{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
904 visninger | Oprettet:

Når vindermentalitet tager overhånd {{forumTopicSubject}}

Selvfølgelig er det træls at tabe, det kan være ud over alle grænser frustrerende. Man kan blive rigtig frustreret, endda vred, og jeg forstår det udmærket. Men der må være en grænse, både når det kommer til bebrejdelse af en selv, og når det kommer til hvordan man lader ens frustrationer gå ud over andre - mennesker eller dyr.

Jeg opretter emnet fordi jeg i fredags var på Hjallerup Marked med en veninde. Da vi er på vej hjem ser vi, at springstævnet skal til at gå i gang, og vi beslutter os for at blive og kigge.

Det var unge ryttere, pony ryttere, som vi så. Jeg tror det var i kat 2, at situationen opstod. Det var en ung pige som på hendes fine pony kommer ind og skal ride banen. Ponyen refusere forholdsvis tidligt i ridtet, og er noget modstridende og vil helst ikke over noget efter det. Rytteren håndtere første refusering ved at ride ponyen helt hen foran springet og klappe den en bag i med pisken. Okay, det var en gang ..
Da ponyen stopper igen, fortsætter denne behandling. Ponyen bliver redet rundt på volte, alt i mens den får flere slag bag i, på samme tid med, at den oplever en noget kun hård hånd i den anden ende af tøjlen ..

På et tidspunkt bliver der sagt over højtaleren, at rytteren lige skal styre temperamentet - det synes jeg er super dejligt at høre, at behandlingen ikke bare bliver accepteret. Pige og pony er efterhånden udgået, men som det sidste skal ponyen på vej ud af banen have endnu flere klask bag i, og som afsluttende hakker hun til den med sporen hvorefter at flå tilbage i tøjlen. Jeg sad tæt ved udgangen, og kunne derfor se det helt hen til efter hun havde forladt banen. Her bliver det så sagt over højtaleren, at rytteren skal komme til fods til dommertårnet. Igen synes jeg, at det fra dommertårnet bliver håndteret rigtig fint og meget korrekt - dette overrasket mig faktisk positivt.

Men jeg sidder stadig tilbage med en undrende følelse og en helvedes masse spørgsmål ..
Som sagt forstår jeg godt frustrationerne. Jeg har selv et temperament, og jeg indrømmer gerne at jeg da jeg var yngre, var mere end bare hårdhændet overfor min hest, når hun ikke ville som jeg på springbanen. Jeg har været rigtig led ved hende, og jeg har skammet mig noget så grusomt.

Men til et stævne, til er arrangement hvor hestemennesker og ikke-hestemennesker i massevis står og kigger på, hvordan kan man så få sig selv til at opfører sig sådan? Og hvordan i alverden kan man få sig selv til at fortsætte efter at have fået en advarsel fra dommertårnet? Og hvorfor fortsætter man selv når man er udgået med at behandle ponyen sådan?
Jeg kommer ikke til stævner normalt, og jeg ved ikke om det er normalt, men jeg var overrasket, og rigtig forvirret over det.

Så er der nogen der kan forklare det, så gør det gerne. Jeg vil gerne prøve at forstå det. Jeg vil også gerne understrege, hvis at rytteren eller nogen der kender rytteren fra episoden skulle læse med her, at jeg dømmer ikke hende som menneske, jeg mener ikke noget grimt om hende som menneske. Jeg kender ikke hende, og ved kun hvad jeg så på og delvis udenfor banen, og det er alene det der gør at jeg konkludere, at vindermentaliteten simpelthen har taget overhånd, og at der bliver reddet på bekostning af ponyen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix en lampe 620 kr.
  • Opsætning af stikkontakt til vaskemaskine 500 kr.
  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når vindermentalitet tager overhånd
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   7. jun 2015 De gør det fordi de er forkælede lorte unger..

