{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.629 visninger | Oprettet:

Gider ikke spise sit foder {{forumTopicSubject}}

Godaften :o)

Jeg har en pony der ikke gider spise sit foder efter han har fået nyt, og ville egentlig gerne han kunne blive på det, men det dur jo ikke hvis han ikke kan lide det...

Han har førhen fået lucerne + salvana vitaminer/mineraler som han spiste fint. Så skiftede jeg over til lucerne + havens vitaminer/mineraler da jeg læste det var organisk og mere rent. Samtidig er han også begyndt at få ølgær.

Han har været på det i et par måneder, og jeg har prøvet at pille både ølgær og mineralerne ud, for at se om der var noget af det han ville spise, men han gider simpelthen ikke spise det... Har også prøvet at give ham mere lucerne i, så det måske kunne blive en mindre mængde af gangen han fik af ølgær/mineraler så det smagte mindre af det. Han spiser lidt af det, men sortere det meste fra...

Har I haft erfaringer med det, eller har I idéer til hvad jeg ellers kan fodre med som svarer til det samme?

Grunden til at jeg fodre med lucerne + vitaminer/mineraler er fordi han ikke har brug for noget yderligere, og det er billigere i længden, nemt at give da han kun får en gang dagligt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gider ikke spise sit foder
  • #2   7. dec 2015 Hvad tænker du med olie? Hvordan hjælper det? :o) så det bliver "klisteret" så han ikke kan sortere det?

• #3   7. dec 2015 Ølgær? Med hvilket formål?

Hvad bruger du din hest til? smiley

• #4   7. dec 2015 Ølgær til hans man og hove.

Jeg bruger ham til dressur/tur et par gange i ugen

• #5   7. dec 2015 Okay, det kunne du udskifte med biotin. Prøv at blandemed roepiller. Men hvorfor skifte hvis det andet virkede fint, for hesten? smiley

• #6   7. dec 2015 Havens urtemineral er jo i pulverform, og det er der mange heste der ikke gider.
    Det samme gælder for ølgær.

Måske du kan have held med at blande lidt olie eller vand i, så det klæber. Ellers kan du overveje et andet vitamintilskud, som ikke er i pulverform.

• #7   7. dec 2015 Jeg skiftede fordi jeg havde læst mig frem til, at Salvana ikke er organisk og hesten ikke optager det ligeså godt som organisk.

Og jeg valgte ølgær frem for biotin da jeg havde læst at ølgær er bedre for hesten, og at det har en bedre virkning :o)

• #8   7. dec 2015 Okay jamen så er du jo godt informeret smiley min egen er meget kræsen, jeg blander alt med roepiller, så spiser hun det. Håber du finder en løsning, held og lykke smiley

• #9   7. dec 2015 Ja, det kunne måske godt være derfor.. findes der vitaminer/mineraler der er organiske og som ikke er i pulverform?

• #10   7. dec 2015 Nu ved jeg intet om roepiller - hvad er det, og hvad gør det godt for? Vil helst ikke fylde ham med noget han ikke har brug for :o)

• #11   7. dec 2015 Det kan jeg godt forstå smiley du kan læse mere her:
    http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?MainCatID=50&ArtSubCatID=19&ArtID=2001

• #12   7. dec 2015 Tak for linket, det lyder nu fornuftigt nok med roepiller :o) har fodret med betfor engang for mange år siden, og det fungere vel på samme måde, med at det gerne skal ligge lidt i blød inden. Der sker ikke noget ved at man blander vitaminer/mineraler og ølgær i roepiller? :o)

• #13   7. dec 2015 Ja du kan finde mange vitamin tilskud der er i pille form, nogle af de bedste er disse: http://hippolyt.dk/DK/Produkter/AGROBS%20(x30x)%20Pre%20Alpin/NaturMineral.aspx

• #14   7. dec 2015 Jeg bruger selv salvana mineraler med roepiller, jeg ved desværre Intet om ølgær smiley

• #15   7. dec 2015 Okay - men tak for hjælpen alligevel :o)

• #16   7. dec 2015 Tindur har også perioder hvor han ikke rigtig gider sit krybbefoder. Da klipper jeg en lille gulerod i små stykker og blander i så ryger det meste (om ikke alt) ned smiley efter en stund spiser han det med velbehag igen smiley jeg bruger også ølgær smiley

Mvh TT

• #17   7. dec 2015 Jeg har også prøvet gulerødder og rugbrød, men han sortere det stadig fra smiley synes også bare det er synd, hvis han ikke kan lide det, stakkels pony... haha smiley

Jeg tror jeg vil prøve at købe nogle roepiller, og hvis han er vild med det, så må jeg blande pulveret deri. Nu har jeg også hørt at der er mange der fodre med det, så der må der være lidt godt i det :o)

• #18   7. dec 2015 I bolsjeform med organiske mineraler findes der horselux multicobs og hippolyt semper cube. Jeg foretrækker horselux, da hippolyt er basseret på byg. Der er sikkert flere, men kan ikke lige komme på dem.

