{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.510 visninger | Oprettet:

BIHULEBETÆNDELSE-ERFARINGER? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg står i en forfærdelig situation.

Min hest Darinio står med bihulebetændelse.

Dette startede i Maj, da han løb ind i en mur i ridehuset da han var meget vild og ikke vidste hvilken vej han skulle løbe.

Det viste sig at han i dette sammenstød med muren havde flækket en af de bagerste kindtænder.
Vi fik fjernet det stykke flækkede tand da det 'kun' var overfladisk mente man at det var nok, efterfølgende fik han smertestillende og antibiotika for en sikkerheds skyld.

Halvanden uge efter dette stod han igen og kunne ikke spise og havde det ikke fantastisk godt. Dyrlægen måtte ud igen, og nu var der desværre gået tandrodsbetændelse i tanden smiley

Han blev kørt på højgaard og fik tanden ud, efterfølgende fik jeg en opringning om at han nu også havde fået bihulebetændelse og at de havde boret et hul i kraniet for at kunne skylle bihulen.

Han var indlagt i næsten to uger, og da han kom hjem var det bedre end før, dog ventede et trælst forløb med smertestillende, antibiotika, tjek og eftervirkninger af betændelsen gav bylder som jeg måtte køre ud kl.5om morgenen og rense/tømme (den mætte ikke vokse sammen om blive byld igen) og igen til aften. Puha det var hårdt...

Nå, Darinio fik det langsomt bedre, og vi begyndte at motionere ham lidt mere, og det gik strygene- dog forsvandt betændelsen ikke helt, men dyrlæge var overbevist om at han skulle have tid til selv at komme over det, så længe det ikke lugtede råddent og der bare var en smule flåd.

Han kom sig helt her i slut september og indtil for 2uger siden. Ingen lugt, ingen flåd af nogen art og det gik fantastisk.

Han stod så for to uger siden igen med et venstre næsebor som var fuldt sag til og han lugtede råddent. Vi startede penicillinkur op og der var i løbet af syv dage stor bedring, kun tynd væske som flåd, ingen betændelse.
Han var på pencillinkur indtil i lørdags. Og igår mandag stod han igen med det samme, og i dag lugter det fælt.

Jeg har nu ringet til dyrlægen igen i dag, og snakket meget frem og tilbage om hvad Søren jeg kan stille op..

Jeg har rådført mig med mange, både dyrlæger og "almindelige" mennesker dom har mistet deres heste til denne sygdom. Forløbet for dem minder meget om mit indtil videre smiley

De endte alle med regning på de 80.000 + og en aflivning da bihulebetændelse kom igen og igen og igen, og på trods af utallige operationer skete ingen forskel..

Jeg er i et stort dilemma om jeg skal fortsætte og fortsætte og fortsætte?
Hvornår er nok, nok ? Hvad vil jeg udsætte ham for. Han har allerede været syg i næsten 7måneder, med kun en månede/halvanden sygdomsfri.

Gud hvor er det svært!!!

Har du nogen erfaring med dette ? Både gode og dårlige.

Jeg vil sætte pris på alle erfaringer, og at høre dit forløb og hvad det endte med/hvordan det går nu ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BIHULEBETÆNDELSE-ERFARINGER?
  • #1   26. nov 2014 Byld

    profilbillede
  • #2   26. nov 2014 har ingen erfaringer med bihulebetændelse på heste men jeg har på mennesker og penicilin virker ikke, jeg har dog på min klinik behandlet en del for det med zoneterapi og ved at akupunktur også kan gøre en forskel.

    hesten kan ikke få zoneterapi men akupunktur og hvis det var mig ville jeg kontakte en godt akupunktør som kunne sætte de nåle der skal til for betændelse, imunstimulering osv.

    jeg er selv uddannet zoneterapeut og er ved at tage uddannelsen til akupunktør til mennesker men punkterne er ens hos hest og mennesker med virkning.


  • #3   26. nov 2014 Jeg har gode erfaringer med boghvede!
    Min hest havde ikke bihulebetændelse, men var altid småsnottet og havde næseblod. ( sarte blodkar)
    Jeg har læst rigtig meget om urter til heste og besluttede mig til at prøve.
    Boghvede er netop til bla. bihuler.
    Der gik kun små 2 uger så var det hele væk.
    Det er et år siden nu og han havde en smule næseblod en eneste gang og ellers er der ingenting mere.
    Men tænker at der stadig må være noget som genere din hest, da det kommer så hurtig igen.
    Pøj pøj og god bedring til din hest


  • #4   26. nov 2014 Akupunktur er jeg slet ikke stødt på i dette før. Spændende !

