{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.977 visninger | Oprettet:

Tid til at spørge mor og far {{forumTopicSubject}}

Jeg skal imorgen spørge min mor om far om jeg må købe en pony smiley
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige smiley
Det her er hvad jeg ved

Jeg betaler selv ponyen!
Pris pr. Mdr. 1200kr (mdr har givet mig en maks pris da jeg havde part på 1500kr kr
Jeg får en gratis part på ponyen hvor de dage den har part er jeg på arbejde så jeg kan have en opsparing til dyrelæge smed nye dækkener hvis min mor fx. Bliver arbejdsløs osv.

Det er en shetlænder som ville skulle stå 1 km fra mit hus derfor ville jeg havde nemt ved at komme derud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tid til at spørge mor og far
  • #1   26. mar 2016 Du skal være forberedt på dine forældres spørgsmål.

    Hvad inkludere de 1200 kr.?
    Hvor ofte skal hesten have dyrlæge?
    Hvor ofte skal den have smed?
    Hvad koster smed?
    Hvad hvis du ikke kan finde en part?
    Hvad så når vi skal på ferie hvem skal så passe hesten?
    Hvad koster det at få hesten hjem?
    Hvad koster hesten?
    Hvorfor vælger du en hest du ikke kan ride på?
    Hvad så hvis du mister interessen for hest?
    Hvad hvis hesten om 2 uger skal have akut dyrlæge søndag aften? - Har du så pengene til det?
    Hvad koster det at fodre på den?


    Det bedste du kan gøre er at lave et diagram på computeren hvor du skriver alle udgifter ned. Både dem der er hest. Men også alle de andre udgifter du har. F.eks. telefon, tøj, gaver eller andet.
    Så skriver du nedenunder hvad din udgift er samlet. Og hvad din indkomst er.

    Dette diagram laver du over hver måned et år frem.

    Var det mit barn så skulle der i gennemsnit være 300 i overskud hver måned. (Da jeg som forældre vil bakke op om det og derved hjælpe med akut dyrlægeregninger)
    Har du ikke økonomisk opbakning. Så ville jeg forvente et gennemsnitligt overskud på 500 i måneden. smiley

    Jeg drømte i mange år om at få hest. Mine forældre sagde at når jeg kunne vise et buget der kunne holde hest så måtte jeg købe hest. Som 14 årig købte jeg min prinsesse.
    Men heldigt for mig spurgte mine forældre aldrig "Hvad hvis du bliver fyret fra dit arbejde"
    For det var en af de ting jeg ikke havde taget højde for. Så mine forældre måtte en måned dække min opstaldning for mig.

    Så helt ærligt. Hvis du ikke har forældrenes økonomiske støtte i nødstilfælde så har jeg svært ved at se du kan have hest smiley

    Men hvis du er forberedt på sådanne spørgsmål så har du størst chance for at få et ja.
    Men husk nu at ud over det økonomiske ansvar så er hest bare et meget stort ansvar. Og pludselig kommer livet i vejen. Jeg har snart haft min prinsesse i 7 år.
    Men mange ting har hun undervejs gjordt kombliceret.
    F.eks. valg af studie, valg af lejlighed, det at klare ungdomsuddannelse var svært fordi min hest tog noget af min tid når jeg i forvejen var presset. osv.

    Så der er mange ting du skal gøre op med dig selv inden du vælger at få hest. Disse ting betyder selvfølgelig ikke at jeg ville fravælge min hest. På ingen måde. Jeg elsker hende rigtig højt. Men det er sådanne ting du skal kunne forsvare da det er sådanne steder dine forældre ligger deres bekymringer.
    De vil jo ikke sige nej til dig bare fordi de syntes det er sjovt at ødelægge en af dine drømme. Men det kræver virkelig du beviser noget over for dem vil jeg skyde på smiley


  • #2   26. mar 2016 Der bliver lagt 700kr til side vær mdr. Parten vil være gratis og hvis jeg ikke kam finde ( er 99% på at jeg kan ) så kan mine veninder 100%

  • #3   26. mar 2016 De 1200kr er foder opstaldning bund hø osv. Resten sørger jeg for:)

  • #4   26. mar 2016 Og du har undersøgt hvor dyrt smed og alt sådan noget er ikke? smiley
    Og hvad med forsikring? Du skal have en ansvarsforsikring på din hest, så dette skal også tjekkes op på.


