{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.851 visninger | Oprettet:

Westernsadel {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg har mig en ung Frederiksborger, som snart skal tilrides og derfor er jeg begyndt at overveje, hvilken ridestil.
Jeg har altid været lettere fascineret af Western, men ikke nogen speciel gren inden for dette.
Derfor har jeg det sidste stykke tid kigget på og læst om de forskellige westernsadler og ved derfor godt at man ikke kan tilpasse en almindelig westernsadel. Enten passer den ellers gør den ikke, men da jeg ikke regner med at skulle starte stævner og det kun skal være på hyggeplan har jeg overvejet at anskaffe mig en bomløs westernsadel. Så jeg ville høre om der var nogen her inde der har erfaringer med enten barefoot's Arizona eller Edix Santos westernsadel? smiley

https://bomløsesadler.dk/produkt/edix-santos-bomloes-westernsadel/

https://www.barefoot-danmark.dk/produkter/25-westernsadler/632-barefoot-arizona-nut/

Og hvis der nu sidder nogle der ude, som har erfaring inden for western, så vil jeg meget gerne modtage gode råd b.la. til, hvad jeg kan gøre for at forberede ham bedst muligt fra jorden eller generelle træningstips.
Vil også meget gerne høre, hvis i kender nogle steder der tager heste i tilridning med fokus på western og erfaringer med dette. Helst på Sjælland.

Mvh Louise.

Lige et billede af bassen i byen for første gang til Store Hestedag 2019


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Westernsadel
  • #1   24. jan 2020 Ghost har også en westernsadel smiley
    Jeg havde engang en fra Barefoot it jeg synes den er alt for bred at sidde i, hvilket mine hofter var enige i.


    profilbillede
  • #2   24. jan 2020 Find en sadelmager med forstand på rigtige sadler.

    En rigtig western sadel er ikke så mystisk, den skal bare passe.
    Til gengæld skulle den være komfortabel fir hestens ryg - den er helt klart komfortabel for mig som rytter!
    Den vejer langt mere, 10-25 kg, men vægten fra sadel og rytter fordeles over en stor flade, så hvis sadlen passer skulle hesten meget gerne mærke mindre til vægten fordi den er godt fordelt.
    Men - brug en kvalificeret sadelmager.

    Og fordi den er stor og tung, skal du lige lære den korrekte swing teknik til at få den op på hestens ryg.

    (Hvorfor dog gå efter bomløs? Bomløs er ikke garanti for komfortabel)

    Hvor henne i landet er du?
    Du skal da "bare" melde dig til nogle clinics og snuse til western - og velkommen til...


  • #3   24. jan 2020 Synes lidt de sadler fra ghost ser lidt for klodset ud. Derfor kiggede jeg på Santos fra Edix smiley

    Har også godt overvejet en rigtig westernsadel, men i forhold til hvad jeg kan komme til at skulle give for en ordentlig sadel, hvor kvalitet og komfort for hesten selvfølgelig er det vigtigste, så synes jeg måske det er lidt mange penge, hvis det primært skal være til hygge/fritids brug.
    Dog hælder jeg også mest til en rigtig westernsadel, men når han pt ikke er tilredet og derfor ikke har de muskler nu, som han burde have fået 1-2 år efter tilridning, så ville jeg næsten med sikkerhed skulle ud og lede efter en ny ca. 2 år efter, hvis ikke før.

    Jeg kunne aldrig finde på at smide en sadel på ham og ride med den, hvis ikke den er tilset af en professionel. Dette gælder også engelske sadler. Jeg tør simpelthen ikke at løbe den risiko og ødelægge hestens ryg. Så vil jeg hellere give det mere for at få det tjekket. smiley

    Jeg har haft skrevet med Jeko omkring det at finde en sadel til ham nu, hvor han ikke har de muskler han får som ridehest og de sagde at ca efter 2 år ville jeg nok skulle på udkig efter en ny smiley

    Jeg kommer fra sydsjælland og har faktisk skrevet med et sted i Roskilde, hvor jeg ville kunne komme og få undervisning på en af deres heste for at se om det var noget for mig. Selvom jeg næsten er helt sikker, da spring aldrig har sagt mig noget og dressuren synes jeg er fin nok, men kedelig i længden smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #4   24. jan 2020 Jeg kan sagtens følge dig i overvejelserne omkring at købe (western)sadel til en ung/rå hest - jeg måtte skifte sadel 4 gange til den ene af mine, da han valgte at skifte bomstørrelse løbende fra han var 3 til 7 år...

