{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingst i løsdrift
  • #2   4. okt 2015 Kommer vel an på både hingsten og dem den skal gå med. Blur det aggressiv overfor de andre går det selvsagt ikke men vis den er stille og rolig og de andre heller ikke ligger op til magtkamp så kan det måske godt gå. Men jeg ville nu være meget forsigtig og holde rigtig godt øje med dem det første stykke tid.

    Har den gået på fond med andre før eller har den altid gået alene. Har den gået alene blir det nok sværere

    Også må langsomt møde de andre først en går det fint så en mere dagen efter.



  • #3   4. okt 2015 Den har gået på fold alene det meste af sit liv - det er for resten en hingst, vi overvejer at anskaffe os. Men vi vil helst have dem i løsdrift smiley
    Hingsten er ret hingstet, fortæller de, men ellers meget sød.


  • #4   4. okt 2015 Og han respekterer hegnet! smiley

  • #6   4. okt 2015 Det er måske et spørgsmål om at prøve og lukke dem sammen lidt ad gangen? Selvom chancerne for, de kan sammen nok ikke er særlig store ...

  • #7   4. okt 2015 Synes altid løsdrift er bedst. Nogle heste skal bare have lidt længere tid til at vende sig til det, når de er vandt til at skulle ind i boks.
    Men har selv en meget "hingstet" hingst og en rolig hingst med mere "vallak" sind i løsdrift. Du får lige en artikel med som er rigtig god og har hjulpet mig meget med at forstå nogle ting ang. det at have hingst.
    http://www.parelli.com/stallion-behavior.html


  • #8   4. okt 2015 Tak, Josephine, interessant læsning smiley

  • #9   4. okt 2015 Det skal du holde dig fra Amanda...

    sandsynligheden for at den vil slås med dem den kommer sammen med er RET stor og det er både en vanskelig men også en ret farlig opgave at få delt dem igen..

    Vi har prøvet det her hvor der har været to der ved et uheld er rendt sammen for nogen år siden - det var altså ikke ret sjovt..




  • #10   4. okt 2015 Jeg vil tage dit ord for det, Charlotte - jeg er 100 på, at du ved meget, meget mere end mig!
    Frygten for, at der sker noget er også stor ... For så er man selv ikke særlig stor med sine 50 kg .... :S


  • #11   4. okt 2015 Det kommer jo an på hvilke områder den er hingstet på.

    Jeg ville ønske Cody kunne gå med andre heste, men han er hingstet omkring andre heste (pånær i stalden og når de skal passere), men på ingen måde i dagligdagen. Til gengæld var min gamle vallak hingstet i dagligdagen, men ikke på fold. Han havde en periode hvor han var meget hingstet og direkte lagde op til slåskamp med de andre vallakker på folden - men det var mest fordi han kunne lugte en dame på folden eller ved folden. Dog de sidste pr jeg havde ham, var der kun 2 valakker han jagtede ud af folden - resten var han faktisk bedre venner med end hopperne..

    Så det kommer helt an på - for hvis det ikke går, så kan det nemlig ende rigtig farligt. Skulle jeg prøve det af, så vil jeg hellere lade dem stå ved siden af i boks hvor de havde mulighed for at snakke med hinanden - og så tage den der underkaster sig mest med ind som den første. Derudover ville jeg hellere ikke have hopper på folden eller op til folden.


  • #12   4. okt 2015 tja, jeg havde i hvert fald ikke lagt hest til projektet. Vi har forsøgt os lidt med at lære vores hingst (nu vallak) at gå med vores vallakker, men det er ikke gået. Nu er han så kastreret og han kan gå med De'or men endnu ikke med Axel uden at forsøge at bedække.

    Hvis hestene er ens egne, kan man jo godt, som vi har gjort, prøve sig lidt frem. Men ikke tale om om jeg ville lægge hest til ANDRES hingste de gerne vil have lukket sammen med andre. Tilsvarende ville jeg så heller ikke bede andre om at lægge heste til min hingst.

    Havde jeg hest i en løsdrift, var den blevet flyttet hvis nogen kom med en voksen hingst til flokken -endda en der har gået alene


  • #13   4. okt 2015 Vi har ligeledes kigget på en 2-års hingst, som ikke har gået alene.

    Hvorfor er det lige hingste, vi faldt for smiley


  • #14   4. okt 2015 og vi har i øvrigt prøvet af i boksen osv. Axel og Emil (som var hingst) står ved siden af hinanden i stalden og kan klø og hygge over boksvæggen uden problemer. De kan osse gå på fold ved siden af hinanden, hvis de kan stikke hovederne sammen over hegnet. Osse dette er uproblematisk og var det osse mens Emil var hingst)
    Vi har ingen hopper i stalden, men osse mens Martha levede var de super gode venner.

    Emil er ikke en slagsbror -men lukker man ham sammen med andre, forsøger han at bedække, osse nu, ½ år efter kastration. De'or siger eftertrykkeligt fra, og så stopper den der. Axel gør desværre ikke. Han hviner lidt, forsøger at komme væk, men gør ikke mere end det... og derfor bliver Emil jo så ved at gå alene det meste af tiden, men med "besøg" af De'or som forhåbentligt kan lære ham lidt om god opførsel blandt andre heste.
    Emil er voksen og har gået alene længe...


  • #15   4. okt 2015 tja -hvorfor vil i have hingst? Hvorfor ikke kastrere. Det hjælper ikke nødvendigvis ved en 12-års, som sandsynligvis er socialt handicappet så at sige, hvis den har gået alene altid.
    Men en 2-års, hvorfor ikke bare kastrere hvis den ikke skal bruges til avl?


