{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
864 visninger | Oprettet:

De der regler??? "Hingst" {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Et lille hygge spørgsmål fra min side.

Snakkede i dag med min meget gode veninde om muligheden for at holde min nu 8 måneders føl/plag som hingst evt som avlshingst.

Jeg har siden jeg fik ham i julegave, mens han stadig lå i mavsen, sagt at fik jeg en hingst skulle den først kastreres som 2 års hvis den kunne finde ud af at gå så længe.
Dels pga af at det bliver meget besværligt at finde Opstaldning men også fordi jeg har hørt at der er nogle andre regler ifht transport når man har hingst over 2 år kåret eller ej.

Men nu er spørgsmålet så, er der andre regler.
Og hvornår gælder de? Er det når den fylder 2 eller først når den er avlsgodkendt..

Lige som bonus info: regner ikke med at han er god nok til avl.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  De der regler??? "Hingst"
  • #1   13. dec 2015 Undrer mig lidt over, at du måske vil holde ham som avlshingst, hvis du alligevel ikke regner med, at han er godt nok avlsmateriale?

• #2   13. dec 2015 Hvilke andre regler skulle der være for hingste, med hensyn til transport? Og alt andet for den sags skyld. Jeg har en 11 årig hingst, som jeg har haft i 3 - 4 år, og er nu aldrig stødt på regler, der kun gælder for hingste, på det ene eller andet område :-).

• #4   13. dec 2015 Læs nu hvad TS skriver smiley hun vil få den kastreret som 2 årig smiley

mht. til transport så tænker du vel på reglerne omkring erhvervsmæssig kørsel, altså hvis der er penge involveret. Det er nogle regler som der vist egentlig ikke er nogen der ved 100% hvordan skal tolkes smiley Men tror godt jeg ved hvad du mener, fordi hvis du har en 2 årig hingst du kører til kåring, (for selvom du ikke vil bruge den til avl, er det jo stadig sjovt at få den kåret) er der jo nogle der ville mene at det var med henblik på at få den kåret som avlshingst. Og hvis den skal bruges til avl, som man jo som regel prøver at tjene penge på, så skal man have et dyretransport kompetence bevis smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #5   13. dec 2015 kasterer ham, hvis du alligevel ikke har nogle forventninger om at hesten har potentiale som avls matriale. smiley

de regler der gælder for hopper og vallak er gælder også for hingste smiley

• #7   13. dec 2015 Hvorfor skulle der være andre regler mht. transport af hingste?
    Undre mig også over, hvorfor du vil vente med at få den kasteret, hvis den ikke skal gå som avls hingst? Hvorfor skal den have så mange unødvendige hormoner til at rase rundt i kroppen uden grund? smiley

• #9   13. dec 2015 De producerer jo stadig testosteron smiley
    Når hun siger hun har talt om mulighederne for at holde den som avlshingst, antager jeg at hun har overvejet at holde den som hingst i mere end 2år, hvor hormonerne nok for alvor vil træde i kraft - derfor undre jeg mig over hvorfor hun ikke kastrerer den nu her, hvis kun IKKE har tænkt sig at anvende den til avl, netop så den ikke får alle de hormoner og evt. bliver mega hingstet smiley
    (Kringlet forklaring, men det giver mening i mit hoved)

• #10   14. dec 2015 stald Z.
    det kommer nu helt an på den enkelte hest... har set hingste være hingstefe og bedækket helt ned til 9 mdr... og en hel del 2 års

• #11   14. dec 2015 Hvem er han efter ????

Hingste kan gå med vallarker , hingste har mere gang tit , så vil du dressur så er det tit en fordel

• #12   14. dec 2015 Jeg kan nu godt forstå trådstarters spørgsmål - og ja, der ER andre regler at tage hensyn til i det øjeblik, du kører rundt med en kåret avlshingst. Her er det en vurderingssag, om man bare kører en tur med hesten, eller om man er på vej til noget, som forøger hestens værdi, eller om man er på vej i "forretninger" (bedækningsøjemed) - og i det tilfælde vil kørslen falde under begrebet økonomisk virksomhed.

Så længe det bare er en "ukastreret vallak", altså en hingst, som ikke bruges avlsmæssigt, og som ikke har avlsgodkendelse, så gælder reglerne for "hobbyheste" = ikke økonomisk hestehold.

• #13   14. dec 2015 Skriv til Camilla (med granit), så får du reglerne forklaret helt præcis.

• #14   16. dec 2015 Tak for alle jeres svar.

Spørgsmålet er ren nysgerrighed, regner ikke med at han skal kåres.
    Det var såmænd bare min veninde der spurgte om han skulle kåres en gang.

Synes selv at jeg har hørt at så snart du er ejer/ medejer af en hingst kåret eller ej, gælder reglerne for erhvervsmæssig kørsel når de skal transporteres, så ren nysgerrighed.

Har dog ikke i sinde at kastrerer ham allerede nu, går med en lille drøm om at han kunne forblive hingst, altid.
    Men nu må vi se hvordan han bliver smiley

Han er efter højgaards Lasco og med Frej Halsnæs til morfar.

Kommentér på:
De der regler??? "Hingst"

Annonce