• #2   7. jun 2015 Nu vil jeg ikke sige, at det hun gjorde var det rigtige, for det var det ikke. Nu ved jeg ikke hvor gammel hun var, men hun rider kat. 2, så jeg regner ikke med alt for gammel, og det er jo bare sådan, at hun nok rider, som hun har lært smiley Hun kan jo også være en af de piger, der bliver presset for meget af forældrene, og bare skal være den bedste, måske ville hun hellere noget andet end heste osv. Det er virkelig svært at sige, da jeg ikke kender hende, men man rider jo ofte som man har lært smiley

• #3   7. jun 2015 Ha ha ha AMT smiley smiley smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   7. jun 2015 Team tindur: ved det, men seriøst, det er jo rigtigt..

Det er en typisk reaktion fra forkælede unger, hvor det ikke lige går som de har planlagt..

Ved det er en stor generalisering, men tror simpelthen at jeg har ret smiley

• #5   7. jun 2015 Ja jeg som mor havde blevet SÅ STIK TOSSET hvis min datter slog ponyen uden en utrolig god grund. (som i mine øjne kun var hvis den bed, sparket e.l.) så jeg skulle gerne have fået fat på de forældre der tillader den opførsel ovenfor et uskyldigt dyr. FØJ siger jeg bare.. smiley smiley smiley

Mvh den meget vrede TT

• #6   7. jun 2015 Kristine: Mange af de tanker har jeg også selv gjort mig .. Der hvor jeg virkelig bare har svært ved at forstå det, er at hun fortsætter behandlingen EFTER at have fået en advarsel. Hun får altså at vide, at det hun laver ikke er ok, og så fortsætter hun mens alle de mennesker står og kigger. Det var nok det der egentlig særligt chokerede mig ..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   7. jun 2015 Tt: også mig..

Jeg kan tydeligt huske fra da jeg red stævner, da "kendte" man jo alle, og dem som havde den pony alle drømte om, men som egentligt ikke kunne ride, var også dem som var mest aggressive.

Forældrende vidste selvfølgelig kun minimalt, så den opførelse var helt ok.. Ponyen skulle jo bare makke ret,

• #10   7. jun 2015 Grrr smiley jeg står så i den modsatte grøft med min datter.. I går var hun med op i stalden og står og hygger med unghestene, så bider åringen hende i skulderen og hun kommer og er rigtig ked af det. Jeg sagde til hende at så klappet du vel til hende..? Nej mor for man må jo ikke slå hestene... smiley jo siger jeg til hende.. Hvis de bider, sparker eller sætter nogen i fare så må man godt.. Men så skal det være i samme sekund.. smiley

Mvh TT

• #11   7. jun 2015 Desværre tager temperamentet nogle gange overhånd ved pigerne. Nogle er heller ikke altid gode til at stoppe ved advarsler, måske tager de det ikke alvorligt når de får sådan en, eller forventer ikke at kunne blive kaldt op..

men håber da hun har lært noget af det...

Har selv siddet i dommertårnet, hvor en pige blev kaldt op også for at bruge pisken, hun var meget flov og havde ikke lyst til at snakke med dommeren

• #12   7. jun 2015 Jeg tror det er rigtig forskelligt fra person til person. Men jeg tror i de flestes tilfælde, eller det håber jeg da, at man selv godt kan se bagefter, hvor forkert det man har gjort er. Jeg tror mange, inklusiv mig selv, godt kan have en tendens til at blive for hårdhændet ved hesten, når man godt ved at det er ens egen fejl - for det er lidt svært at sidde og skælde sig selv ud midt på springbanen, men for at komme af med frustrationerne, så går det ud over hesten - hvilket jo er dybt forkert, og ikke burde forekomme. Men når man er ung, og har et vist temperament, så kan det altså godt løbe af med en nogle gange. Og hvor har jeg også, lige som du beskriver, skammet mig noget så grusomt bagefter, og har været på grænsen til at tude, fordi at jeg jo godt kunne se, at det egentlig var fordi jeg blev sur på mig selv, og ikke hesten.

