1.337 visninger
|
Oprettet:
wrap eller wraphø hjælp {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt noget wrap af en landmand.. men det er ikke wrap hø men bare wrap... det er super lækkert og lidt fugtig men ikke vådt vådt han siger han sælger til mange hestefolk og alle er glade for det... mine heste har fået det 2 dage nu og de kan os godt lide det... men jeg har altid været bange for wrap.... er der nogen der kan hjælpe mig...
hvad er forskellen på wraphø og så alm. wrap....
er der nogen begrænsning for hvor meget wrap en hest må spise om dagen ???? jeg ved hø må de spise alt det de vil.... håber nogen kan hjælpe mig
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Lav et meget forsigtigt foderskift og får de tendens til løs tynd mave så øg hø og halm, og skær ned på wrappen igen
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 816
Wrap er græs der på samme måde som hø er "høstet", ligger et par dage (smag og behag hvor længe man lader det ligge) og så pakkes det i plastik. Efter det er pakket ind, sker der en ensileringsproces/konseveringsproces, der gør at der ikke taber næring på samme måde som hø ville gøre. For at den proces kan ske, skal der være noget fugt og sukker tilstede.
Hø derimod skal være knastørt før det presses da det ellers brænder sammen. Hø taber også næring opløbet af sæsonen.
Grunden til vi kalder vores wraphø herhjemme, er at vi laver det meget tørt i forhold til andet wrap. Vi pakker kun vores ind, da vi ikke kan opbevare alle vores baller, nogle år laver vi mod 2-300 minibig, afhængig af vind, vejr, ny mark/gammel mark osv.
Heste skal faktisk have mere wrap end hø pr./kg. Man anbefaler ca. 1-1,5 kg hø/kg hest og 1,5-2 kg wrap/kg hest. Det er pga vandindholdet i wrap. Wrap vejer mere i forhold til indholde kontra hø (hvis du forstår...)
Vores får alt det wrap de kan spise, både ude og inde her om vinteren.
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
mar 2009
Følger: 219 Følgere: 126 Heste: 25 Emner: 234 Svar: 849
wrap eller wraphø hjælp