et allround Emne :) {{forumTopicSubject}}
nu synes jeg tit vi ses ret mange gengangere af de samme spørgsmål her på hg så tænkte om vi skulle lave et emne hvor vi bare for det hele med;).
jeg tænker at svare på følgende spørgsmål :
hvor længe har du redet:
hvornår fik du din første hest:
hvad farve har din hest nu:
hvad race:
hvad farve foretrækker du at bruge til den:
hvor høj er den:
hvad str. bruger den i henholdsvis (skriv evt. mærke) :
sadel
hovedtøj /grime
bid
dækken
gamacher
underlag
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden :
hvad fodre du med og hvad betaler du for det:
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set:
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu:
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?):
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?:
nogen der vil være med:-)?
jan 2014
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 274
hvor længe har du redet: 6-7år
hvornår fik du din første hest: April 2015 (som 14 årig)
hvad farve har din hest nu: Helt sort (næsten blåsort)
hvad race: Islænder
hvad farve foretrækker du at bruge til den: grå
hvor høj er den: 146cm
sadel: Topreiter start 16,5" medium bom
hovedtøj /grime: Cob
bid: 11,5cm
dækken: 125cm
gamacher: Cob
underlag: Cob/16,5"
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : Løsdrift og 1300kr for opstalding
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: wrap og vitaminer(Pavo tror jeg) Det er med i opstaldingsprisen
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: ialt med opstalding 2000-3000kr
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: 30.000 utilredet (hun er 4) så lidt mere nu hvor hun er tilredet.
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): islænder, og vil meget gerne ride akademisk en dag
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: finde sig en part hvis man ikke har en allerede. Og så have mavefornemmelsen med, så man finder sin bedste ven.
okt 2010
Følger: 13 Følgere: 16 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 188
14 år
hvornår fik du din første hest:
I 2002
hvad farve har din hest nu:
Der er en der er brunbroget, en brun, en sortbrun og en palomino.
hvad race:
Shetlænder og islænder - alle hopper
hvad farve foretrækker du at bruge til den:
Pt bruger jeg orange, lilla, pink og grøn - har dog også blå.
hvor høj er den: shetlænder 110 islænderne ligger mellem 138 og 140
sadel:
Eques Sella 16"
hovedtøj /grime:
str pony og cob
bid:
2 delt og 3 delt i 11,5
dækken:
str. 125
gamacher:
Catago - sort str. pony/cob
underlag:
Gelpad fra Cavallo i en str. M
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden :
De står i løsdrift hjemme hos mig selv. Så det giver vi ikke noget for.
hvad fodre du med og hvad betaler du for det:
Jeg fodre med Brogaardens Suregrow - 225,- posen
Brogaardens senior diet ligger også på omkring 200 ,- posen
Lucerne - kan jeg ikke huske prisen på.
Hø har vi selv
Sidst gav vi 1300 for mad til dem - der er så til 2 måneder
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set:
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu:
25.000, 9.000 og 10.000
25.000 er ikke 25.000 værd længere. Hun er blevet en ældre dame og er lidt sær. Træningsmæssigt er hun steget.. Det er lidt svært at sætte en pris.
9.000 er totalt cool er blevet 2,5 år og er måske steget lidt.
10.000 er lige blevet 2 år. Er en lille diva, men står og skal kåres, som 3 års. Tror også hun er steget lidt.
- Men der er ingen af dem der skal sælges.
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?):
Bidløst og med bid. Jeg er ikke lagt fast på noget.
Rider gangarter og dressur - kan dog godt springe.
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Tænk jeg rigtig godt om! Sørg for at tage jer tid til at finde din nye bedste ven
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 21 Svar: 178
2. Da jeg var 7.
3. Sort.
4. Dansk Varmblod,
5. Grå eller blå.
6. 172.
7.
Sadel - Passier 17"
Trense - Full.
Bid - 12,5.
Dækken - 155.
Gamacher - benbeskytter.
