mere af arealet - har heste, der ikke tåler græs, så vandrefold i et skovområde lyder som drømmescenariet... smiley
    Men det lyder til at I er nået frem til et godt kompromis - tillykke med den nye gård!


  • #14   6. sep 2020 Dorte, det bliver også så lækkert at kunne give adgang til et stykke skov og ja, planen er vandrefold, så de kan bevæge sig hele dagen smiley
    Det er endnu ikke på plads, da vi jo liiiiige skal have solgt huset, men det skulle falde på plads til december.
    Men mange tak smiley


  • #15   10. sep 2020 Åh altså der kommer da den ene udfordring efter den anden!
    Da vi havde landmåler i mandags kunne han oplyse os om at fredskov ikke må opdeles, og da den del vi skal have hænger sammen med yderligere 7 ha. på modsatte side af vejen må det ikke deles.
    Men han havde måske en løsning, så nu er arealet vi ønsker, målt op og afventer godkendelse fra kommune og fredningsstyrensen, eller hvad det hedder. Så endnu en gang ved vi intet........


  • #16   11. sep 2020 jeg vil sige nej tak til "tilbud", der ikke er på jeres præmisser og finde mit eget med jord direkte til bygninger/bolig

  • #17   11. sep 2020 Eva; som skrevet så får vi jo det areal vi gerne vil, såfremt det bliver godkendt af kommunen.
    Bliver det ikke godkendt har vi ikke andet valg end at finde noget andet, men når man har gået om "Den varme grød" i 3,5 år og det er her vi ønsker at blive gamle, så er det ikke bare lige at takke nej uden at have gjort et forsøg på at nå til enighed, hvilket vi jo er. smiley


  • #18   12. sep 2020 Kære Maria - vidste ikke I gerne vil være der for good - så er det jo det... synes godt nok bare det er træls og langvarigt, før I måske kan sige " Dejligt - nu er alt som vi ønsker, og hestene tæt på.." held og lykke

  • #19   12. sep 2020 Jeg tror du misforstår, Eva
    Vi får jo netop det ønskede areal med det samme. For jo, ellers havde vi nok valgt ikke at gå videre med det, selvom det er drømmestedet, det kan nemlig hurtigt blive bittert hvis man skal gå alt for meget på kompromis.


  • #20   12. sep 2020 Altså - jeg skriver ikke mere end dette nu: Der indgår 3.5 år, kommune, fredning, svigerforældre, efter hvad du skriver - hvis dét ikke er bøvlet, ved jeg ikke. Men jeg forstår slet ikke dit WHAT TO DO - hvis du ved det... trods alle herresving. Fortsat held - svar venligst ikke mig mere.

Kommentér på:
What to do!!!

Annonce