{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
740 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676

forskel på lån og salg. {{forumTopicSubject}}

Bare en lille spørgsmål her fra smiley

rigtig mange er meget imod det at sælge sin hest - især hvis hesten har været solgt flere gange.

Men folk har intet imod ulån, eller at hesten har været udlånt flere gange.

Men hvad er egentligt den store forskel? og hvorfor syntes folk det er så meget slemmere for hestens ve og vel at blive solgt vs. ulånt?

for hesten er det vel egentligt det samme, den kommer et nyt sted hen, nye rutiner, ny mennesker.

hesten ved jo ikke om der står det ene eller det andet på ejer certifikatet.

er det bare mig der har en forkert opfattelse, og fået et forkert indtryk?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forskel på lån og salg.
  • #1   23. feb 2016 Når man låner hesten ud så er man i sin fulde ret til at hente hesten hjem hvis den bliver vanrøgtet eller mishandlet. Eller at man ved at den ikke ender som kastebold. Men det er jo ikke bedre at låne hesten ud mange gange end at sælge den. De behøver jo et stabilt og trygt hjem. Så jeg ser ingen forskel i om man låner den ud til nye mennesker mange gange eller at den ender som kastebold..

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#2   23. feb 2016 team tindur: det var også mere tanken om hestens ve og vel, end sælger frygt for at have solgt til den forkerte jeg tænkte på smiley

undrede mig bare over at folk går så meget ind for udlån, når folk er så meget i mod salg smiley (selvfølgelig kun nogen)

• #3   23. feb 2016 Jeg er lige så meget mod mange udlån, som mange salg.
    Men har hesten nu været solgt mange gange så vil jeg som ejer hellere udlåne, end sælge. For med udlån kan jeg sætte en stopper for hvor mange gange hun skal til et nyt hjem. Det kan jeg ikke hvis hun bliver kastebold.

men om hesten bliver solgt 5 gange, eller udlånt 5 gange. Ja det er der da ingen forskel på smiley

• #4   23. feb 2016 Jeg har valgt at låne hest, grundet økonomiske årsager.
    Jeg vil utrolig gerne have hende mellem fingere og det skal jeg bestemt også, når jeg kan igen! smiley
    Og det bliver forhåbeligt snart smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   23. feb 2016 bettemus: jeg er meget enig.

salg vs. udlån handler vel oftes om ejers tillid/mistillid til købere.

• #6   23. feb 2016 AMT:
    Udlån kan også være man tiltænkter at få råd/tid/lyst/overskud til hesten igen og derved tage den hjem efter -antal tid. Det kan du jo ikke med salg smiley

Men helt klart. Stod jeg og skulle af med min (som jeg har overvejet) så stoler jeg så lidt på andre håndtering og heste hold så min ville blive udlånt på ubestemt tid. Ville aldrig helt kunne slippe ansvaret for hende smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   23. feb 2016 bettemus: helt enig.

Men det var nu mere hvorfor folk syntes udlån er mere ok end salg, som jeg gerne ville have svar på - selvom jeg godt ved at spørgsmålet åbner op for mange andre problemstillinger smiley

• #8   23. feb 2016 Nåh ja sorry. Kom lidt off topic. Håber jeg alligevel fik besvaret dit spørgsmål, selvom det ikke helt var det svar du søgte. Da jeg ligesom dig ikke kan se forskellen hvis vi snakker antal nye hjem smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#9   23. feb 2016 bettemus: selvfølgelig, alle svar er mere eller mindre brugbare smiley

• #10   23. feb 2016 Altså jeg har pt, som tidligere nævnt det er grundet økonomiske årsager jeg har lånt min hest - grundet su.
    Men jeg har skrevet konkrakt på at låner forkøbsret på min hest, hvis jeg kommer i tanke om salg. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#11   23. feb 2016 caroline: tror du misforstår emnet lidt smiley

vil egentligt gerne vide hvorfor folk syntes ulån er mere fair over for hesten end salg, når det i bund og grund påvirker hesten lige meget smiley

• #12   24. feb 2016 Ingen af vores heste kommer nogensinde til salg... hvis der skulle være tale om noget så kunne udlån være en mulighed- netop fordi vi så stadig bestemmer over hestens skæbne.
    Vi har haft meget dårlige erfaringer med salg af hest og derfor skifter ingen af vores nogensinde ejer på papiret.... Vores pony har kun haft 2 hjem siden han blev født, ved avler og ved os.... Vores barockpferd har haft en sørgeligt liv, med ingen mad, var skræmt og så utryg og havde hele hans liv levet ved hestehandlere og havde på et år haft over 4 hjem, da vi købte ham som 3 års.