  • #5   26. mar 2016 Dyrelæge og smed er tjekket og forsikring skulle jeg se på nu

  • #6   26. mar 2016 Jeg sørger selv for dyrelæge smed osv. Medmindre beløbet er for stort så hjælper de gerne

  • #7   26. mar 2016 Ansvarsforsikringen ligger tit i dine forældres indbosforsikring. Så med mindre du vil have syge eller livsforsikring på hesten. Så skal du formentlig ikke ligge ekstra penge i smiley

    Men hvis du allerede ved at dine forældre vil betale noget af din hest. Så viser det jo at de gerne vil du skal have hest. Så har de vel også givet udtryk for hvornår du må købe hest. Eller hvad det er du skal bevise før du må eller andet? smiley


  • #8   26. mar 2016 Jeg skulle bevise at jeg var stabil, men efter en slem ulykke for 3 uger siden har jeg mistet interessen og ønsker egentligt bare at have min egen hygge trold, jeg betaler selv for selve ponyen og udover det betaler jeg smed ormekur og sådan og hvis der kommer dyrelæge regninger så regner jeg med at vi "deler"

  • #9   26. mar 2016 De har da jeg havde part givet mig et beløb på maks 1500kr og det vil jo koste dem 1200kr

  • #10   26. mar 2016 Hvad så hvis du bliver bange for din hyggetrold? smiley

  • #11   26. mar 2016 Jeg har trænet mange ungheste osv. Men hvis det skulle være ude så står min bedste veninde som har 6 års erfaring inden for "problemheste" og træning fra jorden opstaldet på samme gård

  • #12   26. mar 2016 Det giver bare ikke mening at købe en hest fordi man er blevet bange for at ride smiley

    Jeg lider selv af Rideangst. Men det betyder ikke jeg køber ny hest smiley


  • #13   26. mar 2016 Jeg er jo ikke bange for at ride? Og den hest jeg red før var ikke min egen

  • #14   26. mar 2016 Så mistet interessen for en hest. Egen hest ændre ikke særlig meget på interessen. Tvært I mod smiley

  • #15   26. mar 2016 Jeg har ikke mistet interessen for hest:) jeg har mistet lysten til at ride. Jeg har i længe arbejdet med små ponyer, som jeg virkelig holder af. Jeg ønsker ikke længere at ride men at arbejde fra jorden og køre vogn tricks osv

  • #16   26. mar 2016 Mrn det kan du jo også med en ridehest? smiley


  • #17   26. mar 2016 Men jeg ønsker ikke selv at ride længere

  • #18   26. mar 2016 Så hvis du får lysten igen om 1 år? smiley

  • #19   26. mar 2016 Så har min veninde en pony jeg kan ride

  • #20   26. mar 2016 Hvad er så pointen i at købe en nu? Vil det ikke være bedre at finde en part eller lånehest et stykke tid til du finder ud af hvad du vil (måske også noget dine forældre kan spørge om)?

  • #21   26. mar 2016 Jeg ved jo godt hvad jeg vil smiley og hvad er forskellen på at købe en nu eller om et år? Spørger bare smiley

  • #22   26. mar 2016 Om et år er du ældre, mere moden, mere erfaren og ved måske lidt mere om hvad du vil.

    Var jeg forældre så havde jeg sagt nej. For mig lyder det ikke som om du er klar til at have egen hest men at det mere er sådan en pludselig hastebeslutning smiley


  • #23   26. mar 2016 Må jeg høre hvordan du får den fortolkning? smiley

  • #24   26. mar 2016 Jeg ville også sige 'nej' hvis jeg var din forælder. For tre uger siden ville du ride, det vil du ikke mere. Du vil nu købe en pony og finde en part til den, og får du lyst til at ride igen så låner du venindes - dvs din trickpony bliver overflødig så. Du bør låne en hest/finde part og bevise den ikke bliver uinteressant om 3 uger.

