Fif til at komme ud til hesten? {{forumTopicSubject}}
Tja, sagen er den, at jeg har en rigtig, rigtig svær depression, virkelig slem for tiden. Faktisk så slem, vi snakker selvmord og psykriatrisk afdeling på hospitalet - MEN - netop på grund af det, og fordi skole fylder rigtig meget for mig lige for tiden (jeg overvejer at droppe ud af 3.g nu), så er det bare rigtig, rigtig svært at komme til hesten.
Det, og så det faktum, at det er så r*vhamrende koldt udenfor, undskyld mit franske. Det er utrolig demotiverende for mig at skulle tage derud, når blot det at spise er en svær opgave for tiden, men også fordi hesten ikke længere er en glædesfaktor, men faktisk lidt en belastning for mig, selvom jeg ikke har lyst til at indrømme det. Jeg elsker hende af hele mit hjerte, men puha, jeg synes, der er meget at se til hele tiden.
Nogle gode fif til, hvordan jeg atter kan komme lidt igang? "På med vanten" virker desværre ikke særlig godt mere ....
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Salg, part eller lignende.
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
Part har vi prøvet, men endte desværre med at få en rigtig ... Træls type, for at sige det mildt. Hesten bliver i princippet "passet" (ude alle lyse timer af dagen), kommer ind til en ren boks, får sit mad og ja, bum. Opstalder holder rigtig godt øje med hende, og så kører jeg ind i mellem derud om aftenen for at give en gulerod og lige strigle pelsen fri for mudder ....
nov 2009
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Evt. kan du jo sætte et lille mål, om at du skal derud en bestemt dag om ugen. Jeg har selv mistet interessen for min egen, men salg er også udelukket her. Oven i er jeg selv ved at komme mig efter et sygdomsforløb, så overskuddet er småt ved siden af skolen. Men jeg har en staldvagt hver torsdag, som tvinger mig til at tage derud, og det er egentlig dejligt nok når jeg først kommer derud
mar 2012
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 619
Tag bare ud i stalden for st muge ud, med hesten stående ved siden og brug lidt tid på st snakke med den. Gør det lidt hurtigt den første tid for så ligeså stille at trappe op igen. Ellers kan du gå nogle ture, longere, jordtræning og ellers bare brug lidt tid på at strigle hesten og nusse lidt om den.
mar 2012
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 619
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
Til TS:
Kære ven. Du skal passe på dig selv! Din hest kan mærke vis du ikke har det godt. Det lyder til at din hest har det super godt, og så tager den ingen skade af at du bruger nogle uger på at bare være dig selv, og 'helbrede' dig selv psykisk. Brug tiden på at komme ovenpå igen, og lad vær' med at bekymre dig for meget. Det stresser dig, og så tære det på dig psykisk - og så køre møllen bare!
Jeg mistede min bedste ven i 2012, og der gik faktisk næsten 20 dage inden jeg var ude ved mine heste. De stod i fuldpas så det var ikke problemet, uden dækkener og sådan. Men i al den tid, måtte jeg bare fokusere på mig og mine behov, indtil jeg var kommet bare lidt ovenpå igen. Og inden det, har jeg haft mange dårlige stunder, som har gjordt jeg måtte tage en pause.
På samme måde er hestene ens liv - de er ens bedste venner, og dem sælger man bare ikke. Så kan godt forstå dig!
Men mit råd er til dig:
Slap af. Tag dig tid, og bare husk at lytte til dig selv og din krop. Det er rigtig svært at være deprimeret. Det er ikke så let som alle folk gør det til.
Og vis der er noget, skal du være mere velkommen til at skrive - endten her, ellers kan du få mit telefon nr. Jeg har været syg, er det stadig men ikke i så stor grad. Så jeg ved bestemt hvad du taler om...
STOR KRAMMER!
nov 2009
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 263
Som Lolita skriver, så skal du passe på dig selv. Lyt til hvad din krop fortæller dig, og lad være med at presse dig selv. Hesten skal nok være stadig være der, når du er frisk igen.
Og husk, at det er okay, at hesten kan være en belastning i sådan en periode, selvom det er svært at indrømme. Det er ikke fordi du er en dårlig hesteejer, eller fordi hesten ikke betyder noget for dig, men fordi den netop betyder så meget, at det kan være svært at give slip på følelsen af, at man skal derud hver dag for at være en ordentlig hesteejer.
Jeg håber, at tingene bliver bedre for dig. Det er ikke nemt at være deprimeret og konstant have dårlig samvittighed over ikke at kunne ting, som andre tager som en selvfølge.
dec 2008
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 643
Jeg tror du skal forsøge at forevige dig med, at du og din velvære er det aller vigtigste lige nu.. Du skal have det godt, for at kunne overskue og tage vare på andre(hesten, veninder mm.)
Din hest skal nok klare sig, så længe den får de basale behov opfyldt, så klarer den sig nok.. Måske har du nogle veninder eller andet der kan aflaste dig, så du ikke skal have dårlig samvittighed over, du ikke magter at passe den pt.
Hvis du får det bedre, når du endelig kommer til hesten, så kunne du måske alliere dig med en hesteveninde, hvis der er sådan en, hvor din hest er? En som kunne komme og hente dig indimellem, når man ikke selv magter at komme afsted..
Når man har det som dig, er det bare SÅ svært at komme igang med noget, hvad end det måtte være, så det er ok at erkende man har brug for hjælp, det er jo første skridt på vejen.... Jeg håber inderligt, at du får det bedre og har familie og venner omkring dig til støtte... Rigtig god bedring
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Fif til at komme ud til hesten?