{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

What to do? :-( {{forumTopicSubject}}

Vi har jo vores dejlige Kassandra. Problemet er at min søster er blevet pisse bange for hende, og det er ikke med hendes gode vilje at hun skal ride hende. I lørdags skulle hun springe på hende udenfor. Hun blev sprunget i sidste uge, og der var intet hun var den sødest pony. Men i lørdags tog fanden ved hende, hun prøvede at løbe i gennem hegnet og jordede banen rundt. Min søster kunne ikke stoppe hende, selvom hun lavede halve parader, så hun blev nød til at lave nødbremsen, så hverken hende eller ponyen kom alt for galt afsted. Nu stå vi i den situation at min søster er rigtig bange for hende. Min søster vil gerne sælge hende, men min mor ved ikke hvad hun skal gøre, da det ikke rigtigt er marked for at sælge hest lige nu. Min søster får undervisning hver torsdag, hvor de træner hendes tempo og halve parader da hun er en meget tændt pony. Hun har ikke ondt i ryggen eller andre steder. Hendes sadel lægger som den skal, har haft sadelmager ude. Det skal lige siges at hun red med et ganske almindeligt 3 delt bid, og ikke hendes trerings bid..

*OBS*
Gider ingen negative kommentar. Vil bare gerne have nogle gode råd om hvad søren vi skal gøre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  What to do? :-(
  • #1   18. nov 2013 Bliv ved og ved og ved.

    Jeg har selv været hele smørren igennem med angst osv for min. Nu er det et år siden jeg lagde ud med det og jeg er ved at komme mig helt over den angst.

    Så mit råd er BLIV VED! Kæmp imod den angst.


  • #2   18. nov 2013 Siger jeg til hende. Hun har aldrig været bange for heste før, hun har bare kunne sætte sig op på de forskellige, men i lørdags blev hun virkelige bange, så hun hoppede af og begyndte at græde som en voldsom. Min mor har aldrig set hende græde så meget :-(.

  • #3   18. nov 2013 Jeg kender det godt. Kan du ikke evt ride hesten lidt inden, hvis du har mod på det? For det første kan hesten få brugt lidt energi og for det andet kan din søster se at den ikke gør noget. Det hjalp i hvert tilfælde mig her sidste vinter. Jeg var skrækslagen for at ride min pony og rystede bare ved tanken om det.
    Tag det i små bider af gangen Slevfølgelig skal man presses ud over nogle grænser ellers kommer man aldrig videre, men det skal tages i et roligt tempo, der passer hest og ikke mindst rytter!
    Held og lykke til din søster. smiley


  • #4   18. nov 2013 Er desværre for stor :-(( Men ellers havde min mor og jeg snakket om det. Vi har 2 parter til hende, som er sikker på som gerne vil ride hende for at krudt hende af. Eller må hun komme i longe, også må hun starte fra bunden igen smiley
    Og mange tak! Håber at hun kommer over sin frygt for Kassandra.


  • #5   18. nov 2013 Jeg har heller aldrig haft det sådan før, så kan godt følge hende. Men at give op er den dummeste løsning smiley

    Jeg fik desuden en part på så jeg kunne tage mig god tid til at starte ud med bare at skridte 5 minutter osv.


  • #6   18. nov 2013 Ponyen kan tydeligt mærke, hvis din søster er bange og det smitter af på den, så den bliver utryg. Hun skal ikke op og ride den lige med det samme, det skal blot være et mål. Lad hende træne og være sammne med hesten, så hun kan få opbygget et bånd og en omgang tillid til hesten, så skal det hele nok komme i sidste ende. Det værste man kan gøre er, at presse hende ud i en situation, som hun er angst for, for som sagt, så kan hesten mærke det og blive påvirket. Evt. longere hesten, så den bliver krudtet lidt af, inden den skal rides.