Underlag 17"
8. Boks, 2.400 kr måneden.
9. Brogaardens Fase 4.
10. Ca. 5.000 måneden eks. stævner.
11. Pas..
12. Klassisk dressur.
13. Start med en part.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
hvornår fik du din første hest: da jeg var 19 år købte jeg min første hest.
hvad farve har din hest nu: Sort med 2 hvide bagsokker og blis
hvad race: DV
hvad farve foretrækker du at bruge til den: Sort
hvor høj er den: 169cm
hvad str. bruger den i henholdsvis (skriv evt. mærke) : 145cm I Rambo dækken
sadel : Prestige 17" Leonado
hovedtøj /grime: OS rundsyet full, RBH grime Full
bid : Novo control
dækken : Rambo Duo
gamacher : Veredus Dressur
underlag : RBH sort
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : Privat, mod arbejde og betaling af foder og hø.
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: NAG foder
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: Smed 1200,- kr hver 6-7 uge, dyrlæge 2-3 gange om året.
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: En formue og nu er den stadig en formue værd.
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): Dressur og omgåes min hest med den erfaring mit livs lange arbejde med heste har givet mig.
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Gå efter det, men du SKAL have råd til at hesten bliver syg. Du skal og så have råd til andre ting end hest.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
hvor længe har du redet: Siden jeg var halvandet år.. Altså lige omkring 25 år
hvornår fik du din første hest: Da jeg var 17 år, og købte en hest jeg havde lånt fra efterskolen.
hvad farve har din hest nu: Han var sortbrun
hvad race: Lusitano
hvad farve foretrækker du at bruge til den: Foretrak at ride med brun eller blå.
hvor høj er den: Han var 165 cm i stg.
sadel: Mellem bom. Min popo 17,5". Vi havde en brun Windsor Elite
hovedtøj /grime : Full. Trensen var brun horseline, ligesom vores kandar også var horseline
bid : 13, 5 cm.
dækken: 145 cm.
gamacher: Full
underlag: 17"
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden: Han var opstaldet på ridecenter i boks. Gav 2000 kr. om måneden. inkl. ALT.
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: Han fik roepiller (59 kr. sækken) og poppede majs (109 kr. sækken). Vitaminer fra Equsana som var med i opstaldningsprisen.
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: Ikke så meget.. Udover min kostede ret meget i dyrlæge, men det regner jeg ikke helt med,
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: Jeg gav 29.000 kr for ham. Han er ikke mere værd, da han blev aflivet i efterårsferien.
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): Jeg rider klassisk engelsk dressur. Jeg er ikke rigtig så begejstret for alt det "Vi gør det på hestens primisser" tankegang. Hvilket IKKE er = at jeg ikke behandler hesten ordentligt.. Det er blot bare ikke min tilgang til hestning.
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Dan dig dine egne erfaringer. Man kan læse sig til total forvirring når det kommer til træning og den slags.
Så er det bedre du finder ud af hvad der passer dig.. For der vil altid være for og imod alting.
Hav hest fordi det er sjovt - så når det ikke længere er sjovt at tage ud til hesten i pis regnvejr, så skal man bare ikke have hest længere.
okt 2012
Følger: 63 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 165
hvornår fik du din første hest: i august i år
hvad farve har din hest nu: brun med sort man og hale
hvad race: Oldenborg, men har Dansk Varmblod i sig
hvad farve foretrækker du at bruge til den: Brun, sort og blå
hvor høj er den: 165cm
sadel - 17"tommer
hovedtøj /grime - full
bid - 12,5 cm
dækken - 145
gamacher - full og x full
underlag - full eller 17"tommer
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : den står derhjemme, så betaler ikke noget
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: rugepiller, havre, noget med hvidløg og noget andet
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: 500kr. på ridehus, 200kr. på dressurundervisning, 400kr. på springundervisning og cirka 500-2000 på udstyr, fik ikke noget med da jeg fik hende
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: Jeg ved det ikke, fik hende af min mor og papfar, må ikke få prisen afvide, men jeg vil sige når hun er i form så en 35.000-40.000kr. cirka
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): jeg rider almindelig dressur og spring med bid, jeg omgåes heste stille og roligt vil jeg sige og med den erfaring omkring heste som jeg har
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Start med part og få en masse viden om det at have hest, og/eller medmindre ens forældre har god erfaring og kan og vil hjælpe
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
- Lad være med at købe en hest med kendte problemer. Der er alt for mange gode raske heste til salg. Især hvis man ikke er så erfaren, så lad være med at kast sig selv ud i at købe en problemhest, mishandlingshest mm. fordi det er spændende..