  • #25   26. mar 2016 Jeg har Altid Villet have en shelter har helpart hvilket jeg har haft I 4 mdr og I 1 år har jeg brugt tid på at træne ponyer fra jorden

  • #26   26. mar 2016 Så der er også mange ting som jeg ikke har skrevet her smiley

  • #27   26. mar 2016 Jeg synes det lyder til at du har tænkt godt over økonomien og har dine forældres økonomiske støtte, hvis du skulle komme i problemer smiley

    Så jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle købe nu smiley


  • #28   26. mar 2016 Min mor sagde nesten ja, jeg skal havde en prøvetime på rideskole på neste mandag og derfra snakker vi med min papfar og så finder vi ud af resten sådan

  • #29   26. mar 2016 Hvad skal en prøvetime hjælpe hvis du ikke gider ride? smiley

  • #30   26. mar 2016 Det vil min mor bare gerne have

  • #31   26. mar 2016 Hvorfor skal du have en prøvetime når du kan ride i forvejen? Det forstår jeg ikke logikken i.

  • #32   26. mar 2016 Fordi min mor gerne vil havde det

  • #33   26. mar 2016 vil mene det vigtigste er du er over 18 og har en fast økonomi smiley Det er SÅ dumt at købe en hest som ungt menneske, min egen hest begyndte jeg at betale til da jeg var 17, og det har så gjort jeg måtte vinke farvel til alt der hedder byture, kørekort, min kommende lejlighed ect. jeg sidder stadig og ikke kan få det til at køre rundt med hest og lejlighed, og det er allerede snart 1 år siden jeg skulle have flyttet.

    Hvis du ikke er så gammel så tænker du ikke nok over dette nu men hav det i baghovedet at du jo tager et ansvar at have et dyr, og så går det ikke hvis man ikke har en fast økonomi, fuld forældre opbakning og tiden.

    Hvis du derimod er over 18 så husk igen at have en fast økonomi, så du kan klare hvis hesten bliver syg, skal have medicin, special foder, special beskæring ect. det er også godt at have forældreopbakning, penge er ikke altid lige til at låne meget hurtigt, og tid... nøj hvor jeg kæmper med at få tid til min hest, med skole og arbejde så kan tid være svært at få.. tænk godt over dette smiley


  • #34   27. mar 2016 Da jeg som 14 årig så inderligt ønskede mig egen hest, fik jeg at vide, at hvis jeg fik et arbejde og lavede et budget, så kunne vi snakke om det.

    Mine forældre har IKKE råd til at betale hesten - min mor vil være med til at give mig 300 kr. om måneden, da det også skal være fair for min to andre søskende.

    Jeg fik et job og lavede budget - det hele gik op. Jeg viste det til min mor, og hun sagde efter noget tid god for det - og så var vi igang. smiley

    Jeg valgte at få sygeforsikring - og GUD SKE TAK OG LOV at jeg gjorde det. JEg sparede MANGE penge på det. smiley Jeg har en større opsparing efterhånden som jeg bruger til diverse rideudstyr, dyrlæge, smed, opstaldning, ridehuskort, undervisning (hvis jeg nu er interesseret i det) osv.
    Sørg for at få en sygeforsikring, for selvom du skal betale en del én gang om året, så kan du altså alligevel spare omkring halvdelen af en stor uventet dyrlægeregning.

    Og så ville jeg som forældre støtte op om det. Sige god for det. Det har været en fantastisk oplevelse for mig - jeg har i den grad lært at styre min egen økonomi og spare op til det jeg ønsker mig. Jeg har lært at prioritere og være realistisk.