  • #7   18. nov 2013 Tak for svar smiley

  • #8   18. nov 2013 Jeg synes at i burde sælge den! Har selv stået i en lignende situation, og når man først er bange for den så skal der SÅÅÅÅ meget til før man bliver fortrolig med den igen hvis det overhovedet lykkedes og det vil aldrig blive det samme igen. Og en ting man skal huske på det er at det skal være sjovt, og det tror jeg ikke din søster synes det er når man skal ride en hest man er bange for. Jeg ved selv at det måske er det sværeste, men i sidste ende det bedste for både hest og rytter smiley - men håber det bedste for jer smiley

  • #9   18. nov 2013 Louise

    Er så uenig som man overhovedet kan være. Der skal intet andet til end at kæmpe og ikke blive svag og give op. Vilje skal der til. Og nej det bliver aldrig det samme igen, det bliver 100 gange bedere når man først har vundet sin kamp.

    Men nu er jeg også typen hvor hesten betyder for meget for mig til bare at kunne give op uden kamp..


  • #10   18. nov 2013 Min gamle pony Malou var selv rigtig nervøs. Hendes tidligere ejer kunne ikke selv arbejde med det, da det mest af alt var kemien der var noget i vejen med. Hun løb og løb og løb når jeg var på en springbane, og det var rigtig svært fordi der vr ingen ag mine undervisere der kunne hjælpe. Hvis jeg lavede en parade eller styrede hende væk fra springet blev hun værre. Så jeg stoppede. Efter noget tid begyndte jeg så igen, med en ny underviser. Hun lærte mig at så længe jeg fik Malou til at gå dressur-springning, og jeg arbejde mere på at hun skulle gå pænt dressur, uden at stoppe hende op, bare bøje hende af mere, kunne hun gå nogenlunde fint.
    Men alt andet tog jeg også bare langsomt da hun var bange for stort set alt. Men det virkede, og jeg nåede mere med hende på et halvt år end den gamle ejer gjorde på 6 år smiley
    Så det kommer rigtig meget an på kemi. Men nu kender jeg selvfølgelig ikke til din søster og hendes pony forhold.


  • #11   18. nov 2013 DayDreamer - Jeg har selv være i samme situationen, hvor jeg har været rbange og kæmpet for at overvinde frygten, det gjorde jeg en lille bitte smule, det blev aldrig det samme - og det endte kun med en dårlige ture! jeg vil også sige at det er noget helt andet hvis det er en angst for at springe eller for at bare ride på hesten. Hvis det er angst for at ride hesten kan det nok blive bedre, men sommetider må man også bare indrømme at det bare ikke går! - Jeg vil tusinde gange hellere indrømme at jeg er bange og ikke tør end jeg vil kæmpe for noget som jeg i virkeligheden er bange for og som jeg på ingen måder synes er sjovt!

    At indrømme at man er bange er ikke at være svag eller at give op eller sige at hesten ikke betyder noget! At sige stop kan lige som meget være for hesten skyld, der er jo ingen grund til at kæmpe og kæmpe for bare at ødelægge hesten pga. ens frygt og angst!


  • #12   18. nov 2013 Mini: Vil sige at de har en rigtig god kemi, de laver faktisk alt sammen, og Kassandra render min søster i røven.. Kassandra knytter sig hurtigt til sin rytter, så det er ikke kemien. Det er heller ikke hendes dressur der er noget galt med, da Kassandra rider dressur, 6 gange om ugen. Det vil sige at hun kun bliver sprunget en gang om ugen. I sidste uge var hun som sagt den bedste og sødest pony, har aldrig set hende sådan før. Noget slog klik inde i hendes hoved. Før i tiden sprang hun 2 gange om ugen, selv der var hun slet ikke ustyrlig :-).

  • #13   18. nov 2013 Louise

    Jeg har som sagt også stået i samme situation.

    Jeg turde ikke engang side på ham uden en skulle holde ham, og bevægede han sig gik jeg total i panik og græd. Jeg var dog ikke bange fra jorden, kunne godt håndtere ham fra jorden hvor jeg højest blev nervøs.

    Det har som sagt taget mig et år nu her, til at jeg er nået der hvor jeg er i dag. Og selv endnu har jeg nogle ting hvor jeg stadig kan blive nervøs.

