{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
898 visninger | Oprettet:

"Skummer?" {{forumTopicSubject}}

Jeg har et lille irriterende problem HVER GANG jeg rider. Uanset hvordan jeg rider "skummer" han nærmest græs ud af munden. Også når han står stille og ikke har arbejdet. Selvom jeg lige har sat trense på, "skummer" han. Jeg har prøvet en masse forskæleligt bid, både 3 delt, 2 delt, 3 delt med ruller og alt mulig andet, men det er ALTID det samme smiley Nogen der vil hjælpe?
(Dog knap så slemt på billedet!)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Skummer?"
  • #1   7. sep 2015 Det betyder at han suger på biddet, det er ikke skidt smiley

• #2   7. sep 2015
    Christina fra Hestemund.dk siger det her om skum.

" Mange bid er fremstillet af metallegeringer, som har til formål at fremme hestens spytproduktion. Hvorfor er vi så vilde med, at hesten skal producere ekstra mængder spyt under ridning? Er det virkelig et spørgsmål om at hesten koncentrerer sig, og suger på biddet? Hvor meget og hvor lidt er godt?

Der er en sammenhæng mellem stress og en helt tør mundhule. Det svarer til, når mennesker er nervøse og bliver helt tørre i munden. Der er også en sammenhæng mellem fråde om munden og pressede eller stressede heste.
    Den helt lette spytproduktion, som kan ses som lidt hvidt på læberne, er et positivt tegn.

Når hesten arbejder afspændt vil tungen bevæge sig roligt frem og tilbage i tungekanalen, og derfor vil man tit kunne se lidt hvidt på læberne. Det er desuden muligt at longere en hest i intet andet end en grime,
    og se denne lette spytproduktion.

Hvis hesten ikke har let skum omkring læberne er det ikke et negativt tegn, hvis hesten ellers ikke udviser nogen form for konfliktadfærd. Den kan sagtens bevæge sin tunge frit i tungekanalen, uden at det giver nok spyt til at vise sig på læberne.

Starter hesten derimod allerede ved pålægning af hovedtøj med at skumme og fråde om munden, er det et stresstegn og ikke en normaladfærd som hører til dens temperament. Biddet i sig selv forhindrer ikke hesten i at synke, heller ikke mens den bevæger sig med bøjet nakke.

Det gælder så længe hesten ikke er bag lod, og ikke går med højt tøjletryk og stramt næsebånd. Rigtig mange rideheste i
    dag går med så stramme næsebånd, at tungen ikke kan bevæge sig og derfor kan de heller ikke synke spyttet.
    Dvs. de store mængder af skum og fråde man ser hos nogle heste er en kombination af forøget produktion og manglende mulighed for at synke. Nogle teorier går på, at den øgede produktion også stammer fra at spytkirtlen presses sammen når hesten går meget bag lod. "

• #3   7. sep 2015 Jeg har også fået at vide at det er en positiv ting at de skummer. smiley

• #4   7. sep 2015 Men det underlige er jo lidt at det ikke er Hvidt men grønt, som om det er græs?

• #5   7. sep 2015 Min skummer også grøn en gang imellem, efter han har været på græs få timer før. Tror egntlig bare det er græstumper mellem tænderne der "farver" skummet grøn. Har ingen andelår det er bare en antagelse. smiley

• #6   7. sep 2015 Anelse ikke andelår? smiley Lorte stavekontrol smiley

• #7   7. sep 2015 Okay, det kom nemlig bare pludselig efter jeg havde redet et par gange. Det blev bare ved, så jeg til sidst blev lidt nervøs smiley

• #8   7. sep 2015 Efter min mening er det ikke noget at være nervøs over smiley

• #9   7. sep 2015 Okay tak smiley

• #10   7. sep 2015 Det er grønt, fordi han har spist græs.

Læs det Krikken har sat ind fra Hestemund.dk. Lidt skum gør ikke noget, men det du beskriver, er ikke normalt for heste og det er noget, du skal reagere på! smiley

• #11   8. sep 2015 Hvis han decideret savler, så er det vist på tide at få tjekket tænderne.

• #12   8. sep 2015 Det der er helt normal mængde skum, og det er grønt fordi din hest går på græs som har saft i sig.
    Så længe den ikke "fråder" med skum og har det over hele bringen, så ville jeg ikke være bekymret. Det kan ikke undgås at nogen heste skummer, for når de arbejder så glider tungen lidt rundt hvilket danner en smugle skum

• #13   9. sep 2015 Har den saltsten i boksen ?
    Ellers køb en Himalaya sten og hæng op

• #14   30. sep 2015 Mimre) Vi har "lige" fået raspet tænder og han sagde at der var faktisk sket ikke nogen grund til han kom, så det e ihvertfald ikke det smiley

• #15   30. sep 2015 Crescendo) Han har både saltsten i boksen og på folden, så det mangler han i den grad ikke smiley

Kommentér på:
"Skummer?"

Annonce