    Til gengæld er jeg nok ikke helt så enig i, at hygge/fritids/skovtursheste ikke har behov for samme kvalitet i sadel som en "seriøst" redet hest - da jeg havde ham opstaldet hos en westerntræner, og red stævner, var jeg typisk i sadlen 30-60 min ad gangen.
    Efter vi flyttede på landet og fik hestene hjem, har vi stort set kun redet skovture - og sådan en varer sjældent under et par timer, så i min optik er det mindst lige så vigtigt at sadlen er optimal for såvel hest som rytter der.... smiley

    Jeg har ingen erfaring med bomløse western sadler, men til gengæld har jeg i en periode redet i en Barefoot - godt nok ikke deres western model, men den var ganske rigtigt meget bred at være i.


  • #5   24. jan 2020 Western sadler holder ofte prisen ganske fint.
    De er jo bygget til at holde...

    Hvis du køber en sadel brugt for 3000-6000 kan du godt regne med at få 2000-6000 kr for den et par år senere...

    Jeg er ikke så godt inde i engelske sadler og bomløse - men, gensalgsprisen falder vist en del mere på dem??

    Jeg ved at jeg både er blond og massiv stresset i disse dage, men...
    En brugt western sadel er i samme købspris som engelske, de holder bare prisen bedre.

    Du kan prøve at søge på Højbo Ranch. Det er tættere på.
    Jeg er ikke sikker på, at de stadig har deres butik, men Rikke Madsen er en fremragende underviser - synes jeg selv.
    Du er sikkert også mere end velkommen til at komme og kigge på, når de fx træner med kalve eller trail.


  • #6   24. jan 2020 Det ikke fordi jeg mener at en hyggehest ikke har behov for sammen kvalitet og det er heller ikke fordi en bomløs westernsadel er billigere end en rigtig westernsadel, men den er lettere at tilpasse hesten, da det er underlaget der skal tilpasses og ikke sadlen, hvilket jeg synes var smart når det er en unghest der konstant udvikler sig og så ville jeg komme uden om, at skulle finde en ny sadel efter kort tid og måske endda flere gange.

    Engelske sadler falder generelt meget i pris efter kort tid og uden at vide det, tror jeg det er fordi der er en grænse for hvor mange gange de kan tilpasses og at der generelt er mange engelske sadler tilslag. Men som sagt så ved jeg ikke hvorfor det er bare et gæt.

    Helt klart vil jeg også helst have mig en rigtig westernsadel, men når han er ung og stadig skal sætte muskler, så kan det godt blive mange gange jeg skal skifte. Derfor overvejede jeg den bomløse westernsadel, som en mulighed indtil han blev mere eller mindre stabil i sin udvikling af muskler, så der ville være større chance for at finde en rigtig westernsadel han kunne passe i længere tid smiley


  • #7   24. jan 2020 Er du helt sikker på at du gerne vil have en Western sadel? smiley Jeg syntes det var hyggeligt at ride i de en gang imellem, men jeg er alt for afhængig af de engelske sadler. smiley Hvad med andre bomløse sadler? smiley
    Jeg rider Distance på min Frede da jeg ikke er til dressur og traditionelle stævner smiley det kunne jo også være en disciplin at overveje, så kunne du også deltage i vores rangliste smiley

    Mvh TT


  • #8   24. jan 2020 Hm.