• #13   7. jun 2015 Jeg kan godt se tanken med, at det måske særligt er ved de yngre piger, og at de tager det personligt når hesten ikke gør som de beder om. Mit temperament er også aftaget rigtig meget med alderen, heldigvis.

Men jeg tænker bare, at sådan en pige her. som rider på det niveau og derfor sikkert får undervisning ind i mellem og forhåbentlig har forældreopbakning, hvorfor har træner eller forældre ikke formået at få hende til at forstå, at hesten ikke trodser hende, og at det ikke er personligt mod hende. Hvorfor har de ikke kunne få hende til at forstå, at uanset hvad, så er den behandling bare aldrig OK?

• #14   7. jun 2015 Det kan godt være problemet delvist ligger hos "forkæletheden" i børn, men rideskolerne har virkelig også et problem med at lære korrekt behandling af heste!

Har selv redet rideskole, fordi jeg var for bange til at søge part - og vi havde den mest FORFÆRDELIGE ridelærer nogensinde. Jeg var i det mindste gammel nok til at indse, at hans vej ikke var den rigtig vej, men store dele af 2. 3. 4. 5. klasserne fik et helt forkert syn. Nu har mange af dem så fået egen pony, og forældrene aner jo ikke det fjerneste om hestevelfærd, og nogen gange er der lidt langt fra A til B oppe i hovedet. Så dyrene bliver behandlet som nævnt i opslaget, og jeg synes det er noget værre pis smiley

• #15   7. jun 2015 Dejligt at hører, hvad dommeren/dommertårnet meddelte denne urimelige rytter - ved ikke om børn kan få gult/rødt kort, men det ville da være på sin plads.

Når det så er sagt, så er børn intelligensmæssige ikke udvokset nok til at forholde sig til langsigte konsekvenser - også derfor de ikke lovmæssigt straffes på samme måde som voksne.

Så hvad får et barn til at tæve sin pony - tja der er jo flere muligheder. En del af dem kunne være, at hun har "lært" at slå sin pony og at det er "i orden" at være hård ved den, hvis den refuserer. Dårlige trænere og dårlige eksempler findes jo desværre ude i det danske samfund. At hun er fuld af frustrationer, og fordi hendes hjerne ikke er udvokset, så "tænder hun af" uden at tænke hverken på konsekvenser, hvem der kigger på, hvad dommeren allerede har givet af advarsel ect.

Hvor vi voksne ved, hvordan man opfører sig og fx udtaler sig på et modent og voksent niveau, fordi vi tænker "fremad" og har med i vores sociale bevidsthed, at man ikke opfører sig "forkert" foran fremmede - det er noget børn lærer, men ikke er specifikt født med.

Så hvem mangler i denne her historie - det gør rytterens forældre og evt træner hvis vedkommende var med, som burde have "blandet sig" i barnets afstraffelse af ponien, for at lærer barnet, at det er ikke sådan man gør, ligemeget hvor meget man har lyst til det ! Det er de voksne der skal lærer barnet at styre sine "lyster" og lærer barnet, hvordan man opfører sig overfor levende dyr.
    Og jeg ville da håbe, at man ikke bare sagde "sådan må du ikke gøre foran en dommer og fremmede mennesker", men der i mod "sådan gør man ikke mod et levende dyr, som man skal samarbejde med"

Mvh Charlotte

• #16   7. jun 2015 De mangler desværre at lære at slå sig selv i hovedet med pisken og sige dumme rytter, dumme rytter! smiley

Mvh TT

• #17   7. jun 2015 Børn har ikke en færdigudviklet moral; det skal læres (derfor er børnesoldater så effektive). Det er de voksne i barnets omgangskreds og de påvirkninger de får fra deres jævnaldrende der skaber deres moralske fundament. Hvis der ikke er nogle gode, fornuftige påvirkninger, så vil et barn lade sin frustration gå ud over hesten. Det er på ingen måde ok, men det er ikke barnet der har svigtet her (selvom det selvfølgelig er langt det simpleste at pege fingre ad barnet smiley ), men omgivelserne. Jeg er helt sikker på, at den påtale hun fik fra dommertårnet (og KÆMPE respekt for det) vil blive taget til efterretning, og møder hun flere fornuftige stimuli som det, så vil hun forandre opførsel for at undgå udstødelse af gruppen (det er ren evolution).
    Jeg håber for hesten at det sker snart smiley

