{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
823 visninger | Oprettet:

Tung hest Kontra Let hest i dressuren {{forumTopicSubject}}

Hej alle seje HG mennesker smiley

Jeg er ved at skrive min afsluttende eksamen i grundforløbet for dyrpasser m. speciale i hest.. Og til det har jeg valgt at komme ind på dressurhesten smiley
Jeg vil så også komme ind på nogle fordele & ulemper ved både at ride dressur på varmblods/let hest, og koldblods/tung hest, fuldblod snakker jeg ikke rigtig om smiley

Og nu kommer det så, jeg vil gerne høre jeres meninger, fordele og ulemper ved de forskellige typer heste smiley Så kom frisk!

Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tung hest Kontra Let hest i dressuren
  • #1   8. jun 2015 Tja, en varmblodshest af lettere type er jo som regel avlet til dressur, det er de tungere koldblodsracer ikke smiley

  • #2   8. jun 2015 Det er jo sådan ret grovt ja smiley Og det har du helt ret i!

  • #3   8. jun 2015 Koldblods tager, ofte, det hele med mere oprejst pande, og bliver ikke så let forskrækkede.

  • #4   8. jun 2015 for det første er en varmblod eller en sportshest kan vi også kalde det, lettere at manøvere rundt på banen. det kræver lidt mere action for at få en koldblod til at gå lige så pænt.

  • #5   8. jun 2015 Mange koldboldsheste har en kort hals/nakke, der kan gøre samling på samme måde som en varmblodshests besværlig

  • #6   8. jun 2015 Mange tak for alle jeres svar smiley
    Men hvad med varmblodsheste? Har i noget med dem? smiley


  • #7   8. jun 2015 En varmblodshest er også noget mere sart og skrøbelig i forhold til en koldblods. Jeg synes virkelig tit at varmblodsheste får skader, hvorimod man aldrig rigtigt hører om det blandt koldblodshestene.

  • #8   8. jun 2015 Andet end skab og muk hos koldblods.

  • #9   8. jun 2015 Super smiley
    Mange tak!


  • #10   8. jun 2015 Sådan meget generaliseret (for der er altså osse forskel på koldblodsheste -en bolounais (staves?) er f.eks. typisk noget bedre bygget til ridning end f.eks. en belgier) så er koldblods ganske uegnede til dressur over L-niveau.
    Jo jo, de kan måske nok lære øvelserne, men de kommer aldrig til at gå som man ønsker det i dressur på højere niveau. Og grunden er jo ret indlysende: de er ikke bygget til det.

    De har sjældent ret meget ganachefrihed, hvorfor man ikke kan forlange samme holdning (næsen i lod, nakken højest, halsen rejst osv), da det vil lukke for luften.
    De har rette haser, lavet til afskub fremfor bæring, hvorfor de vil have svært ved de meget samlede øvelser.
    De har meget afskub, men ikke megen bæring og indundergriben, hvorfor de næppe scorer højt i gangartskaraktererne.
    Flere af de svære koldblodsracer har svært ved galoppen -de kan ganske enkelt ikke bære sig i en samlet/kort galop.
    osv.

    De er ganske enkelt ikke lavet til formålet, sådan generelt set. Som sagt er nogen mere rideegnede end andre -shire kan f.eks. osse nævnes som sådan en, mens belgiere, jyder o.l. mere "tæt" byggede koldblods hører til i den mindre rideegnede afdeling.
    Vil man blot ride en LC, betyder det jo ikke det store, her kan alle vidst være med, med rette træning, men som du stiller spørgsmålet op, går jeg udfra du taler om dressur på højere niveau.-

    Leder man efter en god dressurhest, så skeler man jo (blandt andre ting som f.eks. temperament, gangarter osv) i høj grad osse til bygningen -fundamentet skal jo være der, så hesten har let ved øvelserne, let ved samlingen osv. Og her falder en lang række varmblods altså fra -og de svære koldblods har slet ikek været i puljen i første omgang


  • #11   8. jun 2015 Sandra -hos koldblods opdages skaderne sjældent, fordi de bliver brugt så lidt... hvis hesten kun hives ud til pløjedag 5 gange om året, opdager man næppe den seneskade den har pådraget sig.
    Mange opfatter osse snubleri som helt naturligt for de svære koldblods, hvorfor det slet ikke undersøges hvorfor de render og snubler...
    Mange af koldblodsracerne døjer med bentøjet og mange af dem bliver ikke ret gamle.

    Så at de er sunde, ville jeg ikke gå udfra. Det gælder måske nok for fjordheste og andre af de lettere, robuste koldblodsracer... men de svære koldblods har så absolut deres at slås med, det opdages bare sjældent af andre end de få af os der har prøvet at bruge dem lige så "hårdt" som vi bruger varmblodshestene.

    Vi har aflivet en belgier med brækkenbud efter foling (for stort/bredt føl), en belgier pga snubleproblemer der stammede fra problemer i nakkehvirvlerne, samme belgier døjede med blærebetændelse hvis han gik uden dækken i regnvejr, en jyde med rygproblemer og en belgier pga kraftige astmaanfald.
    Af de nævnte var kun 1 100% i orden i benene -ingen skab, god benstilling, gode hove osv. og 1 var i orden bortset fra skabproblemerne

    Vi har pt en belgierdreng som heller ikke er helt ok i benene -han døjer lidt med skab, men dog ikke i alvorlig grad. Derudover har haft lidt snubleproblemer som viste sig at stamme fra en forkalket senevedhæftning.

    Så at koldblodsheste pr definition er sunde og holdbare vil jeg påstå er en skrøne


Kommentér på:
Tung hest Kontra Let hest i dressuren

Annonce