    Prøv lige at tal med en western saddle fitter...
    Jeg har indtryk af, at hemmeligheden er, at finde ud af hvilke hestetype man kan lide - og så købe en sadel, der passer til den hestetype.
    Ja - enten passer den, eller også gør den ikke...

    Men jeg kan faktisk ikke huske at folk har skiftet sadel pga muskler.
    Jeg har haft part et sted, hvor ejerne avlede og tog til EM stævner.
    På magisk vis passede samme sadel både nytilreden unghest, samme unghest med rigeligt med muskler et år senere til træning op til EM og erfarne rideheste...

    Prøv at tjekke det.
    Måske er det ikke så hyppigt et problem (selvom jeg ikke forstår årsagen.)


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #9   24. jan 2020 @Dr. Who - hvor mange westernsadel-handler bygger du din evidens for gensalgsværdi på..?

    I og med at de netop ikke kan tilpasses, er de efter min erfaring i højere grad end de engelske i liebhaver-kategorien - står der tilfældigvis en, med behov for netop din sadel, har den muligvis høj gensalgsværdi, men markedet er alt andet lige mindre end for engelsk udstyr, og udbud kontra efterspørgsel hænger altså også sammen i denne genre...

    Og "hemmeligheden er, at finde ud af hvilke hestetype man kan lide - og så købe en sadel, der passer til den hestetype.
    Ja - enten passer den, eller også gør den ikke...
    " er altså ikke nødvendigvis opskriften - jeg er stadig ret vild med Bimse som hestetype, også her 19 år efter jeg anskaffede ham som 3-års, men han er som tidligere beskrevet vokset ud af 3 sadler.

    Men nu er han selvfølgelig heller ikke EM deltager.... smiley


  • #10   24. jan 2020 Dorte H.
    Western er en snæver branche, jeg har kun leget med det i et par år.
    Jeg forstår det ikke - men jeg kan se, at folk sjældent har brug for at skifte sadel, for jeg husker 0 af mine venner har skiftet sadel pga hesten. Og sadlerne ser ud til at blive ved med at passe? Ingen mærkelige folder i pelsen, ingen tryk osv.
    Jeg forstår det ikke selv - men jeg forstår jo ikke alt.

    Jeg har strengt taget ikke evidens, kun et par års erfaring.
    Hvis du kan lide x hestetype, køber en hest og sadel der passer og næste hest ligner den første - så er der gode odds for at du kan genbruge sadlen, da sadlen burde leve længere end de fleste heste, af og til også længere end rytteren...

    "Hemmeligheden er, at finde ud af hvilke hestetype man kan lide - og så købe en sadel, der passer til den hestetype."
    - Det er en reference /joke / talemåde, der referer til, at sadlen holder længere end hesten...


  • #11   24. jan 2020 De prisfald ved gensalg jeg har set er 500 kr på sadler til 3-5000 kr.
    1000 kr på sadler i 10.000+ kr klassen.

    Det synes jeg er overskueligt.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #12   25. jan 2020 Det er så langt fra min erfaring, hverken at der ikke skiftes sadler generelt, eller at tabet ved gensalg er ubetydeligt - det sidste kan selvfølgelig skyldes at jeg er en dårlig sælger... smiley

    Mht. hestetype, så er jeg delvist enig - westernsadler er jo som udgangspunkt designet til at passe de amerikanske racer, der groft sagt er smalskuldrede med meget bagpart og tendens til overbygning, og holder man sig indenfor den genre, er sandsynligheden for at sadlen kan genbruges på en anden hest med tilsvarende bredde rimelig.

    Det betyder til gengæld, at det kan være noget mere vanskeligt at finde en sadel der passer til en "all breed" (som f. eks. min bredskuldrede med lige ryg, der i øvrigt voksede til han var 7... smiley ) hvilket kan komplicere såvel køb som gensalg.