feb 2011
Følger: 16 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 325
hvornår fik du din første hest: i januar 2014
hvad farve har din hest nu: En rød en
hvad race: Blanding (Araber, welsh)
hvad farve foretrækker du at bruge til den: Pas, sort og blå
hvor høj er den: 148 med sko
sadel: Kentaur Elektra 16,5"
hovedtøj /grime Pony/cob Micklem
bid: 10,5..dog går hun med et 11 cm nu..
dækken 135 cm
gamacher cob
underlag 16-17"
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : I en privat stald, inkl. alt - foder 1.100
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: Brogaarden icelandic power 132 kr for 15 kg + hvidløg, imunforsvarstøttende olie, frisk ingefær og biotin.
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: Smed, dyrlæge, kiopraktor/fys/massør, stævner og alt muligt jeg egentlig ikke har brug for
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: 16.000 og den er vel 1 mil værd..omk. 20-35k ville jeg vudere hende til ;)))
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): Altså normalt, fornuftigt, rider dressur og stævner. Men kan også ride bidløs for hyggens skyld, ellers er det rimeligt seriøst når jeg er ved min hest
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Det skal nok komme, fortæl evt. dine forældre hvorfor, og hvordan du vil passe den.
jan 2011
Følger: 35 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 129
hvornår fik du din første hest: Foråret 2012
hvad farve har din hest nu: Sort, dog med et brunt/rødligt skær om sommeren
hvad race: Vi fik at vide at han var frieser/oldenborger da vi købte ham, men synes nu mere han ligner noget frieser/welsh cob
hvad farve foretrækker du at bruge til den: Rød!
hvor høj er den: Ca. 155
sadel: 17,5" mener jeg, og vores lammeskindsadel er i str. Full
hovedtøj /grime: Cob. I både trense, grime, rebgrime, sidepull, osv.
bid: MENER det er et 13,5 3 delt gummibid med æblesmag der sidder på trensen - bruger den dog sjældent.
dækken: 135 bucas dækken. Han får det dog kun på i den koldeste periode hen over vinteren. Kan ikke huske hvilken "model" or w/e det er.
gamacher: Bruger ikke gamacher til ham.
underlag: Full
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : Han står i en lille løsdrift og alt i alt giver vi nok omkring 3-4000 om måneden. Det er så både selve opstaldningen og alt andet(også smed).
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: Kan ikke huske hvad det hedder, det er min mor der plejer at købe det
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: 500-1000 eksklusiv smed
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: Gav 12000 for ham da vi købte ham. Ved ikke hvad han er værd nu, han er en meget speciel hest som meget få kan ride og "finde ud af", og selvom han for mig er virkelig meget værd, ville man nok ikke kunne få så meget for ham hvis han skulle sælges - hvilket han heldigvis ikke skal, nogensinde. :o)
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): Vi rider primært bidløst, har overvejet lidt om vi skal kigge lidt på noget akademisk senere hen
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Puh, det ved jeg virkelig ikke
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
hvornår fik du din første hest: min første pony blev min den 16/8-2008. Den anden blev min den 8/4-2011.
hvad farve har din hest nu: Rød fuks, men bliver mere rød om sommeren end fuks
hvad race: Dansk Varmblod, har indtilvidere fundet 13 forskellige racer i hans tavle
hvad farve foretrækker du at bruge til den: BLÅ!! men grønt og sort er også flot
hvor høj er den: 160
sadel: kiffer pro dressursadle, og hubertus kombi sadle.
hovedtøj /grime: trense er i cob og grime er i full
bid: 12,5, 2-delt muffebid, 2-delt trensebid og 3-delt trensebid
dækken: 145.
gamacher: pony.... cob.... og full.. XD
underlag: 17"
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : Ved nogle vi har kendt i mange år
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: Hippo Bas Basic husker ikke lige prisen.