    Du skal være klar på, at hesten tager mange af dine penge, hvis ikke dem alle. Jeg havde og har stadig intet problem med det, fordi fester ikke interesserer mig samt nyt tøj osv. Indimellem køber jeg lidt til mig selv, men det har ALDRIG været en stor udgift for mig. Er det det for dig, skal du måske bare lige vænne dig til tanken om at tøjudgiften måske skal blive lidt mindre. smiley


    Jeg håber det bliver realistisk for dig, for det er en fantastisk og vidunderlig oplevelse at få - på mange områder!


  • #35   27. mar 2016 Nu det er en shetter, har den så den lovpligtige chip, og pas? smiley

  • #36   27. mar 2016 Ja:) ellers får den det inden salg

  • #37   27. mar 2016 Hvis den ikke i forvejen har det lovpligtige pas og chip - så lad for Guds skyld vær med at køb! Er man som ejer ligeglad med et lovkrav, så er man sikkert også ligeglad med vacciner og generelt vedligeholds pleje af hesten.

    Og jeg vil så mene at det i starten ville være bedre med en låne/part pony når du stadig er så ny i det hele.


  • #38   27. mar 2016 Jeg har helpart og redet part i over et år smiley har en shetter som min egen

  • #39   27. mar 2016 Har du talt med dine forældre i dag og fundet ud af om det kan lade sig gøre?

  • #40   27. mar 2016 Ja, min mor siger at jeg skal havde prøvetime på rideskole om 8 dage og så snakker vi om det igen

  • #42   29. mar 2016 Jeg har ikke mistet interesse for heste, men for selve ridningen smiley jeg betaler smed og dyrelæge + at jeg betaler for selve hesten og transporten.

  • #43   29. mar 2016 Og budgettet er lavet

  • #44   29. mar 2016 jeg syntes det lyder som om du har tænkt meget over det, og at dine forældre også er med på ideen. jeg fik selv hest som 13 årig og gik med aviser hver uge for at have råd til det, så hvis man er klar til at arbejde for det, så kan alle næsten have hest. Og en shetlænder kan du jo også ofte køre med, det er jo ikke alle der går op i ridning smiley

  • #45   29. mar 2016 Planen var at vi skal træne til trav løb

  • #47   29. mar 2016 Mine forældre arbejder smiley jeg kommer til at gå med aviser så der er penge til hvis den bliver syg osv.

  • #48   29. mar 2016 Held og lykke! smiley :)
    Men det er desværre ikke bare "sådan liiiiige" at anskaffe sig en hest.
    Her vil dyrlæge regningerne nok komme som en overraskelse. I sensommeren 2014 blev min hest alvorligt syg, og så stod vi altså med en regning på 50.000 kroner.
    Det er jo ikke sikkert at dyrlægen bliver nødvendig, udover vaccinationer/ormekurer osv, men man skal stadigvæk have det i baghovedet.

    Desuden bliver tiden til venner, kæreste, "fritid" osv. begrænset.

    Synes du skal sætte dig ned og snakke med dem, og for gud skyld skal du være ærlig omkring priserne på diverse ting.

    Endnu engang, held og lykke! smiley


  • #49   29. mar 2016 Det er jeg! 100% mine "ægte" venner er KUN dem jeg har fra stalden da dem som ikke kender til heste verden ikke acceptere Mig og det kan jeg tydeligt mærke! Tak tak

  • #51   29. mar 2016 Jeg tjente så 1300 om måneden på aviser, det kommer an på din rute og om du har flere. Self er 1300 heller ikke super meget om måneden, men det kan lade sig gøre smiley

  • #53   29. mar 2016 Smeden koster 460, så penge mangler der ikke:)

  • #54   29. mar 2016 Den tog 3 timer når det var reklamer og 2 når det var aviser og så gik jeg 2 gange om ugen. Men det er self også nogle år siden.

  • #56   29. mar 2016 Sådan er jeg ikke helt, og mine forældre kan også sagtens hjælpe

  • #58   29. mar 2016 Det lyder ikke som om hun skal bekymre sig om økonomien. For mig lyder det som om hun får hest af sine forældre og så skal hun bare give de penge hun har til det.
    Først forstod jeg det bare som at hun selv ville købe hest. Men sådan er det vidst ikke helt smiley


  • #60   29. mar 2016 Freja:
    Ja men bagefter skriver hun jo at hendes forældre nok skal hjælpe når pengene ikke rækker. Dvs. Hun er ikke ligesom jeg var da jeg købte hest.

