"Skummer?" {{forumTopicSubject}}
Jeg har et lille irriterende problem HVER GANG jeg rider. Uanset hvordan jeg rider "skummer" han nærmest græs ud af munden. Også når han står stille og ikke har arbejdet. Selvom jeg lige har sat trense på, "skummer" han. Jeg har prøvet en masse forskæleligt bid, både 3 delt, 2 delt, 3 delt med ruller og alt mulig andet, men det er ALTID det samme
Nogen der vil hjælpe?
(Dog knap så slemt på billedet!)
jul 2008
Følger: 103 Følgere: 90 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 427
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Christina fra Hestemund.dk siger det her om skum.
" Mange bid er fremstillet af metallegeringer, som har til formål at fremme hestens spytproduktion. Hvorfor er vi så vilde med, at hesten skal producere ekstra mængder spyt under ridning? Er det virkelig et spørgsmål om at hesten koncentrerer sig, og suger på biddet? Hvor meget og hvor lidt er godt?
Der er en sammenhæng mellem stress og en helt tør mundhule. Det svarer til, når mennesker er nervøse og bliver helt tørre i munden. Der er også en sammenhæng mellem fråde om munden og pressede eller stressede heste.
Den helt lette spytproduktion, som kan ses som lidt hvidt på læberne, er et positivt tegn.
Når hesten arbejder afspændt vil tungen bevæge sig roligt frem og tilbage i tungekanalen, og derfor vil man tit kunne se lidt hvidt på læberne. Det er desuden muligt at longere en hest i intet andet end en grime,
og se denne lette spytproduktion.
Hvis hesten ikke har let skum omkring læberne er det ikke et negativt tegn, hvis hesten ellers ikke udviser nogen form for konfliktadfærd. Den kan sagtens bevæge sin tunge frit i tungekanalen, uden at det giver nok spyt til at vise sig på læberne.
Starter hesten derimod allerede ved pålægning af hovedtøj med at skumme og fråde om munden, er det et stresstegn og ikke en normaladfærd som hører til dens temperament. Biddet i sig selv forhindrer ikke hesten i at synke, heller ikke mens den bevæger sig med bøjet nakke.
Det gælder så længe hesten ikke er bag lod, og ikke går med højt tøjletryk og stramt næsebånd. Rigtig mange rideheste i
dag går med så stramme næsebånd, at tungen ikke kan bevæge sig og derfor kan de heller ikke synke spyttet.
Dvs. de store mængder af skum og fråde man ser hos nogle heste er en kombination af forøget produktion og manglende mulighed for at synke. Nogle teorier går på, at den øgede produktion også stammer fra at spytkirtlen presses sammen når hesten går meget bag lod. "
aug 2014
Følger: 51 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 74
feb 2014
Følger: 20 Følgere: 15 Heste: 6 Emner: 47 Svar: 121
aug 2014
aug 2014
feb 2014
aug 2014
feb 2014
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Læs det Krikken har sat ind fra Hestemund.dk. Lidt skum gør ikke noget, men det du beskriver, er ikke normalt for heste og det er noget, du skal reagere på!
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Så længe den ikke "fråder" med skum og har det over hele bringen, så ville jeg ikke være bekymret. Det kan ikke undgås at nogen heste skummer, for når de arbejder så glider tungen lidt rundt hvilket danner en smugle skum
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 79 Heste: 11 Emner: 6 Svar: 96
Ellers køb en Himalaya sten og hæng op
feb 2014
feb 2014
"Skummer?"