• #19   7. dec 2015 Semper Cubes anbefales ikke til vinterbrug smiley
    Horselux har til gengæld GMO i sine produkter og Multicobs er ikke fuldt dækkende kontra deres Multivit, så vil man bruge Horselux vil jeg sige Multivit

• #20   7. dec 2015 Ja jeg troede multicobs var til sommeren når de gik på græs.. Tindur fik cobs i den periode han ikke ville have Grazing..

Mvh TT

• #21   7. dec 2015 Købte ham for et år siden, hvor han var ret tynd under sin tykke vinterpels. Jeg proppede en masse hø i ham 25 kg. om dagen åd han ca. + vitaminer/mineraler + lucerne + mash... Der skete ingenting. Efter et par måneder fik han ormekur, og en måned efter var han monsterfed. Dumt jeg ikke fik det tjekket før, men ja. Nu er han stadig til den runde side, så måske roepiller er en OK idé, for at gøre ham lidt mæt :o) han går i løsdrift med alt det hø han kan spise..

• #22   7. dec 2015 TT: Jeps, de kan lige gå til sommergræs smiley

Amalie: Nej, heste har ikke en mæthedsfølelse, så lad være med at komme mere i krybben end nødvendigt, find istedet et produkt han kan lide smiley

• #23   7. dec 2015 Jeg er fløjtende ligeglad med anbefalinger - stoler alligevel ikke på dem.
    Til gengæld har jeg alt mit foder gennem foderprogram, og derfor ved jeg at både semper cube og multicobs dækker fint ind - også om vinteren.

Forskellen på multivit og multicobs er primært et lavere calciumindhold, men det giver ikke problemer i mine foderplaner. Faktisk er det et stort plus, når jeg fodrer kornfrit.

GMO mener nogle er skadeligt, jeg er ikke overbevist. Desuden er det oftest soja der er GMO, og det er der ikke i multivit/multicobs.

• #24   7. dec 2015 Nåh, det synes jeg bare jeg læste på den side der blev linket til :o)

• #25   7. dec 2015 Og din ponys tænder er helt i orden ikke? Det ku også være det nemlig smiley men ja jeg aner ikke hvorfor ellers......

• #26   7. dec 2015 Jo, de er tjekket og ordnet - kan bare ikke lige se hvordan det skulle hænge sammen med at han ikke vil spise sit pulvermad ;o)

• #27   7. dec 2015 Mette: Hvilket foder program bruger du? Og du har analyse på dit grovfoder hvis jeg husker rigtigt?

• #28   7. dec 2015 Når haha det problem har jeg mødt så blev det givet i noget mash istedet så det kom ned:)

• #29   7. dec 2015 Jeanette - skulle gerne linke til den engelske forskningsrapport jeg har men den ligger desværre på min døde computer og jeg kan ikke finde den igen smiley den omhandler at overvægtige heste er og bliver overvægtige da de stresser omkring foderet da det forsvinder (de spiser det op) når disse så får hø ad libitum så starter de med at overspise indtil deres hjerne har lært at foderet ikke forsvinder. Så begynder de at kun spise når de faktisk er sultne (de fornemmer sult og mæthed) og spiser til de ikke har behov for mere. Så taber de sig. Tindur er endnu et bevis på at denne forskning passer og jeg skal indrømme at jeg var noget så nervøs de første måneder da han spiste rigtig meget og tog på. Efter de første måneder så pludselig spiste han rigtigt mange kilo mindre og begyndte at tabe sig smiley

Mvh TT

• #30   7. dec 2015 Jeg bruger sundhest og jo jeg har analyse på mit grovfoder, men jeg kan også sagtens dække ind, hvis jeg bruger standardværdier for wrap og hø.

• #31   7. dec 2015 TT: Har jeg overset noget? smiley

• #32   7. dec 2015 Det tænker jeg da... Den rapport blev lagt op her inde sommeren 2014. Den var udarbejdet af en engelsk dyrlæge hvor der var hundredvis af engelske heste med i projektet... Så irriterende at jeg ikke kan få den frem.. smiley der er nemlig mange jeg kunne tænke mig at vise den til smiley Især når det også hjalp på Tindur smiley selvfølgelig har høets kraftighed noget at sige også men det ved du selvfølgelig smiley

Mvh TT

• #33   8. dec 2015 Ikke læst alle svar

Jeg er glad for st. Hippolyts produkter. Pt bruger jeg sempercubes. Deres produkter skulle være organiske.