    Jeg kan læse mig til at det er meget normalt at det vender tilbage smiley
    Og de erfaringer jeg hører om er ikke gode.. Jeg har også læst en del om urter osv. Samt hvad der styrker immunforsvaret og endte ud i hybenpulver. Med god virkning!
    Desværre bare ikke mere, det er kraftig betændelse.. Han skal nok ud og have det lokaliseret 100% en af de kommende dage. Det handler dog meget om hvad planen er og hvilken størrelse udgift det er..
    Jeg har allerede brugt 20.000kr. På dyrlæge..

    Og jeg ved godt man ikke kan sige, jeg har ikke penge til min hest. For det har jeg da- det som for mig er svært er som sagt hvornår er nok, nok. Både af hensyn til ham og også være realistisk ift. Økonomien. Det nytter jo ikke noget jeg bruger 'alle' penge på evt, operation og står bagefter med en syg hest som er hvor den startede, o nu er i saksen.,

    Jeg er på su, så mange penge har jeg ikke, men jeg har opsparing til denne slags tilfælde, desværre bliver den hurtigere brugt end fyldt op smiley



    Jeg oplever at de folk som har mistet en hest til dette, virkelig "råder" til at tænke sig grundigt om, hvornår nok er nok. Da det er yderst smertefuldt for hesten at f.eks. Få lavet det 'vindue' i kraniet som jeg ved min dyrlæge gerne vil prøve som det næste..
    Altså at de skærer tre sider i kraniet og brækker den sidste side op når de skal ind og se og tømme bihulen, det koster penge, er risikofyldt, samt et smertehelvede for hesten. Han havde det rigtig dårlig bare ved hullet de borede for at skylle.. smiley


    Åh Gud hvor er det svært !

    Jeg sætter pris på alle svar- jeg reflekterer udfra viden og oplevelser over hvad jeg skal gøre, og hvad jeg ikke skal gøre!


  • #5   26. nov 2014 Hvis du er inde på urter til imunnforsvaret kan jeg varmt anbefale dig secreta pro max (køb det i england det halv pris) også hvidløg. Jeg har stået i noget af det samme som dig. MIn var snottet i et år og er resistent overfor penicillin fordi han har fået så meget smiley
    Til sidst droppede vi penicillinen da det tydeligvis ingen effekt havde og vi begyndte så at sørger for han altid havde det dejlig varmt, han fik varmt mash med kamillethe 2 gange dagligt, dobbelt dosis secreta pro max og masser af hvidløg - i dag er det cirka et halvt år siden vi sidst har set snot og han har ingen symptomer, vi har ikke givet hverken secreta pro max eller hvidløg siden foråret smiley
    Vores nye dyrlæge (skiftede fordi de andre fyldte så meget penicillin i så det var helt uforsvarligt) mener at urterne er skyld i han har kommet sig så flot og at natur medicin kan hjælpe dem det sidste vej smiley


  • #6   26. nov 2014 hej!
    Jeg har ingen erfaringer med bihulebetændelse selv, men vil simpelthen lige sige held og lykke med forløbet og jeg håber oprigtigt din hest bliver frisk igen, det er en rigtig træls situation smiley

    Min venindes hest har også haft nogen ligende problemer og hun begyndte at give udtræk fra kombuchasvampen hvilket har hjulpet meget på hendes. Kender også andre der har set en virkning for andre sygdomme smiley Om det så er heste eller mennesker. Jeg tænker du måske kunne være interesseret i at prøve. Ikke fordi det er et magisk middel og jeg ved ikke om det vil hjælpe her.. men har virkelig oplevet at det kan virke smiley Du kan få svampen gratis her http://www.kombuchasvampen.dk/svampen.htm og så skal du bare selv lave udtrækket, men det er der en brugsanvisning til smiley Hvis det ikke har nogen effekt på problemet er det stadig en god helbredsshot for dig og hesten smiley

    Og så ville jeg helt sikkert prøve med akupunktur også smiley

    håber for dig det hele går på plads igen! Held og lykke!