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: Smed: 240 hvis jeg husker korrekt
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: 35.000 og nu er ikke engang gulv nok for ham
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): Lidt svært at forklare hvordan vi træner
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: keep fighting for what you want
feb 2007
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 1.859
2. Har haft min pony i ca. 5 år.
3. Helt brun.
4. Han er connemara.
5. Engang var det blå, men nu har jeg faktisk kun sort udstyr når jeg rider.
6. Han er 146.
7. Cob, sadel er en bomløs i str 1, rider uden bid og bruger ikke dækken eller gamacher.
8. Privat, og har en aftale med staldejer om at betale 214 kr om måneden, han får ikke andet end wrap, halm og vitaminer.
9. Har skrevet ovenstående
10. Forskelligt.
11. Han er ikke rigtigt meget værd, han er 23 år og har haft en svær fortid.
12. Bidløs, og tur.
13. Ha styr på pengene
mar 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 499
Hvornår fik du din første hest: 1. april 2014 (lånehest)
Hvad farve har din hest nu: Flueskimlet/hvid
Hvad race: Connemara
Hvad farve foretrækker du at bruge til den: Sort, rød eller mørkeblå.
Hvor høj er den: 147 cm.
Hvad str. bruger den i henholdsvis (skriv evt. mærke) :
sadel: 16,5 (Wintec)
Hovedtøj /grime: Cob
Bid: 12,5 todelt d-ringsbid - (dog rider vi bidløst lige pt)
Dækken: Hun går ikke med dækken, men størrelsen er 125-135 cm.
Gamacher: Cob
Underlag: 17"
Hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : Privat, gårdejeren kender jeg rigtig godt -også hende jeg låner hest af.
Hvad fodre du med og hvad betaler du for det: Vitaminer/mineraler + wrap (med i opstaldningsprisen)
Hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: 400 kr til undervisning.
Hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: Hun er min lånehest, så gav ikke noget. Men i kontrakten har jeg forkøbsret til 16.000 kr.
Hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): Vi rider bidløst, og ellers lidt af hvert, både skovtur, spring (hyggeplan) og dressur.
Hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Giv dig god tid til, at sætte dig ind i tingene inden du køber hest/pony. For det ER dyrt og tidskrævende, men hvis man er indforstået med det og har styr på økonomien, så findes der altså heller ikke noget bedre.
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
hvornår fik du din første hest: Da jeg var 6.
hvad farve har din hest nu: Min part er rødbroget, med brune øjne og min egen hest er rødbroget med et brunt øje og et odd-eye.
hvad race: Min part; Pinto. Min egen hest; Pinto blandet med Amerikansk Paint.
hvad farve foretrækker du at bruge til den: Flame til begge heste. Elsker simpelthen den farve til brogede heste. Men regner med at jeg skal have noget lilla og bordeaux til min egen.
hvor høj er den: Min part; 140 cm. Min egen; 150 og vokser.
sadel; Uha, aner jeg ikke, har ikke kigget
hovedtøj /grime: Cob, til begge.
bid; Kan jeg ikke lige huske.
dækken; Min part; 125 . Min egen ; 135
gamacher; Cob til begge.
underlag; 17"
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : Jeg giver intet, da min part er gratis, og min egen står opstaldet på min søsters arbejde ,hvor de står gratis (som jo så også er for min søsters arbejdskraft.)
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: Vitaminer, Lucerne, Kraftfoder, Frøskaller og korn.
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og
foder samlet set: Hver måned? intet sådan set. Der er flere måneder hvor at jeg ikke køber noget til hende. Ligenu er min egen meget dyr da hun er syg.
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: Min søster og mine forældre gav 9.000 kr, uden noget som helst til hende. Hvad hun er værd nu, kan jeg ikke vurdere, da jeg ikke har fået chancen for rigtig at ride hende op.
Hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): Hygge! Hvis jeg vil springe, springer jeg osv. Men det foregår med bid.
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: tænk jer om, og vælg rigtigt første gang. Tag god tid og vælg ikke den første og bedste.
