{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.219 visninger | Oprettet:

Dressur i springsadel? Debat. {{forumTopicSubject}}

Jeg har ofte tænkt på folks holdning i forhold til at ride dressur i en springsadel.
Synes I man kan ride ordentligt dressur i en springsadel? Her tænker jeg selvfølgelig ikke GP niveau men f.eks. LA niveau.

Kom med jeres meninger smiley Også gerne billeder af dressur i springsadler.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dressur i springsadel? Debat.
  • #2   15. jan 2015 Jeg red dressur i min springsadel, da den lå bedre på min pony. Jeg må sige jeg ærligt ingen forskel kunne mærke. Jeg har redet på LA niveau med ham både i dressur- og springsadel. Det har ikke gjort noget forskel for mig. Bare sadlen ligger godt på ryggen af min hest, så er jeg glad smiley

  • #3   15. jan 2015 Jeg synes så godt man kan mærke forskel - især i forhold til opstilling. Man sidder nemmere korrekt i en dressursadel.

    Når det så er sagt kan man sagtens ride dressur i en springsadel - de første mange dressurstævner, som jeg startede på min hest var med springsadel og der var ingen problemer.

    Men foretrækker bestemt at ride dressur i en dressursadel og så bruge springsadlen til spring og skovture smiley


  • #5   15. jan 2015 Jeg bryder mig ikke ret meget om at ride i springsadel.. Faktisk overhovedet ikke...

    Føler ikke jeg sidder rigtigt, jeg synes jeg skøjter rundt og jeg mangler støtte.. Det kan så muligvis være at jeg slet ikke er vandt til at ride i springsadel, jeg tror jeg kan tælle mine ture i en springsadel på én hånd, jeg rider altid i dressursadel..

    Min veninde kan så bedre lide at ride i sin springsadel og rider hellere dressur i sin springsadel smiley


  • #6   15. jan 2015 Jeg rider altid i springsadel, medmindre at jeg rider på en hest hvor jeg ikke har andet valg end dressursadel smiley

  • #7   15. jan 2015 jeg er begyndt at ride i springsadel fordi min dressur sadel rykker frem i løbet af timen, og så ligger den overhovedet IKKE godt er selv 90% springrytter så jeg er måske også vandt til at sidde i den.

    men efter jeg har brugt den er pony blevet så god og har lært at gå schenkelvigninger i galop og skridt (mangler selvfølgelig meget mere træning men hun krydser da benene bare ikke så fantastisk smuk smiley )

    men det er nok fordi den ligger bedre og jeg sidder bedre i den smiley


  • #8   15. jan 2015 Jeg er normalt ikke til at ride dressur i en springsadel, men efter jeg købte min nuværende springsadel, som faktisk støtter ufatteligt godt, så er det faktisk okey smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   15. jan 2015 Der er en gund til at der findes sadler til de forskellige discipliner smiley

    Man ser typisk ryttere i springsadler, med en helt forkert opstilling, og en anden indvirkning på hesten.


  • #10   15. jan 2015 Har ikke noget imod at ride dressur i en springsadel, det har jeg gjort på partponyer, da jeg var yngre. At springe i dressursadel derimod, det gør jeg altså bare ikke smiley

  • #13   15. jan 2015 Spring i dressursadel har jeg gjort al den tid jeg havde min 2'erpony. Den havde et lidt vanskelig sadelleje, og der var ikke råd til en dyr specialtilpasset "ekstrasadel", så det var sådan det var (det er temmeligt mange år siden -dengang var normen ikke at have flere sadler til samme hest, hvis man da ikke red på ret højt niveau)

    Dressur i springsadel kan osse sagtens lade sig gøre på lavere niveau/altefter hvad slags dressur man rider.
    Men fakta er at man sidder anderledes i en springsadel, så vil man seriøs dressur, så gør man det altså vanskeligere for sig selv


  • #14   15. jan 2015 Jeg lever mit liv i en springsadel, syntes ikke jeg sidder godt i en dressur sadel, så jeg ville hellere ride en LA i en springsadel, end jeg ville ride en LA i dressur sadel.

