{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Opvarmningsøvelser... {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Jeg har fået afvise at man ikke må lave schenkelvigninger osv. når man skridter og traver varm. Må man godt lave temposkift, eller er det bedst at vente til nedsidning i traven?
Jeg mangler nogle skridt og trav varm øvelser. Og også trav af. Gerne nogle gode bøjningsøvelser, som får smidig gjort hesten til begge sider osv. Håber i kan hjælpe mig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opvarmningsøvelser...
  • #1   19. nov 2015 Schenkelvigninger er ikke gode som opvarmning, da det ikke som sådan bruges som en løsgørende øvelse.. Hvorimod versader er rigtig gode til at varme op.
    Slangegange og store volter er også rigtig gode.. Og temposkift bør man altid lave, om man varmer op, rider øvelser eller traver af..

• #2   19. nov 2015 Versader, og evt bagpartsvendinger hvis du har brug for at få skuldrene på plads, slangegange, volter af forskellig størrelse på forskellige steder på banen, overgange, lette temposkift, halve parader og jeg kunne blive ved og ved og ved, der er massere af muligheder, det er bare at prøve sig frem smiley

• #3   19. nov 2015 Schenkelvigninger er hos mig en løsgørende øvelse, mens versade og travers er de samlende øvelser.

Jeg bruger schenkelvigning i slutningen af opvarmning, og kun i trav - for at løsgøre og øge skridtlængden.

Men ellers er jeg glad for overgange og tempoveksel med hesten i en frem/ned ramme i letridning, både i volter, volte tilbage, slangegange ect. Hesten skal gå i et godt jævnt taktfast grundtempo, hvor den virkelig bruger sig/svinger over ryggen/hæver lænden, og det er mest hensigtmæssigt i letridning på de unge heste, og i opvarmningen ved de mere uddannede heste.

mvh Charlotte

• #4   19. nov 2015 Jeg bruger schenkelvigninger i min opvarmning både i skridt og trav.
    Versader udfører jeg i skridt, men i trav venter jeg altid lidt, da det kræver mere samling, end jeg vil have i min opvarmning. Men det er så til gengæld det første jeg gør efter min opvarmning, da det er med til at give hesten en naturlig balance, løsne sine skuldre og aktivere dens bagben.
    Ellers laver jeg volter, slangegange osv. Så rider jeg altid hesten lang og dyb (ikke LDR). Når jeg rider den lang og dyb, går den på forparten, men så længe man ikke holder den på forparten resten af tiden, synes jeg, det er fint, at den går der i starten. På den måde får man sig en løsgjort hest, som er klar til at arbejde, fordi den ikke er blevet bedt om, at "presse" sig sammen fra start af.

Nogen dage skal man bruge lidt længere tid på opvarmningen, før man føler, at hesten er klar til det hårde arbejde.. Nogen dage er det også fornuftigt kun at holde sig til "opvarmning"/løsgørende.
    Temposkift er også rigtig fine, jeg bruger dem især på ungheste, for at gøre dem lydige fra start af. Men ellers vil jeg også sige, at overgange er rigtig fine - særlig trav-skridt-trav hvor man kun kort markerer skridten. Det er også med til at aktivere bagben. Overgange er gode under hele rideturen.

Men det er forskelligt fra hest til hest og rytter til rytter, hvad man vil og bør have i sin opvarmning smiley Og bare fordi jeg undlader nogen elementer i min opvarmning, betyder det ikke, at jeg ikke kan se formålet med at bruge dem, men det afhænger af hesten og dens behov. Men undgå altid samlende øvelser i din opvarmning.

Jeg er kæmpe tilhænger af opvarmningen, for når man giver hesten tiden til at få varmet sine muskler op, så er der stor chance for at træningen efterfølgende, og de samlende øvelser går meget lettere.. Og så har man altså også mulighed for selv at have indflydelse på, hvor længe ens hest skal kunne holde til at blive redet på i det lange løb smiley

• #5   19. nov 2015 Er helt enig med Charlotte...
    Hos mig er schenkelvining også en løsgørende øvelse og versader mere samlende..

• #6   20. nov 2015 Tusind tak for alle jeres svar! Jeg har fået en masse at gå igang med smiley

Kommentér på:
Opvarmningsøvelser...

Annonce