{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.308 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang. klokker {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Nu er det sådan at min hest skal have forsko på imorgen, så har købt klokker til ham.
Jeg prøvede at ride med det ene par idag, de passer perfekt på hårdt underlag, dækker hoven ned til gulvet bagpå, men da vi red på ridebanen, hvor der jo er lidt dybt pga. sandet, lagde jeg mærke til de bukkede lidt, er det normalt? Og gør det noget? de stoppede dog med at bukke meget da vi havde redet i noget tid. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. klokker
  • #1   21. jun 2015 Sådan sidder de:

    De er desuden løse omkring koden og kan bevæge sig rundt smiley Hvis de er en str. mindre går de ikke ordenligt ned omkring hoven.


    profilbillede
  • #2   21. jun 2015 Jeg synes de sidder fint smiley

  • #3   21. jun 2015 De sidder som de skal!

  • #4   21. jun 2015 De sidder som de skal og se SKAL kunne bevæge sig.. smiley

  • #5   21. jun 2015 Tak !
    Så er det normalt de bukker når man rider i sand f.eks? smiley


  • #6   21. jun 2015 Ja, det er normalt.. Enten det eller de bliver løftet lidt..

  • #7   21. jun 2015 Altså, bare fordi din hest har fået sko på er det ikke ensbetydende med at den har behov for klokker.

  • #8   21. jun 2015 Sascha: De første par dage efter den har fået nye sko på er det en god idé, men ellers vil jeg give dig ret smiley

  • #9   21. jun 2015 Det var nu ikke det, emnet handler om. Om jeg vil bruge klokker eller ej må jeg da selv om smiley

  • #10   21. jun 2015 Uanset om man har behov for klokker eller ej, gør det ingen skade! Better safe than sorry smiley
    Men det er helt okay, at de bukker, når du rider i sand - det er kun godt, at de er så bløde. Det er ganske enkelt fordi hoven "synker" mere ned i sandet, hvor klokkerne bliver liggende ovenpå smiley Og de skal også kunne bevæge sig rundt omkring koden. Er de spændt helt stramt omkring hoven, er risikoen for slidmærker større.
    Og hvor er de fine med glimmer!! :o)


  • #11   21. jun 2015 de sidder fint og helt normalt de bøjer lidt. dog kan det være du skal have en str større når skoene er på;-)

  • #12   22. jun 2015 Nu gør klokker jo ingen skade så kan absolut ikke se nogen grund til at man ikke bruger dem...

  • #13   22. jun 2015 Tak alle!
    Elsker dem også med glimmer, total fab'! smiley
    Selvom min kæreste synes han er lidt homohest nu - hahaa smiley


  • #14   22. jun 2015 Natash har også de klokker det xP. De mega gode synes jeg :P.

    Men ja som de andre har skrevet, det er normalt ^^.


  • #15   22. jun 2015 JAAAAAAAAAAAAH Sacha, veninde-klokker! xD smiley

  • #16   22. jun 2015 Jo du lærer hesten at den ikke behøver anstrenge sig med ikke at ramme sig selv = den bliver "doven" på benene.

  • #17   22. jun 2015 Fnis...xD

  • #18   22. jun 2015 Sascha&Champ:
    Hvor i alverden har du hørt det henne? Det er da en stor omgang vrøvl smiley
    Nogle heste har meget tendens til at træde op i sig selv - de kan ganske enkelt ødelægge et par klokker om måneden, og kan simpelthen ikke undvære at gå med klokker. Aldrig har jeg hverken hørt eller set en sådan hest, der efter et stykke tid, er blevet "doven" på benene, idet klokkerne stadig bliver ødelagt en gang om måneden?! Det kan da kun være et tegn på, at hesten har behov for dem? smiley
    Det er ikke alle, der har samme tendens, men ikke desto mindre er der altid en risiko for, at skoen trædes af - og jeg har selv været ude for det. Især under ridning, hvor vi i højere grad vil have hesten til at tage længere skridt, hvorved risikoen for at træde en sko af øges. I mit eget tilfælde har jeg oven i købet en hest med meget lille horntilvækst, så træder han en sko af eller han får revet en flig hov af, er der ikke meget at sætte en sko fast i igen. Så igen: it's better to be safe than sorry!


  • #19   22. jun 2015 Sascha, hvis hesten har tendens til at træde sko af, så ville jeg også benytte klokker. Jeg ville ikke betale 500 hver måned, for at min hest skulle have nye sko, fordi den træder dem af.

  • #20   22. jun 2015 hvis en hest har behov for klokker, er der noget galt i bevæge apparatet på den eller også er den beskåret forkert. At lægge klokker på fordi den træder på sig selv er at symptombehandle og ikke at fjerne årsagen.

  • #21   22. jun 2015 Rikke, uanset om en hest har behov for klokker eller ej, så skader det ikke at den får dem på.

    Hvis hesten pludselig snubler, og træder en sko af, så ville jeg da være trist over ikke at tage klokkerne på, og det er jeg da næsten sikker på at du også ville, medmindre du er så rig, at du har råd til at betale nye sko til din hest hver måned.


  • #22   22. jun 2015 jeg siger ingen steder at det skader hesten julie og Ronja, men jeg siger at hvis hesten har et behov or at gå med klokker, så er der noget galt med den og så er klokker at symptombehandle.
    selvfølgelig kan hesten snuble, og træde sin sko af, men en eller flere gange om måneden ser der stadig noget galt. Er der behov for klokker, gamacher og andet fordi dyret skader sig selv, så skal der gøres noget ved dyret, så den holder op med at skade sig selv, der skal ikke bare putte beskyttelse på, for så lukker man øjnene for hestens problemer.