  • #15   15. jan 2015 Camilla:
    Fordi man risikerer at "sidde fast" i knæstøtterne på dressursadlen, hvis man springer i den smiley


  • #18   15. jan 2015 Camilla:
    Ja det har jeg, flere gange. Hvilket var derfor jeg begyndte at springe helt uden sadel. Der sad jeg bedre end i dressursadlen smiley


  • #19   15. jan 2015 Jeg vil aldrig mene, at du kan opnå den samme støtte og opstilling i en springsadel, som er optimal for at ride dressur. Og jeg vil nok ikke være helt populær for den holdning, hvilket jeg har oplevet før, men jeg har aldrig set nogen ride "pæn dressur" i en springsadel. Du kan ikke komme ordentligt ned omkring hesten og støtten til sæde og ben er stort set fraværende.
    Det er jo et eller andet sted også klart, eftersom en springsadel er bygget til, at man skal stå i letsæde - ligeså vel som en dressursadel heller ikke er egnet til at springe i. Jovist, folk gør det og de kommer over springende, men man sidder alt for låst i en dressursadel, til at det vil være optimalt at springe i den smiley


  • #21   15. jan 2015 Thomine:
    Det er også forbandet svært at lave springbøjler i en dressursadel pga. de knæstøtter, der ofte er smiley


  • #22   15. jan 2015 Lea -nu ER det jo ikke os allesammen der har sadler med kæmpe klodser ved knæ (og lægge for springsadlernes vedkommende).

    Mit problem med springsadler til dressur, er slet ikke relateret til støtten -min springsadel har fladt sæde og minimal støtte. Det er ganske enkelt at springsadlen passer til kortere bøjler. For at sidde rigtigt og behageligt i den, skal bøjlerne være kortere, og det giver ikke mulighed for en optimal opstilling i dressur på lidt mere end hygge-niveau.
    Det ER muligt -jeg havde i lang tid ingen dressursadel til Axel, og red jo så dressur i springsadlen. Det kan man godt... men det gør tingene sværere end de behøver at være, og vil man ride på lidt højere niveau, er det langt fra optimalt.

    Min dressursadel er ligeledes med et forholdsvist fladt sæde og minimal støtte -den kan man altså godt spring i... det er ikke optimalt, den er jo ikke super rar at sidde i med korte bøjler... men da jeg nu engang ikke er til kæmpe kloder ved knæ og lægge, kan bøjlerne sagtens kortes uden at man får problemer med knæstøtterne


  • #23   15. jan 2015 Den eneste foreskel for mig, er at jeg har tildens til at falde bagover i min overkrop og lægger mig på tøjlen. Derfor har jeg det bedst i en dressursaddel i dressur vel og mærke, da jeg har mere støtte i lænden og er tvunget til at beholde mine ben nede og rundt om hesten.

    Til gængæld kan jeg slet ik springe i en dressursaddel, da jeg på grund af de lange bøjler ikke kan kommer ordentligt op og frem i sadlen. og føler ikke jeg kan støtte hest eller mig selv rundt, da jeg har det som om jeg mister mine underben og knæ.

    desuden er en dressursaddel jo lavet til dressur og en en springsaddel til spring smiley


  • #24   16. jan 2015 Michelle:
    Nu har jeg heller ikke skrevet, at det er helt umuligt at ride dressur i en springsadel - det er bare ikke optimalt, fordi støtten til de forskellige benstillinger ikke er der. Og jeg er da også godt klar over, at der er forskellige størrelser på knæpuder? Det ændrer dog ikke på, at knæstøtten i en dressursadel generelt ikke er udformet til, at du kan have springbøjler - eller omvendt ved lange dressurbøjler i en springsadel smiley
    Så jo, selvfølgelig kan du da ride dressur i en springsadel, men det er ikke konstruktivt - og som du selv skriver, gør det tingene unødvendigt svære. Jeg startede da også min dressurkarriere ud i kombinerede sadler, som for så vidt har mange af de samme problemstillinger - det var heller ikke optimalt. Ikke desto mindre var det bare sådan, det var smiley


  • #25   17. jan 2015 Alle top springryttere rider primært KUN i springsadler, da der er lidt forskel på de muskler du bruger i en springsadel i forhold til dressursadlen.
    Jeg red kun i springsaddel op til LA niveau, men har nu fået dressur sadel da jeg nogle gange følte jeg manglede lidt til den rette opstilling for bestemte øvelser.
    Der findes ikke noget værre at springe i en dressursaddel, Det forfærdeligt!!


Kommentér på:
Dressur i springsadel? Debat.

Annonce