Heste hjemme {{forumTopicSubject}}
Til jer der har heste hjemme har jeg lige nogle spørgsmål :
Hvor gør i af mødingen ?
Hva har det kostet jer m. hestebokse ? (til en hest)
Hvad er fordelen ved at have den hjemme ?
Hva bruger i af halm og hø på en måned til en hest ?
Hva sparer i ved at have den hjemme iforhold til rideskolen ?
Hvor lang tid må en hest maks. stå alene ?
Det er fordi at jeg skal kigge efter hest , og vi har tænkt på at have den opstaldet herhjemme .. Den skal stå alene fra kl 7-7 altså 12 timer .. Den kommer på fold hos naboen hver dag , hvor der går ca. 5 andre heste (hvis vi kan lave en aftale om det) Jeg er næsten sikker på at hesten godt må være alene .. Bare den er sammen med andre i heste i et vis antal timer .. er jeg forkert på den ?
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.103
- vi smider det ud på en mark, og så tager naboen det
- ikke meget
- det kommer an på hvordan man se på det
- hmm :L
- en del
-
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.774
Hva har det kostet jer m. hestebokse ? (til en hest) de to nye hestebokse har kostet 17000 kr de to andre har kostet 10000 kr .
Hvad er fordelen ved at have den hjemme ? Har mere tid, til alt andet !
Hva bruger i af halm og hø på en måned til en hest ? Ikke tal på hvor meget halm der bliver brugt .
Hva sparer i ved at have den hjemme iforhold til rideskolen ? Tid ! Og en del penge, ved at have dem hjemme.
Hvor lang tid må en hest maks. stå alene ? Hestene er et flok dyr, den skal ikke stå selv .
Er meget glad for jeg har mine hjemme, ellers havde jeg ik tid til 4 heste !
maj 2006
men som Rølse, synes jeg også at det er længe
jun 2005
Følger: 41 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 149 Svar: 2.936
maj 2006
jun 2005
jun 2006
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 708
Vi har anlagt e møddings plads .. beton plads ..
hmm .. ved det faktisk ikke XD
Den er tæt på
Vi laver det selv .. bruger vel ½ af de små baller pr. dag til to heste. Halm, ca. 1-2 små baller pr. dag pr. hest
pænt mange penge og tid
den skal ikke stå alene .. skal have en kamarat, hvilket der iøvrigt er lov om at den ikke må stå alene
mar 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 78 Svar: 1.291
Hva har det kostet jer m. hestebokse ? (til en hest) - 5000 kr for 3 stk. (Hjemmelavede af træ)
Hvad er fordelen ved at have den hjemme ? - Man kan holde øje med dem hele tiden
Hva bruger i af halm og hø på en måned til en hest ? - 20 småballer halm pr. hest pr. måned. ½ bigballe wrap pr hest pr måned.
Hva sparer i ved at have den hjemme iforhold til rideskolen ? -Jeg sparer mange penge.. Kommer jo an på hvad man skal give på rideskolen.
Hvor lang tid må en hest maks. stå alene ? - EN HEST BØR SLET IKKE STÅ ALENE!!
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Møddingen ryger hen hvor møddingen fra kalvene også ryger.. og så senere bliver det pløjet i jorden (Mine hyppere står på en kvæggård)
Jeg giver 150 kr med alt for den lille og 250 med alt for den store, det er i måneden
Man skal ikek så langt, plus man kender dem der evt passer dem
Aner det ikke.. halmen er af egen høst..
Angel har stort set stået der hle sit liv, men var på et ridecenter en overgang hvor jeg gav 500 kr i måneden uden foder.. dvs jeg spare ca 350 kr ved hende..
Maggie stod først i Fredericia hvor jeg skulle give 1600 plus klub osv, så nu sparer jeg ca 1350 kr
Kommer an på hvad den fejler.. Men de nye regler siger den ikke må stå alene
jun 2005
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 11 Emner: 427 Svar: 1.540
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
flok = min. 2 individer..
Man holder ikke flokdyr alene, medmindre den ene er syg og skal i karentæne..
jun 2004
Følger: 21 Følgere: 19 Emner: 92 Svar: 1.355
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
Det dårlige er at jeg ikke har et ridehus og nogle ordenlige spring:(
dec 2005
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 5 Emner: 32 Svar: 1.029
sep 2006
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 12 Emner: 38 Svar: 972
Mødingen tager bonden som har mark tæt på os..( bytter med gylle til vores mark.)
Foder det køber jeg ved en bondemand..( ca 80 kr pr tønde..100 kg. byg..
Heste piller hentes i tyskland..165 kr for 100 kg..
wrap + hø dyrker vi selv..Bruger ca en wrap i 3 uger og 10 baller hø...Ca..
Halm for vi ved en bekendt,( vi skal selv presse og få det af marken..)
Boksene vi lige har lavet...
Jeg var på det lokale beton værk der kunne jeg købe fonda blokke 2 sorterings til 3 kr stk...Har hentet for ca 600 kr.. dertil kommer cement.. ca 500. kr..
Og da min mand har murefirma..Så satte vi det hele op selv...
Og jeg syntes det er synd at heste går selv...
aug 2006
Følger: 54 Følgere: 48 Heste: 4 Emner: 70 Svar: 404
Jeg køre det bare over på min kæreste's onkel's marke.
Jeg ved ikke lige hva det har kostet. Nu står min shetlænder sammen med en anden shetlænder i en boks som er okay stor. Vi har selv bygget den stald med bræder og mere. En dejlig lille stald. Selv om der er lukket ind til dem ved begge dører så kommer der masser a luft ind til dem.
Jamen fordelen er at du spar en masse udgifter og du kan bedre komme ud til den. Du kan gå ud og sige godnat til den kl 10 om aften hvis det skulle være. Min står hjemme ved min kæreste. Og det er ham og hans får som har bygget stalden.
Hva tænker du på? Hvor meget man bruger til hesten eller på penge som mdr.? Jamen når vi muger ud så bruger vi en balle (de små baller men en ok størrelse). Og penge på halm og hø bruger jeg ikke noget a. Det får jeg a min kæreste's onkel. Så det er bare super..
MANGE PENGE! For det eneste jeg bruger til opstaldning er foder. Det ska jeg selv betale. Jeg ved ikke hva det koster at ha en hest opstaldet hos rideskole. Nogle 1000'er ville jeg tro.
Jeg tror faktisk helt ikke den må stå a alene. Den ska ha en "ven" hos sig hele tiden elles går det hvis nok ind under dyremishandlning. (Efter hva jeg husker). Så ville forstå dig at købe en lille shetlænder til inge penge som selvskab hest. Men før du køber dem så søger for at du er HELT sikker på at den kan stå hos naboen. Og for at være sikker så søger for at hvis naboen nu ikke vil ha at din ska være opstaldet hos dem mere så ska du jo kunne sætte den et andet sted hen. Søger os for det.
Det var nemlig ved at gå galt for mig for min svigermor var lige pluselig noget imod at de var der. Men det før fint nu.
Heste hjemme