    Derfor er jeg så uenig som man kan blive, netop fordi jeg selv har kæmpet og så ikke opgivet for at vinde den kamp. Men igen hesten er for mig mere end bare et rideobjekt, så muligt at den tanke sørgede for jeg fortsatte med blod sved og tåre. For tanken om at tabe kampen og miste noget jeg elsker, var lige så frygteligt som tanken om at skulle op på ham.

    Kampe er ikke sjove, og bliver aldrig sjove. Men ikke alt i livet er sjovt, så må man gøre op med sig selv om man vil tage imod og se udfordringen i øjnene, eller give op og lade frygten styre ens liv.


  • #14   18. nov 2013 TS - hvis det er hun stadig vil ride hende skal i jo bare starte i det små! - måske start med at ride dressur, hvis hun føler sig tryg så måske rid over en bom og så byg på når hun føler sig tryg smiley og husk hele tiden at høre på havd hun siger og føler, så man ikke kommer til at presse for meget så det går tilbage igen smiley

  • #15   18. nov 2013 Louise: Hun har faktisk ikke lyst til at ride hende, men tror bare at Kassandra bliver smidt i longe imorgen, også må hende og min søster hygge sig bagefter smiley

  • #16   18. nov 2013 Hvis hun ikke har lyst til at ride, men gerne til at hygge om hende, hvorfor er det så ikke bare ok? smiley Man behøver jo ikke ride hesten smiley

  • #17   18. nov 2013 DayDreamer - Har også skrevet at det hele kommer an på situationen, og hvad det er man er bange for. Jeg var angst for at springe, jeg kæmpede i over et år og startede helt fra bunden. Men dette hjalp ikke, så det kan godt at du synes det er at være svag og at give op og ikke elske hesten - men det synes jeg så til gengæld ikke. Jeg besluttede til sidst at hesten skulle sælges, da det ingen steder førte hen! Jeg tog til nogen stævner med succes hvorefter jeg fik nederlag og til sidst bestemte mig for at det var nok nu både for min egen men lige så meget for hesten skyld! Har heller ikke sagt at bare fordi man oplever modgang og at man er bange at man så skal sælge hesten med det samme. Men sommetider skal man lytte til sig selv, jeg ved selv at det var det bedste jeg har gjorde ellers havde jeg nok ikke redet den dag idag! Men sommetider selvom man kæmper er det ikke altid nok! - men vi har hver vores mening og det acceptere jeg! smiley

  • #18   18. nov 2013 DD: Fordi hun skal rides, hun er den type pony som ikke kan stå stille i en dag. Og min mor syntes ikke at hun skal longeres hverdag, da min mor ikke vil risikere at hun bliver halt + hun må ikke løs longeres smiley Udover det så hader min søster kun at hygge med hesten, hun vil gerne ride smiley

  • #19   18. nov 2013 Kan I ikke tage hende i longe, mens din søster rider - indtil hun bliver tryg igen? At sælge hende (hvis det er for at købe en anden), er en dårlig løsning. Alle heste kan jo risikere at købe af med rytteren smiley

  • #20   18. nov 2013 Jeanne: Det er faktisk ikke den eneste grund til at vi vil af med hende, min søster er blevet for lang benet de sidste 5 mdr. Så hendes ben snart går under maven, hvilket ikke ser harmonisk ud. Hun har været til salg før, men vi valgte at beholde hende til efter vinter. Min søster har stået her til aften og sagt at hun ønsker ikke at have egen hest mere, hun vil hellere ride på rideskole igen, så hun kan få bygget tillid og alt sådan noget op igen :-)) Men som sagt, det næste stykke tid må parterne tage hende, også må jeg gå nogle lange ture med hende. Indtil min søster bliver tryg ved hende igen smiley

  • #21   18. nov 2013 Louise

    Puha er selv blevet bange for at springe. Og den kamp har jeg ikke turde tage op endnu xD

    Ja lad os afslutte med at vi acceptere vores forskellige holdninger smiley


Kommentér på:
What to do? :-(

Annonce