Tilridning - Forberedelser {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg regner stærkt med, at påbegynde tilridning af min basse til foråret, men da han er min første hest der ikke er tilredet, er der nogle ting jeg gerne lige vil have på plads.
Jeg har nogle gange hørt, at folk har nævnt, at det er en fordel at få massør/kiropraktor/fys/osteopat eller lignende, inden man hopper op, hvilket jeg bestemt også godt kan se fordelen i, men, hvad skal jeg vælge? Jeg har kun tidligere brugt massør, men tænker det måske ikke er nok?
Så hvad vælger i, og hvorfor?
Hvordan vænner man bedst hesten til bidet? Altså introducere den bedst for det?
Jeg har løst den med alt det andet, men lige bidet, der kan jeg ikke helt blive enig med mig selv om, hvordan jeg gør det bedst og mest skånsomt, så det bliver en god oplevelse.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Vi har dog brugt kiropraktorer og akupunktør senere hen, når jeg har begyndt at kunne ride den lidt mere og sætte det primære fokus på muskelopbygning. Der mener jeg, der er mere gavn af det, for de kan fortælle hvor de oplever hesten har problemer og de kan opdage små muskelspændinger, som man så kan rette ridningen ind efter
I tilvænningen af biddet, har vi gjort det, at vi har givet en trense på, som de har stået med i boksen et stykke tid. Du vil med stor garanti opleve, at hesten vil forsøge at spytte biddet ud og "gnubbe" det af, men det er et spørgsmål om tilvænning.
Det punkt, som jeg synes er sværere end selve det at få hesten vænnet til at have bid i munden, er ridning og tillæring af signaler med biddet. Jeg har dog tilredet mine i rebgrime, så de har lært de forskellige signaler; drej, stop, frem osv., inden jeg begynder at ride dem med et bid. På den måde kan jeg undgå at skulle sidde og hive i biddet, for at få hesten til at dreje. Hestene er altså ryttervant, når jeg begynder at ride med hovedtøj
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Mht biddet så kan det være fint at give hesten trense og bid på, og så bare lade den stå med det, uden du kræver andet af den. Lad den stå med det 10 min tid. Når hesten har prøvet det tiltrækkelig mange gange vil den have ro i munden og ikke gumle og gumle
Der efter kan du begynde at retningstræne den, med biddet
Lyder dejlig med tilridning til foråret, held og lykke
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Men jeg tænker mere, den første gang han skal have biddet i munden, er det bare som med en hest der er vant til det (selvfølgelig hvor der er taget højde for, at det er nyt og fremmet, og han derfor højeste sandsynligt vil stritte lidt imod)? Jeg vil nødigt at han opfatter det som et overgreb, så det bliver en dårlig oplevelse.
Overvejer også at bruge en lick-it sten, som belønning når han har fået biddet i, men er det en dum idé? Jeg kan finde både positive og negative ting ved det.
Mia: Må jeg spørge hvorfor du ville vælge fys eller osteopat?
Jeg har som sagt kun benyttet mig af massør, så kender ikke voldsomt meget til de andre, til heste.
Som skrevet til Lea, vil han blive tilredet i kapsun med bid, netop så han lærer at blive arbejdet med, med biddet på, uden der bliver "pillet" ved det, det første stykke tid.
Og mange tak.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Massør er ikke nok da de ikke kan rette skævheder og låsninger :o)
Jeg bruger en fys, osteopat eller KST behandler fordi de er billigere og også tager vævet omkring musklerne med i behandlingen, så hesten ikke bare falder tilbage i sin skævhed, fordi den kun er knækket på plads uden musklerne er med.
sep 2009
Men hvad pokker er KST? Det har jeg ikke lige hørt før.
sep 2007
Kranie Sakral terapi :o)
sep 2009
sep 2007
Vdr. biddet ville jeg starte ud med et roligt - to delt, evt. et udelt bid.
Også ligge det på, men give en grime på udover også gå en tur et par gange med det først så hesten vænner sig til fornemmelsen uden der er signaler i det :o)
sep 2009
Planen er også, at når han har stået i stalden med det nogle gange, så ud og gå lidt tur med en grime udenover.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Håber I får en god oplevelse
Mvh TT
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 221 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.191
Det er en god idé at vænne dem til, at der er noget over dem.
Jeg stod på en stol og striglede og kastede dækkenerne højt ryggen over ryggen på min i en stykke tid, og da han var tryg ved det påbegyndte jeg at lægge et ben over ham og til sidst sad jeg på ham - Dette foregik inde i stalden, men man skal nok lige vurdere hestens reaktioner nøje inden man gør dette.
Min var mest tryg sådan
Ellers er det også en god idé at indøve stop- og gå signal fra jorden - Evt. drej og bak også
dec 2008
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 3 Emner: 205 Svar: 1.459
Havde også er longegjord på hende så hun vente sig til at få den spændt og sådan (:
Hun blev gjordt ryttervant og kunne styres i skridt og trav, hvor hun så fik en vokse pause i lang tid. Da vi så skulle starte op igen fik hun tjekket alt og lavet alt, med tænder igen, kiropraktik og sådan (:
Fik tjekket sadle, trense og bid så der ikke var noget og komme efter der (:
Hun har altid fået sukker når hun har taget imod biddet under opsadlingen, hvilket gør at i dag tager hun selv biddet i munden (:
sep 2009
Jeg har i forvejen et tyndt udelt liggende fra min første hest, som jeg regner med at bruge.
Men biddet i krybben er vel lige meget hvilket det er? Ville nemlig være lidt ked af, at få fedet biddet der skal bruges ind, men har et andet bid liggende, som jeg ikke bruger, og som alligevel vil være for lille til ham.
Sipo: Mange tak for tip.
Har dog tænkt på det, da jeg altid har fået af vide af min underviser, at hesten gerne skal udsættes for så meget underlig som muligt, så har allerede planlagt lidt forskelligt.
Stop, gå og bak signaler er noget jeg er meget hys med, så inden jeg hopper på ryggen af ham, skal de bare sidde lige i skabet, også selvom det betyder at tilridningen bliver udsat til næste forår igen.
Rebekka: Som allerede skrevet, er planen også, at jeg skal ud og gå nogle ture med ham, med biddet i uden der er fat i det.
Regner også med, at han skal tjekkes af det ene eller det andet efter pauser.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Det er egenltig bare at komme biddet i munden på dem - det er ikke ligeså nemt, som at gøre det ved en, der er vant til det, for deres umiddelbare reaktion på noget, der kommer ind i deres mund er jo, at det er noget, der kan spises. Og når det så bare kommer til at ligge der, som biddet jo gør, vil de forsøge at få det ud igen. Derfor er det en god idé at lade dem stå inde med det et lille stykke tid, hvor de kan vænne sig til det uden andre indvirkninger.
sep 2009
Men 1000 tak for svar alle, det har bestemt afklaret nogle ting for mig.
Hører dog gerne fortsat om diverse behandlere, for og imod, hvorfor osv osv.
Tilridning - Forberedelser