Hvordan fungere det her bid? {{forumTopicSubject}}
Nogen der kan fortælle mig fordele og ulemper ved dette bid?
Bruger i det og til hvad og hvorfor?
Nogen der kan fortælle mig fordele og ulemper ved dette bid?
Bruger i det og til hvad og hvorfor?
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det er et pelham bid, dvs. når du tager i tøjlen så ganges den vægt du tager i tøjlen med 2-3 mere, som er det hesten mærker i munden.
Dvs. tager du med 2 kilo ( som ikke er unormalt overhovedet ) mærker hesten 4-6 kg i munden + det den mærker under kæben grundet kæden og i nakken.
maj 2009
Følger: 47 Følgere: 373 Heste: 9 Emner: 144 Svar: 980
sep 2015
Følger: 48 Følgere: 83 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 236
sep 2015
sep 2015
Jeg bruger kun ben og sæde, selvfølgelig tager jeg i tøjlen hvis hun ikke reagere med det samme
Men med måde selvfølgelig
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
sep 2007
Bare hav i baghovedet, at hesten pludselig lytter fordi den smerte/det pres den mærker i munden er større end normalt. Og at du kan ride med mindre kræfter fordi ubehaget i munden er større.
Det kan hurtigt blive en ond cirkel, hvor hesten lære at være ligeglad med det stærke bid også og man så skal hen og finde noget stærkere igen.
Lige i spring er det ok simpelt og træne hesten til at reagere på alm. trense bid - det er noget man kan tage i små steps, træne på lukket bane mm. hvor fx en jagt situation er svære og træne fordi det er svært og "sætte det op" som en rigtig jagt og træne med 30 andre heste på en gang.
sep 2015
sep 2007
Det sker ofte for mange i spring, da et flugtinstinkt bliver aktiveret - oftest ikke med vilje, så når hesten ser et spring så står der " LØØØØB ! " i hovedet på dem.
Det kan bare blive en ond cirkel og proppe et stærkt bid på som nævnt, især fordi det i spring fint kan trænes væk uden hvis man altså har tålmodighed.
sep 2015
Om jeg så slipper tøjlerne, hun løber banen rundt med fuld fart hun har rigtig meget energi!
sep 2007
Igen, det er flugtinstinktet der hiver fat ;o). Ikke noget med at løbe fra problemer, det er hestens flugtinstinkt, den forbinder spring med " LØB ".
Det kan trænes væk med tålmodighed, så man undgår et stærkt bid.
Men det kræver, at man er villig til at bruge tid og tålmodighed og gå nogle skridt tilbage i træningen.
sep 2015
- Lige pt. springer vi ikke da vejret ikke er til det og vores bane er våd! Men vi øver rigtig meget med at slappe af under springningen, og det går også fremad helt klart, men hun reagere ikke nok på at jeg har styr på hende, desværre.
Hun er 18, og af hvad jeg har fået af vide kunne det være svært at lave om på dem.. Men det har da hjulpet indtil videre, og også derfor vi fortsætter
sep 2007
For at lave om på tingene, så kræver det at man starter helt tilbage på at have styr på stop uden spring i nærheden ( alle tre gangarter ), så en bom, så cavaletti, så et spring, så træne stop og ride dressur imens der står spring rundt omkring uden og ride på.
Men det kræver at man har tiden og tålmodigheden - eftersom man i mellem tiden ikke skal gå hen og træne spring, fordi man så ender tilbage i gammelt mønster. Samt at man ikke går videre til næste gangart eller næste "punkt" før der er styr på gangarten før eller punktet før.
Man kan sagtens lære heste noget uanset alder, det er en myte - lidt som det med at " man kan ikke lære en gammel hund nye tricks " ;o)
sep 2015
Men jeg vil forsøge endnu mere, jeg giver ikke op!
Hun er tjekket med alt, og fejler ingenting bare så vi hvertfald har det ude.
Jeg må ride noget mere dressur når jeg springer!
sep 2007
Ville starte med og træne stop i forbindelse med en bom - når det sidder i alle tre gangarter før og efter bom ( gå ikke videre til næste gangarter før det duer i den gangart før ). Så videre til en cavaletti og samme rumle, så et lille kryds osv.
Og selvfølgelig øve det over nogle gange, tage det med bomme over nogle dage, så cavalettis ( alt efter hvor hurtigt hesten er med ).
Men det er ofte også vigtigt, at man husker ikke og sidde og holde igen. Det kommer mange til, fordi de er bange for hesten smutter. En løs kontakt, evt. lidt slaske og kun kontakt når der skal stoppes - når hesten stopper, så giv gerne ekstremt efter, som i meget løse tøjler og evt. forstærk med en godbid.
sep 2015
Da jeg fik hende skulle hun næsten tvinges over et spring, nu er det modsat
Hvordan fungere det her bid?