1.043 visninger
|
Oprettet:
Bomløs eller westernsadel. {{forumTopicSubject}}
Hejsa.. Jeg er lidt i et dilæmma og håber i kan hjælpe og komme med gode råd.
Da jeg har en stor bagdel og har lidt problemer med mit bækken kan jeg ikke rigtig ride en almindelig sadel. Jeg rider mest skovtur og hygge dressur på banen men er ikke en konkurrance menneske men elsker at ride bane/hyggedressur.
Hvad vil i mene er bedst en bomløs eller westernsadel. Og hvorfor syntes i det.??
Hvad er det gode og negative ved begge ting.
Jeg har prøvet at ride westernsadel før og syntes det er meget spændene og den dejlig sadel at ride i. ??
Hold tonen pæn da jeg bare søger gode råd..
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Der er fordele og ulemper ved begge sadler.
Det gode ved westernsadlen er, at den har et horn. Det er godt at holde i, man kan binde/sætte tøjlerne fast, hvis man lige skal noget andet med hænderne, og man sidder godt i sådan en. Den er lækker, at ride tur i!
Det dårlige er, at hvis man vil springe, så er det helt umuligt i en westernsadel... jeg faldt ud af sadlen, da jeg for sjov lige forsøgte....
Nu har jeg en bomløs, og den er jeg også rigtig glad for. Jeg sidder godt i den, kan mærke min hest er glad for den, og jeg kan springe i den! (WUHUU!!)
Den er ikke så tung at slæbe rundt på, hvilket er positivt for både mig og hest, og så skal man ikke være så opmærksom ift. tilpasning, da den kan ligge på næsten alle heste!
mar 2010
Følgere: 16 Svar: 42
Jeg ved intet om, hvilken sadel der vil være bedst til en der har problemer med bækkenet og mht. den store bag, så gælder det jo om at finde en sadel der passer, uanset type. Men det jeg bare tænkte var, hvis du ikke kan vælge mellem western og bomløs, så er der jo flere bomløse western sadler på markedet.
Kan dog lige tilføje at jeg selv har haft en traditionel westernsadel, en bomløs western og nu en bomløs (kombi)sadel og alle sammen fungerede lige godt til dét vi/jeg rider (jeg foretrækker dog westernsadlerne med det er bare ikke lykkedes at finde den rette til min korte hest), men fremfor alt så foretrækker jeg stadig mit bareback pad og bruger det oftere end sadel ^^
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Ville ikke vælge en western sadel, hvis du vil ride dressur.
Men på den anden side, skal bagdelen også kunne være i sadelen ( og passe til hestens anlægsflade ) hvis du vælger en bomløs.
Så havde valgt det, der passede bedst.
dec 2012
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 464
Lige nu rider jeg i lammeskindsadel som jeg har lånt men syntes ikke den ret god og kunne ikke forstille mig den er god for hesten i længden da der jo ingen støtte eller noget er i? eller er det bare mig?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Lammeskindssadel er fin nok, hvis det foregår uden bøjler :o) Og når det foregår uden bøjler, er der ikke meget støtte til dressur eller en skovtur på en vågen hest.
Bagdel og sadel skal jo helst kunne forenes, men desværre kan det ind imellem være svært.
maj 2009
Jeg tænker - uden at kende til sadlen - at denne fra barefoot f.eks. kunne være e ide? http://www.barefoot-danmark.dk/produkter/22-dressursadler/543-barefootreg-saddle-madrid/
Det ser ud til, at hvis man køber størrelse 2, så er den ikke alt for lang, og samtidig kan der være et stort interval af størrelser i den.
Kan se Barefoot skriver, at de giver 14 dages returret, selvom man har redet i sadlen, så måske var det en ide at prøve?
dec 2012
dec 2012
maj 2009
Har du kigget, om du kan fiinde en brugt?
dec 2012
sep 2011
Følger: 36 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 145
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.691
Bomløs eller westernsadel.