{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
790 visninger | Oprettet:

Facts om føl fra følejere {{forumTopicSubject}}

Okay.. Det kan måske ikke ligefrem kaldes facts, men jeg kunne ikke finde på andet kort :).

Jeg er så småt begyndt at læse en masse om føl og træning.
Men jeg kan forstille mig at det ikke er alt man kan læse sig til?
Så jeg tænker der må sidde nogen erfarede føl ejere herinde, med nogen gode råd, fif, tricks og andet godt som en førstegangs føl ejer måske ikke kender til :)?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Facts om føl fra følejere
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   18. jul 2015 lær føllet alt det basale, så som at få løftet ben, stå stille, blive rørt over hele kroppen og at blive trukket med.

udnyt at føllet er lille og nemt håndterligt, så jo mere man kan tage den med på tur og lade den opleve ting, desto mere sikker hest får du.

man skal selvfølgelig huske på at tage det i hestens tempo og ikke forvente 10.000 ting på en gang

• #3   19. jul 2015 Tak for jeres gode råd og svar :)..

Kender i ikke nogen hjemmesider ( måske bøger ) man kan læse og lære en masse om føl i ? smiley

• #4   19. jul 2015 Fra Føl til Ridehest af Gitte Naldal.. Du må gerne kigge på Tindur sin profil. Købte ham da han var 7 mnd. smiley der står der en masse om træningen igennem årene. Jeg har ham også stående på et stutteri så jeg har haft med føl, plager og ungheste i flere år at gøre, også før jeg flyttede ham derhen. Så hvis du har nogle spørgsmål så spørg endelig løs. Jeg ved ikke rigtig hvad du tænker på ift facts Osv. Så jeg har nemmere ved at komme med råd i aktuelle situationer smiley

Mvh TT

• #5   19. jul 2015 Tak team tindur !!

Jamen jeg har faktisk lidt spørgsmål, og der kommer garanteret flere løbende :)..

Er det normalt at forsikre føl ? Hvordan foregår det , og hvad betaler man ca?

Er det normalt de får deres 6 mdr. Vaccine hos opdrætter ? Eller skal man selv sørge for det??

Skal de beskæres lige så ofte som rideheste ? Hver 6-8 uge?

• #6   19. jul 2015 Det bedste tidspunkt og kastrere en hingst ??

Er 6-7 mdr for tidligt ?

• #7   19. jul 2015 Du kan kasterere så hurtigt som stenene falder ned. Jo yngre jo mindre chance for komplikationer, og liggende kastration er et must i dag pga stående risikerer sædstrengsadherance (smertefuldt arvæv m.m.) Det er en gammel skrøne at de får mere hingste præg af at vente til omkring tre års alderen!

De skal have vaccination hos avler første gang og blive chippet. Anden gang kommer an på hvor gammelt føllet er når det forlader avler.
    Jeg forsikrede Tindur med liv og død da han var syv måneder. Har stadig kun denne forsikring på ham.
    Ang beskæring så kommer det helt an på hvor hurtigt hovene vokser. Tindur sine hove har altid vokset langsomt og jeg har smed Max fem gange årligt. smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Facts om føl fra følejere

Annonce