Ang. Roepiller. Husk at de skal opblødes i vand inden brug. Det kan virke som basis viden, men der er stadig folk der ikke aner hvor vigtigt det er.

Et lille tip, de behøver ikke stå i vand i flere timer. Inden jeg red så tog jeg den mængde tørre piller hesten skulle have, kogte vand i elkedel og hældte over pillerne, så de ca var dækket. Nu bryder min hest sig ikke om, at de er overdrevet sjaskvåde, så derfor kommer jeg en anelse for lidt vand på.

Når jeg så havde redet, så var roepillerne klar til brug.

• #34   8. dec 2015 Så, nu huskede jeg hvad den der hammergode, foderhjemmeside hedder

Www.foderdata.dk

Overskuelig, og man kan søge på forskellige krav. F.eks under 10% stivelse, eller lign. Og om det er organisk eller uorganisk.

Den indeholder ikke alt hestefoder, men der er rigtig mange slags.

Supergod side

• #35   8. dec 2015 Nu fik jeg læst lidt. Og faldt over at sempercubes ikke anbefales om vinteren, det måtte jeg lige Google, for jeg bruger dem nu her. Der står på st hippolyts side, at de er til heste på græs.

Hm, så vil jeg gå i tænkeboks. For hvis de ikke dækker godt nok her om vinteren, så må jeg have noget andet, når jeg løber tør...

• #36   8. dec 2015 TT: Nej nej, det forsøg kender jeg godt, tænker om jeg har misset relevansen i denne tråd siden du skriver dette? smiley smiley

Mette: Sundhest er et amatør regneark der kører efter KER normer.. og man bør altid bruge NRC normer som er de internationale normer lavet af forskere fra hele verden i det der hedder The National Research Counsil (NRC)
    KER er et privat firma der hedder Kentucky Equine Research som har lavet en masser forskning på væddeløbsheste og som på den baggrund har lavet deres egne normer udfra hvad en væddeløbshest skal bruge og det gør sig ikke gældende for alle og heller ikke alm varmblodsheste fordi væddeløbsheste vokser med en anden hastighed end en alm hest.

Turbohesten: Syntes du skal skifte over til Gemüse krauter mineral istedet for Semper Cubes her om vinteren, græsset giver ikke det som det skal ved brug af Semper Cubes om vinteren nemlig smiley

• #37   8. dec 2015 Jeanette det er din holdning. Jeg har en anden.

• #38   8. dec 2015 Jeanette - det var fordi du skrev til Amalie at hesten ikke har mæthedsfølelse.. Det viser jo den forskning at de har når de ved at foderet ikke forsvinder smiley derfor smiley

Mvh TT

• #39   8. dec 2015 Det med sund hest vidste jeg ikke... Jeg troede det gjaldt alle heste da man skal indtaste hestens race og når kilden var så valid troede jeg at den var god nok.. Hvordan får man fat på NRC sin? smiley
    Selv om jeg ikke fodrer efter foderenheder synes jeg nemlig det er spændende at rode med smiley

Mvh TT

• #40   8. dec 2015 http://www.vetcur.dk/product/vivet-urtemineral/

Jeg tror det kan være at det er ølgæren og vitaminerne i pulverform, Det var kan være rigtig svært at få en hest til at spise.

Jeg gjorde det, at jeg engang puttede et par dråber pebermynteolie i , så blev det spist.
    Men ølgær generelt er forfærdeligt! Det lugter så slemt! >_<

• #41   8. dec 2015 Green - min datter elsker det men får ikke lov at spise det da det er giftig at spise for mennesker (skal ikke ret store mængder før det er) smiley men nu er hun jo heller ikke en hest..Tindur var vild med den ølgær der indeholder 70% korn og da jeg opdagede det og skiftet til nutricel der er 100% rent så var han ikke ligeså glad for det mere smiley

Mvh TT

• #42   8. dec 2015 Jeannette h. Den vil jeg lige se på, har tidligere haft overvejet den smiley

• #43   8. dec 2015 Mette: Ikke så meget en holdning, bare et faktum hvad de 2 forskellige normer "står for" og NRC normer passer til de danske jordforhold... smiley

TT: Så er jeg med smiley
    Ikke korrekt, det har noget at gøre med antal tyggebevægelser, spytdannelse osv, og det psykologiske i det, at maden ikke forsvinder, så derfor kan man slappe af omkring det... Når heste er beregnet til at spise i 16-18 timer i døgnet ville det være meget dumt at den fik et stort måltid og den så var mæt som vi mennesker kender det... Deres maver ville gå i stykker meget hurtigt smiley
    PCHorse kører efter NRC normer smiley

• #44   8. dec 2015 Nå okay... Det var ikke lige sådan jeg opfattet det skrevne... smiley Pc Horse... Jeg kigger smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Gider ikke spise sit foder

Annonce