{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.139 visninger | Oprettet:

Hjælpe - unghest nægter at stå stille! {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg bliver simpelthen nødt til at få nogle gode ideer af jer, da jeg er helt på bar bund!
Jeg har den skønneste plag, der er det blideste væsen og som får super meget ros fra dyrlæger med kommentarer som b.la. "Jeg har aldrig oplevet så dygtig en unghest", "Sikke en god hest. Flot af dens alder" osv. Hun siger intet til hverken blodprøver, vacciner, at få taget sin temperatur, etc., men ligeså snart smeden kommer er hun en helt anden hest. Idet hun ser ham kvikker hun helt op, og lader ham slet ikke komme tæt på (hun går undvigende væk fra ham). Hun har aldrig haft en "dårlig" oplevelse med ham.

Da hun var føl stod hun op af væggen og stille og roligt blev hun vænnet til at løfte benet. Der stod hun lidt uroligt, men det er jo meget naturligt når de er små og det er første gang, men Jimmy (min smed) tog det stille og roligt og holdt hendes ben til hun stod stille. Derefter roste vi hende. Så stille og roligt.
Da hun stod på sommerfold, stod hun også som en engel - hun stod bomstille! Men hvergang vi tager hende på staldgangen tosser hun rundt. Hun knækkede to træktove dag, og teer sig generelt bare helt vildt. Hun ser ikke nervøs ud overhovedet! Hun ville bare ikke have at han skulle ordne hendes hove. Og det var kun på den ene side! Vi har så snakket om næste gang, at prøve at tage hende fra den gode side først, så hun ikke får så træls en start. Men ja, jeg ved snart ikke...

Der er intet når jeg, eller mine veninder ordner hende. Der står hun også bomstille.

Har I ellers nogle ideer vi kunne prøve? Alle råd modtages med kyshånd! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælpe - unghest nægter at stå stille!
  • #1   11. dec 2014 Jeg har tænkt om det kan skyldes nedsat syn på venstre side, og det måske er derfor hun er så dum på den side? Så måske lydende er hun utryk med, men igen, hun virker ikke skræmt. ?

• #2   11. dec 2014 Jeg ville anskaffe mig en klikker og så bruge den. Husk det kræver en tilvænningsperiode. Dernæst vil jeg sørge for, at der ikke går så lang tid at hovene bare SKAL tages, men måske så den bare får nogle oplevelser, hvor han bare løfter dem lidt og måske filer en smule og så stoppe der. Der har jeg brugt meget med god effekt, og efter nogle gange har jeg aldrig haft problemer med at de vil stå, heller ikke fremadrettet.
    Vil den hellere stå inde i boksen, så lad den gøre det. Det har jeg også gode erfaringer med. Havde en pony som ikke havde været meget i hænder. Hun var mest tryg i sin boks, så det var der vi startede ud.

• #3   11. dec 2014 Har hun haft en stressende oplevelse på staldgangen mens smeden ordnede hendes hove på den side? Jeg har oplevet at en hest som fik ordet hove af smeden blev skræmt af en pludselig lyd og derved lev bange for smeden fordi den forbandt smeden med den ubehagelige oplevelse - kan de være problemet?

• #4   11. dec 2014 Dette lyder måske skørt, men prøv at anskaffe lidt gulvtæppe, måske er hesten bange for at glide.

• #6   11. dec 2014 Man gamle araber vallak skulle havde haft en dårlig oplevelse med smed før jeg købte ham. Det gjorde at jeg havde dyrlæge ud at bedøve ham de først 4 gange, 5. Gang fik jeg noget let bedøvende pasta jeg skulle give ham som lige tog toppen, 6. Gang og fremover kunne han med god tålmodighed få 4 sko på ufen bedøvelse.

Han virkede heller ikke specielt nervøs - han ville bare IKKE under nogen omstændigheder. Men efter han fandt ud af at det ikke var noget skidt noget, kunne han overtales. Ved godt at det er en dyr og lidt træls metode, men det kunne være en udvej for jer også??

• #7   11. dec 2014 Jannie: Hun står i en løsdrift, så der bliver lidt svært med alle de andre nysgerrige hoveder. Hun siger intet til staldgangen når det bare er mig. Der vil hun faktisk ikke ind i løsdriften igen. Det var en god idé, det med at få ham ud lidt oftere! Det vil jeg da prøve ??

Louise: én gang da hun var lille, mistede hun balancen ved en baghov, da han rensede så hun gled. Men det er venstre forhov hun er dum på, bagbenene er hun fin på. Men det kan sagtens være, for efterfølgende har hun jo tosset rundt og gledet lidt hist og her. smiley

Jagtridning: men burde hun så ikke også være urolig når jeg gjorde det ?

