{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  fif til at træne et føl:-)
  • #1   4. jul 2012 Min hoppe fik føl sidste år og jeg må indrømme at jeg havde forventet at det ville være meget sværere. Jeg synes (personligt) ikke at det er meget sværere at træne et føl end en voksen hest - men(!) man skal have langt større overblik og tålmodighed med et føl, da de ikke har lært alle de basale ting endnu og ikke rigtigt har lært at begå sig i "vores verden".

Herhjemme har der været meget hensynstagen og reflekteren - jeg er aldrig "bare" begyndt på noget nyt. Jeg forsøger altid at være "et skridt foran", så jeg ikke står i nogle uventede situationer eller får lært ham tingene forkert.

Men min personlige holdning er at hvis ellers man er god til at bevare fatning og overblik og man ikke er typen der lader frustrationerne gå ud over hesten, så kan det altså ikke gå helt galt.

Som Mark Rashid siger: “Your relationship with your horse comes from your heart, not the hands.”

• #2   4. jul 2012 Når man arbejder med ungheste fra 6 måneder, så er tid en vigtig faktor.
    Man skal bruge rigtig meget tid til leg med hesten, så den bliver tryg ved mennesker i alle situationer.
    Vi lader bla. vores hopper med føl og ungheste gå og græsse på vores agilitybane, så de lærer at gå på forskelligt underlag og at ting godt må bevæge sig.
    Jo flere ting man kan lege ind i en unghest, jo flere ting bliver ikke et problem.

• #3   4. jul 2012 hej

vores føl træner vi med tolmodighed og konsekvens. fra fødsel´lærer vi den at blive rørt over alt. det gør vi ved at nusse dem når de kommer hend til en. når de er 14 dage for de grime af og på. de lærer at stå bundet og blive striglet. vi binder dem og når de hiver i torvet er det jo ubehageligt for den, når den står pænt får den ros og bliver sluppet løs igen. alt efter hvad race det er (araber føl lærer på ingen tid, haflinger er længere om det, det er min erfaring, jeg er avler af begge recer) så det ikke så svært at lærer dem de ting. vi går tur med dem, viser den alle mulige ting. trailer kørsel, alene hjemme, på fold og i boks osv...

de skal jo i bund og grung lærer alle de ting vi vil udsætte dem for som voksne, det er bare nemmere at gøre det når de er små og så bare holde det ved lige. de skal jo selfølgelig ikke ha en sadel på ryggen men de kan godt lører at få noet på ryggen, dækken, bandager på benene, blive vasket, klippet osv....

hilsen kristina

• #4   4. jul 2012 mange tak for jeres fine kommentar smiley jeg er rigtig glad for at der er nogen der vil sidde mig lidt ind i det, inden jeg bare kaster mig ud i et eller anden smiley

aldså som i kan se på min profil, har jeg jo lige haft en unghest, på 3 hun er lige fyldt 4 år næsten.
    og jeg tænker sådan lidt, aldså en unghest på 3/4 hende skulle jeg stordt set alt det som i beskriver, ud over og lære hende og stå bundet, og stå alene i boksen. også er det der hvor jeg tænker OK hvis jer kan passe en 3 årige hest, og lege og lære hende de ting hun skulle kunne frem over, og lidt mer til. hvorfor skulle jeg så ikke også kunne have en føl.

Kristina m: det føl jeg har kiggede på er et lille Barockpinto hoppeføl smiley

Kommentér på:
fif til at træne et føl:-)

Annonce