    Jeg skulle altså selv betale det hele. Og da min økonomi faldt pga. fyring og 3 måneders arbejdsløshed. Så måtte jeg låne pengene af mine forældre til en enkel måneds opstaldning.

    Hvis TS økonomi pludselig ikke holder. Hvad end det er til dyrlæge, smed eller foder så skal forældrene nok betale.
    Der måtte jeg altså selv knokle. Så der blev sparet på biografture, shoppeture og meget andet.
    Den situation lyder det ikke til TS kommer til at stå i. Da hendes forældre gerne vil betale det TS ikke selv kan. smiley


  • #61   29. mar 2016 Jeg betaler smed orm og vacciner! De betaler opstaldning(som er incl. Foder bund hø osv. ) jeg betaler UDOVER det hestens pris og hvad det koster at flytte den (trailer og benzin)

  • #62   29. mar 2016 Isabella:
    Så hvis du en måned har 0 kr. på kontoen så må hesten altså bare gå med for lange hove? smiley


  • #63   29. mar 2016 Jeg har jo ikke nul på kontoen når jeg arbejder?

  • #65   29. mar 2016 ?

  • #66   29. mar 2016 Isabella:
    Det har du da hvis pengene bliver brugt til noget andet. F.eks. vaccine, eller andet smiley


  • #67   29. mar 2016 Altså mine forældre hjælper jo også til og smeden kommer kun ved behov. Og når den kommer til at gå på asfalt skal det nok gå

  • #68   29. mar 2016 Asfalt gør ikke hesten skal have smed færre gange. Hoven skal stadigvæk justeres så hesten går rigtigt. Den slider ikke sine hove korrekt på asfalt smiley

  • #69   29. mar 2016 Nej, men det hjælper på at smeden ikke behøver komme så ofte. Det er jo forskelligt fra hest til hest!

  • #70   29. mar 2016 Jo smeden skal komme lige så ofte om hesten bruges eller ej. Da hoven slides forkert. Så hoven skal rettes op uanset hvad. smiley

  • #71   29. mar 2016 Min venindes pony får smed en gang årligt og smeden siger at det er fint

  • #72   29. mar 2016 Ja men så er det ikke fordi hesten selv slider dem. Så er det fordi hestens hove næsten ikke vokser. Du kan risikere at købe en hest der skal have smed en gang hver måned smiley

  • #73   29. mar 2016 Det kan jeg jo godt smiley

  • #74   29. mar 2016 Du siger du både vil betale for smed, vaccine og ormekur.
    Hvis ormekur, vaccine og smed falder i samme måned. Hvad så? smiley
    Det er altså tæt på 2000 kr. smiley


  • #75   29. mar 2016 Ja, så ligger jeg jo penge til side vær måned

  • #76   29. mar 2016 Hvor mange penge tjener du hver måned?

  • #77   29. mar 2016 Omkring 700kr

  • #78   29. mar 2016 Okay så du køber hesten i april måned.
    Hesten har ikke sin basisvaccine i orden. Og hovene er ikke passet.
    Dvs. den første måned du har hesten skal hesten revaccineres som koster ca. 1500 kr.
    Så skal den have smed på 300 og tjekkes for orm. Det er 200.
    Så har du altså 2000 kr. der skal betales den første måned. Hvordan vil du få 700 kr. Til at række? smiley


  • #79   29. mar 2016 He.... Orm er 110kr smiley

  • #80   29. mar 2016 Har lige regnet på det! Og mine forældre HJÆLPER GERNE!!

  • #81   29. mar 2016 Er dine forældre med inde over hvor dyrt det bliver? smiley

    Btw at hesten går uden sko, betyder ikke, at den ikke har behov for smed hver 6 uge smiley


  • #82   29. mar 2016 Ja, det bliver jo 1200kr for dem medmindre at jeg en mdr ikk' kan 100% så hjælper de

  • #83   29. mar 2016 Du skal altid regne med at det blir dyrer end planlagt.