Lisette: det svinger. Når hun går rundt beroliger jeg hende, men når hun bliver stædig sætter jeg grænser og siger "nej!" .fx når hun står og skraber i jorden så han ikke kan få fat i hendes ben , sætter jeg grænser. smiley

• #8   11. dec 2014 Maria: det har jeg skam også tænkt på. Syntes ærlig talt at det er synd for min smed, for hun er virkelig strid nogen gange. Det er med i overvejelserne, tak smiley

• #9   11. dec 2014 det er en lidt træls og meget dyr omgang, men det hjalp i hvert fald på min:-)

• #10   11. dec 2014 Jeg ved godt, at der er mange, der er imod brugen af mod til at få hesten til at fokusere på noget andet. Men jeg finder der utroligt effektivt, specielt hvis det er ting hesten finder ubehageligt. Det er dog vigtigt at overvejer, hvordan og hvor meget. Min egen er lidt en slikrøv, og kan ende med ikke at stå stille fordi hun leder efter mere mad. Men jeg synes at de sliksten man kan få i bøtter med forskellig smag, er rigtig gode, da man ikke skal tænke på at få nyt mad op af lommen smiley

• #11   11. dec 2014 Anne-Sofie: jeg har prøvet og stå og proppe hende med gulerødder for at få hende til at tænke på det, men det hjalp heller ikke.. Jeg har prøvet at bruge dem til at rose med også, så hun kun fik når hun stod stille. Det hjalp heller ikke en fis.. har også prøvet en af de der lakridsslikkesten, men hun gider stadig ikke stå stille.. Desværre smiley

Maria; det bliver bare utrolig dyrt hvis hun aldrig lærer det uden bedøvelse.. Men det må være den sidste udvej, også må jeg håbe at det hjælper smiley

• #13   11. dec 2014 Lisette: hun har aldrig stået stille, når hun er på stald. smiley dengang, på sommerfolden, stod hun stille men aldrig på stald. Hvordan mener du jeg skal bruge pisken? smiley Jeg syntes selv jeg sætter grænser nok, men det er også svært fordi hun er så svær at læse. Jeg vil helst ikke straffe hende hvis det nu reelt set er fordi hun er nervøs. derudover hidser hun sig mere op jo mere vi prøver at holde hende ned. smiley den metode jeg bruger nu er; når hun går rundt strammer jeg tovet og løsner det igen når hun står stille (negativ/positiv forstærkning). Når hun gør noget hun ikke må, såsom at tigge, sparke ud med benet han holder eller andet, siger jeg bestemt nej og hvis hun ikke stopper giver jeg et lille ryk i grimen - det forstår hun altid. problemet er bare at hun så begynder igen efter 20 sekunder. Så hun forstår jo godt når hun skal stoppe, hun begynder bare igen, hvilket mest er mit problem.
    jeg har prøvet lidt af hvert med de godbidder og intet hjælper. Så dem har jeg stort set droppet, da hun bliver helt syg efter dem (på en ikke god måde!)
    det kunne godt være en idé at få ham ud flere gange for at gøre beskæringen kortere.. Det vil jeg huske, tak smiley

• #15   11. dec 2014 med at holde nede mener jeg at bestemme over hende... lidt svært at forklare, men altså ikke noget med at tvangsholde eller noget :-P.
    men måske har du ret i det med at han skal slippe når hun løfter og står, så hun ikke når til den grænse hvor hun bliver hys.. det vil jeg forslå ham smiley Han holder nemlig benet til han er færdig, hvorimod jeg i min træning slipper når hun står pænt.. Hvorfor dælen har jeg ikke tænkt på det?
    Tror vi skal lidt længere ind i forløbet før godbidder kommer på banen. har hun først fået en, og hun ikke får flere med det samme, bliver hun mere fokuseret på det og mister derfor balancen / prøver ihærdig at få flere. Syntes det er for mange ting hun skal koncentrere sig om smiley istedet klør jeg hende på hendes yndlings sted på bringen og det nyder hun mindst ligeså meget. til slut i forløbet får hun godbidder smiley
    men tror måske lige du har knækket koden, Lisette.. for hun står jo pænt når jeg beder hende om det men så begynder hun igen, efter noget tid. så hvis han nu stopper og tager det i små bidder i stedet.. Jaaa, det tror jeg bestemt vil hjælpe! smiley

• #17   11. dec 2014 Tak.. smiley

• #18   11. dec 2014 Angående de der slikbøtter, så er de langt mere effektive end gulerødder - det siger ,min trimmer i hvert fald at hun oplever. Hestene bliver nærmest hypnotiserede af den og glemmer alt om at være bange for smeden smiley

• #19   11. dec 2014 Er det ikke de der lakridsslikkesten du tænker på Louise? for dem har jeg også prøvet smiley

• #20   11. dec 2014 Jo, det var dem jeg tænkte på smiley

Kommentér på:
Hjælpe - unghest nægter at stå stille!

Annonce