{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.969 visninger | Oprettet:

Gaffelbåndsskade, hvad gjorde I {{forumTopicSubject}}

Hej

Min hest fik igår konstateret at han har en gaffelbåndsskade i højre bagben, og jeg er virkelig knust ..

Men jeg har siddet og læst omkring genoptræning, og mange steder står der, at den skal gå i lang tid, før man går igang..
Min dyrlæge sagde at jeg skulle igang hurtigst muligt, og jeg skal trække ham først, og så efter 4-6 uger, skal han rides en gang om ugen..

Jeg har ikke styr på hvad der er rigtigt, eftersom jeg ikke har haft en hest med det før..
Jeg vil naturligvis gøre hvad min dyrlæge sagde, men vil lige høre hvad I har fået afvide ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gaffelbåndsskade, hvad gjorde I
  • #1   9. maj 2015 Boksro og ellers kun på en lille fold, hvor hesten ikke måtte løbe rundt. Skulle trække på hård bund i flere måneder før kontrol. Først når senen ser fin ud påbegyndes skridt i blødere bund og på ryggen.
    Intervallerne blev meget langsomt sat op. Genoptræningen efter skridtperioden tog 8 uger.


  • #2   9. maj 2015 Han skal scannes om 14 dage, for at se hvor skadet scenen er, det kunne hun ikke igår pga bedøvelsen.. Hans er en gammel skade, som ingen har kunne se, før han skulle have kiropraktor i onsdags

    Hvor slemt var det med din?


  • #3   9. maj 2015 Den var ikke så slem (-:

  • #4   9. maj 2015 I sommers havde vi to heste på mit arbejde med det, i forbenet. Eller det var en skade på den dybe bøjesene og på støttebåbndet til gaffelbåndet, mener jeg smiley det blev anset som gaffelbåbdsskader - den ene forårsaget i boksen og den anden på fold.
    Vi satte den ene på en lille bette sygefold som gradvist blev gjort større, og den anden gik vi med på hård bund 2x30 min om dagen (denne fik shockwave behandling). De stod "stille" sommeren over og så blev de stille og roligt sat igang med genoptræning i ridehal. Det tog nok en små 6-8 uger, med genoptræning og forløb smertefrit. Idag er begge konkurrenceheste på LA og M niveau smiley


  • #5   9. maj 2015 Min pony fik en gaffelbåndsskade på højre bagben for nogle år siden. Han gik på fold med en stille foldkammerat, og brugte desuden Back-On-Track på ham. Han stod stille nogle måneder. I dag er der arvæv på senen, og jeg er mere forsigtig under ridning, men han kan dog sagtens rides let. Sidste måned fik han en gaffelbåndsskade på venstre bagben, men denne gang er han ikke halt. Typisk vil man ved genoptræning efter gaffelbåndskade træne stille og roligt op på hård bund, hvor det bare går ligeud. Hesten kan godt komme sig helt over sådan en skade, men man skal være tålmodig smiley

  • #6   9. maj 2015 Min pony har en kronisk gaffelbåndsskade på højre forben, som han fik for nogle år siden. Dyrlægen sagde at der var 10% chance for at han nogensinde ville blive ridehest igen... Tidligere ejer skridtede ham hver dag i et helt år, derefter blev han sendt til berider, som formåede at gøre ham til ridehest igen smiley
    I dag går han som en helt normal hest, dog tør jeg ikke springe ret meget på ham da jeg er bange for tilbagefald..


  • #7   9. maj 2015 Jeres hestes skader, var de nye eller gamle ?

  • #8   9. maj 2015 Min var en ny skade, som blev kronisk pga. for meget arvæv

  • #9   9. maj 2015 Min kan være flere år gammel, det bekymrer mig en smule for den scanning han skal have .. Håber ikke det ser slemt ud..

    Kan se din var på forbenet, det skulle være efter hvad jeg har læst, være den nemmeste at overvinde .. Men skønt at se, at den blev god igen!



  • #10   9. maj 2015 vi havde en i stalden på 5år der havde det den stod 1½år på sygefold pga det

  • #11   9. maj 2015 Puh det var godt nok længe

  • #12   9. maj 2015 Da min fik en gaffelbåndsskade i bagbenet fik han lov at gå i løsdrift (fordi han hostede på boks) han skulle gå i 3 måneder og fik smertestillende efter behov og så skulle han komme igen til tjek. Dog måtte jeg ha dyrlæge ud flere gange på de måneder fordi han havde meget ondt og bla. stoppede med at spise.