    Men lige en kommentar mere til trådens oprindelige spørgsmål: Bomløs kan give mening i forhold til tilpasning kontra vækst - du skal imidlertid være opmærksom på, at de bomløse ikke nødvendigvis har samme effekt som de traditionelle, i forhold til indvirkning og signalgivning, så det lyder som en rigtig god ide at få noget hands on (OK, butt on... smiley ) erfaring med westernridning inden du beslutter dig.


  • #13   25. jan 2020 Team Tindur: Jeg er efterhånden ret sikker på at jeg gerne vil have en westernsadel. Stævner siger mig ingen ting og langdistance siger mig heller ikke det store. Normalt har sadler aldrig rigtig sagt mig noget, jeg har altid foretrukket at ride uden, lige indtil jeg red i en westernsadel.

    Doktor Who: Jeg har allerede skrevet med en westernsadelfitter, som netop skrev at chancen for at den skulle byttes ud efter et par år var ret stor. Hvilket jeg også selv tror, da han lige pt har en helt anden overlinje end han vil efter ridning. Lige nu er han på ingen måder trænet op og har derfor kun de muskler han får ved at løbe rundt på folden og ved at gå igennem mudder. Jeg har ikke gjort så meget træningsmæssig med ham ud over det helt basale på staldgangen, tilvænning til `farlige´ ting og nogle små gåture med ham. Så kan også se at han helt sikkert kommer til at skifte ´form´ hen over ryggen.
    Typen af hest har jeg ikke tænkt mig at skulle skifte ud. I hvert fald ikke så længe han lever, hvilket forhåbentligt er mange år endnu.


  • #14   25. jan 2020 Har ikke som sådan travlt med at skulle finde en sadel, dog ville det helt klart være mest genialt, hvis jeg havde fundet en inden han skal tilrides.
    Umiddelbart synes jeg at Santos modellen fra Edix ligner en traditionel westernsadel langt mere end mange af de andre bomløse modeller. Men selvfølgelig kan det ikke vurderes ud fra et billede. Man skal nok se den i virkeligheden før man kan sige noget om det.

    Et eller andet sted så tror jeg, at jeg har besluttet mig for at det er den vej jeg skal gå. Jeg er bare ikke helt sikker på om jeg skal starte ud med en traditionel eller bomløs fordi jeg netop gerne vil uden om at skulle skifte sadel flere gange, hvilket der er stor sandsynlighed for at jeg skal.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #15   25. jan 2020 @Louise - har lige set på Edix sadlen, og den ser umiddelbart ret "autentisk" ud; hæfter mig dog ved dette: I modsætning til alle andre EDIX® modeller er EDIX® Santos forsvidsel ikke justerbart. Som standard er forsvidsel str. M/quarter monteret. Hornet og bagsvidsel giver stabiliteten til sadlen og ekstrem komfort til rytteren. Det er muligt at få sadlen i semi quarter, quarter, full quarter x-full quarter.

    Så er du jo mere eller mindre lige vidt, hvis han viser sig at blive bredere med tiden...?


  • #16   25. jan 2020 Og så alligevel ikke helt, da det nok er det sted der muskelmæssigt ændre sig mindst i forhold til, hvis der var en bom hele vejen igennem sadlen og så er det også det sted hvor der burde være mindst vægt når man er i sadlen.
    Så med den model kan man være mere eller mindre sikker på, at han kan passe den og få underlaget tilpasset indtil han har sat sig i muskler og kropsbygning, hvor jeg så helt klart har planer om, at vi en dag skal have en traditionel westernssadel.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #17   25. jan 2020 Min gik fra quarter over full quarter til x-full i løbet af 3-4 år - just saying... smiley

  • #19   13. feb 2020 Har lige fået kigget på Freemax sadlen og den ser mega lækker ud, men hvordan ved man hvilken bomvidde man skal vælge? smiley
    Og hvilket underlag ville være bedst at bruge til?


  • #21   24. sep 2020 Hej Louise,

    Har du fundet en sadel til din hest?
    Little Mule har siden 2011 forhandlet Freemax bomløse westernsadler, samt pads og filtsadler fra Grandeur


Kommentér på:
Westernsadel

Annonce