  • #7   26. nov 2014 Hej smiley nu lider jeg selv af bihulebetændelse kronisk (ved godt at det ikke er helt det samme som med hesten) MEN alligevel vil jeg så sige at penicillin er ikke godt. Det virker ikke andet end en gang eller to. Men akupunktur er altså virkelig et mirakel middel. Jeg går til akupunktur 2 gange om året og er fuldstændig fri for symptomer og smerter smiley så prøv på hesten smiley

    Håber det hele går til held for dig og hesten! smiley


  • #8   26. nov 2014 Jeg har været oppe hele natten og jeg har valgt at tage beslutningen om at lade ham aflive.
    Jeg vil ikke prøve mere, jeg vil ikke lade ham gå igennem mere, det han hidtil har været igennem er slemt nok, og han er ikke glad som han var.
    Forløbet forud ville være at åbne et vindue i kraniet, og det vil jeg under ingen omstændigheder udsætte ham for da det er voldsomt.
    Min mavefornemmelse og fornuft siger mig at nok er nok.
    Det er velovervejet og jeg har snakket med dyrlægen nu.


    Hold nu op en vild beslutning, en klam beslutning at skulle tage. At vælge et liv fra er det værste nogensinde at skulle stå og tage stilling til.
    Jeg er knust, men samtidig besluttet.

    Tak for svar smiley


  • #9   26. nov 2014 Kan godt forstå at du ikke vil udsætte ham for en operation! smiley stor respekt for at tage en så forfærdelig beslutning! smiley men jeg ville nu alligevel prøve akupunktur hvis det var min hest, som en sidste chance, da det hverken er smerte for hesten eller særlig dyrt.. Men stor respekt for at tage denne beslutning og han ikke skal lide mere.. smiley

  • #10   26. nov 2014 Min hest havde bihulebetændelse i januar, og blev opereret...

    Min første tanke er - er der taget røngten billede af hestens hovede (tandsæt) for at udelukke at der ikke er andre tænder som genere nu??

    Min hest havde sidste år, 2 gange hvad dyrlægen mente var luftvejs infektion, trods kun snot i højre næsebor... Hver gang behandles med skrap antibiotika og prednisolon osv...

    I januar begyndte hun at snotte i højre side igen en onsdag til spring undervisning... torsdag snottede hun stadig, dyrlæge blev kontaktet.. fredag kom dyrlægen, og her STANK snotten!!

    Jeg fik valget mellem røngten af hovede eller samme mølle med medicin som sidste år... jeg valgte røngten - og her fandt de at der var betændelse i en tandrod, og tanden skulle ud...

    Ugen efter kom hun på ansager, og fik den opereret ud gennem et hul lavet ude fra...

    Hun dannede så også bylder, dog uden på hovedet ved operations såret.. Disse var pga knogle splinter der ikke var kommet med ud under operationen!

    Jeg har haft en "del" efter problemer med hende, i form af at hun har PUSTET en hel del under ridning - men været frisk og vild som hun plejer.. så jeg har fået bud på at ride normalt så længe hun selv tager til.. Puste problemerne er ved at være gået væk nu...

    Hvis du har behov for at snakke med en, eller vil høre mere (jeg har bar forsøgt at korte mit forløb ned), så skriv endelig en PB til mig smiley

    God bedring med hyppen


  • #11   26. nov 2014 Her kan du se det sår der blev efter operationen hvor de fjernede tanden:
    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/430799-isabellas_operation_og_indlaeggelse

    Og vi har haft et godt år, trods mange spekulationer
    http://www.hestegalleri.dk/video/staevner_og_loeb/343288-military_saeson_2014___isabella


  • #12   26. nov 2014 min hoppe fik for 12 år siden sparket hul ind til bihulen
    jeg valgte at give hende en kur - eller rettere en spand
    http://shop.hippolyt.dk/shop/search-1.html?keyword=imun&AdvSearch=1

    og det virkede. normalt giver man dem i en uge eller sådan noget. Men jeg valgte at hende hele spanden.
    jeg har ikke haft problemer med hende siden.


Kommentér på:
BIHULEBETÆNDELSE-ERFARINGER?

Annonce