645 visninger
|
Oprettet:
Pelhambid vs 3-rings bid {{forumTopicSubject}}
Før jeg går igang med mit spørgsmål vil jeg lige sige at han sagtens kan stopsignal i dressur og generelt, men ligeså snart han kommer ud og løbe i skoven, bliver han så glad og vil så godt løbe at han har svært ved at forstå at han skal stoppe. Det er ikke ondt ment og han stikker heller ikke af, men han vil bare hellere galopere end at skridte.
Hvilket bid ville i fortrække i skoven og til spring til en hest som til tider glemmer hvad stop er?
Pelhambid eller 3-rings bid eller et helt tredje?
Hvordan kan vi øve det?
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 782
Ellers et pessoabid (2- ringsbid).
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Dog skal man ikke ride med konstant kontakt.
Mvh TT
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
Pessoa'en er et meget løst bid kalder jeg det. dvs at du hesten går fra frihed til et skarpt signal lige i mundstykket. ved nogen heste kan biddet også komme til at nive pga den løse effekt.
pelhammet er et mere kontrolleret bid. hvis man vælger at ride med 2 tøjler så ligger der ikke ikke et konstant skarp signal. biddet er også behageligere for hesten når du bruger det skarpe signal, fordi kæden stopper biddet fra at gi et skarpt signal med det samme i munden. her er signalet nemlig fordelt ved kæden, bidet og nakken.
Begge bid kan selvfølgelig være ligeså gode og gøre ligeså megen skade hvis man ikke er erfaren nok. men dette er bare min erfaring som springrytter.
Bruger dog kun pelham i naturen nu fordi min hyp er ligesom din
feb 2013
Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
De kan købes flere steder herhjemme, men kan typisk fås til lidt bedre priser i UK (check feks eBay). Det er et bid i den dyrere ende, men de ekstra penge værd.
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 157 Svar: 369
Overvejer kraftigt at købe et Pelhambid, men er bange for at jeg kommer til at gøre mere skade end gavn? Er der en som kan forklare mig helt konkret hvordan man skal ride med et Pelham bid og hvordan man IKKE skal. Jeg ville blive så ked af det, hvis jeg kom til at "ødelægge" noget på ham, hvis I kan følge mig
dec 2007
Følger: 90 Følgere: 96 Heste: 5 Emner: 95 Svar: 856
Så kan du nemlig bruge den ekstra tøjle som nødsignalet når den løber og ikke reagere på den anden tøjle
aug 2011
Start ud med bare at ride grundridning på banen med pelhammet så du lærer biddet at kende og så hesten lærer at forstå de nye signaler. rid med 2 tøjler, ligesom hvis det var en kandar og brug kun stangeffekt når du selv synes det er nødvendigt.
Start ud med at ride normal med den almindelige tøjler og have stangtøjlen løs de første par gange så hesten får en god oplevelse fra start af med pelhamsbiddet. og når du så føler der sikker kan du prøve stille og eksperimentere med stangtøjlen. Igen, skal alt gøre forsigtigt
Når du bruger stangeffekten så giv et meget stille pres. dvs at hesten får et skarpere signal jo mere pres der ligges på tøjlen.
Når du har lært biddet at kende på banen kan du bare ride ude i naturen som du vil gøre på banen
Jeg selv foretrækker at kæden er forholdsvis løs. der skal kunne være 2 fingre på højkant imellem kæde og kæbe
jo løsere kæden er, jeg mildere bliver signalet
aug 2011
Hesten vil begynde at slå med hovedet, og fjerne presset ved at ligge sig bag lod.
Så hvis du tager for hårdt i stangtøjlen så vil hesten automatisk sige det med kropssprog
Pelhambid vs 3-rings bid