• #18   7. jun 2015 Ja.. Det undrer mig hvilke forældre og trænere dette barn har.. Stakkels.. smiley

Mvh TT

• #19   7. jun 2015 Men Camilla.. Hvis hun nu dagligt går i sådan et destruktivt miljø hvor at slå hestene er normen så er det utroligt svært at vende hende om til trods for gode dommere.. smiley

Mvh TT

• #20   7. jun 2015 Afgjort! Én dommer kan ikke ændre meget. Men næste gang det sker og hun bliver disket, så begynder det forhåbentlig at stå klart for hende og hendes omgivelser at det ikke giver præmier at opføre sig sådan, og så vil det være i egen interesse at lade være. Det er da et første skridt smiley
    Hvis hun ovenikøbet nævner der over for andre der - forhåbentlig - har en fornuftig holdning, så begynder der at være flere positive påvirkninger.
    Verden bliver desværre ikke reddet med et snuptag, men der er sket et kæmpe skred i mentaliteten de seneste 10 år, og det vil helt sikkert fortsætte smiley

• #21   7. jun 2015 Ja det har du ret i.. For ti år siden var jeg stadigvæk lidt i den gamle tænkemåde hvor hesten bare skulle makke ret.. Heldigvis skete der noget lidt senere da jeg selv skulle løse problemer hos heste hvor jeg endelig kun havde mig selv (og ejer) til at bestemme fremgangsmåde hvor ingen andre blandet sig med gammeldagse holdninger smiley men det tog jo også tid for mig at ændre årevis med fejl prægning.. Jeg havde heldigvis altid følt at det ikke var rigtigt så min samvittighed var god og til utrolig stor hjælp smiley

Mvh TT

• #22   7. jun 2015 Det er overhovedet ikke i orden med sådan en opførsel, det er jeg helt enig i. Men man skal passe på ikke at blive dømmende eller generaliserende her.. Måske lider pigen af fuldstændigt ekstreme stævne-nerver, og en skuffelse kombineret med nervøsitet og frustration - altså så kan enhver miste fatningen..

Desuden mener jeg, at det er misforstået, at det "forkælede unger", der har denne opførsel. Lige præcis børn, der måske føler de skal kæmpe mere for forældrenes anderkendelse, og børn hvis forældre ikke selv er hestekyndige, og kan se at det er en uretfærdig opførsel overfor ponyen, kan have denne reaktion.

Synd for ponyen - men også synd for pigen, der mistede besindelsen foran stort publikum, og som sikkert synes det er meget pinligt nu..

• #23   8. jun 2015 Klarer man ikke at kontrollere sit temperament efter et enkelt udbrud, men bliver ved, så burde man ikke få lov til at have dyr! En gang kan tilgives.. Men at blive ved er bare mishandling.. Ikke acceptabelt! smiley

Mvh TT

• #24   8. jun 2015 Stævne-''nerver'', nervøsitet, forkælet unge osv. Det er i og for sig fair nok, og jeg kan til dels også se gennem fingre med, at man én gang i frustration, klapper hesten en bag i, når den stopper - det er stadig rytters fejl, men her handler man nok bare i frustration og afmagt.

Det er den efterfølgende behandling jeg har svært ved at forstå, og finder umulig at acceptere. Den efterfølgende behandling kan jeg ikke bare se undskyldt med hendes alder, nervøsitet eller lign. Det kan da ikke passe, at en pony skal lide så meget under en rytter der på grund af alder og temperament ikke kan styre sig.

Kommentér på:
Når vindermentalitet tager overhånd

Annonce