Så nej her er salg ikke en mulighed- måske udlån fordi vi så stadig har den afgørende stemme og fordi vi så altid ville have mulighed for at få dem hjem igen og de ikke bare blev solgt videre eller endte som kastebolde osv

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   24. feb 2016 sarah: men det er jo også udelukkende pga. af jeres egne tanker og erfaringer at I ikke sælger.

hvor salg og udlån påvirker jo hesten på samme måde?

• #14   24. feb 2016 Jeps det er det smiley
    Jo selvfølgelig påvirker det hesten på samme måde- for uanset hvad så skifter den jo hjem osv så på den måde nej så er der ingen forskel for hesten.... Men det er der for os for vi vil stadig kunne bestemme over hestens videre skæbne, s det ville vi være mest trygge ved.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   24. feb 2016 sarah: det er egentligt ikke så meget ejerens "behov" jeg er interesseret i.

mere hvorfor folk syntes udlån er ok når salg ikke er smiley .
    for som du selv siger - udlån påvirker hesten på samme måde, og lige så meget som salg gør

• #16   24. feb 2016 Jo men tror du ikke det er fordi man ved udlån stadig har mulighed for at kunne tage sin hest hjem og sørge for den ikke bare ryger videre i systemet? Det er min grundt til hvorfor udlån er bedre end salg smiley
    Jeg kan på den måde sørge for at hesten ikke får en sørgelig skæbne, det er det handler om for mig og ikke at hesten skal flyttes ved evt udlån..... De kan jo også skifte hjem/ stald selvom de bor ved ejer... vores Pony er da flyttet en gang smiley Nogen heste har jo samme ejer men skifter stald 5 gange på et år- det ville jeg jo heller aldrig byde vores heste.
    Men for mig handler det slet og ret om min egen tryghed og egoisme i at jeg kan bestemme over hesten resten af dens liv- intet andet.....

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#17   24. feb 2016 sarah: så er det jo stadig dine behov der bliver sat i første række. fordom man vil det eller ej, så er der ingen forskel for hesten smiley

så hvis man ser bort fra egne behov, så er udlån ikke bedre end salg.

• #18   24. feb 2016 Nej lige præcis..... det er jo det samme om man sælger eller udlåner som skrevet fordi hesten bliver jo flyttet, skal lære nye mennesker og rutiner at kender... som jeg skriver så ville udlån kun være en mulighed her- aldrig salg og det er kun af ren egoisme fra min side... jeg vil bestemme over mine heste's skæbne resten af deres liv smiley

• #19   24. feb 2016 Og igen.. Hvis hesten sælges og ender som kastebold eller bliver mishandlet/vanrøgtet så er det jo ikke egoisme.. Så er det dyrevelfærd.. Så hvornår er det egoisme at bestemme over sin hest sin skebne og hvornår er det dyrevelfærd? smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#20   24. feb 2016 team tindur: det er måske også at over tolke salg lidt.

hesten kan jo også opleve misrøgt under udlån hvis man skal se sådan på det

• #21   24. feb 2016 Ja lige præcis smiley min gamle bedste ven blev lånt ud, da ejer ville besøge ham blev der ved at rykkes datoer, der kom afbud og søforklaringer.. Efter nogle måneder tog hun der ud for at se ham... Hun kunne ikke finde ham på den opgitte adresse og folk sagde at han var blevet flyttet og at han slettes ikke blev behandlet pænt..hun kontaktede så en politi betjent der kender til hestemiljøet. Efter lang søgning fandt de ham..Han havde blevet slåt i hovedet over boksdøren og havde tydelige mærker af mishandlingen. Da de kom hjem med ham og efter en stund ville ride smed han sig bogstaveligt talt ned på staldgangen når de kom med sadelen. Efter år med træning kunne han igen rides men han var altid mærket...tænk hvis han var blevet solgt..... smiley

Mvh TT

• #22   24. feb 2016 Jeg personligt sys ikk ulån som sådan er bedre end salg.. For mig er udlån en måde evt og beholde hesten på hvis man evt bare ikke har tid eller råd til hesten pt.
    Eller man vil have hesten kommer ud og lave noget mens man måske ikke har overskudet til det.

Også der dem som udlåner i form at så er de evt sikre på hesten ikke ender som kasteboldt..

Men nej i det store hele for hesten er der jo ingen forskel kan man sige =) de kommer et nyt sted hen med nye mennesker omkring den.

Kommentér på:
forskel på lån og salg.

Annonce