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 254
hvor længe har du redet: 20 år efterhånden
hvornår fik du din første hest: da jeg var 11 år
hvad farve har din hest nu: palomino, skimmel og rød.
hvad race: palomino, Hannoveraner og dansk varmblod
hvad farve foretrækker du at bruge til den: palomino= kongeblå, skimmel= sort, rød=grøn
hvor høj er den: 157 stg., 178 stg. og 175 stg.
sadel, 17 og 17,5 tommer (kieffer, kentaur og hubertus)
hovedtøj /grime: full og xfull
bid: 11,5-12,5-13,5
dækken: 145-155-165:)
gamacher: full alle sammen
underlag: full/17
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden: to af dem står opstaldet på privat gård med fold fra morgen til aften og boks om natten, den sidste står pt. i træningsstald med super ride faciliteter
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: jeg fodre med st.hippolyt, pavo, maxirice, olie, ventilator, wrap og hø ad libitum.
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: omkring 1000,- rundt regnet pr. hest pr. måned på smed, dyrlæge, kiropraktor, udstyr eller hvad der lige er brug for den måned.
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: 0,- dengang nok omkring 10.000,- i dag, 25.000 som 1 års og nok omkring 100./150.000,- i dag og 10.000,- som plag i dag????
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): jeg rider lidt af en blanding af det hele, men seriøst dressur på hestens præmisser også hellere vente lidt længere på det hele end at presse hesten unødvendigt.
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: find din egen vej og lad vær med at skulle imponere andre, find ud af hvad der fungerer bedst for dig selv og tag andres råd og erfaringer til dig men sorter dem groft
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 59
hvornår fik du din første hest: D. 1/10-15
hvad farve har din hest nu: Lysebrun i hovedet og mørkebrun på kroppen med lidt lyse aftegn
hvad race: Blandnings race:)
hvad farve foretrækker du at bruge til den: Turkis, gul og orange
hvor høj er den: 140 i stg.
sadel det ved jeg ikke helt
hovedtøj /grime Pony /cob
bid hun skal rides bidløst
dækken 130-135
gamacher cob
underlag 16" tror jeg nok
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : Hun står i løsdrift - jeg giver 1425 kr
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: Kraftfoder og vitaminer - Det er inkl. med opstaldningen så giver vel ikke penge for det
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: Det lidt forskelligt det kommer an på om hun skal have smed osv
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: 4500 og jeg synes nok også hun er 8000 kr værd
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): Bare hygge ikke rigtigt det store
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Få part til at starte med
apr 2014
Følger: 4 Følgere: 215 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 486
-Hvornår fik du din første hest: 1 november 2015
-Hvad farve har din hest nu?: Brun med sort hale/man og sorte ben
-Hvad race: Traver
-Hvad farve foretrækker vi at bruge: Mørkeblå og lilla
-Højde på den?: 162 ca (målt med tommestok) xD
-Hvad str bruger den?: Underlag 17", Grimer/hovedtøj full, benbeskyttlse full, dækkener 145-155, bruger ikke bid xD
-Hvordan står den opstaldet?: i en selvpasserstald med ridehus og 3 ridebaner 500 meter fra hvor vi bor, men vil snart have hende rykket op til løsdriften da det er besværligt for mig at lukke ud om morgnen og det er billigere xD -giver 1075
-Hvad fodre du med? Og havd koster det?: Pavo allsports piller (kan ikke huske pris) Pavo Natur's Best (kan heller ikke huske pris) Equsana vitaminbolsjer (359 tror jeg xD) og en masse gulerødder xD
-Hvad bruger du ellers af penge om måneden?: Altså foder følger ikke med, så foder og wrap xD ellers får hun smed hver 3. måned og hygge.
-Hvad gav du for din hest? Og hvad synes du den er værd nu?: Jeg var så heldig at jeg fik hende gratis. Jeg kan ikke sætte en pris på min bedste ven, men uddannelsesmæssigt omkring 5-6000 kr xD
-Hvordan omgås du dine heste?: Hygge/bidløst/let dressur/ let spring/tur xD
-Hvis du skulle give et råd til en: Få en part til at starte med og vær rutineret. Jeg synes at det er svære end jeg havde regnet med, og hav en masse tid. Vær sikker på hvad du siger ja til, vidste ikke at jeg selv skulle lukke ud, og troede heller ikke at det var et problem for mig, men det er hårdt ikke engang at kunne sove så man vågner udhvilet om morgen. Ikke engang i weekenderne, og jeg kan ikke sove når jeg først har været oppe. Æv. xD -derfor løsdrift!
