{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
645 visninger | Oprettet:

Pelhambid vs 3-rings bid {{forumTopicSubject}}

Før jeg går igang med mit spørgsmål vil jeg lige sige at han sagtens kan stopsignal i dressur og generelt, men ligeså snart han kommer ud og løbe i skoven, bliver han så glad og vil så godt løbe at han har svært ved at forstå at han skal stoppe. Det er ikke ondt ment og han stikker heller ikke af, men han vil bare hellere galopere end at skridte.

Hvilket bid ville i fortrække i skoven og til spring til en hest som til tider glemmer hvad stop er?
Pelhambid eller 3-rings bid eller et helt tredje?
Hvordan kan vi øve det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pelhambid vs 3-rings bid
  • #2   29. dec 2015 Et pelham med korte stænger (babypelham). Det er ikke så skarpt som et 3-ringsbid.
    Ellers et pessoabid (2- ringsbid).

• #3   29. dec 2015 Hvad med en Hackamore? smiley Tindur løb med mig da han blev bange og sadde os i nogle meget farlige situationer. Jeg købte så en soft Hackamore og øvede også rigtig meget i skoven på temposkift og overgange således at han lærte at lytte til mig. De gange hvor han forsøger at løbe så får jeg ham stoppet, vender ham om og tager galop frem og tilbage nogle gange så han lytter til mig og reagerer på mine signaler. smiley
    Dog skal man ikke ride med konstant kontakt.

Mvh TT

• #4   29. dec 2015 Jeg vil til hver tid fortrække pelham. selvom der er kæde på biddet så er det blødere for hesten at håndtere end et pessoabid.

Pessoa'en er et meget løst bid kalder jeg det. dvs at du hesten går fra frihed til et skarpt signal lige i mundstykket. ved nogen heste kan biddet også komme til at nive pga den løse effekt.

pelhammet er et mere kontrolleret bid. hvis man vælger at ride med 2 tøjler så ligger der ikke ikke et konstant skarp signal. biddet er også behageligere for hesten når du bruger det skarpe signal, fordi kæden stopper biddet fra at gi et skarpt signal med det samme i munden. her er signalet nemlig fordelt ved kæden, bidet og nakken.

Begge bid kan selvfølgelig være ligeså gode og gøre ligeså megen skade hvis man ikke er erfaren nok. men dette er bare min erfaring som springrytter.
    Bruger dog kun pelham i naturen nu fordi min hyp er ligesom din smiley Ligeså snart vi kommer ud med andre heste hidser han sig op og han er meget svær at berolige igen på et trensebid, men med pelham skal jeg bare lige holde ham tilbage så han kun tripper få skridt og så får han ellers løse tøjler resten af turen smiley så foretrækker jeg sgu helst at ride på tur med pelham smiley

• M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
    #5   29. dec 2015 Synes myler kombinationsbiddene er et rigtig godt bud. De er dog IKKE velegnede, hvis du rider med konstant kontakt. Men har man en blød hånd og kun indvirker, når der er behov for et tydeligt stopsignal, så er det et virkelig godt bud ud fra det du beskriver.

De kan købes flere steder herhjemme, men kan typisk fås til lidt bedre priser i UK (check feks eBay). Det er et bid i den dyrere ende, men de ekstra penge værd.

• #6   29. dec 2015 Tusinde tak for jeres svar smiley

Overvejer kraftigt at købe et Pelhambid, men er bange for at jeg kommer til at gøre mere skade end gavn? Er der en som kan forklare mig helt konkret hvordan man skal ride med et Pelham bid og hvordan man IKKE skal. Jeg ville blive så ked af det, hvis jeg kom til at "ødelægge" noget på ham, hvis I kan følge mig

• #7   29. dec 2015 hvis jeg var dig ville jeg vælge pelhambidet og så ride med to tøjler. Så er den ene tøjle ikke skarpere end hvis du havde et almindeligt bid på men du har stadig den anden tøjle som giver et skarpere stopsignal som Mason skriver smiley
    Så kan du nemlig bruge den ekstra tøjle som nødsignalet når den løber og ikke reagere på den anden tøjle smiley

• #8   29. dec 2015 Jeg forstår godt din usikkerhed.

Start ud med bare at ride grundridning på banen med pelhammet så du lærer biddet at kende og så hesten lærer at forstå de nye signaler. rid med 2 tøjler, ligesom hvis det var en kandar og brug kun stangeffekt når du selv synes det er nødvendigt.

Start ud med at ride normal med den almindelige tøjler og have stangtøjlen løs de første par gange så hesten får en god oplevelse fra start af med pelhamsbiddet. og når du så føler der sikker kan du prøve stille og eksperimentere med stangtøjlen. Igen, skal alt gøre forsigtigt smiley

Når du bruger stangeffekten så giv et meget stille pres. dvs at hesten får et skarpere signal jo mere pres der ligges på tøjlen.

Når du har lært biddet at kende på banen kan du bare ride ude i naturen som du vil gøre på banen smiley

Jeg selv foretrækker at kæden er forholdsvis løs. der skal kunne være 2 fingre på højkant imellem kæde og kæbe smiley

jo løsere kæden er, jeg mildere bliver signalet smiley

• #9   29. dec 2015 Og han skal nok fortælle dig hvis presset bliver for meget for den! smiley
    Hesten vil begynde at slå med hovedet, og fjerne presset ved at ligge sig bag lod.
    Så hvis du tager for hårdt i stangtøjlen så vil hesten automatisk sige det med kropssprog smiley

Kommentér på:
Pelhambid vs 3-rings bid

Annonce