    Hvad hvis hesten, har behov for tandlæge 2 gange om året, hvad hvis den blir syg, har brug for sko, tilskud etc. smiley


  • #84   29. mar 2016 Tilskud osv. Er med i prisen smeden kan jeg stadig klare for den pris hvis den skal havde sko og mine forældre HJÆLPER GERNE! Som fx med ormekur osv.

  • #85   29. mar 2016 Ja, men er de klar over hvor dyrt det er? smiley

    Der er mange forskellige tilskud og bare det alene kan løbe op i over 1200kr.


  • #86   29. mar 2016 Jeg betaler 1200kr incl alt foder derfor er de 1200kr en FAST pris

  • #87   29. mar 2016 Går ud fra det er foder der er med i opstaldningen så?

  • #88   29. mar 2016 Ja og bund osv.

  • #89   29. mar 2016 Hvad hvis hesten ikke kan tåle det, der er med i prisen og du skal fodre med noget andet?
    Hvad hvis den har brug for loppefrøskaller, ølgær etc. Det er næppe med i prisen, så det skal jo gives ud over.

    Der er SÅ mange uforudsete regninger når man har en hest og det skal man være indforstået med smiley Akut dyrklæge en søndag aften, koster flere 1000kr og det skal oftes betales med det samme, sådanne ting, skal man have styr på smiley


  • #91   29. mar 2016 Må altså erklære mig enig med Luther her, det virker lidt som en spontan beslutnin og du virker ikke helt åben for hvad folk skriver og det fortæller mig at du måske har et lidt drømme syn, om hvor billigt det er at have hest. Faktum er, at det ER dyrt, møg dyrt og man risikere at man slet ikke kan holde det budget man har lagt og det skal man være indstillet på og have råd til.

    Det ikke for at knuse din drøm om en hest, men for at få dig til at forstå, at bare fordi din veninde måske kan holde hest billigt, betyder det ikke din hest bliver billig, heller ikke selvom det er en shetter eller lign. og man skal ikke gå efter det billigeste af det billigeste, for du ender oftest ud med en masse regninger i den anden ende.

    Derudover så vil jeg anbefale at dine forældre sætter sig rigtig godt ind i, det at have hest, for man bliver altid overrasket over hvor dyrt det rent faktisk er og man kan ikke regne med at kunne overholde, det beløb man har sat til rådighed smiley

    Held og lykke, jeg håber virkerlig dig og dine forældre sætter jer ind i det at have hest ordentligt, så i er ordentligt klar, inden i køber en.

    En god ide er at have styr på diverse sygdomme og symptomer på disse, køb en pony der er passet og plejet ordenligt ( og ja de koster ofte lidt mere en 1000kr ) Læs op på hvor vigtigt godt foder, stråfoder, smed osv er.


  • #92   30. mar 2016 JEG VÆLGER SELV FODER! PRISEN ER INCL FODER OG TILSKUD OSV. ALT EFTER HVAD HESTEN HAR BRUG FOR!

  • #93   30. mar 2016 Isabella:
    Du ved godt du kan få tilskud der koster næsten det samme som din opstaldning i måneden. Så ville opstaldningsstedet tabe på deres opstaldere hvis du kan handle alt muligt på deres regning smiley


  • #94   30. mar 2016 Det kan jeg jo ikke, men jeg kan godt sige at han har brug for det og så bestiller de det hjem

  • #96   30. mar 2016 Det er på Amager, men jeg kender ejeren af gården så ved self. Ikke hvad prisen vil være for andre da det jo os er en shetter

  • #98   30. mar 2016 Jeg må melde mig enig med de andre. Du tager meget let på det, og det er bestemt ikke let at have hest, overhovedet.
    Jeg synes du skal sætte dig mere ind i det hele. Alt lige fra massør til halm/hø/wrap. - Massør kan også hurtigt blive nødvendigt.