    Jeg fik af vide at det bedste var at give ham 6-12 måneders ro. Desværre viste scanningen nye huller på gaffelbåndet og da han havde det dårligt og ikke ville spise, blev han indlagt og fik lavet en mri scanning, der viste at gaffelbåndet var vokset fast på griffelbenet og griffelbenet var begyndt at vokse uden på gaffelbåndet og derfor flænsede det når han gik. Han blev desværre aflivet 4 måneder efter han fik konstateret gaffelbåndsskaden, da der ikke var noget at gøre og han havde mange smerter.

    Min havde højst sandsynligt gået med skaden længe, da han havde været on/off halt i meget lang tid, uden de kunne finde ud af hvad det var.


    profilbillede
  • #13   9. maj 2015 Det er jeg rigtig ked af at høre ! Det er så trist når man må gå den vej ): .. Hvor gammel blev han?

    Jeg har selv først i 2014, måtte aflive min unghest pga hovsenebenssyndrom, så jeg har mega paranoia .



  • #14   9. maj 2015 Han blev aflivet en uge inden hans 11 års fødselsdag,

    Håber din klarer det.
    Chancerne får at det udvirkler sig som det gjorde hos min er heldigvis meget små, Mine dyrlæger måtte have fat på andre dyrlæger bla. i USA fordi de ikke havde oplevet så slemt et tilfælde.

    Tror det aller bedste man kan gøre er at give det laaang tid til at hele.


  • #15   9. maj 2015 Øv altså.. Det var ikke gammelt

    Mange tak!
    Det lyder også meget voldsomt, det der skete med din.. Var det kommet akut ?

    Det er rigtigt .. Desværre tror hun også der sidder noget i det andet bagben og ryggen. Det er de næste faser .. Suk


  • #16   9. maj 2015 Altså han begyndte at halte en gang i mellem skiftevis på benene, han var ret voldsom på folden legede en del osv så dyrlægen og smed mente at det var forvridninger eller spark osv han blev halt af, så jeg lod ham få pause og så var han ikke halt mere, men hver gang jeg genoptrænede ham begyndte han at gå underligt og så fik han pauser igen, der var til sidst ikke andre der kunne se han gik mærkeligt så troede egentligt bare det var mig der var skør. en dag ja måske et år efter at han første gang blev halt var min veninde ude og ride ham og så lagde jeg mærke til at han ikke trådte ned på det ene bagben , men ligesom ramte med forsiden af hoven i jorden, så ringede efter en ny dyrlæge og hun konstaterede med dem samme at han var halt på 3 ben, dagen efter kom han på klinikken hvor han fik lavet den hel store halthedsundersøgelse med blokader og røntgen osv, men der var intet at se og da vi så havde været på klinikken i nogle timer begyndte han at blive varm i det ene ben og dyrlægen ville derfor gerne lige lave en scanning, som så tydeligt viste meget lange og store huller i gaffelbåndet. Så det kom sådan snigende hvis man kan sige det sådan, han var aldrig stok halt, men gik bare underligt nogle dage efter han fx var blevet redet.

  • #17   9. maj 2015 Puha for den da! Jeg var lige inde og læse under hans profil ..
    Men heldigvis, hvis man kan sige det, så er han smertefri nu..


  • #18   9. maj 2015 Ja, det var noget af en hård, lang og dyr omgang.

    Der var slet ingen tvivl om at han skulle have fred, til sidst havde han så ondt at han bed og sparkede alle der kom i nærheden af ham, flokken udstødte ham ( han var førerhesten) og nogle dage ville han hverken spise eller gå, men stod bare i et hjørne af folden med hovedet nede. det var dog kun de sidste 3 måneder hvor man virkelig kunne se han havde ondt ( på trods af meget smertestillende) det var os kun derfor han fik lavet mri scanningen, for den kunne vise om der var nogen chance for om benet blev godt igen.


Kommentér på:
Gaffelbåndsskade, hvad gjorde I

Annonce