Hjælp til fodervalg {{forumTopicSubject}}
Hej folkens..
Håber i kan hjælpe lidt med mit ret svære projekt..
Jeg har en hest der døjer rigtig meget med kolik, så derfor har han fået opblødte roepiller og vitamin/mineral piller 2 gange om dagen - og ikke med mulighed for at fodre flere gange om dagen.
Han går på jordfold da han ikke kan tåle græsset - han går ude nogle timer.
I boksen har han alt det hø han overhovedet vil spise, men spiser lige så meget halm som hø.. Og om morgenen er der ofte stadig hø tilbage i boksen.
Min hestefys siger at det ikke ville gøre noget hvis han kunne tage lidt mere på. Han har også på det sidste fået mindre energi under ridning.
Han er passet med ormekur - også mod bændelorm.
Så hvilket foder kan i anbefale til super sensitiv hest der skal have lidt mere energi samt tage lidt på.. Roepiller vil han blive ved med at få..
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Ellers har jeg altid benyttet mig af equsana som har lavet en foderplan efter ønske med minimalt korn og hø ad libitum samt omkring maks 3 kg om dagen. Jasmin fik en foderplan som kørte rigtig godt på hende både mavemæssigt og energimæsdigt. Red hende 2 timer om dagen i middelhård dressur. Til slutten skiftede vi halmen ud med piller fordi at hun simpelthen ikke kunne tåle at spise det hver dag. Hun fik luft i maven og hårde pøller, men var værre hvis hun ikke fik sin linamix og mash.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
Undersøge diverse fodertilskud på markedet til at stabilisere tarmene.. For eks. aktiv gærkultur...
der næst tænker jeg at tilføje opblødte fiberpiller og noget godt olie til roepillerne, og se om det ikke kan gøre underværker
og så ville jeg nok skifte halmen ud med træpiller eller anden alternativ strøelse, og så give både wrap og hø - så der er lidt forskelligt for den at gumle i
Evt. Forhøre mig hos dyrlægen ang. akupunktur til at sætte gang i tarmene
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Tjekke for sand i tarmene, især når den går på jordfold
Sørge for mere foldtid, stilstand er ikke just en god kombination med kolikhest
Og så ville jeg bestemt finde ud af HVORFOR den får kolik på den måde i samråd med dyrlægen...
Der er SÅ mange mash varianter efterhånden, så det burde være muligt at finde en han vil spise
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Grovfoder på jordfolden, for at holde den fra at spise jord.
Fjern halmen og erstat med noget der ikke er spiseligt.
Hvis du vil tilføje noget for at tage på kan du bruges fx fiberpiller - men opblød dem.
Mere bevægelse/foldtid
Også finde ud af hvad der har udløst anfaldende - er det jord, halmen, manglende bevægelse eller noget helt fjerde.
sep 2007
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Blogger
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
Dernæst tænker jeg dog også at jeg generelt vil give en hest med maveproblemer mere end et par timer på fold, da bevægelse er godt. Det er dog væsentligt at den så har hø og ikke halm på folden. Høet i stedet for halmen kan også være med til at give ham et pr kg ekstra på siderne.
sep 2007
Og så ville jeg som de andre, kigge på specifikke produkter til at genoprette balancen i mave-tarm systemet... Hippolyt har gratis og kompetent rådgivning, Christina Kryder Pedersen derfra har især forstand på denne problematik
http://hippolyt.dk/DK/R%C3%A5dgivning.aspx
Blogger
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
ellers ville jeg nok overveje at skifte oostaldnings sted til et sted der kan tilgodese hesten - hvor den for eks. kunne få lov til at gå på en ridebane ligende plads..
Hjælp til fodervalg