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
hvornår fik du din første hest: Hvis min lånehest tæller så fik jeg min første da jeg blev konfirmeret. Hvis det er hvor jeg selv står som ejer fik jeg min første egen hest d. 9 november 2012 hvor jeg var 16.
hvad farve har din hest nu: Jeg har to. Den ene er skimmel (født sort) og den anden er brun tobiano.
hvad race: Den lille må jeg svare pas på, gætter på noget welsh. Den store er Tinker/Fuldblod
hvad farve foretrækker du at bruge til den: Den lille er lyseblå og limegrøn. Den store er lilla, lyseblå og orange.
hvor høj er den: Den lille er 131cm, den store 165cm og vokser stadig (4½ års)
hvad str. bruger den i henholdsvis (skriv evt. mærke) : Det første er for den lille, det andet for den store.
sadel 40cm maks i anlægsflade/42-43cm maks i anlægsflade
hovedtøj /grime Shetlænder i hovedtøj, pony i grime/full
bid 9,5/10,5
dækken 115cm/135cm
gamacher Pony/Full
underlag 16''/17''
hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden : Boks begge, den lille kommer dog nok snart i løsdrift. Giver 2600kr for boks, 2kr pr. kg hø og 30kr pr. træpillesæk jeg bruger pr. hest.
hvad fodre du med og hvad betaler du for det: Horselux Easy, 129kr for 15kg. Bruger ca 2 sække om måneden så 258kr.
hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: Massør, men det er ikke hver måned.
hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: Den lille gav jeg 5000kr for. Hun er vel de 8000kr værd måske mere måske mindre. Den store 10000kr men hun er nok ikke meget mere værd end de 8000.
hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): En blanding af alt godt fra alle verdener.
hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Spar op, spar op, spar op. Hav en ekstrakonto hvor der bliver sat penge ind på i tilfælde af dyrlæge e.l.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvornår fik du din første hest: Som 20 årig.
Hvad farve har din hest nu: Brun
Hvad race: Hul i hækken, nok noget araber.
Hvad farve foretrækker du at bruge til den: Ingen, bare det matcher, så er jeg glad ;o).
Hvor høj er den: 147cm
Hvad str. bruger den i henholdsvis (skriv evt. mærke) :
Sadel: Bruger bomløs pt. som nok svare til 16", hun er ca. 42 cm i anlægsflade.
Hovedtø:j Cob
Bid: 10,5 cm
Dækken: 125 cm
Gamacher: Pony/cob
Hvordan står den opstaldet og hvad giver du i måneden: På et sted med ridehus og ridebane, inkl. ind/udluk og 2-3 gange fodring pr. måned giver jeg 1200 kr inkl. fri wrap på fold og i boks :o)
Hvad fodre du med og hvad betaler du for det: Har i lang tid brugt 150 kr pr måned max grundet fodring med vitamin/mineraler og lucerne, men går nok også til Dangro struktur 100 også lucerne, det giver vel 200 kr pr. måned.
Hvad bruger du ellers af penge på hesten hver måned udover opstaldning og foder samlet set: Det er meeeeeeget forskelligt. Nogle måneder er der stævner, den her måned er der vaccination og tænder til 1500 kr. Så kan der være KST behandling til 700 kr osv osv.
Hvad gav du for din nuværende hest og hvad synes du selv den er værd nu: Har intet givet for hende, fik hende gratis af tidligere ejer. Måske hun er 10.000 kr værd, pas ingen anelse :o).
Hvordan rider du og omgås heste (bbh, klassisk, bidløst, andet?): Jeg rider " hul-i-hækken-tag-lidt-af-hvert" - intet bestemt, tager lidt fra alt
Hvis du skulle give et godt råd til andre med hest eller som drømmer om egen hest hvad skulle det så være?: Åben ørene og lyt, se tingene fra flere vinkler og pas på med kun at se en retning, en ting og ikke kunne se tingene på andre måder end du gør det på.
et allround Emne :)