    Husk også på sadel, hovedtøj, osv. og gerne en sadelmager, så sadel kommer til at ligge ordenligt på hesten/ponyen.


  • #100   30. mar 2016 Det undrer mig bare at hun i starten siger at hendes forældre gerne vil betale lidt, og i nødsituationer, men nu lyder det som om de næsten vil betale det hele.

    Vi skriver jo ikke det her for at være efter hende, eller hakke på hende, men vi "advarer" blot om det at have hest. For det er ikke bare sådan lige.
    Det ville jo være så ærgelig hvis hun købte hesten og økonomien ikke kunne klare det med længden, så de skal af med den igen.


  • #102   30. mar 2016 Åh okay smiley

  • #103   30. mar 2016 Tak!

  • #105   30. mar 2016 Picatu

    Kunne det tænkes at folk "borer" i det, fordi det virker som om ts overhoved ikke virker realistisk smiley


  • #106   30. mar 2016 Vil du så forklare mig hvorfor det ikke er realistisk?

  • #107   30. mar 2016 Har du tænkt over om du også gider ponyen når den evt skal medicineres resten af sit liv hvis den får en alvorlig sygdom, eller at du kan klare den skal aflives?
    Vil du stadig ponyen om 5-10 måske 20 år?

    For mig er at have hest som at have hund, forhåbentlig køber du dig ikke en pony for at sælge den videre når den bliver kedelig... smiley


  • #108   30. mar 2016 Nej self ik! Det har jeg jo tænkt over

  • #110   30. mar 2016 Fordi hun hopper rundt i hvad hun vil, hun har tydeligvis ikke styr på hvor dyrt det rent faktisk kan blive og nu vil hun have en stævne hest, men forleden turde hun ikke ride og havde mistet interessen for at ride og ville derfor have en lille en. 1200kr rækker ikke langt.. Og hvorfor skal hun spørge om lov, hvis hun ved forældrene vil betale størstedelen, så må de jo havde haft samtalen før, hvor de har sagt det og så er der jo ingen grund til at oprette et emne om gode råd til at spørge om lov smiley

  • #111   30. mar 2016 Siden hvornår turde jeg ikke ride? Min VENINDE skal ride stævner på den!! Jeg skal træne fra jorden!

  • #112   30. mar 2016 Ja, men har ikke spurgt om egen - det var 1500kr til part så spurgte egentligt hvordan jeg skulle spørge og om der var tips og råd osv

  • #113   31. mar 2016 Jeg vil godt se den dyrlæge som kun tager 110kr for en ormeprøve! smiley
    700kr om måneden er da slet ikke nok til at dække omkostninger til smed og dyrlæge - samt spare penge op. En beskæring koster ofte mellem 800-1000 kr og din pony skal tilses af smed ca hver 6 eller 8 uge alt efter hvor hurtigt hovene vokser. En gang om året er SLET ikke i orden!

    Og din veninde skal starte stævner på en shetter? Mon ikke hun allerede er for stor til den pony og er over 13 år?


  • #114   31. mar 2016 Beskæringen koster 460 for alle 4 Hove!

  • #115   31. mar 2016 Så får hesten ondt i hovene/bliver øm, og skal lige pludselig have sko på alle 4 hove. Hvad koster det så? smiley

  • #116   31. mar 2016 500kr

  • #117   31. mar 2016 For 4 sko??? Hvad hedder din smed! Ham skal vi vidst begynde at bruge. smiley

  • #118   31. mar 2016 Dollar tror jeg Hvist

  • #119   31. mar 2016 Ormekur, det skal først ved ormeprøve tjekkes om hesten har for mange orm, derefter kan dyrlæge skrive recept på et middel, og oveni kommer der sandsynligvis et udleveringsgebyr. Det har min veninde været ude for smiley

    Hvis det er sådan noget fusket ormekur købt i udlandet, og man ikke får lavet ægtælling af afføring, så kan man enten give unødvendigt ormekur, med resistens til følge. Eller give en forkert, som så ikke tager ormene alligevel, og så er man lige vidt...