    Der er så mange heste der i dag har "behov" for klokke. Behovet er ikke hestens men rytterens og der er gået mode i det, en mode vi gemmer bag "hestens behov", forrige år var moden gamacher, den skifter hele tiden lige som alt anden mode.


  • #23   22. jun 2015 Hvad vil du gøre ved en hest det af og til skraber benene mod hinanden? Jeg ville smide gamacher på den, og hvis de på kort tid bliver meget ridsede, vil jeg tolke det som et tegn på, at den har brug for de gamacher. Træder hesten godt ind under sig, og har tendens til at ramme ballen med baghoven, så ville jeg smide et par klokker på den.

    Det behøver jo ikke at være at problem, der er trods alt en grund til, at gamacher og klokker er opfundet, og videreudviklet. smiley


  • #24   22. jun 2015 Nej Julie, grunden til at den slags er opfundet og videre udviklet er netop fordi man ikke ellers har vidst hvad man skulle gøre ved de problematikker der gør at hesten træder på sig selv eller slår sine ben sammen.
    Hesten skal fra naturens side være bevist om hvor den har sine ben, og flytte dem så den ikke rammer sig selv.
    bliver gamacher ridsede ja så har hesten et problem, og det problem kan stamme mange steder fra, det kan være sadlen, der ikke passer, det kan være spændinger i kroppen, det kan være forkert ridning, det kan være skævheder i enten hest eller rytter, forkert beskæring, og mange andre ting.... disse ting fjerner man ikke ved at lægge beskyttelsesudstyr på hesten, man lader ganske enkelt hesten have sine problemer men man beskytter, benet mod skader. i de tilfælde bør hesten undersøges på kryds og tværs for at finde årsagen til at den skader sig selv, og ikke bare have plastik på så den ikke laver sår, eller træder en sko af.



  • #25   22. jun 2015 Rikke:
    Så snakker vi jo også om, at hesten har tendens til at træde op i sin egen balle. Det behøver hverken skyldes en fejl i bevægeapparatet eller en forkert beskæring, at en hest skulle komme til at træde en sko af smiley Og går en hest først med sko, er der en risiko for, at de trædes af. Dermed er klokker en god og uskadelig sikkerhedforanstaltning smiley

    Jeg tror efterhånden den her tråd er løbet lidt af sporet smiley


  • #26   22. jun 2015 Rikke, derved er gamacher og klokker jo ikke en forkert investering, bare fordi det er en symptombehandling.

    Jeg kan godt se din pointe, jeg synes bare også, at du køre lidt ud af sporet. Jeg synes på ingen måde, at man er en dårlig ejer hvis man udstyrer hesten med beskyttelse.

    Derved siger jeg heller ikke, at det er grundlag for, at man ikke skal få tjekket hesten. smiley


  • #27   22. jun 2015 Lea en tendens til.... i så fald er der igen noget galt med hesten, den har ikke tendens til at træde på sig selv, den har ikke tendens til at skade sig selv, når den gør det er det et udtryk for at der er noget galt. selvfølge kan den KOMME TIL at gøre det i enkeltstående tilfælde, men er det en evig tilbagevendende ting, som gør at der er behov for diverse beskyttelses foranstaltninger, så er der noget galt.



  • #28   22. jun 2015 hov hov julie nu lægger du ord i munden på som jeg på ingen måde har udtalt. jeg taler ikke om ejer evne, har jeg har faktisk slet ikke udtalt mig om den del, så den må stå for din egen regning. Jeg blander mig heller ikke i hvordan andre gør, det må folk sandelig selv om.

    klokker, gamacher, hut osv er mode. Hvis vi ellers bare ville være ærlige og erkende det har jeg ikke indsigelser mod at vi bruger det. Hvis det har en effekt på os som ryttere, gør os trykke har jeg heller ingen indsigelser, kald det hvad det er..... og hvis behovet for beskyttelse er der, så få problemet undersøgt og ordnet i stedet for bare at symptom behandle.


  • #29   22. jun 2015 Rikke, denne diskussion er kørt ud af TS's spor. Skal vi ikke bare stoppe den her? smiley

  • #30   22. jun 2015 Rikke:
    Vi er vist ude i lidt ordkløveri nu smiley Vi kan sagtens blive enige om, at det i overdreven grad er på grund af en fejl og dermed er symptombehandling at anvende klokker. Det ændrer dog ikke på, at uanset hvor korrekt en hest er beskoet, vil den have større risiko for at træde sine sko af under ridning - også selvom den er fejlfri i dens anatomi (hvor end man finder sådan en hest)...

    Men igen; tråden er løbet lidt af sporet, så jeg vil takke af og ønske jer alle en god dag smiley


  • #31   22. jun 2015 ved ikke om jeg syntes snakken er langt ude i forhold til sofies tråd, men lad os bare stoppe den.

    Sofie dine klokker sidder som de skal, og at de bukker op når du rider i blød bund er helt normalt.


  • Karin M
    Karin M Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 2
    #32   25. jun 2015 Helt rigtigt at det ikke er naturligt for heste at skade sig selv når det så er sagt så er det jo ikke naturligt heller at de bliver beskåret og eller får sko på plus det at vi rider dem i holdning og får dem til at gå i alle gang arter plus sidelæns stadig i stabil holdning jeg mener så at det er os der bestemmer hvor og hvordan benene sættes! Så selv om det er mode så syntes jeg at hvis vi kan aflaste eller undgå skader ved brug af bandager, klokker osv så brug det for der er ikke ret meget naturligt tilbage!

Kommentér på:
Spørgsmål ang. klokker

Annonce