  • #16   4. okt 2015 Vi VIL ikke have hingst - vi har kigget lidt rundt, og er ikke færdige endnu, men lige nu står de to hingste klart øverst på vores liste. Og kastration bliver nok også aktuelt, men da vi helst gerne vil have vores egen dyrlæge til at kastrere (hun er sygt dygtig), så skal hesten transporteres fra Sverige --> Danmark og SÅ kastreres ... smiley og indtil da skal hesten jo helst stå et sted - og løsdrift er det foretrukne.

  • #17   4. okt 2015 hvad er det du kigger efter Amanda?

    Lyder spændende med ny hest smiley


  • #18   4. okt 2015 Helst noget koldblod smiley da vi ikke fandt særlig mange spændende her i DK, så søgte vi mod Sverige, og var faktisk i sommers oppe og kigge på 3 forskellige. smiley

    Silver er jo ved at være oppe i alderen, så vores primære tanke var at få en ung hest, som kunne stå og hygge til Silver ikke rigtig gad mere. smiley


  • #19   4. okt 2015 ok -jamen så må den jo gå alene, til den er kommet sig efter OP tænker jeg.

    Men vær obs på at den "gamle" hingst ikke nødvendigvis kan gå i flok med andre, selvom den kastreres.
    -alt efter hvordan kastrationen virker på den, kan den måske gå med 1-2 andre, men min erfaring med heste der er vokset op alene, er altså at de kan have det svært i en flok, selv hvis de opfører sig pænt, simpelthen fordi de har det svært med de sociale spilleregler.
    Det gælder osse for min vallak som ikke er så sent kastreret og på ingen måde er hingstet, men som bare har gået alene til jeg fik ham. Han for ganske enkelt tæv hvis han går med andre.

    Emil som har gået alene fra han var ca 2 er osse særdeles rar -han kan bare ikke finde ud af hvad god opførsel er overfor andre heste.


  • #20   4. okt 2015 Michelle, ja den gamle hingst var også en, vi blot så og så legede vi lidt med tanken, men det kommer nok slet, slet ikke til at gå. Specielt ikke, når nu vi har set ham, og han er pænt hingst ... Står og går isoleret fra andre heste :s

  • #21   4. okt 2015 ok -jamen den unge ville jeg ikek være så bekymret over. Hvis den alligevel skal kastreres, kan den jo bare sluses normalt ind i flokken når den er kommet sig.
    Den har jo gået med andre indtil nu, så det burde ikke give problemer smiley

    Hvad er det for koldblod i kigger efter?


  • #22   4. okt 2015 Spændende smiley

    Det er meget "inn" med de der "barok-typer" i tiden.


  • #23   4. okt 2015 Selve bygningsmæssigt ville den nordsvenske brugshest nok være perfekt til mig smiley Jeg vil helst ikke langt over de 150 i stang smiley vi har kigget på ... Jah, blandinger af diverse koldblodsheste, nordsvenske, koldblodstravere (gangartsmæssigt ikke så godt til mig), tinkerheste, etc smiley

    Og ja - vi har slet ikke planer om avl, så kastration vil helt sikkert være aktuelt.


  • #24   4. okt 2015 ok -har i evt kigget på dølen? Kender en med sådan nogen, og kan rigtigt godt lide dem...

    Meld dig evt i dansk koldblod-gruppen på FB, der er nogen med gode kontakter, osse udenfor DK smiley

    Bliver da spændende at se hvad i ender med at få så smiley


  • #25   4. okt 2015 Helt bestemt, Charlotte! smiley Jeg er selv en slemmert, når vi kommer til de barokke. Der er bare noget over dem.

    Men det udsprang nu faktisk af, at jeg har en god ven i Sverige, som selv rider den nordsvenske brugshest - han er buerytter ligesom mig, og han fortæller, at de selv (i den bågskytte-klub de nu har der i sverige) har bedst erfaring emd de nordsvenske, når det kommer til bueskydning fra hesteryg. Og så begyndte tingene jo at køre smiley


  • #26   4. okt 2015 Dølen!! Den havde jeg helt glemt, tak Michelle smiley

  • #27   4. okt 2015 ja og så skal den jo også kunne trække din fine vogn smiley

    Super spændende hvad det ender med - men det ser jeg jo nok en dag smiley


  • #28   4. okt 2015 Sjovt du siger det, Charlotte - det var netop det, som trak lidt ved den ældre hingst smiley Den var nemlig allerede tilkørt og gik bare så fint, men ja okay, der lod vi os nok lokke lidt!

  • #29   4. okt 2015 Jeg byder også lige ind, hæhæ. Vil bestemt også holde mig fra hingst i løsdrift, specielt når det er så gammel en hingst, der har gået alene før. Jeg kender efterhånden til lidt opstaldningssteder i Silkeborg, så hvis du har kig på et, så kan du altid skrive og høre min erfaring. Det er de færreste der er gode til hingste smiley

  • #30   4. okt 2015 Hvis du forresten gerne vil prøve at håndtere en hingst,der er meget medgørlig godt nok, så er du velkommen ude ved Shaklan og mig smiley Så kan du også se Peterslyst, hvis du overvejer det som opstaldningssted.

  • #31   4. okt 2015 Hvis ellers hingsten er vant til at gå med andre, så ville jeg ikke have nogen skrupler ved løsdrift til en hingst - slet ikke fordi Jamiro går i løsdrift lige nu smiley Han går pt sammen med en Welsh Mountain. Det er ikke alle han kan med, og nogle år har han haft brug for at gå alene i de værste brunstperioder, men ellers har vi haft relativt let ved at have ham sammen med andre. Men han har også altid været vant til at stå med andre, ihvertfald uden for bedækningssæsonen smiley

Kommentér på:
Hingst i løsdrift

Annonce