    En tidligere veninde, mistede sin islænderhoppe, netop pga ødelagt tarm. Dyrlæge vurderede at det var orme der havde ødelagt vævet, og givet uoprettelige skader. Så selvom hun ormebehandlede sin hest, til ug, de år hun havde den, så måtte hun en sommeraften, sige farvel. Efter dyr kolikoperation til over 20.000. Men tarmene holdt op med at virke, og kom aldrig i gang.

    Prøv at sætte dig ind i hendes smerte, som ejer...

    Ejer så på, mens at føllet prøvede at patte sin døde mor, skubbede for at få hende til at rejse sig.

    Føllet var alt for lille til at undvære sin mor, og kun ved mirakel lykkedes det. En anden hoppe overtog morrollen. Men føllet led skade, han er i år egentlig gammel nok til tilridning, men han ligner stadig en forhutlet babyhest...

    Så ormekur til 110 kr lyder meget mistænkeligt...


  • #120   31. mar 2016 Det er en udemærket en! Min veninde bruger den selv smiley

  • #121   31. mar 2016 Ormekur uden ormeprøve er så forkert. Ormene kan blive resistente hvilket betyder aflivning for hesten. Men du er nok alligevel træt af den på det tidspunkt så smiley

  • #122   31. mar 2016 Team - Nu kan en hest altså godt gå længere end 6-8 uger mellem hvert smedebesøg :).

    Og så må jeg sige det også lyder mistænkeligt med den ormekur der. Der SKAL en ormeprøve til for at vise om der er orm, og først DER skal der gives en kur.


  • #124   31. mar 2016 Freja, det må du selvom!

    Bettemus, den fik self prøven først


  • #126   31. mar 2016 Det ved jeg skam godt! Men jeg får jo opstaldningen så billigt og incl. Alt fordi jeg kender ejeren af gården

  • #128   31. mar 2016 Jeg tænker mere, hvordan du har råd til at betale 2 ponyer for 1200 kr?

  • #129   31. mar 2016 Jeg betaler kun den ene

  • #130   31. mar 2016 så du skal have to ponyer, men du betaler kun for den ene?

  • #132   31. mar 2016 Skal dele dem smiley

  • #133   31. mar 2016 Hvis det er dele ponyer, så skal du vel os betale din del af det?


  • #135   31. mar 2016 Skal du nu pludselig have to?

    Søholm: Prøv at kig de priser hun nævner - det er altså lidt nogen drømme priser f.eks 4 sko for 500kr og ormeprøve samt kur til 110kr smiley Det lyder bestemt ikke som om hun har sat sig ind hvor dyrt det er at have pony.

    Stine Ørbæk: Ja den smed vil jeg da også gerne have fat i! Her gik jeg og troede at 1200kr for 2 special (håndsmedet) sko med såler, to bagsko og beskæring var billigt! Sikke fejl jeg har taget smiley


  • #137   31. mar 2016 Jeg kunne forstille mig at folk bliver ved, fordi der ikke er nogen der ønsker en pony kommer ud til nogen, som så opdager de faktisk ikke har råd alligevel og for at få ts til at indse at det er dyrt at have hest og det virker ikke helt som om hun faktisk har forstået det smiley

  • #140   31. mar 2016 Hold da fast hvor er folk hårde herinde! selvfølgelig skal man tænke sig om, det er et dyr der skal være hos dig resten af sit liv (forhåbentligt), men slap nu lige af! special foder, dyrlæge regninger til 50.000kr, special lavede sko, og hvad i nu ellers kan finde på! ja man skal have i baghovedet at dette kan ske, men for pokker, det sker altså for de færreste! Hvorfor er det nødvendigt at være så negativ! Tænk dig om, brug din sunde fornuft og tal med dine forældre om det. Hvis vi hele tiden skulle gå og sige "hvad nu hvis" så var der jo ingen af os der kunne have hest.

  • #141   31. mar 2016 Vi er klar over hvad det koster og vi HAR pengene til det!

  • #143   31. mar 2016 Det har jeg lige fået tilbudt

Kommentér på:
Tid til at spørge mor og far

Annonce