{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
640 visninger | Oprettet:

kolik? {{forumTopicSubject}}

Da min Islænder idag var med ude på tur begyndte han at ligge sig ned og sparke med benene, hvilket jo er koliksymptomer og vi snakkede med en dyrelæge som sagde vi skulle trække rundt med ham og se om han får det bedre. Nu bliver han trukket med og har ikke haft symptomer i en hel time, og virker nærmest som sig selv igen. Men er det noget der kommer i bølger, eller er der stor chance for at han har kommet sig helt nu? sagen er nemlig den at vi skal afsted hele dagen imorgen, men jeg kan ikke lide ideen om at forlade ham herhjemme, også selvom han er kommet sig over det. Min mor tror ikke det er et problem så længe han ikke viser flere symptomer idag, men hvad tror i? Vi har selvfølgelig en som kommer og passer hestene og kigger til ham for os
tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kolik?
  • #1   1. maj 2015 Hvis hesten virker frisk nu og resten af dagen, så tager du bare afsted smiley

  • #2   1. maj 2015 Normalt så når det stopper jamen så stopper det, MEN det kommer an på hvilken form for kolik det er og hvor slemt det har været..

    min har siden november sidste år og til marts haft 3 kolik tilfælde, det tredje havde enten slået ham ihjel eller kommet igen dagen efter hvis jeg ikke havde sendt ham afsted på hestehospital..
    han havde sandkolik 3 gange, de to første gange havde han dog også gærringskolik og ikke så meget sand i tarmene så derfor var det ikke så slemt, men tredje gang havde han stærke smerter og måtte bedøves med morfin og en anden slags bedøvelse for overhovedet at kunne holde ud at være til stede..

    så det kommer meget an på hvilken form for kolik det er..

    men et godt råd, sørg for den udelukkende for hø i dag og i morgen, evt. stil den på boks hvis det er muligt, medmindre i ved hvilken slags kolik det har været så i bar kan fjerne den fra det som har været problemet..


  • #3   1. maj 2015 Da min havde sand kolik, skulle hun bevæge sig så meget som muligt, så hun blev lukket ud på en lille fold for sig selv, og det var det bedste vi havde gjort og gav hende en masse hø i løbet af dagen smiley

  • #4   1. maj 2015 Trine
    Sjovt, men skulle i boks og stå i 3-4uger hvor han kun måtte komme ud og skridte 20-30min om dagen med eller uden rytter.. resten af tiden skulle han stå i boks så han ikke kom i nærheden af jord/sand, og kun fik hø og det foder han skulle have..

    men min havde os så slem sandkolik at han på hestehospitalet fik 1kg loppefrøskaller og 1 l olie hver eneste dag mandag nat til torsdag aften.. og derefter fik han 300g loppefrøskaller hver dag i 3uger og derefter 200g og stille er det blevet sat ned til 50g om dagen..
    vi skulle være helt sikre på der ikke var mere sand i tarmene før at han måtte komme ud mere end de 20-30min motion


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #5   1. maj 2015 Har hesten haft afføring?

    Har den fået luften der ligger enten foran forstoppelsen ud ?

    Det er vigtigt at hesten får maven ordentlig i gang smiley

    Vi har haft en hest i pension der ikke tålte græs i foråret og den havde tit forstadiet til gæringskolik løsningen fra dyrlægen er 15 min i frisk trav i longe 10 min pause indtil den har gødet og gerne mere end 1 gang ved en gærings kolik dannes der mange gasser i tarmen og de skal også ud så hesten skal gerne komme af med det i luftprutter smiley

    Vi tog det heldigvis altid i optrækket og nåede ikke til besøg fordi vi kendte opskriften.


Kommentér på:
kolik?

Annonce