{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.922 visninger | Oprettet:

hyper sensitiv hest {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger, så har jeg en hyper sensitiv hest
hun reagere voldsomt på pludselige lyde og bevægelser. Hun er kun 2, så hun vil sikkert vokse sig fra det. Men det er bare rigtig svært at træne med hende da hendes fokus er alle andre steder. Hun er svær at få til at falde ned. Er der noget foder jeg kan give hende? Lige nu får hun vitaminer og mineraler, lucerne, betfor, og så hø og wrap.
Er der nogle øvelser jeg kan lave med hende?
Jeg jordtræner en del med plastik osv. Vi går små ture, træner når der er andre heste i ridehuset, træner at andre heste godt må gå. Detter bryder hun sig dog ikke specielt meget om. Men det bliver bedre og bedre.
vi begynder snart med trec fra jorden. Derudover hjælper de andre i stalden også med input og træning fra jorden. Det hjælper super meget. Men vil gerne høre andres erfaringer smiley
Kom gerne med input. intet råd er for småt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hyper sensitiv hest
  • #1   9. nov 2015 Magnesium tilskud har en god effekt på nogle stressede, nervøse, tændte heste

  • #2   9. nov 2015 Blue Hors Relex amino https://www.bluehorscare.com/da/produkter/praestationsevne/relax-amino-500-g.aspx

    HJalp super på min gamle part, der også gloede på ALT når vi var til stævner. Han døjede også med stresskolik efter stævnerne fordi hans krop havde kørt på højtryk - pga. spændingen.


  • #3   9. nov 2015 Min meget sensitive hoppe har haft stor effekt af jeg puttede hut på - det dæmper lyde lidt! smiley Var hende selv der foreslog det under telepati session! smiley

  • #4   9. nov 2015 Jeg har en hest i træning som også er ultra sensitiv og jeg går lidt og tænker på at give ham magnesium som tilskud i foderet. smiley

  • #5   9. nov 2015 Håber det er i orden at jeg lige låner din tråd til et spørgsmål smiley

    Har nogen af jer erfaringer med Relax til en hest der hyper sensitiv og bare stresser, hidser op eller hvad man skal kalde det ved at få dækken på.... smiley


  • #6   10. nov 2015 Jeg ville også prøve med magnesium. Det virker ret hurtigt, hvis det er det hesten mangler. Min kunne jeg mærke en forskel allerede en uge efter. Han kunne stadig kigge på ting, men holdt op med at reagere så voldsomt at man mistede kontakten med ham smiley

  • #7   10. nov 2015 AMagnesium kan være en mulighed, men det er de færreste heste som er i underskud af det, hvis de ellers fodres korrekt. Men det er da en mulighed at prøve.

    Ellers vil jeg sige, at man jo skal være opmærksom på at det er en 2 års plag - de har altså ikke den store koncentrationsevne pga deres alder. Så om end det er fint at de er i hænder, så kan man ikke forvente "arbejdskoncentration" af den i mere end 5-7 min. Arbejder man mere med dem, så "taber de sutten", bliver trætte og så bliver de urolige og mister glæden ved at arbejde sammen med mennesker.
    Især hvis det er den sensitive type hest, så bruger de rigtig meget energi, og bliver meget hurtigt trætte, ifht en mere sindig unghest.

    Så jeg ville overveje at give plagen mere fred og ro, og forvente mindre. Lad den være ung, og bruge tiden på at være sammen med den i fx stald og boks. Er vejret dårligt, regn, blæst, frost, hvor en sensitiv hest allerede har brugt meget psykisk energi på folden pga det "farlige vejr", så giv den fri for flere oplevelser den dag, lad den få ro.

    Til de sensitive heste er ro det vigtigste. Skal der trænes fx en lille gåtur så vælg en dag, hvor det ikke blæser, regn e.l. De sensitive heste har brug for faste rammer og rutiner for at slappe af, så om end de også skal trænes i nye ting, så er rigelig med tid og ro vigtigt - gå den samme tur indtil hesten slapper af, sænker hovedet, og så udvid turen lidt ad gang, altid med udgangspunkt i at søge ro hos hesten.

    Jeg har to heste, en helt alm ollebolleblanding og en meget sensitiv DV - og han var sådan en, som jeg har taget med i ridehal, for så bare at stå i en krog og snakke med folk på barrieren, mens han stod og snorkede og prustede. I løbet af et par gange, så havde han fundet ud af, at det nu var meget trygt og sikkert, og så udvidede vi først der, at blive trukket lidt rundt, kigge på spejle og spring. Han var 4 før han blev tilredet, og havde virkelig brug for faste rutiner i ridningen, altid den samme ridehal, samme måde at træne på i over 1 år. Herefter kunne vi så kører i fremmede ridehaller, og starte med at stå i et hjørne og pruste og snorke uden at ride, til vi begyndte at ride sammen med nogle heste vi kendte, og så videre derfra.
    Det har taget 3 års ridning og træning, men nu nøjes han bare med at snorke og pruste når han er ude til stævner, men stivner og ryster ikke længere.

    Der ud overskal man også kigge på foder - ungheste skal selvfølgelig have noget at vokse af. Men stivelsesniveauet kan måske gøre dem mere tændte. Går den længe på fold ? Går den i en god flok, eller er den utryg ? Står den i en god boks - nogle vil gerne snakke og stå centralt, andre vil have fred, og andre hader deres hestenabo.

    Så der er mange muligheder at skrue på, og overveje at justere, hvis man har en sensitiv hest.

    Mvh Charlotte


  • #8   10. nov 2015 jeg har prøvet både relax aminoen og magnesium med ok resultater, men det der har virket bedst for os er askhims urter fra askhim.dk.
    jeg vil anbefale dig at skrive til hende og få hende til at lave en blanding til dig smiley


  • #9   10. nov 2015 Tak for svar og input smiley
    charlotte m: jeg er fuldt ud opmærksom på at hun kun er 2 år. Jeg forlanger ikke ret meget af hende. Vi bruger det meste af tiden på at nusse og hygge og træne lidt i ridehallen med forskellige ting der ligger på jorden. ellers er det meget lidt jeg laver med hende.
    Hun går på fold Ca 10 timer om dagen, sammen med 2 andre. Og de hygger sig alle 3. Hun kan stå alle steder i stalden. Så det betyder ikke så meget.
    Jeg er super glad for dit svar, og vil helt sikkert tage det med.


Kommentér på:
hyper sensitiv hest

Annonce